Het Echte Leven (2008)

Nederland
Drama / Komedie

geregisseerd door Robert Jan Westdijk
met Sallie Harmsen, Ramsey Nasr en Loek Peters

Een jonge regisseur stelt de liefde van zijn vriendin op de proef door haar tijdens de opnamen verliefd te laten worden op een andere acteur. Hierdoor riskeert hij zijn echte relatie met haar: de ultieme liefdestest.

Groot applaus en enthousiasme vanavond in Utrecht. En terecht !

Hannes791 schreef:
Azijnpisser Zagt stort in het AD een flinke berg kritiek over de film uit.
Waarom toch altijd dat negativisme van die man.
Hij had inderdaad weer de tijd van zijn leven.

Quido schreef:
Hij had inderdaad weer de tijd van zijn leven.

Nog nooit zoveel onzin bij elkaar gelezen. Volgens mij spreekt hier iemand die 10 keer bij de filmacademie is afgewezen...

neo (crew)
Ik geef hem wel gelijk dat een ''film in een film'' concept vaak te prentieus is.

Geen film die me heel lang zou bijblijven. Persoonlijk heb ik uberhaubt niet zo op films die het moeten hebben van een reflexieve 'gimmick'. Hoewel het in dit geval wel knap was uitgewerkt met bijvoorbeeld een mooie balans in de afwisseling van de montage, sympathieke humor en aandacht voor detail.

Tegelijkertijd was de gimmick ook de achilleshiel van het geheel omdat het echte verhaal maar mondjesmaat de kans kreeg om door te schijnen. Op die momenten moet alles goed zijn, en daar ging het vaak mis. Alleen de onervaren Sallie Harmsen kon me af en toe overtuigen van de ernst van een psychologisch liefdesdrama. Ramsey Nasr kon de gehele film de juiste toon niet vinden. Mede daardoor verzand het geheel tot een in zichzelf gekeerde.anti-climax van vanjewelste.
Een dappere poging met een paar hele leuke momenten, maar nergens heel bijzonder of interessant.

Dappere film. Hij heeft het zichzelf er moeilijk gemaakt. Misschien te conceptueel voor een groot publiek en ik voelde er te weinig bij, maar een enorme prestatie op het concept zo consequent en stijlvol uit te voeren. Typisch Robert-Jan. Obsessief het puzzeltje uitpluizen.
Er werdt veel gelachen in de zaal en ik denk dat met name insiders kunnen aprecieren hoe treffend hij de sfeer op de set weet te raken. Of derden dat ook zullen voelen... Ik hoop het, want de moed van dit project verdient waardering.

Kon er gisteren helaas niet bij zijn. Goed om na al die slechte recensies hier een ander geluid te horen.

Recensie in metro 4 sterren en qua geluiden na afloop verdeelde reacties: van "echte fans van de film" tot mensen die het niiets deed.
Een producent (niet Rj's producent) ontstak luidkeels in woede na de film. Hij vond de film juist prima en onderhoudend en was kwaad dat Nrc op feestdag zo'n recensie prominent plaatste terwijl de film leuk bleek te zijn en sprak van kwade wil. Hele discussies tussen voor en tegenstanders. Beter 1 of 4 sterren dan twee en drie. Dan bedient Robert-Jan ieder geval zijn achterban goed.

Nogmaals. Het was een zeer dapppere film. Een wiskundige prestatie van jewelste. De puzzle sluit. Een film die hij alleen maar gemaakt kan hebben. Zijn handtekening staat er net zo dik onder als bij Zusje. Zusje is iiets beter. Maar deze film heb ik veel meer plezier aan beleefd dan aan Siberia.

phone home schreef:

Dat vind ik dan ook weer wat overdreven. AD, NRC, Volkskrant en Parool waren de enige recensies die ik tot nu toe zag en die waren allemaal slecht. Ik sluit niet uit dat ze het allemaal mis hebben, maar met het moedwillig verpesten van een feestje zal het niks te maken hebben. Benieuwd ook wat het buitenland gaat vinden. Zwartboek werd hier bijvoorbeeld ook nogal kritisch ontvangen, maar in het buitenland was men laaiend enthousiast.

Ik vond dat ook een beetje overdreven, Wouter. Ik voelde bij deze film wel meer dan bij Zwartboek. Bij beiden was de vorm goed. Maar ik heb me bij deze wel meer vermaakt omdat het een wat intelligentere film is. Ook een puzzletje, maar tenminste niet over goud en diamanten met veel pief paf poef.
Beide films zijn overigens erg knap en professioneel gemaakt. (wat natuurlijk niet raar is bij makers van dat kaliber, dat mag je ook wel verwachten) Beide makers hebben uiteraard betere films gemaakt (soldaat van Oranje en Zusje)
"Het echte leven" film is trouwens ook extreem re-makebaar en verwacht ik in het buitenland meer waardering dan hier.

avatar van darkjaap
gister gezien en hij was heel erg mooi vond ik.
prachtig vertelt, erg mooi regie ! echt een nederlandse uitschieter !
4,5 * durf ik erwel voor te geven

avatar van Jeewee
gotti schreef:

maar kijk ook van welke krant het is he; AD, wie neemt dat nou serieus?

avatar van 93.9
Net zo slecht als z'n vorige.
Direct op dvd en bij Kruitvat in de knakenbak.
Helaas zijn er hordes mensen die dit weer helemaal 'te leuk' vinden.

avatar van Prudh
Jammer genoeg geef je weinig stof tot discussie.

