Hoe Overleef Ik... Mezelf? (2008)

Alternatieve titels: Hoe Overleef Ik Mezelf? | How Do I Survive Myself? | Hoe Overleef Ik...?

Nederland
Drama / Familie

geregisseerd door Nicole van Kilsdonk
met Jolijn van de Wiel, Janni Goslinga en Stefan de Walle

De 13-jarige Rosa verhuist samen met haar 8-maanden oude halfbroertje en haar moeder naar Groningen om bij haar nieuwe stiefvader in te trekken. Ver weg van haar vrienden, op een nieuwe school en in een onbekende omgeving worstelt zij met haar onzekerheid, haar stiefvader en haar alter ego Rooz. Wat ze ook probeert, haar problemen lijken steeds groter te worden. Hoe zal zij dit overleven?

avatar van Falcon103
Xen0n schreef:
Goede film, leuk verhaal. Kijkt wederom lekker weg. Ik kan me voorstellen dat mensen het een heel leuk verhaal vinden, mij trok het niet zo. Maar dit is niet genoeg reden om een onvoldoende uit te delen!

2.5 is toch onvoldoende...?

melvddonk
Ik heb het boek wel eens gelezen en dat vond ik erg vermakelijk. Deze film lijkt echt nergens op.

avatar van Liesha
Toen ik nog een jong meisje was vond ik de boeken van Francine Oomen geweldig! Was daarom erg benieuwd naar deze film.

Nu ik 'm uiteindelijk gezien heb, vind ik het echt een belachelijke slechte film. De casting is ook slecht gedaan, vooral voor het hoofdkarakter Rosa. In het boek is Rosa een meisje die niet heel erg knap is maar toch 'iets' heeft. Het meisje die Rosa speelt in de film, heeft toch echt 'niks'. Ze is echt super butch en totaal niet de Rosa die ik herken uit de boeken. Zo zijn er wel meer dingen waar ik me aan erger. Omdat ik de boeken heb gelezen heb ik natuurlijk wel een soort vooroordeel, maar ach.. hadden ze maar beter hun best moeten doen

avatar van mikey
Alle cliches over rotpubers zijn uit de kast getrokken in een drama over een schizofrene.. de acteerprestaties zijn ver beneden pijl, het verhaal is dodelijk saai.

mikey schreef:

Euhm, heb ik iets gemist ofzo? Schitzofreen???

Btw, jij moet wel een rotdag hebben zeg; eerst "Head Over Heels" en dan "Hoe Overleef Ik... Mezelf?"...

avatar van Elineloves
Omdat ze telkens zichzelf ziet, maar dan de ''stoere en onafhankelijke'' versie. Daar doelt ie denk ik op.

narva77 (crew)
Ja, dat begrijp ik. Maar dat betekent niet dat ze schitzofreen is!
Als ze daadwerkelijk schitzofreen zou zijn, zou het echt niet zo'n luchtige film worden hoor, denk ik.

Maar ik neem aan dat Mikey dat ook niet echt meende...

avatar van Elineloves
Daarom moet je misschien er ook niet serieus op ingaan, als je zelf al aanneemt dat hij het niet echt meende.

avatar van mikey
Een nachtmerrie filmdag, tussendoor ook nog een een misbaksel over een hondje.... Tja schizo, wanneer je permanent praat met personen die niet bestaan (waanbeelden). En wiens (criminele) advies je opvolgt bovendien. Pretty scary stuff. Of is dat een andere psychische aandoening?

avatar van Elineloves
Ach, ergens klopt het wel hoor. De meeste kinderen van die leeftijd fantaseren over hoe het zou zijn, als ze stoer en populair zouden zijn. In de film wordt het alleen extra overdreven in een poging om dat gegeven kracht bij te zetten.

narva77 (crew)
Ik geloof werkelijk niet dat Rosa daadwerkelijk wordt neergezet als een schitzofreen meisje. Dat van het alter-ego is volgens mij heel makkelijk te verklaren; het is maar een film...

avatar van mikey
Ja tuurlijk is dit niet serieus te nemen. Het is gewoon een domme film (je was me net voor dus). Maar als je erover nadenkt: een fictief persoon fluistert je crimineel gedrag in... remember the son of Sam 77 (the devil made me do it)?

avatar van Elineloves
Het is toch eerder dromen over hoe het óók kan, en dat gevoel volgen?

narva77 (crew)
Tja, mijn alter-ego loopt wel eens rond in een string van de PABO, en probeert mij allerlei stoute dingen te laten doen. Maar dat maakt mij nog steeds niet schitzofreen? Toch?

