Yes Man (2008)

Verenigde Staten / Australië

geregisseerd door Peyton Reed
met Jim Carrey, Zooey Deschanel en Bradley Cooper

Als Carl Allen (Jim Carrey) de zoveelste aanvaring met anderen en ook met zichzelf heeft gehad, besluit hij dat het zo niet langer kan. Hij schrijft zich in voor een soort cursus die van een principe uitgaat: zeg overal 'Ja' op. Aanvankelijk bevalt dit Carl goed, maar als het langer gaat duren ziet hij in dat een instemmend antwoord op alle vragen ook minder leuke kanten heeft.

avatar van Martijnnn
Ajax&Litmanen1 schreef:
Hoog gemiddelde voor wat mij een modale komedie lijkt. Jim heeft helaas van de dag alleen maar herhalingen. Zon beetje alles heeft hij al wel gedaan in zijn gekke bekken genre. Liar Liar, Bruce Allmighty, Fun with Dick and Jane, Dumb and Dumber, The Mask...

Hoeveel gekke bekken films kan je nog verzinnen? Overigens heb ik deze nog niet gezien, dus mijn oordeel komt nog wel.

Dit is geen gekke bekken film...

avatar van jumpstylemovie
De enige gekkenbekken film uit Ajax lijstje is: The Mask.
Bruce Almighty zitten er een paar, en in Liar Liar ook, maar niet veel.
Bij Fun with D&J zit er volgens mij geen een in.

En een beter voorbeeld dan Ace Ventura is er natuurlijk niet.

avatar van martinovitch
Gisteren gaan zien in de bioscoop zeer goede film. Goede grappige momenten. Voor mij een geslaagde film!
3.5 *

avatar van soom
I want you to invite yes into your lifes.

Van 3 mensen kreeg ik te horen dat er een 'Soomi' in deze film zat. Ik vond het de eerste keer dat ik het te horen kreeg al vrij apart, raakte toen al ernstig nieuwsgierig, maar het duurde helaas nog een tijdje voor ik Yes Man ging zien. Ik hoopte en dacht, dat het zou gebeuren tijdens IFFR 2009 in Pathé de Kuip, maar toen ging ik naar Yuryev Den. (wat ik ook niet had willen missen!)

Maar na een heleboel dagen, zo niet weken, wachten, was het vandaag dan eindelijk de beurt aan Yes Man. En dan speciaal vanwege Soomi. .
Vooraf bekijk ik altijd een beetje wie hem al gezien heeft van voor mij interessante personen, en ik las en zag dat hij bij de een wel beviel en bij de ander totaal niet. Ik weet dat ik een vrij aparte smaak (in sommige films) heb, dus ik ging er bij voorbaat al vanuit dat ik wel een 3 of een 3,5* kwijt kon aan deze film. En inderdaad, het gevoel dat ik vooraf had, klopt ook na afloop van de film nog. Het is een lekkere lachfilm, het is heerlijk gestoord op sommige momenten, en het is beter dan (voor mij) Fun with Dick and Jane, waar ik, kan ik tot mijn schande nog steeds toegeven, wel lachte, maar dat sloeg echt kant noch wal .
Anyway, ik geniet wel van de fijne romance tussen Jim en Zooey, die gewoon dit soort rollen tot in den treurnis mag blijven doen van mij. 3,5 dus .

avatar van Kersje26
Geweldige film!! Heb echt genoten !!!

Goede film,
Afentoe hard gelachen. wel terwijl de hele bioscoop de grap niet snapte o_O
maar dat kun je hebben als 75% underaged kiddys zijn.
echt een top film en ik zou hem zo nog een keer kijken.

avatar van nacbreda076
Het was best een grappige film alleen had er wel wat meer van verwacht...

