Taken (2008)

Frankrijk / Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Actie / Thriller

geregisseerd door Pierre Morel
met Liam Neeson, Maggie Grace en Famke Janssen

Bryan (Liam Neeson) is een overbezorgde vader, die gescheiden is van zijn vrouw (Famke Janssen). Als zijn dochter naar Parijs wil staat hij dit met tegenzin toe. Als ze dan in handen komt van vrouwenhandelaren, reist hij naar Parijs af om haar te zoeken, waarbij zijn bij de Geheime Dienst opgedane ervaring goed van pas komt...

avatar van Catscan
remco92 schreef:
Top-film!

Goed en origineel verhaal, goed acteerwerk en houdt de spanning erin. Ik heb me geen moment verveeld met deze film! 5 sterren!

Helemaal mee eens!

TOPPERrrrrtje!

avatar van Catscan
wimnoot schreef:
Weer zo'n film boordevol met cliche's, er zijn in dit genre talloze films gemaakt.Waar Ransom en Man on Fire direct bij me boven komen.Wat me het meest irriteerde waren de "toevalligheden".Ik zal er even een paar noemen1 de ontvoerder zegt een woord en men weet gelijk a waar hij vandaan komt b zijn naam .Dan op het vliegveld is de eerste de beste lokker, de lokker die zijn dochter opgepikt heeft.Later vind hij vijf mannen rondom een tafel,met de goede tattoo's,laat toevallig nou precies die slechterik antwoord geven.Wordt er op hem geschoten loopt er een meisje in de weg.En als hij dan een keer gepakt wordt zit hij vast aan een slecht bevestigde buis, die ook nog op iemand zijn kop land.Als hij dan de sleutels zoekt van zijn boeien,vind hij ze bij de eerste de beste boef!En zo weet ik er zelfs nog meer,maar daar zal ik jullie niet mee vervelen.En dan dat flauwe gedoe met Holly Valance .Nee ik ben niet blij met deze film en ik snap niet dat hij door zo veel mensen gezien is(ik had er nooit van gehoord)en zo hoog scoort.De martel scene was wel een klein hoogtepunt.

Joh... anders moet je waargebeurde drama films gaan volgen, klopt altijd alles, en heb je niets meer om over te klagen.

Het is gewoon een goeie film met mooie aktie die simpelweg lekker weg kijkt!

Prachtige duidelijk volgbare film. Zijn er nog meer van deze in zijn genre? Mooi verhaal met een happy END

avatar van Near_Dark
Hansiez schreef:

Diegene die me zo meteen voor de geest springen zijn:

"Death Sentence (2007)" & "The Brave One (2007)",
"Running Scared (2006)" mag er ook best wezen, ook al is dat een iets ander genre...

avatar van jipt
Geweldige actie
Maar wat een ongelofelijk k*t k*lere eind. Das mijn mening iig.
Het einde haalde er voor mij echt een halve ster af.
Het was in mijn ogen heel erg afgezaagd en niet origineel! Alsof Morel dacht:""oja een einde, bijna vergeten, ff snel ééntje in elkaar flantsen".

avatar van Pim1993
Deze heb ik gezien ja.. leuke film en Liam Neeson levert een mooie prestatie.

Het verhaal is sterk, net zoals de acteurs trouwens. Verder zat ik niet aan de buis gekluisterd wat je vaak bij andere films wel hebt. Deze film boeit niet zodanig wat ervoor zorgt dat je hem nog kent over een half jaar. (De titel zei me eigenlijk niks totdat ik de cast en het verhaal zag) Het was voor mij een tijdje terug dat ik deze had gezien.

