Hoe Overleef Ik... Mezelf? (2008)

Alternatieve titels: Hoe Overleef Ik Mezelf? | How Do I Survive Myself? | Hoe Overleef Ik...?

Nederland
Drama / Familie

geregisseerd door Nicole van Kilsdonk
met Jolijn van de Wiel, Janni Goslinga en Stefan de Walle

De 13-jarige Rosa verhuist samen met haar 8-maanden oude halfbroertje en haar moeder naar Groningen om bij haar nieuwe stiefvader in te trekken. Ver weg van haar vrienden, op een nieuwe school en in een onbekende omgeving worstelt zij met haar onzekerheid, haar stiefvader en haar alter ego Rooz. Wat ze ook probeert, haar problemen lijken steeds groter te worden. Hoe zal zij dit overleven?

Kende de boeken van Oomen niet, wist ook niet dat ze zó bekend waren. Alleen om die reden zal de film het dan ook wel erg goed gaan doen. Laat het nu ook nog eens een hele leuke film zijn.

De film kent qua cast enige opstartproblemen, maar de hoofdpersoon is vooral later in het verhaal sterk in combinatie met een sterke (en ervaren) acteur naast haar, waar ze op de wat intiemere momenten erg sterk spel laat zien.

De animatie sequenties zijn erg geestig en zorgen ervoor dat de film - in tegenstelling tot bijvoorbeeld de films van Maria Peters en co. - nooit moralistisch wordt. De film blijft - net als bij bjna alle films van Van Kilsdonk - zijn luchtige ondertoon houden.

Ik ben gul vandaag. 3,5*

Zeer geslaagde film, die het eerste half uur wat moeizaam op gang komt door een wat al te passieve hoofdrolspeelster - die later echter uitstekend op dreef raakt - en een te karikaturale en herhalende toonzetting van de situatie waaruit het verhaal zich ontpopt. Daarna komt de film echter snel op stoom, waarbij vooral de tussensequenties opvallen waarin thema's die de jeugd bezig houden - zelfbeeld, voeding, liefde, tongzoenen - op satirische wijze worden getoond; o.a. doeltreffende parodieën op Tell Sell reclame's, Amerikaanse talkshows en te dik aangezette voorlichtingsfilmpjes. Erg leuk.

avatar van Elineloves
Erg leuke film. Heb hem vandaag met de kindjes van het werk gekeken, (9 tot 11 jaar) en ik vond dat er allemaal goede onderwerpen aan bod kwamen waar de kids zich mee kunnen identificeren. Zelf vond ik de film ook prima, heb me niet verveeld in ieder geval. Paar herkenbare dingen die ik zag van toen ik zelf 13 was. Absoluut geen slechte film!

avatar van Fran
Dit vond ik best een leuke tienerfilm. De sfeer was wel somber maar dat was in goed contrast met de gemoedsinstelling van Rosa. Normaal ben ik niet zo'n fan van die quasi grappige stukjes tussen een film door maar hierbij vond ik het niet eens storend.

Het verhaal bleef ook wel boeiend en alle spelers kwamen best overtuigend over wat meestal bij dit soort films toch wat minder is. Deze film vind ik in ieder geval leuker dan de Carry Slee verfilmingen.

avatar van tommykonijn
Vermakelijke en bij vlagen goede jeugdfilm. De boeken van Francine Oomen heb ik nooit gelezen, maar volgens mij zijn ze best wel goed. Redelijk acteerwerk en een goed verhaal had deze film zeker. Ook best wel realistisch en dat is een pluspunt. Wel een beetje vervelend waren die stukken als Rosa bijv. in een quiz zit vond ik. Niks bijzonders, maar wel leuk om eens gezien te hebben.

avatar van jumpstylemovie
Simpele kinderfilm. Sommige dingen waren wel oke maar dat van dat duiveltje en het engeltje was erg lelijk. Erg slecht acteerwerk van de hoofdpersoon ook.

Vlotte film waarin een pubermeisje met haar moeder verhuist om bij haar stiefvader en stiefbroertje te gaan wonen. En aangezien ze zich niet helemaal thuisvoelt hier, gaat ze flink rebelleren zoals verwacht wordt van een puber. Duidelijk gemaakt voor een bepaalde doelgroep, maar toch wel leuk om te zien. Ook de fantasie-scenes met de tips vormen leuke intermezzos. Het acteerwerk is wisselend.

avatar van sinterklaas
Leuke coming of age.

We krijgen hier nu te maken met een soort pubermeid genaamd Rosa (weer een erg sterke jeugdrol, waar Nederland, naast Scandinavië toch nog wel allround in is), die vaak over het hoofd gezien wordt en zo een eigen indentiteit heeft en ook een bol is in associeren, waarbij ik, wanneer we voor het eerst kennis maken met haar fantasiewereld al gelijk een link legde met de oude Cartoon-serie Angela Anaconda, waar Rosa wel heel wat van weg heeft in mijn ogen. In het begint lijkt het een standaard puber, die worsteld met het feit dat ze van Den Bosch naar Groningen moet verhuizen en ook met de nieuwe dingen, verassingen en behoefdes die onverwachts plaats maken voor haar doorlopende, gewende leventje die ze hiervoor had. Daarnaast kan ze niet overweg met haar stiefvader en op school is het ook maar een buitenbeentje. Het betekend nu echt dat ze de comfrontatie aan moet gaan met gevoelens, tegenslagen, teleurstellingen en vooral; haar indentiteit.

En dat verloopt ook op een behoorlijk leuke en creatieve manier en de frummeltjes, tekeningetjes en fantasievoorstellingen maken de film alleen nog maar leuker, en zelfs leerzamer. Zelfs ik heb weer enkele dingetjes ervan kunnen leren en misschien ook wel voor de toekomst als ik misschien zelf een kind krijg . Uiteindelijk komt het er gewoon op neer dat je je lieve kleine kind, hoe moeilijk het ook is, toch in bepaalde dingen gewoon moet laten gaan, en dat dat ook niet altijd zo slecht af hoeft te lopen.

Dus, ouders en leraren... kijk deze film!

Goeie film, en goeie acteurs. Dit kon me wel boeien. De problemen die pubers kunnen ondervinden. Leuke, leerzame film. Niets mis mee.