Rambo: First Blood Part II (1985)

Actie

geregisseerd door George P. Cosmatos
met Sylvester Stallone, Richard Crenna en Charles Napier

Ex-Green Beret en Vietnamveteraan John Rambo zit inmiddels al drie jaar vast in een kamp waar hij zware arbeid moet verrichten als straf voor de gebeurtenissen uit 'First Blood'. Zijn voormalige kolonel Trautman komt hem opzoeken met een aanbod: of nog vijf jaar zware arbeid, of een missie in Vietnam om een aantal Amerikaanse krijgsgevangenen te lokaliseren. John kiest voor het tweede. Hij komt onder commando te staan van Murdock, een man die niet het beste met John voorheeft...

avatar van Spetie
Voor het eerst een knappe dame in een bijrol?

Sorry als ik al de films op moet noemen, die hiervoor gemaakt zijn en een knappe dame in een bijrol hadden, dan ben ik tot vannacht bezig.

avatar van FunkStarr
Nou, daar geef ik je groot gelijk in Gorelover. Jammer dat ze sterft maar aan de andere kant was dat ook wel te verwachten.

Sterker, vond ik een van de beste scenes van de film (serieus). Net op het moment dat het klef dreigt te worden wordt ze neergemaaid. Lijkt me prima.

avatar van FunkStarr
Ja precies, dat vind ik ook. Het gaf me een beetje een dubbel gevoel maar uiteindelijk is het een erg mooie scene die perfect past in het gehele plaatje.

Anders geformuleerd : voor het eerst een knappe dame in een Rambo film (die van 4 vond ik niets).
Hou zelf erg van aziatische vrouwen en zij is een plaatje.

Expendables (tiitel) komt uit deze film in zijn converstatie met haar, maar dat zal iedereen wel weten denk ik

avatar van FunkStarr
Ik wist het wel in ieder geval maar dat komt omdat ik deze film kan dromen, heb hem zeker al 15 keer gezien.

Grappig detail op imdb.
IN de tv serie Love Bytes speelt ze een vrouw die Rambo heet lol

Vind haar een beetje op Tia Carrera lijken yammie

bierbak
Spetie schreef:
Geloofwaardige en serieuze films zijn fijn ja, maar ook ik kan best popcorn vermaak waarderen hoor.
Een Hard Boiled of een Desperado vind ik net als jij heerlijk vermaak, zonder dat het serieus te nemen is. Maar van die films is de amusementswaarde vele malen hoger dan van deze Rambo. En ook daarom kom ik hiervoor uiteindelijk niet verder dan tweeënhalve sterretjes.

Okee nu snap ik het. Er is natuurlijk dat verschil tussen actiefilms die teren op sfeer en stilisme en de Amerikaanse 80's actie die het meer moet hebben van lompheid en oneliners. Ik vind beiden te apreciëren, maar ik kan er inkomen dat niet iedereen de kwaliteit van dat laatste ten volle waardeert of aanspreekt.

Gister weer gezien,
blijft een heerlijke film.
geen saai moment.
toch ook maar gisteravond het Bowie mes van deel 2 aangeschaft.
moet hem toch hebben.
nog 2 messen en de collectie is compleet.
alleen nog de messen van 3 en 4
van 1 heb ik nu zijn bowiemes, van 2 zijn boot knife en dan volgende week de bowie thuis.

SENGOK
Sterke Rambo-deel met veel actie en explosies.

avatar van dutchtuga
Blijft een geweldige film, maar doet toch ander aan alle overige Rambo-delen. De film heeft veel betekend voor het actiegenre, maar weet niet altijd het sterke script van deel één, de authentieke 80's sfeer van deel 3 of de brute aanpak van deel 4 te bereiken. Desalniettemin blijft dit een juweeltje binnen het actiegenre, dat gewoonweg het pad vrij heeft gemaakt voor de actiefilms van eind jaren '80.
Kleine 4*

avatar van Beertje45
behoorlijk vervolg. Veel aktie én dat hoort gewoon zo in een Stallone vehikel. Leuke bijrollen van Napier en Kove, maar opvallende ster is toch wel Steven Berkoff als de Russische commandant. Wat heeft die man een charisma om de rol van een bad guy neer te zetten. Zie ook Beverly Hills cop.

avatar van RuudC
Rambo wordt weer eens genaaid door zijn vaderland in een spektakel waarin de drama verdwenen is. De boodschap echter, is hetzelfde gebleven. First Blood II is een lekkere actiefilm waarin onze innerlijk geknakte held wordt misbruikt voor een missie in Vietnam. Het script is duidelijk minder dan die van het eerste deel, maar de sequel kijkt lekker vlot weg en zal de actieliefhebber uiteindelijk meer bekoren. Stallone zet wederom een te gekke rol neer. Het moment waarin hij in de jungle een half peloton Russische troepen uitschakelt, is geweldig. Het ontbeert misschien aan goede oneliners, maar ‘I’am coming foy you Murdock’, is toch wel een heel sterke. Ik kan hier weinig anders doen dan zitten en genieten.

