Het Echte Leven (2008)

Nederland
Drama / Komedie

geregisseerd door Robert Jan Westdijk
met Sallie Harmsen, Ramsey Nasr en Loek Peters

Een jonge regisseur stelt de liefde van zijn vriendin op de proef door haar tijdens de opnamen verliefd te laten worden op een andere acteur. Hierdoor riskeert hij zijn echte relatie met haar: de ultieme liefdestest.

avatar van vph1272qm
ik moest ook even wennen aan het concept, wilde bijna afhaken omdat ik het een flauw trucje begon te vinden, maar heb em toch uitgezien en begon em steeds beter te begrijpen.
al met al heel erg goed geacteerd en zeer mooi in beeld gebracht.
absoluut de moeite waard om te kijken omdat het geen standaard vertel wijze is.
en wat is sallie harmsen een onwijs lekker ding!

robertus65
Ik ben geen liefhebber van deze regisseur, ik heb ze allemaal gezien en ze zijn, op Siberia na, echt typische vrouwenfilms. Niet mijn favoriete genre. Dit is er ook weer zo één. Het gaat maar over een hoop gezeik over relaties. Ook dat film in een film had geen toegevoegde waarde en het verhaal vond ik oninteressant en de hele film had totaal geen humor. Wel mooi camerawerk en ook Sallie Harmsen was een goede keuze.

avatar van Aapje81
Grote meevaller. Ben verschrikkelijk onder de indruk van Sallie Harmsen. Had haar nog nooit gezien maar ze heeft een ongelofelijk charisma en erg sexy uitstraling. Daarnaast was de sfeer in de film wel goed. Ik moest er even in komen maar heb toch zeer geboeid zitten kijken. Hier en daar zijn misschien wat teveel pretensies maar alles bijelkaar vond ik dit een van de betere Nederlandse films die ik in tijden gezien heb. En ehm ik verheug me nu al op volgende film van Sallie

avatar van ghostman
Zojuist op tv (Film1) gezien. Ik heb me ook heel erg geërgerd aan deze film. Sallie Harmsen is lekker ding, maar haar personage vond echt ronduit irritant . Hierdoor had ik eigenlijk geen zin meer om de film af te kijken. Maar omdat het allemaal best wel interessant en leuk gemaakt is (audiovisueel), heb ik de film uiteindelijk wel (met veel moeite) afgekeken.

avatar van Karl van H.
Het Echte Leven begint verschrikkelijk, met de meest tenenkrommend ongeloofwaardige scène die ik in tijden heb gezien, vergezeld met slechte dialogen die nog eens worden versterkt door het slechte acteerwerk. Eigenlijk wilde ik koppen zien rollen, het eerste kwartier van de film, maar gelukkig herpakt Het Echte Leven zich met de introductie van Dirk, waarna het niveau langzaam maar zeker begint te stijgen. De truc waarin wordt gewisseld tussen de filmwereld en - jawel - 'het echte leven' voelt in het begin aan als een gimmick die totaal niets toevoegt, maar ontwikkelt zich gedurende de film tot een enigszins voorspelbare doch interessante twist, die noodzakelijk blijkt te zijn voor het slagen van de film, gezien de 'film in de film' (bewust) behoorlijk slecht geschreven is. Het camerawerk en de verschijning van Sallie Harmsen weten de kijker door de mindere scènes te slepen, waarna er een film overblijft die goed genoeg is om niet meteen te vergeten. En dat er muziek van Janis Joplin in zit is ook mooi meegenomen.

Zeer intelligente film. Het is sinds lange tijd dat een Nederlandse film dusdanig intens overkomt. Op een slimme manier wordt de illusie gewekt dat de 4e wand wordt doorborken, maar in feite is dat niet zo. (een vraag is of film dat uberhaubt wel kan) Het fictief doorbreken van de 4e wand is hier een stijlmiddel om meer in de emoties van de karakters te geloven, het echter te maken. En dat lukt naar mijn mening heel aardig, en er is tot in details overna gedacht. Het kneuterige improviseren van acteurs help ook mee in deze constructie. Erg goed, 4 sterren.

avatar van david bohm
Bovengenoemde vierde wand is een interessant trucje, leuke, frisse cast ook maar ben niet zo onder de indruk. Trucje begint mij na enige tijd te vervelen.