Of toch wel...?

avatar van mikey
Nee ze moest van alles van een persoon en dat leidde tot crimineel gedrag. Oftewel: ze is van 't padje. In the Summer of Sam zit een briljante scene over die hond die Sam uit zijn slaap houdt.

narva77 schreef:

Of toch wel...?

Als ik jouw alter-ego ben, kunnen we samen schitzofreen zijn. Zullen we Reinout bellen voor de verfilming?

avatar van mikey
Die maakt alleen films die niet te filmen zijn: en dat bleek ook zo.

mikey schreef:

Maar het gaat hier niet over een hond. Het gaat over een pubermeisje die worstelt met haar eigen identiteit en die zichzelf moet ontdekken. Denk dat iedereen het gevoel van '' het engeltje en het duiveltje '' op zijn schouder wel zal herkennen. Soms weet je dat het beter is om iets niet te doen, maar doe je het toch. Vanwege de spanning, of gewoon om te bewijzen dat je het durft. Zeker als je die leeftijd hebt. Naarmate je ouder wordt, zou je beter moeten weten.

avatar van mikey
Nou eeeh ik niet. Ik ben nog nooit aangesproken door iemand die er niet was. Ook niet in mijn puberteit of zo. Sam had een hondje en dit kind had een gothje. Zal me niets verbazen dat ze over 10 jaar blonde studenten afknalt in de straten van Groningen.

mikey schreef:

Hoeveel biertjes heb jij al gedronken vanavond?

Elineloves schreef:

Uhm, ik had het niet over jou hoor! Ik had het over mijn eigen alter-ego in een string (nee echt, die bestaat)!

PS, ik zou willen dat ik mijn eigen gothje had. Tarja (vroeger van Nightwish) bijvoorbeeld!

avatar van Elineloves
Mannen zijn raar. Geef mij die leraar van Rosa dan maar, als alter-ego. Die is knap.

mikey schreef:

Ze is zelf blond notabene!?!?
Als ze nou roodharig was, of donkerblond, en ze zou niet goed in haar vel zitten of een minderwaardigheidscomplex hebben o.i.d., dan zou ik me er misschien nog iets bij kunnen voorstellen...

avatar van Elineloves
Ze heeft nu toch een knap en schattig vriendje, wie voelt dan de behoefte om studenten neer te gaan schieten? In de boeken ontwikkelt Rosa zich juist steeds positiever. Ja, ik heb de boeken gelezen en ook nog boekverslagen over geschreven, voor de PABO. En nee, niet de PABO van narva77.. Daar zul je geen boekrecensies zien staan van mij..

God, waarom reageer ik hier überhaupt nog op.

avatar van mikey
Het was een verwijzing naar Sam, die deed ook zoiets tegen blonde vrouwen, of ze waren brunettes (vergeten). Maar goed, het is niet de bedoeling van deze film dat zij dit soort psychotische aandoeningen zou gaan ontwikkelen. Snap ik helemaal natuurlijk. Maar in het echt zou ik me wel zorgen maken als mijn dochter mensen ziet die rare dingen influisteren. En dat lijkt me ook wel logisch, toch?

Edit: Of als docent zijnde?

Volgens mij is er een constante verwarring op de site tussen Pabo als leerinstelling en de erotiekfolder

narva77 (crew)
Nou, ik geloof dat we er uit zijn; Mikey meende niet echt dat Rosa schitzofreen zou zijn. Dus ik heb mijn antwoord.

mikey schreef:

Ze ziet zichzelf, een andere en stoerdere versie van zichzelf. Het is niet zo dat ze haar overleden oma en prins Claus plots voorbij ziet komen..

mikey schreef:

Ik ben PABO studente en narva maakte er al eerder een grapje over. Binnenpretje dus.

mikey schreef:

Euhm, nee! Dat was een grapje van mijn kant in het Forumtopic "Welke film(s) heb je als laatst aangeschaft #2".

Elineloves schreef:
En hoe luidde je conclussie als relevant boek voor een boekbespreking?