avatar van mrwhite
Er zijn er toch nog een paar RuudC

I want, what they want, and every other guy who came over here and spilled his guts and gave everything he had... wants! For our country to love us as much as we love it... that's what I want.

of
Rambo: To survive a war, you gotta become war.
Co: That why they pick you? Because you like to fight?
Rambo: Nah... I'm expendable.
Co: Expendable... What mean expendable?
Rambo: It's like... someone... invites you to a party, and you don't show up; doesn't really matter.

en
I've always believed that the mind is the best weapon.

avatar van RuudC
De eerste vind ik dan weer te dramatisch

Die andere twee zijn inderdaad best leuk, maar dan nog vind ik het wat karig voor een film van anderhalf uur. Stallone is natuurlijk ook geen Schwarzenegger en Commando is ook veel luchtiger dan Rambo. Beetje lastig ook om te vergelijken eigenlijk. Snel maar eens het derde deel kijken.

avatar van james_cameron
Herzien op blu-ray, na een jaar of 25, denk ik zo. Nog steeds een prima aktiefilm met een duidelijk politiek statement, dat er af en toe iets te dik opligt. Het duurt even voor de boel op gang komt, maar wanneer Rambo eenmaal losgaat is er geen houden meer aan. De aktiescenes zijn spectaculair en visueel zit de film degelijk in elkaar. Het script van James Cameron vormt tevens de blauwdruk van zijn eigen Aliens van een jaar later. This time it's war! Echt gedateerd is de film eigenlijk ook niet. Behalve dan die foute song van Frank Stallone op de aftiteling. Die kan echt niet.

avatar van FunkStarr
Welke song is dat dan ook alweer? kan ik me niet meer herinneren. Frank Stallone heeft best aardige songs gemaakt hoor (ook voor Rocky e.d.).

avatar van Sergio Leone
Degelijk.

First Blood zag ik een paar maanden geleden en die ontgoochelde mij nogal. In Part ll ligt de focus wat meer op de actie - al blijft de politieke kritiek aanwezig - en dat is schijnbaar de betere keuze.
Het drama van Rambo is toch geen moment voelbaar, dus is veel pief-poef-paf-kaboom de beste oplossing.

Dat gaat Sylvester Stallone trouwens ook beter af, getuige de scène waarin hij het kantoor van Murdock aan gort schiet. Dit moet de eerste film zijn waarin ik hem als actieheld ook daadwerkelijk leuk vind. Maar ook in zijn dramascènes vind ik hem beter dan in First Blood, al is die laatste scène met de verplichte moraal tenenkrommend, ook qua acteren.

Verder benut Part ll hier het geweldige decor dat Vietnamfilms altijd bieden. Er zit trouwens ook genoeg afwisseling in: dan eens op zo'n Apocalypse Now-boot, dan weer in de jungle, dan in een rijstveld, ... Qua hardheid is de actie zeer te pruimen, al vind ik het nooit echt top.

Op naar deel 3.

avatar van xxERWINxx
Goed vervolg op deel 1 ditmaal in Vietnam waar hjij gevangenen bevrijd! Dit deel vind ik iets mooier dan deel 1, wat meer actie en in de jungle.

avatar van mar007
Na lange tijd ook dit deel maar weer eens herzien.
Genoten van begin tot eind...blijft geweldig.
Wat me opviel ( vond dat wel grappig) in het begin van de film als rambo
aankomt in vietnam en rondsluipt bij het kamp dat muziekje erbij...haha, als hij loopt
hoor je dat dreuntje en als hij stilstaat stopt ook de muziek..ach totaal onbelangrijk
verder natuurlijk.
Deze film staat nog steeds als een huis.
Binnenkort deel 3 ook weer eens kijken dan heb ik alle delen weer gezien.

avatar van frolunda
Zinema schreef:
Flauwe actiefilm van de verschrikkelijke Cosmatos. Zonde hoe een zeer sterk eerste deel werd vervolgt door deze film, waarbij het slechts enkel nog lijkt te gaan om de bodycount. Gemiddeld.
Heeft toch wel één aardige film gemaakt met Tombstone.

Onderhoudende film, maar lang niet zo goed als deel 1. Komt door het verhaal en het ontbreken van veel spanning.

avatar van martijn011
Ik snap niet waarom deze film zo'n laag gemiddelde heeft hier. Dit is echt een prima actiefilm met een hoog testosterongehalte.
Het verhaal gaat verder waar het eerste deel is gestopt. Naast Stallone keert ook Crenna terug voor zijn rol als kolonel Trautman.
Was het in het eerste deel de sheriff die Rambo lastigviel, hier is die rol weggelegd voor opperbevelhebber Murdock die Rambo de opdracht geeft om Amerikaanse krijgsgevangenen in Vietnam te lokaliseren.
Natuurlijk wordt Rambo weer tegengewerkt waardoor hij in allerlei moeilijke situaties terechtkomt maar Rambo zou Rambo niet zijn als hij daar niet op gewelddadige wijze uit zou komen.

