Hoe Overleef Ik... Mezelf? (2008)

Alternatieve titels: Hoe Overleef Ik Mezelf? | How Do I Survive Myself? | Hoe Overleef Ik...?

Nederland
Drama / Familie

geregisseerd door Nicole van Kilsdonk
met Jolijn van de Wiel, Janni Goslinga en Stefan de Walle

De 13-jarige Rosa verhuist samen met haar 8-maanden oude halfbroertje en haar moeder naar Groningen om bij haar nieuwe stiefvader in te trekken. Ver weg van haar vrienden, op een nieuwe school en in een onbekende omgeving worstelt zij met haar onzekerheid, haar stiefvader en haar alter ego Rooz. Wat ze ook probeert, haar problemen lijken steeds groter te worden. Hoe zal zij dit overleven?

avatar van juliegirlxoxo
Ik heb enkel de trailer gezien maar ik vond hem niets. Geen goede cast en wanneer ze paars haar moest hebben was het eerder rood-roze.

Ik wil nogeens geen moeite doen om die film te zien

Gewoon een lieve film, als je er open voor staat. Echte puber-hopeloosheid... Met harken van volwassenen. Die pubers niet zo heel erg goed begrijpen. En dat komt in de werkelijkheid akelig veel voor...

avatar van 606
Best een aardige NL productie.
De film bevat een goed realistisch verhaal en acteerwerk was ook best goed.

3 sterren

NightSpirit
Leuke film. Ik snap echt niet waarom je deze film laag gaat beoordelen. Je weet toch wat je kan verwachten? Voor Nederlandse begrippen vond ik hem boven gemiddeld. 4*!

Vlotte film waarin een pubermeisje met haar moeder verhuist om bij haar stiefvader en stiefbroertje te gaan wonen. En aangezien ze zich niet helemaal thuisvoelt hier, gaat ze flink rebelleren zoals verwacht wordt van een puber. Duidelijk gemaakt voor een bepaalde doelgroep, maar toch wel leuk om te zien. Ook de fantasie-scenes met de tips vormen leuke intermezzos. Het acteerwerk is wisselend.

avatar van daxclusive
Leuke film voor pubers. Opzich leuk geacteerd, alleen jammer van dat vele langdradige vertellen in de film.Ik geef hem een 2,5

avatar van rox91
Ik heb het boek helaas niet gelezen, maar ik vond de film wel aardig. Het leven van een tiener kan soms flink onder druk gezet worden door pesterijen, verliefdheid en onzekerheden. Dat wordt in deze film mooi weggezet.

Komen in deze film ook beelden van Groningen voorbij?

avatar van predator
Tienermeiden verdienen een betere film dan dit. Standaard, saai en voorspelbaar. Jammer, gemiste kans.

avatar van BlueJudaskiss
Schandalig lage score hier. Prima geacteerd door de hele cast (Van de Wiel is ontwapenend!), een verhaal dat alle heftige zaken ontwijkt maar toch interessant blijft en een frisse look.

3,5*, maar kan misschien nog met een half puntje omhoog.

avatar van Phantasm
Leuke film voor pubers, je moet er van houden, over het geheel redelijk.

avatar van Kiara1996
Over het algemeen vond ik het verhaal wel leuk (beetje voorspelbaar misschien) maar het acteren vond ik wat minder. En ik vond het ook jammer dat er niet wat meer geschreeuwd werd in de film, bv. als ze heel erg kwaad waren

avatar van jan66
juliegirlxoxo schreef:

Ik wil nogeens geen moeite doen om die film te zien

Zucht,

Als je de film NIET gezien hebt, waarom stem je dan? Dom en Nutteloos...

avatar van juliegirlxoxo
jan66 schreef:

Zucht,

Als je de film NIET gezien hebt, waarom stem je dan? Dom en Nutteloos...

Uitendelijk heb ik deze toch gezien, viel me enorm tegen.

avatar van jan66
juliegirlxoxo schreef:
Uitendelijk heb ik deze toch gezien, viel me enorm tegen.

Ok, nu snap ik je stem...

avatar van sinterklaas
Leuke coming of age.

We krijgen hier nu te maken met een soort pubermeid genaamd Rosa (weer een erg sterke jeugdrol, waar Nederland, naast Scandinavië toch nog wel allround in is), die vaak over het hoofd gezien wordt en zo een eigen indentiteit heeft en ook een bol is in associeren, waarbij ik, wanneer we voor het eerst kennis maken met haar fantasiewereld al gelijk een link legde met de oude Cartoon-serie Angela Anaconda, waar Rosa wel heel wat van weg heeft in mijn ogen. In het begint lijkt het een standaard puber, die worsteld met het feit dat ze van Den Bosch naar Groningen moet verhuizen en ook met de nieuwe dingen, verassingen en behoefdes die onverwachts plaats maken voor haar doorlopende, gewende leventje die ze hiervoor had. Daarnaast kan ze niet overweg met haar stiefvader en op school is het ook maar een buitenbeentje. Het betekend nu echt dat ze de comfrontatie aan moet gaan met gevoelens, tegenslagen, teleurstellingen en vooral; haar indentiteit.

En dat verloopt ook op een behoorlijk leuke en creatieve manier en de frummeltjes, tekeningetjes en fantasievoorstellingen maken de film alleen nog maar leuker, en zelfs leerzamer. Zelfs ik heb weer enkele dingetjes ervan kunnen leren en misschien ook wel voor de toekomst als ik misschien zelf een kind krijg . Uiteindelijk komt het er gewoon op neer dat je je lieve kleine kind, hoe moeilijk het ook is, toch in bepaalde dingen gewoon moet laten gaan, en dat dat ook niet altijd zo slecht af hoeft te lopen.

Dus, ouders en leraren... kijk deze film!

avatar van missl
Het gaat, deze puberfilm over een echte puber. Nu snap ik dat het leven van een puber niet altijd over rozen gaat maar dit is wel veel gedoe.