Hoe Overleef Ik... Mezelf? (2008)

Alternatieve titels: Hoe Overleef Ik Mezelf? | How Do I Survive Myself? | Hoe Overleef Ik...?

Nederland
Drama / Familie

geregisseerd door Nicole van Kilsdonk
met Jolijn van de Wiel, Janni Goslinga en Stefan de Walle

De 13-jarige Rosa verhuist samen met haar 8-maanden oude halfbroertje en haar moeder naar Groningen om bij haar nieuwe stiefvader in te trekken. Ver weg van haar vrienden, op een nieuwe school en in een onbekende omgeving worstelt zij met haar onzekerheid, haar stiefvader en haar alter ego Rooz. Wat ze ook probeert, haar problemen lijken steeds groter te worden. Hoe zal zij dit overleven?

avatar van Xen0n
Goede film, leuk verhaal. Kijkt wederom lekker weg. Ik kan me voorstellen dat mensen het een heel leuk verhaal vinden, mij trok het niet zo. Maar dit is niet genoeg reden om een onvoldoende uit te delen!

avatar van iris.vessem
Ik, ben een meisje van 13... geschikt voor deze film dus!! Ehm, niet echt!! ik vond het maar een sombere film...

avatar van Elineloves
andrizzle schreef:
In het begin dacht ik shit dit is wel heeeeel kinderlijk, maar uiteindelijk heb ik me dr prima mee vermaakt.
Dat ze iedere naam veranderd zoals essebes enzo is wel een beetje jammer

Dat doen kids van die leeftijd ook, dat maakt het juist realistisch. Ik werk zelf met 12-13 jarigen, en die vervormen ook elke naam die ze horen.

avatar van elmo4ever
super slecht echt SUPER slecht ik haat dit verhaal!!!! echt ik weiger m`n spuug te richten op het script het boek is zooo veel beter!!!
1,5 want de boeken maken het geen 0,5

Waar kan ik die film kijken?

avatar van niethie
Op dvd natuurlijk, is al een geruime tijd uit.

avatar van Legan
Hoe Overleef Ik... Mezelf? is typisch geforceerde rommel dat meer lijkt op een matige kinderserie. Het acteren is zwaar onder de maat en de personages komen ongeloofwaardig over en zijn superoppervlakkig. Het verhaal zelf is extreem voorspelbaar en verloopt eeeeeeeerg plichtsmatig. Echt precies volgens het boekje. Die zogenaamde 'grappige' stukjes ertussendoor zijn niet meer dan slap en de film is in zijn geheel, op enkele aardige stukjes na, grotendeels bagger. Echte pluspunten zijn er nauwelijks op eentje na. Namelijk de muziek, welke zeer goed te pruimen is en zowat in zijn eentje verantwoordelijk is voor de score. Maar verder kan ik hier echt niets mee. Supercliché, zwaarmoralistisch, supergeforceerd, …

Master of pl0x
Ik vond de film niks aan, we hebben em op school gekeken. Niemand van ons keek er bijna na. Het was nogal voorspelbaar en ze konden het soms wel wat anders doen. Verder vond ik het gewoon een matige film.

avatar van Morgana7
Master of pl0x schreef:

Wij hebben hem ook op school gekeken, en volgens mij vonden de meesten het best leuk... Maar onze klas (1 havo/vwo) is waarschijnlijk jonger dan de jouwe.
Maar dan nog, ik vind het echt het niveau niet, hoor.

Ikzelf vond het matig, het is te toevallig dat alles tegelijk gebeurt.

Ik vond de boeken erg leuk, daarom ben ik deze gaan kijken. Maar ik vond hem tegen vallen, erg rommelig gemaakt en alles gebeurd heel snel achter elkaar.

avatar van Fran
Dit vond ik best een leuke tienerfilm. De sfeer was wel somber maar dat was in goed contrast met de gemoedsinstelling van Rosa. Normaal ben ik niet zo'n fan van die quasi grappige stukjes tussen een film door maar hierbij vond ik het niet eens storend.

Het verhaal bleef ook wel boeiend en alle spelers kwamen best overtuigend over wat meestal bij dit soort films toch wat minder is. Deze film vind ik in ieder geval leuker dan de Carry Slee verfilmingen.

avatar van TragieStar.*
Best wel saai en slecht geacteerd.

Maar ik had het boek gelezen en ik wou de film gewoon graag zien.
Toch leuke momenten in de film en best wel goed verhaal hier en daar.
Heb me uitstekend vermaakt.
Niet om vaker te zien maar ga het proberen.

avatar van skullcandygirl94
de acteurs acteren erg slecht ze zetten er geen goed realistisch verhaal in, en dan die rare stukken..?

toen rosa haar haar rood verfde zag je zo dat het een pruik was erg jammer van deze film het boek is beter, veeel beter...