"Helaas zijn er hordes mensen die dit weer helemaal 'net zo slecht als z'n vorige' vinden."

avatar van 93.9
Dit is mijn mening: vervelende en oppervlakkige studentikoze film die helemaal nergens ook maar enig moment boeiend wordt.
Zelden zo'n ontzettend lege en nietszeggende film gezien!
Wat wil die Westdijk met z'n films????
Recensie in NRC vond ik precies de spijker op de kop slaan.

Een film in een film. Vind dat het wel knap in elkaar is gezet en heb vaak moeten lachen om die regisseur. Sallie Harmsen is inderdaad een knap meisje. Ik denk ook dat zij het enigste personage is geweest waarmee ik een band had opgebouwd. Voor de rest vind ik zusje toch iets beter.

avatar van Koekebakker
Vanmiddag in Utrecht was een meer dan uitverkochte Rembrandt 1 erg enthousiast, maar in de rest van Nederland zijn de bezoekersaantallen dramatisch.

4.2 sterren van het Utrechtse publiek tot nu toe (da's een acht- en- half dus)

Kunnen recensenten en publiek allebei gelijk hebben? Het oordeel van het publiek lijkt me toch nogal wat belangrijker. Dat zijn er namelijk meer.

Uiteraard zullen er ook mensen zijn in het publiek die het niets doet. Maar het zou niet normmaal zijn als iedereen het leuk vindt. Veel mensen vinden Zwartboek goed, met mooie beelden en prachtige stunts. Terwijl ik het geen goede film vind met rampzalige dialogen en zonder gevoel.

Ik vindt de Noorderlingen helemaal fantastisch en anderen zien er de humor niet van in of vinden hem saai.

avatar van darkjaap
deze film vond ik fantastisch en idd zwartboek niet puur om dezelfde redenen als jij zegt wat voor film is de noordelingen dan ?

De Noordelingen is een prachtige van Warmerda film. Heel gestileerd en af. In feite gaat hij over Nederland in de vijftiger jaren. Ik ddenk de beste Nederlandse film die ik gezien heb. Althans... waar het meeste talent voor nodig is om hem te kunnen maken (hoewel... afgaande op dat laatste criterium zou dat ook kunnen op gaan voor "de zee die denkt van Gert de Graaf.... en ook voor het echte leven moet je echt meer in je mars hebben dan voor de gemiddelde toegankelijke romantische komedie. Want dan kun je gewoon platgetreden paden kundig verder bewandelen)

avatar van Quentin
Structuur vond ik buitengewoon goed construeerd, en vooral naadloos in de film verweven. Zag het nergens als een gimmick.

Jammer dat de film zo slecht opende, slechts 13.000 euro op 15 prints ...

Niet eens in de bioscoop-top 20 van afgelopen weekend, zonde.

Terwijlhij hoog scoort bij publiekjury in Utrecht. Dat rijmt niet.

Toch de invloed van de recensies? Publiek waardeert film gemiddeld zeer goed maar gaat toch niet... raar...

rose
Een film moet enige charisma hebben wil hij publiek trekken. Deze heeft dat gewoon niet, ongeacht of hij wel of niet goed is...

avatar van Koekebakker
Ik vraag me af of A-Film er verstandig aan heeft gedaan om zoveel nadruk te leggen op de film-in-film constructie. Het is sowieso, maar op die manier helemaal lastig om de film aantrekkelijk te presenteren aan mensen die 'm niet hebben gezien.

Het affiche vind ik ook al niet erg sterk.

Westdijk zelf zei gisteren het idee te hebben dat men in het land alleen maar door heeft dat het de openingsfilm in Utrecht was, maar niet weet dat-ie al uit is.

In ieder geval waren de bezoekersaantallen in vooral de 3 grootste steden onthutsend.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Ja, ik vind de film ook slecht gepromoot. Ik was niet uitgegaan tijdens het filmfestival maar kort erna en heb de indruk dat de film ook beter gepromoot had kunnen worden als een soort eigenzinnig relatiedrama.

Volgens mij is er sowieso barweinig publiciteit voor gegenereerd (wellicht alleen door Utrecht). Dat is het voornaamste probleem, lijkt me.

starbright boy schreef:

Ja, of misschien beter nog als komedie. In dat opzicht vind ik 'm zeer geslaagd.