Pfoe zeg, dat is even doorbijten. Film in Film, het blijft een soort fictie die me niet erg ligt. Ik heb altijd moeite om me in te leven. Vandaar dat ik blijf steken met mijn mening. Ik vond het een mooi gefotografeerde maar onordelijke en onsamenhangende film. Er werd goed geacteerd.

avatar van shockdog
Beste Nederlandse film van 2008, 3 duimen omhoog voor Sallie Harmsen!

Hm... dubbelzinnig

avatar van Bartt88
Zelden een film zó in niveau zien stijgen tijdens het kijken, als bij deze. Na 15 min. overwoog ik om te stoppen met kijken, wat ik bijna nooit denk, omdat het zo verschrikkelijk slecht en inhoudsloos was Ik dacht dat ik de bui al zag hangen en het wéér zo'n typische Nederlandse, dertien in een dozijn, film was als ''Een beetje verliefd'' of ''Dennis P.''
Maarrrr, hoe langer de film duurde, hoe beter die werd. Had dan ook wel verwacht dat de score hier op MM wat hoger zou zijn.

88Fabian
Een film die je 2keer moet zien,haha je kan het ook de nederlandse 'Memento' noemen,natuurlijk lang niet zo goed als die film.maar moest
er gewoon gelijk aan denken

avatar van maxcomthrilla
Een zomers briesje!

Ik vond het wel een fijne, zomerse, naïeve film in de goede zin van het woord. De prachtige, vrolijke hoofdrolspeelster Sallie Harmsen trekt met gemak alle aandacht naar haar toe, waardoor je jezelf gelijk voor kunt stellen waarom zij in het stralende middelpunt van de belangstelling staat in deze film. Ik vond het plotverloop boeiend om te volgen en op visueel vlak is de film best wel onderhoudend. Een kleine 4*

avatar van Hectometerpaal
Wat is er nou zo extreem lekker aan die Sally, Gewoon een normaal meisje met een normaal figuur die toevallig blond is en op commando een geile blik laat zien.
Als ik haar mond op de poster zie moet ik meer aan The Joker denken dan aan sex eigenlijk.

Er blijken hier veel clownen-fetishisten rond te lopen.

avatar van maxcomthrilla
Als een film, ook qua plot, draait om een vrouwelijk hoofdpersonage, waar iedereen omheen zweeft, is het gewoon mooi meegenomen dat ze er knap uitziet en een vrolijke blik in haar ogen heeft. Kijk de film gewoon, dan snap je waarom.

avatar van michelfranken23
Geweldige film! Heb hem al zo vaak gezien en blijf hem goed vinden. Zeker een film die voorkomt in mijn Nederlandse Films Top 10.

avatar van sinterklaas
Wederom weer een heerlijke film van Robert Jan Westdijk. Er word al erg negatief gediscusieerd over het begin van de film, maar in tegendeel vond ik die helemaal niet zo slecht omdat je al van te voren weet dat dat een film in een film is. (Wat Het Echte Leven ook 80% is) De film zit weer heerlijk en sfeervol inmekaar (mede ook vanwege weer de mooie kiekjes van Amsterdam) en er staan ook een hoop verrassingen voor de kijker te wachten omdat je steeds moet blijven focussen op wat nou film is en wat nou echt. En gelukkig word dat alles ook weer op zo'n heerlijke komische manier neergezet en de personages zijn ook zowat allemaal geergerd en gestrest vanwege die egoistische regiseur. Overduidelijk is ook dat je de soapstukken ook totaal niet serieus moet nemen omdat dat gewoon, zoals gezegt, in scene is gezet. Ja het blijft wel moeilijk om een recensie te schrijven over een film in een film. De film lijkt ook wel een beetje zijn mosterd van Ober vandaan gehaald te hebben.

Verder krijgen we ook regelmatig een heerlijk jazz-deuntje te horen en ook was die sullige Fjodor geweldig.