Ik vond dit een erg leuke film ! Goed verhaal. Jim Carey acteert (zoals altijd) weer erg sterk ! Veel lach momenten maar toch zit er ook een goed verhaal in de film dat je het één en ander verteld. Liefhebbers van comedy's met een goed verhaal moeten deze film zeker gezien hebben.

avatar van Arbiter
best wel saai maar als hij overal ja op zegt begint het leuk te worden.

Remi
"The world's a playground. You know that when you are a kid, but somewhere along the way everyone forgets it. "

Yes Man gaat over Carl Allen die eigenlijk zoveel mogelijk alleen wil zijn, om uiteindelijk met zelfmedelijden op de bank zitten met de gedachte dat hij het toch niet waard is. Maar na een tijdje zijn er ook consequenties aanwezig en Carl gaat uiteindelijk naar een soort cursus waar hij overal 'ja' op moet zeggen. Dat kan heel leuk zijn, maar het kan soms ook tegenvallen.

Carl wordt vertolkt door Jim Carrey, die we toch wel kennen als een gekkebekkentrekker, maar dat valt hier eigenlijk best mee. De humor zit meer in de situaties waar Carl in belandt en er toch het beste er van probeert te maken, wat wel erg vermakelijk is om te zien. Want in het begin van Yes Man zien we Carl als een ongelukkige man die niet van het leven kan genieten, waardoor één van zijn vrienden (en meerdere mensen) hem daarop aanspreken, omdat de afspraken die hij maakt, ook niet nakomt. Maar hoe vaker Carl 'ja' moet zeggen, hoe zekerder hij eigenlijk wordt, omdat hij toch veel dingen doet die hij altijd heeft willen doen.

Het is buiten de humor, ook echt een prettige film om naar te kijken. Je merkt dat de acteurs er echt plezier in hebben en ik heb me geen moment verveeld. De boodschap kwam bij mij erg positief over, waardoor ik Yes Man meer zie als alleen maar een komedie.

Jim Carrey en Zooey Deschanel zijn een leuk stel om te zien spelen en omdat Deschanel toch wel wat rustiger overkomt dan Carrey, is er toch een soort van balans ontstaan, waardoor het geen té drukke film is.
Terence Stamp vond ik als 'guru' echt geweldig. Die strenge blik in zijn ogen komen toch wel dwingend over, waardoor het tegelijkerheid ook hilarisch is om te zien hoe hij Carl weet over te halen om overal 'ja' op te zeggen.

Het laatste deel is eigenlijk wel wat voorspelbaar, en de meeste dingen zijn gewoon ongeloofwaardig, zoals bijvoorbeeld The Jumper Song en zo kan ik nog wel meer voorbeelden noemen, maar dat dunkt voor mij de pret niet.

Kortom: Het is een vrolijke film waarbij ik het idee kreeg dat mensen toch wel té vaak 'nee' zeggen en daardoor niet alles uit zichzelf halen.

avatar van superred
Ik vond het een leuke film, veel gelachen! Ik ben niet zo'n grote fan van Jim Carrey, maar in deze film vond ik hem leuk.

avatar van henkiej
Leuke film! heerlijke lichte humor! Jim Carrey staat hoog in mijn lijstje maar deze rol is toch zeker een verschil met eerdere rollen!
een echte aanrader!

ik geef de film 5 sterren!

avatar van vranque
Arbiter schreef:
best wel saai maar als hij overal ja op zegt begint het leuk te worden.

Bij mij was het net andersom. Althans, het begin was niks maar het werd alsmaar beroerder. Inspiratieloos geknutsel.

avatar van ken1976
De film begon leuk maar naar mate de film vorderde kreeg het een meer romantisch tintje!

Jim Carrey bewijst hier maar weer eens dat hij ook meer is als een komediant ! Overige cast deed het ook prima.

Het verhaal was niet echt heel bijzonder , daar had ik toch wel wat meer van verwacht. Sommige dingen klopten niet altijd , want hij zei wel degelijk niet altijd JA.. .maar goed het blijft een film.

Ondanks die schoonheidsfoutjes verdient deze komedie met een vleugje romantiek toch wel een voldoende...... 3 sterren!!!