* 1,5

skullcandygirl94 schreef:
de acteurs acteren erg slecht ze zetten er geen goed realistisch verhaal in

Dat er (volgens jou) geen goed verhaal inzit, dat is heel wat anders dan wel of niet goed acteren.

Zelf vond ik vooral de hoofdrolspeelster behoorlijk goed acteren. Zeker als je bedenkt dat ze geen enkele ervaring had, leert en ontwikkelt ze bijzonder snel. 3 sterren voor de film, 5 voor de hoofdrolspeelster.

avatar van d'nduff
Jammer, had hem leuker verwacht.
Het boek is beter.

avatar van Kippie.
Jammer, zéér jammer. Boek was veeeeel beter

avatar van tommykonijn
Vermakelijke en bij vlagen goede jeugdfilm. De boeken van Francine Oomen heb ik nooit gelezen, maar volgens mij zijn ze best wel goed. Redelijk acteerwerk en een goed verhaal had deze film zeker. Ook best wel realistisch en dat is een pluspunt. Wel een beetje vervelend waren die stukken als Rosa bijv. in een quiz zit vond ik. Niks bijzonders, maar wel leuk om eens gezien te hebben.

avatar van abeltjuh 25
Boeken waren leuk om te lezen..
Laten we dat voorop stellen want deze dramatische film heeft niks te maken met Francine Oomen.

Allereerst is deze figuur die de hoofdpersoon neer probeert te zetten heel raar en acteert buitengewoon slecht. Voor de rest boeit het verhaal van geen kanten en had ik niet het idee dat ik aan het kijken was naar een film dat me ook maar enigzins kon interesseren. Jonas is een mannetje van 11 terwijl die in de boeken toch wel minstens even oud oogt als Roos... Die stukjes tussendoor haalden het bloed onder mijn nagels vandaan, in de boeken had ik nog de optie om deze over te slaan.. Zeer slecht. 0,5*

avatar van jumpstylemovie
Simpele kinderfilm. Sommige dingen waren wel oke maar dat van dat duiveltje en het engeltje was erg lelijk. Erg slecht acteerwerk van de hoofdpersoon ook.

avatar van danuz
Wat zijn die nieuwbouw/vinex-wijken toch kil, en dan ook nog met zo'n stiefvader. Het is natuurlijk totaal logisch dat je dan een heel klein beetje ontspoort (want zoveel doet Rosa gewoon niet fout). Vond echter het acteerwerk en het verhaal wat tegenvallen. Het is mij te rechttoe-rechtaan, om nog maar niet te spreken van die flauwe intermezzo's en de alter ego's. Had wat mij betreft niet gemogen, en daar kan zo'n film nog wel wat van Bluebird leren.

avatar van predator
Ik heb medelijden met leerlingen die dit op school moeten zien. Heel matig.

Heel matig?

Je bedoeld heel slecht? Anders geef je geen 1,5*.

avatar van Cole-
zware tegenvaller en dan te bedenken dat ik al niet zulke hoge verwachting had. het acteerwerk was een drama en de uitwerking van de tips en de gedachtes van Rosa was gewoon weg amateuristisch.
'jammer' lijkt me een goed woord voor deze film. (zal ongetwijfeld voor brugklassertjes wel leuk zijn)

avatar van movie acteurs
Vrij saai filmpje die amper leuk is te noemen. Heb me ook niet vermaakt met deze film. 1,0

Best wel een slechte film he.

avatar van Emmuze
Geen leuke film, slecht acteerwerk en cliché. Simpel.
Vooral het acteerwerk vond ik jammer, anders was mijn score misschien nog wel wat beter geweest.
Afgerond naar boven, 1.5*

avatar van iris.vessem
je kunt goed horen dat Rosa en Esther geen brabanders zijn. ze denken dat ze brabants klinken door vaak 'kei' en 'houdoe' te zeggen, dan zeggen ze die kei en houdoe ook nog eens heel opvallend en niet op z'n Brabants> komt gewoon stom over. en nu lijkt het dus ook alsof brabanders alleen houdoe zeggen maar ik zeg ook vaak gewoon doei. echt zeer slecht brabants accent dus,,

heb 'm laatst nog een keer gekeken en krijgt van mij 7 s'en:

- slecht acteerwerk
- stom verhaal
- sombere beelden (erg grijze tinten)
- slecht brabants (hadden ze gewoon moeten laten)
- saai geheel
- simpel
- SUPER SLECHT

BAGGERRRRR

avatar van rep_robert
Hmm, zitten er nog mooie plaatjes van de mooie stad Groningen in deze film?

Nee !