Hoe Overleef Ik... Mezelf? (2008)

Alternatieve titels: Hoe Overleef Ik Mezelf? | How Do I Survive Myself? | Hoe Overleef Ik...?

Nederland
Drama / Familie

geregisseerd door Nicole van Kilsdonk
met Jolijn van de Wiel, Janni Goslinga en Stefan de Walle

De 13-jarige Rosa verhuist samen met haar 8-maanden oude halfbroertje en haar moeder naar Groningen om bij haar nieuwe stiefvader in te trekken. Ver weg van haar vrienden, op een nieuwe school en in een onbekende omgeving worstelt zij met haar onzekerheid, haar stiefvader en haar alter ego Rooz. Wat ze ook probeert, haar problemen lijken steeds groter te worden. Hoe zal zij dit overleven?

avatar van loves_horror
Wel een geinige film, maar vond hem wat kinderachtig. Ik vond sommige stukjes een beetje te langdradig, zoals in de cel. Wat hier al meerdere malen is gezegd, is dat Jolijn niet kan acteren, maar dat vind ik juist wel. Ze hoort toch ook onzeker en passief te zijn, zoals in het boek? En dat haar vrienden haar er dan weer bovenop helpen en het een happy-end heeft en ze weer gelukkig is. En ik vond die tips wel grappig, meer ook niet.

Opzich wel grappig ik had er wel mee van verwacht !

Het was echt een leuke film, maar om de film ook echt leuk te vinden moet je wel tussen de 10 en 20 jaar zijn, denk ik dan.

Het is een leuke film.
Ook een grappige film!
Leuke Familliefilm!

avatar van Bibelonseberg
Met m'n dochter deze film bezocht, en wat een leuke film is dit zeg. We hebben er erg van genoten. Je leeft mee mee met Rooz en haar emoties. We vonden het beiden een goeie film met een sterke cast. Het verhaal is werkelijk uit het leven gegrepen. Extra dikke pluim voor Jolijn van de Wiel!

avatar van vph1272qm
leuke film!
heb me prima vermaakt.
ik vond jolijn goed acteren en de droom scene's grappig gemaakt.
erg mooie camera shots en creatief geschoten.

avatar van Multivitamine
Leuke film goed verhaal en natuurlijk leuk om Stefan de Walle weer eens te zien al blijf ik aan Kees denken..

Wat ik wel jammer vind is de kleuterachtige hints maar als ik naar het genre kijk, kan ik het begrijpen, ik ben nu eenmaal niet de doelgroep

Ant
Zo.. Had even een simpele film nodig en dacht laat deze eens proberen.. Heb me gedachte even op puber gezet:
Heel veel dingen komen overeen met hoe je op die leeftijd denkt. Ik ben dan wel een jongen, maar zo gaat het er wel aan toe op school. Wat wel jammer is: de discipline. Als ik met grafitti op school zou spuiten, dan had ik toch echt een probleem. In de film wordt het weg gestopt met een strafje maak het maar schoon.
Dan een trein onderspuiten.. Als me ma me op politie bureau zou ophalen, nou dan kreeg ik toch echt wel een pak slaag. En spijbelen.. als me ouders er over begonnen had ik toch echt niet moeten weglopen.
Het probleem is tegenwoordig dat veel ouders de makkelijkste weg kiezen. Laat het jong toch. Daardoor gaan veel kids de mist in.

Pleit je nu voor een pak slaag...?!

Wouter schreef:
Pleit je nu voor een pak slaag...?!

Nou een tik is tegenwoordig al kindermishandeling?! Maar even over het graffiti verhaal. Ik denk dat je normaal dan toch nog wel wat zwaardere straffen krijgt. Schorsing of/en aangifte bij politie voor vandalisme.

PS. Stefan de Walle: wel grappig om hem nu als stiefvader te zien na zijn Kees tijdperk.