Dus aanrader of niet??? Ik zeg YESSSSSSSS

avatar van subwoofer henk
yes leuke film

Een leuke film... 3.5*

avatar van Ajax&Litmanen1
Ik las dat de kritiek op de film was dat de makers te weinig fun uit het concept hebben gehaald en daarmee ben ik het ook eens.

Leuk idee, enkele geinige momenten van uitwerking die geslaagd waren maar het ging niet ver genoeg en was niet lang grappig genoeg. Zonde, want het idee is niet verkeerd dat een persoon op alles ja gaat zeggen. Toch vind ik wel dat Jim Carrey wel vaak hetzelfde blijft doen. Met Liar Liar was hij anders doordat hij niet kon liegen en bij Bruce Allmighty was hij anders door goddelijke krachten te bezitten.

Nu we het toch over Bruce Allmighty hebben; deze film lijkt er ook heel erg op. Geinig concept, paar keer leuk uitgewerkt maar ook daar niet lang en grappig genoeg om de hele film te blijven boeien en ook daar verdween de humor op een gegegeven moment en ging het door tot een soort romantische film met een drama tintje erop. Jammer. Jim Carrey doet het goed, al vind ik hem in herhaling treden, maar hij is gewoon beter als hij grappig moet zijn. En dan bedoel ik niet de flauwe, voorspelbare gekke bekken momenten die ook nu weer helaas in de film zaten. Kan ik weinig om lachen. Verder was hij wel grappig. Helaas in een niet te diep uitgewerkt plot dat ook naar het einde toe heel voorspelbaar werd.

Tsja, het kan er mee door. Niet geweldig, af en toe een leuke grap. Daar moet de film het van hebben, niet van het verhaal.

avatar van GGG
GGG
Was weel een aardige onderhoudende film! Ik heb Jim beter gezien...

Vond er niet zo veel aan. Jim Carrey kon ik natuurlijk wel van genieten (zonder hem 0 sterren als het kon) maar de film zelf sloeg nergens op en ben ik alweer vergeten.
2* voor Jim

Leuke film, zelfde concept als Liar Liar maar toch leuk gemaakt. Werd naar het einde toe wel wat saaier. Leuk als je van Jim Carrey houdt.

avatar van eppo349
Geen extreme Jim Carrey komedie, maar meer een feelgood movie met een tikkeltje romantiek en moet zeggen... het is mij goed bevallen.

Leuke film,
maar na een tijdje wisseld de comedie zich af voor een romantiesche film die grappig is. Op het begin zitten er veel grapjes in, maar dat word langzaam minder en zoals je hierboven kan lezen word het dus meer een romantiesche film.

Maar dat veranderd niet dat het een erg leuke film is!
Echt een aanrader

avatar van jericho76
tja, zoals de meeste al zeggen: geen echte topper van Jim. Zeker wel een leuke film die makkelijk wegkijkt, maar geen klassieker in wording vrees ik.

een 3

avatar van alcapachino
dat RED BULL stukje is echt grappig man

Al met al vond ik dit een leuke film.
Alleen jammer van het romantische gebeuren.

avatar van sworsvism
jericho76 schreef:

een 3

Helemaal mee eens, Het was een aardige film, alleen jammer dat Jim Carrey niet helemaal z'n gang leek te kunnen gaan. Hij is zo'n acteur die een film écht grappig kan maken en dat was deze film niet. Af en toe kon hij een leuke opmerking maken, maar de verhaallijn was erg slap en cliché... Toch niet echt vervelend om naar te kijken, dus

avatar van Resh
Leuke grappige en ontspannen film. Echt een feel-good movie met een origineel verhaal. De film zit heel goed in elkaar. Je ziet dat Jim Carrey ouder wordt maar hij doet het nog steeds erg goed!

Leuke film om naar te kijken, Af en toe wel wat saaie stukjes maar over het algemeen een leuke en grappige film.