Ja, dit was zeker weer een geslaagde film van Westdijk. Ik ben benieuwt naar de Eetclub.

avatar van BlueVelvet
maxcomthrilla schreef:
Volgens mij betoogde Hectometerpaal juist dat ze er niet knap uitziet.

avatar van IcU
IcU
Mooi origineel en doordacht concept welke een prima uitwerking kreeg. Het werkt echter niet de gehele film door, waardoor het enigsinds irritant wordt. Des al niet te min krijg je een leuk kijkje achter de schermen van een film omringt door humor en dramatiek.

avatar van bozzy
Jammer,dacht echt dat het een goede film zou zijn maar helaas ben ik na 25 minuten afgehaakt.
Niet te volgen gewoon,zit er eigelijk wel gewoon een verhaal in?
Een film in een film ,moet niet gekker worden.misschien een leuk concept maar niet aan mij besteed.

avatar van predator
Sallie Harmsen is fijn om te zien en de film wordt na verloop van tijd beter, maar het bljft een merkwaardig geheel.

avatar van Karl van H.
'Fijn om te zien' is een understatement

avatar van ILDIB
Vreemd. Geen idee wat nu te geven. Bijzonder fraai idee, hopeloos hollands saai begin, maar ook weer intrigerend daarna. Harmsen is echt heel goed, en ook dirk is komisch. Soms net te vaag.

avatar van Robi
Een film in een film. Maar het script loopt wel heel erg door elkaar, zodat je als kijker jezelf echt gaat afvragen waar je nu naar kijkt. Is het film of is het het echte leven. Toch is dat jammer. Omdat de maker hier te ver gaat leidt het uiteindelijk te veel af, omdat je je daardoor niet meer kunt inleven in de hoofdpersonen. De film had beter kunnen zijn, want er zaten hele leuke vondsten in en werd prima gespeeld door erg leuke acteurs. Ramsey zou ik toch veel vaker in een film willen zien. Zoals in "de man met het hondje". Maar helaas, hij is dichter van het vaderland geworden of zoiets.

Ludovic
Haha wat een droge humor. Een aangename verrassing. Behoort zeker tot de betere cinema is ons koude kikkerlandje. Beste aanrader.

avatar van Yak
Yak
In 2008:

Yak schreef:
Maar in elk geval zeker een film die ik nog een keer wil zien om te kunnen bepalen wat voor indruk hij bij een tweede poging op me achterlaat. Misschien valt alles dan wel Mulholland Drive'esque perfect op zijn plaats.

En dat deed het niet. Het bleef een onsamenhangende, geforceerde, interessantdoenerige film. Halfje eraf.

avatar van lucdecoster
Echt een irritante, verwarrende en saaie film. Ik denk dat dit de slechtste Nederlandse film is dat ik ooit gezien heb. De seksscènes gaven ook geen toegevoegde waarde. Geef mij dan maar liever Flodder, Zwartboek of De lift. Onbegrijpelijk dat in het Belgisch tv blaadje (Primo) deze film 3 sterren krijgt.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Lastige film dit, want aan de ene kant heeft de film genoeg sfeer en een uitstekend acteer niveau. Maar is aan de andere kant vooral omdat de personages in de film bijna het zelfde waren als de personages in de film die ze maakte rommelig en met vlagen onduidelijk.( Volg je het nog?)
Ook het snelle knip en plak werk was ik niet altijd erg van te spreken, ziet er bijna amateuristisch uit.
Maar toch, onlangs de minpunten heeft deze film toch genoeg in zich om je als kijker niet of nauwelijks te irriteren of je aandacht erbij te verliezen. Hoe kan dat ook, bij een vrouw als Sallie Harmsen?

Het Echte Leven is de moeite waard, de uitwerking laat wat te wensen over maar veel wordt goedgemaakt door de vrij originele manier van vertellen en het acteer niveau.
Maar toch blijf ik niet snappen, waarom de regisseur er voor koos om de personages identiek te maken met de personages die ze speelde in de fictieve film.

Krappe voldoende.

Wat een merkwaardige film. Het is voor mij bij vlagen gewoon totaal onduidelijk wat nu 'echt' is en wat gespeeld. Zeker op het einde is dat verschil lastig te zien. De manier vind ik wel origineel, maar de uitvoering is niet sterk of beter gezegd duidelijk genoeg. Ik kom daarom niet verder dan 2*, terwijl er misschien wel veel meer inzat.

avatar van Capablanca
Leuke film, verrassend in alle opzichten en gespontaan en naturel geacteerd.