Hoe Overleef Ik... Mezelf? (2008)

Alternatieve titels: Hoe Overleef Ik Mezelf? | How Do I Survive Myself? | Hoe Overleef Ik...?

Nederland
Drama / Familie

geregisseerd door Nicole van Kilsdonk
met Jolijn van de Wiel, Janni Goslinga en Stefan de Walle

De 13-jarige Rosa verhuist samen met haar 8-maanden oude halfbroertje en haar moeder naar Groningen om bij haar nieuwe stiefvader in te trekken. Ver weg van haar vrienden, op een nieuwe school en in een onbekende omgeving worstelt zij met haar onzekerheid, haar stiefvader en haar alter ego Rooz. Wat ze ook probeert, haar problemen lijken steeds groter te worden. Hoe zal zij dit overleven?

avatar van raymon
trailer online:

Hoeoverleefikmezelf.nl

ziet er zeker niet onaardig uit, vooral de special effects.

Die voice over is alleen echt vreselijk. De première was vandaag dacht ik...

avatar van marlouvwxyz
Oh, ik ben ook benieuwd!
De trailer ziet er in elk geval leuk uit, en de boeken waren ook vermakelijk:)

Kende de boeken van Oomen niet, wist ook niet dat ze zó bekend waren. Alleen om die reden zal de film het dan ook wel erg goed gaan doen. Laat het nu ook nog eens een hele leuke film zijn.

De film kent qua cast enige opstartproblemen, maar de hoofdpersoon is vooral later in het verhaal sterk in combinatie met een sterke (en ervaren) acteur naast haar, waar ze op de wat intiemere momenten erg sterk spel laat zien.

De animatie sequenties zijn erg geestig en zorgen ervoor dat de film - in tegenstelling tot bijvoorbeeld de films van Maria Peters en co. - nooit moralistisch wordt. De film blijft - net als bij bjna alle films van Van Kilsdonk - zijn luchtige ondertoon houden.

Ik ben gul vandaag. 3,5*

Zeer geslaagde film, die het eerste half uur wat moeizaam op gang komt door een wat al te passieve hoofdrolspeelster - die later echter uitstekend op dreef raakt - en een te karikaturale en herhalende toonzetting van de situatie waaruit het verhaal zich ontpopt. Daarna komt de film echter snel op stoom, waarbij vooral de tussensequenties opvallen waarin thema's die de jeugd bezig houden - zelfbeeld, voeding, liefde, tongzoenen - op satirische wijze worden getoond; o.a. doeltreffende parodieën op Tell Sell reclame's, Amerikaanse talkshows en te dik aangezette voorlichtingsfilmpjes. Erg leuk.

avatar van Jolienepien
Ik vond die boeken altijd zo leuk! Deze film wil ik dan ook erg graag zien! De filmposter doet me trouwens denken aan Bridget Jones: The Edge of Reason.

Die laatste stem kan weg denk ik...

Puber Rosa komt in het begin van de film wat moeilijk op gang, maar wordt na verloop van tijd steeds beter qua spel. Zeker in de scènes waar ze één op één speelt met bijvoorbeeld haar tekenleraar op wie ze een oogje heeft (Dragen Bakema) of met haar moeder, is ze erg sterk. Ook lof voor Stefan de Walle, die opnieuw het archetype neerzet waar hij ontzettend goed in is: de goedwillende man, die zo hard zijn best doet gezag uit te stralen, maar hier van alle kanten in faalt. Hij is politicus voor een Groen Links-achtige partij in de gemeenteraad, hij heeft uiteraard niet graag dat Rosa met d'r voeten op de tafel zit en 's avonds wordt er boekweit en vegaworst gegeten. En dit smaakt vast even vies als dat het klinkt.

Hier de complete recensie:

Hoe Overleef Ik... Mezelf? - neerlandsfilmdoek.nl

rose
Ik vond hem prachtig! Voor de tieners onder ons werden heel herkenbare punten aangesneden. Ook ik vond dat Jolijn niet helemaal sterk acteerde, maar dit er zeker wel in zit en ze zeker gaat groeien in eventuele verdere rollen. Mees Peijnenburg vind ik de jongere versie van Patrick Dempsey en een veelbelovend talent! Die zoen op het laatst is waar vele een voorbeeld aan kunnen nemen hoe het nu eens WEL moet!

avatar van Marly
Ik vond het wel een leuke film, maar ik vond de stukjes met de tips van Esther er tussendoor een beetje stom en te overdreven. Misschien omdat ik al 16 ben!...Verder vond ik het een leuke film!..Soms een beetje slecht geacteerd maar ja!
xx

Vond die tussenstukjes juist heel erg leuk. Zag je de knipoog niet?