Stefan de Walle verdient een interessante hoofdrol. VInd hem denk ik één van de betere acteurs die we in Nederland hebben rond lopen.

gotti schreef:

Volgens mij is hij nu gericht op kinderfilms. Althans dit maak ik op uit zijn IMDB pagina.

Hierna alleen Iep. En even daarvoor een bijrol in Schoon Schip, maar da's geen kinderfilm. Valt wel mee dus.

avatar van Mavoe
Wat een vreselijke film. Volgens mij is dit mijn 1e film die ik wegens saai-heid heb stopgezet. Normaal kijk ik altijd wel een film af, maar bij deze lukte het echt niet. Heb het een half uur volgehouden.
Die dromen tussendoor zijn zo nep. De acteurs zijn amateurs en verder vind ik het verhaal in de film ook niet boeiend. Nee, jammer! Hij zal vast wel leuk zijn voor de pubertjes onder ons (12 tot 16 jaar), maar mij kon ie echt niet boeien.
Knap dat ie hier nog zoveel sterren krijgt!

Misschien moet je hem even afkijken? Eerste half uur waren verreweg het minste, daarna komt de film (net als de hoofdrolspeelster) pas op gang.

Eén van de meest frisse en fruitigste kinderfilms van de afgelopen jaren inderdaad.

rose
Mavoe schreef:

Knap dat ie hier nog zoveel sterren krijgt!
Vind het eerder terecht...

avatar van Mavoe
Als een film mij in het eerste half uur al zó weinig zegt, dan houdt het voor mij op. Ik vond hem te kinderachtig.

Goede jeugdfilm die ik zelf ook wel de moeite waard vond.

avatar van Livefree70
Verplicht om mee te kijken met mijn dochter.....niet echt goed, redelijk langdradig.

avatar van Nixon17
Ik vond hem zelf niet zo leuk maar ik kan me voorstellen dat meisjes van dezelfde leeftijd als de hoofdpersoon dit een leuke film vinden en er misschien ook echt iets aan hebben. Daarom 3,5*

avatar van Movie Jim
Ik kan voor deze film echt geen respect opbrengen. Wat een kinderfilm echt afschuwelijk tot het einde alleen maar over wat pubergedoe. En langdradig allemaal.

robertus65
Erg pubermeisjesachtig, echt een meisjesfilm dus. Het eerste gedeelte vond ik het niet veel, het werd daarna wel iets beter, maar het bleef erg zoetzappig.

avatar van schimmel
Leuke middelbare school film

4/5

niet echt geweldig, maar er zaten wel een aantal leuke stukjes in.
3,0 *

avatar van niethie
Vermakelijk filmpje die het puber zijn en al de kwaaltjes die daar aan te pas komen op een erg frisse manier belicht. Hoofdrolspeelster Van de Wiel speelt haar rol erg leuk en de film kijkt bovendien erg lekker weg, vond het alleen erg jammer van het geforceerde zoetsappige einde, maar dat kan ik de film wel vergeven verder.

3 sterren

avatar van Elineloves
Erg leuke film. Heb hem vandaag met de kindjes van het werk gekeken, (9 tot 11 jaar) en ik vond dat er allemaal goede onderwerpen aan bod kwamen waar de kids zich mee kunnen identificeren. Zelf vond ik de film ook prima, heb me niet verveeld in ieder geval. Paar herkenbare dingen die ik zag van toen ik zelf 13 was. Absoluut geen slechte film!

avatar van andrizzle
In het begin dacht ik shit dit is wel heeeeel kinderlijk, maar uiteindelijk heb ik me dr prima mee vermaakt.
Dat ze iedere naam veranderd zoals essebes enzo is wel een beetje jammer

avatar van Nijmegen
Erg slechte film , de rare stukken tussendoor maken het heel raar.
Misschien voor 7de en 8ste groepers leuk. maar de doelgroep ( brugklas enz. ) zal dit waarschijnlijk niks vinden.

avatar van BlueJudaskiss
Nijmegen schreef:
Erg slechte film , de rare stukken tussendoor maken het heel raar.

Eh?