Ik wil hem geen 3,5 geven maar ook geen 3,0... oké hij krijgt de voordeel van de twijfel: 3,5*

avatar van mcdaktari
Near_Dark schreef:

Diegene die me zo meteen voor de geest springen zijn:

"Death Sentence (2007)" & "The Brave One (2007)",

Ransom van Mel Gibson is misschien dan ook wel het soort film wat er een beetje op lijkt, teminste het verhaal dan, daar in is ook zijn kind ontvoerd enz enz.

avatar van gringo84
film gezien en ik vond hem van begin tot eind spannend
sommige dingen beetje over de top maar dat stoorde me op zich niet zeker het kijken waard!!!

avatar van seanpuffy
fantastishe film!!!

avatar van Creasy_Bear
Lekker over the top, wat me niet echt stoorde zoals bij de meeste actiefilms. Het einde liet wel wat te wensen achter.

zeer spannend en erg voor dat meisje zeg.

Opzich leuke film maar te voorspelbaar, je weet gewoon direct dat die film een happy end zal hebben, jammer!

avatar van planet_of_death
Mijn vader zweete als een door Piet Paulusma niet voorspelde stoortbui, zo spannend vond hij het. Ik trouwens ook.

avatar van hannes64
Ik geef je geen ongelijk....heb em nu op bluray.
En voor een 7de maal weer eens herzien, en hij blijkt steeds beter te worden , hoe vaker je em ziet.
Dit zijn nou echt mijn soort films.....
Man on fire, maar dan op een zeer snelle manier...
Ik heb zo`n vermoeden dat er ook nog een 2de deel aan zit te komen.
Mag voor mijn part wel....`t is en blijft een toppertje van een film.
Zeg maar gerust een dijk van een actie/thriller.
Blijft in mijn top 10.

avatar van Friday the 13 th
Spannende film. Minimum leeftijd is 12 jaar en dat merk je wel. Weinig bloed en alles braaf in beeld gebracht. Toch weet deze gedurende zijn hele speelduur te entertainen. De ontvoering is het beste stukje van de film en ook het meest spannende.

Het hele verhaal kan blijven boeien en steekt bovendien goed in elkaar. Natuurlijk gaan sommige dingen iets te vanzelf. Een gepensioneerde man van die leeftijd kan nooit alleen zoveel topgangsters aan....maar soit. Ook grappig dat Holly Valance in de film als megavedette wordt voorgeschoteld terwijl ze in haar echte muziekcarrière hoogstens met 3 liedjes iets of wat heeft gescoord.

Maar in het algemeen een goed onderhoudende film. Heb er van genoten.

avatar van planet_of_death
Films vanaf 12 jaar kunnen ook zeer bloederig zijn.

avatar van Friday the 13 th
planet_of_death schreef:
Films vanaf 12 jaar kunnen ook zeer bloederig zijn.

Dan zijn dat toch uitzonderingen hoor. Bij bloederigheid is het toch al snel 16 +. Films vanaf 12 jaar kunnen wel spannend zijn en eng, maar bloederig denk ik niet.

Ik neem bijvoorbeeld "Prom Night", ook een film vanaf 12 jaar. Best wel spannend, maar de moorden gebeuren allemaal off-screen om de film voor die bepaalde leeftijdsgrens te kunnen uitbrengen.

Kevin13
Een lange MTV clip, dat dacht ik bij het kijken van deze film. Had er toch wat van verwacht. Zeer leuke poster, cast en een hoge score. Maar de film wordt nergens spannend en origineel. Dochter wordt ontvoerd, vader vermoord iedereen en redt dochter. Dat is dus het verhaal.

De film kun je wel vergelijken met James Bond. Die redt zich ook uit alle hachelijke situaties en maakt van alles gebruik. Liam Neeson, die ik een degelijk acteur vind, doet zen naam hier geen eer aan. Past wat mij betreft ook niet in zulke rollen. De overdreven sentimentaliteit omtrend deze film is dan ook lachwekkend. Maggie Grace (die ik in Lost ook al zo slecht vond spelen) speelde hier dus ook slecht. Pluspunt aan deze film is dat ze er ook niet veel in mee doet. Actiescenes waren storend, veel te schokkerig gefilmd waardoor je dus nauwelijks iets zag. Hier en daar zijn er wel een paar leuke sterfscenes maar dat is dan ook alles.