Dat stukje met die ouders in die seventy's outfit vond ik de grappigste.
Leuk filmpie!

avatar van darkjaap
de boeken waren echt leuk vond ikzelf en de film was dat ook !
goed gespeelt , leuk verhaal kortom echt een erg leuk familiefilm
* * * *

avatar van Veruca
Vond het erg leuk geacteerd, irriteerde me alleen een beetje aan haar accent. Alleen hoorde dat er natuurlijk bij!

Afgelopen weekend bijna 250.000 euro opgebracht. Da's leuk. Hoop dat ie het zo goed blijft doen.

avatar van Quentin
Zomervakantie gaan beginnen dus dat komt vast goed.

avatar van SuperSideSwipe
Wel een geinig filmpje op zich.. vond die hoofdrolspeelster nou niet echt sterk acteren.. maar goed, had er dan vooraf ook niet extreem hoge verwachtingen van.

avatar van elainelover
ik had er meer verwachtingen van.

avatar van glenniehj18
ben benieuwd lijkt me best een leuke film timboektoe en afblijven waren ook al best goeie films vooral afblijven natuurlijk en dit is ongeveer hetzelfde genre dus hoop dat het me beetje verrast

avatar van pakmedanalsjekan
Deze film is voor alle leeftijden toch twijfel ik of hij nou zo leuk is voor mijn 7 jarige dochter? Wat vinden jullie?

Een beetje jong om alles te bevatten, maar het beweegt, dus ze zal het best leuk vinden...

Gouden Film voor Hoe Overleef Ik Mezelf?

De film Hoe Overleef Ik Mezelf? van producenten Burny Bos, Michiel de Rooij en Sabine Veenendaal (BosBros. Film & Tv Productions) in samenwerking met de NPS heeft na twee weken in de bioscoop de 100.000ste bezoeker ontvangen en wordt bekroond met de Gouden Film. De film, geregisseerd door Nicole van Kilsdonk en gebaseerd op de boekenreeks van Francine Oomen, is sinds 25 juni in 93 bioscopen te zien. Tamara Bos schreef het scenario voor de film.

Het eerste grote succes voor Van Kilsdonk?

*Joly*
Leuke film...!! alleen de tips van Esther zijn best wel irritant, en ik vond de verhaal best wel snel gedaan terwijl in het boek helemaal uigebreid is, best jammer, in de bioscoop was het best wel irritant als Rosa/Rooz in beeld kwam, werd er gelijk lelijk geroepen enzo...

Ik vindt het echt wel een meisjesfilm(meisjes tussen de 10/15), want er komen veel problemen in voor waar de meisjes van die tijd inzitten. Toch had ik iedereen in de film veel anders voor gesteld bijv. Esther wordt in het boek veel anders beschreven. Uiteindelijk is de film best grappig, maar het acteerwerk is zeer slecht.

avatar van soom
Leuk. Lieve, voortkabbelende film, met nauwelijks verrassingen, weet toch te verrassen. En Mees Peijnenburg is zoveel leuker en gevatter dan zijn rol in Timboektoe, waar hij (lijkt mij dan weer.....) geen echte kans krijgt om te laten zien wat hij echt kan. Want wat is 'ie eigenlijk lief en heel aandoenlijk. In Timboektoe waarschijnlijk zijn ook de avonturen van Isa en Jules het belangrijkste. (Weer eens dûh).

avatar van Madara_
"ik vind het echt wel een meisjesflm(meisjes tussen de 10/15"...
urright,alsof meisjes van 15 zoiets bekijken, meer een film voor meisjes tussen de 10~13

thebeequeen
Saai en voorspelbare film. In de bios werd er op de verkeerde momenten gelachen. Stefan de Walle is een heel aardig acteur maar met zijn rol wordt weinig te gedaan. Ik zat de hele tijd te hopen op een woede uitbarsting tussen Rosa en hem.

lijkt me wel een leuke film
heb de trailer al heel vaak gezien .
dus ben wel benieuwd naar de film

avatar van kutcherlover
Ik vond het niet echt wat. Het leek maar half op het boek en die Rosa acteerde slecht.
toch een 2.5*