Nop, deze film verdient deze zo hoge score niet voor een simpel en ordinair actie wraak filmpje. 1.5*

avatar van Psyché et Amor
Ik verbaas me enorm over de hoge score hier van deze film!
Ik heb me wel vermaakt tijdens het kijken maar het verhaal was ver te zoeken, ongeloofwaardig en voorspelbaar.
Liam Neeson acteert wel goed en daarom kan ik deze film nog net een 2,5 geven.

Psyché et Amor schreef:
Ik verbaas me enorm over de hoge score hier van deze film!
Liam Neeson acteert wel goed en daarom kan ik deze film nog net een 2,5 geven.

Dit was een film, zoals elke hoort te zijn. Goede actie, spanning en een tough guy die alles in z'n weg afmaakt. Het verhaal is juist zo simpel, helemaal niet ver te zoeken. 4,5* ik heb me in tijden niet meer zo vermaakt.

+ lekkere wegkijkfilm
+ veel actie
- soms wat overdreven

avatar van Dries666
Deze film was niks voor mij. Het genre spreekt me nochtans redelijk aan, maar dit alles komt veel te goedkoop, overdreven en erg onrealistisch over. Er zijn veel mankementen in deze film.

ElDilemma schreef:
- soms wat overdreven

Zeg maar heel erg overdreven, gelukkig dat hij nog niet lang duurt.

GrandmasterW schreef:

Met alle respect, maar dan heb jij al heel lang geleden nog een echte goede film gezien.

1,5* voor Liam Neeson, die de enige deftige acteerprestatie in deze prent neerzet.

avatar van planet_of_death
Sorry, maar omdat jij de film slecht beoordeelt is ie niet meteen slecht. Enkel vannuit jou optiek. Dus ga niet tegen mensen zeggen dat het een tijd geleden is dat zij een goede film hebben gezien.

Rabbitto
ijzersterke film waarbij ik ieder moment op het puntje van mijn stoel zat.

Geweldig spannend verhaal (wel simpel) en het acteerwerk was helemaal niet slecht. Alleen het einde vond ik jammer aangezien mij dat toch te snel ging. Ik had gehoopt op iets diepgaanders na zo'n lange ''reis''

Een geweldige actiefilm waar je absoluut geboeid naar blijft kijken.
Dries666 moet maar naar documentaires gaan kijken en zich daarbij afvragen of alles wat hij te zien krijgt waarheid is. Waarom een film kijken waarvan je van te voren weet dat je niet van het genre houdt en dan met 1,5 afkraken?

avatar van Dries666
Ik wist op voorhand natuurlijk wel dat deze film niet realistisch zou overkomen, die intentie mag je ook niet hebben. Wel vind ik het persoonlijk heel anders overkomen dan bijvoorbeeld een James Bond. In deze film lukte alles zo goed en verliep alles echter zo snel én vlot dat me het tegenstak. In het begin van de film lukte dit nog, maar op het einde van de film had ik echt iets van: bah, is het dit maar?
En ik hou zeker van het genre, tenminste als het goed gebracht wordt en goed overkomt. En dat vind ik hier zeker niet zo het geval, ik heb al veel betere films gezien in dit genre.
Tjah, smaken verschillen zeker?

avatar van DieGo
Aardig popcorn vermaak dat gemakkelijk wegkijkt. Het verhaal hangt van losse (actie)scenes aan elkaar en is dan ook niet bijster interessant maar het schiet-, vecht- en sloopwerk wordt vakkundig in beeld gebracht (waarbij Neeson zich trouwens verrassend goed staande houdt).

avatar van planet_of_death
Hij is en blijft een goede acteur. Er zijn geloof ik maar weinig films waarin hij slecht speelt.

avatar van Sneakers35
Spannende film in een keer uitgekeken deze moet je zien 4,5

avatar van thibault14
Nog nooit zo'n grote discrepantie gezien bij een film tussen de MM-score en de kwaliteit ervan. Over the top, slecht geacteerd en totaal onrealistisch. Vervang Neeson en de rest van de cast door acteurs van tweede of derde garnituur en je hebt een B-film. 1,5*