Vooraf weet je precies wat je kan verwachten, maar dankzij de fantastische uitstraling van Stallone heeft deze film net dat tikkeltje extra wat het koren van het kaf scheidt in het veld van ontelbare actiefilms.
Een hoofdpersoon met charisma en uitstraling kan een hoop positiefs teweeg brengen, Stallone is zo iemand.
Het verhaal is natuurlijk dun en het gaat om de actie, maar die is dan ook prima. Heerlijke actiefilm die boven het gemiddelde uitstijgt!
Iets minder dan het eerste deel maar wel drieënhalve ster!

avatar van Kenzomovies
goed vervolg op de 1ste !

avatar van hkoster
en ja hoor alles is meer mogelijk. Dikke duim waar uit gezogen wordt.

avatar van Basto
hkoster schreef:
en ja hoor alles is meer mogelijk. Dikke duim waar uit gezogen wordt.

Rambo, based upon a true story?

avatar van John Barry
Na het erg goede First Blood uit 1982 is het vervolg Rambo: First Blood Part II een tegenvaller.

Deze film heeft in principe nog wel een aardig verhaal. Rambo die in Vietnam krijgsgevangen moet zoeken. Leuk bedacht. Maar de uitwerking is wat minder. Dit komt vooral omdat de filmmakers het nodig lijken te vinden om elke keer maar een actie scene er tussen te proppen. De film mag niet lang rustig zijn, zo lijkt de gedacht. Het begint nog wel rustig. Maar vanaf het moment dat Rambo het krijsgevangen kamp ontdekt begint de actie pas echt en lijkt er geen houden meer aan. De kijker word bijna geen moment rust gegund. In de eerste Rambo film zaten genoeg pauzes tussen de actie scènes. In Rambo 2 lijken de filmmakers de pauzes vergeten te zijn.

Het niveau van de actie scènes is ook een stuk minder dan in deel 1. In Rambo 2 bestaat de actie uit veel geschiet en veel explosies. Tot het overdreven toe. Deze film lijkt af en toe alleen maar gemaakt te zijn om veel explosies en geschiet te laten zien. Leuk om even naar te kijken. En ik geef toe: het ziet er allemaal best wel spectaculair uit, en wat dat betreft verdienen de filmmakers ook hulde. Maar de actie scènes zijn te eenzijdig, en het zijn er te veel. Als kijker word je geen rust gegund en doordat de actie scènes op elkaar lijken begint de film naar het eind toe wat saai te worden. Je hebt het dan allemaal wel gezien.

Ook het acteerwerk is vergeleken met de eerste Rambo film een stuk minder. Allereerst Rambo zelf. In Rambo 1 zetten Sylvester Stallone een goede rol neer als Rambo. Maar in deze film acteert Stallone een stuk minder. Heel erg jammer. Hij heeft bewezen dat hij beter kan. Heel erg slecht acteert Julia Nicksona als Co Bao. Haar acteerwerk kan je echt heel erg bagger noemen. Omdat ook haar tegenspeler Stallone slecht acteert, komen de scènes tussen die twee totaal niet goed over. Niemand acteert in deze film echt goed. Jammer.

Eigenlijk is alles in dit vervolg minder dan in het origineel. Zelfs de muziek van Jerry Goldsmith is een stuk minder in dit vervolg. Jerry Goldsmith levert voor zijn doen toch wel een matige score af. Jammer.

Jammer is het kernwoord van deze film. Na het erg goede First Blood uit 1982 is deze film eigenlijk gewoon een fikse tegenvaller. En dat is erg jammer. De eerste film had een goede balans tussen actie en verhaal en humor en had een vleugje drama en kende tevens voldoende rust momenten. Bij First Blood 2 lijkt het alleen maar om actie te gaan. Geschiet en explosies. Daar bestaat de actie vooral uit. Het ziet er best spectaculair uit. Maar de actie is te eentonig om te blijven boeien. De balans tussen verhaal en actie is weg. En de humor is praktisch verdwenen, en het acteerwerk en de muziek is ook niet meer wat het geweest was. Wat overblijft is een film met een hoop spektakel, wat toegeven best indrukwekkend eruit ziet. Maar er is zoveel spektakel dat je er moe van word. En het is te eenzijdig is om te blijven boeien.

1,5 ster voor deze film.

B-200
Niet zo zeiken. Na al die stoere verhalen van Trautman wil je toch wel eens zien hoe goed die Rambo is in oorlog? Hier zie je het.

avatar van John Barry
Ja dat klopt hier zie je het. Maar dat maakt dit niet meteen tot een goede film voor mij. Aan het begin is het wel leuk om Rambo te zien vechten. Maar na meerdere kogels heb ik het wel gezien en komt het allemaal saai en eentonig op mij over. Verder vond ik het acteerwerk niet zo goed. Het verhaal is wel leuk bedacht in principe, maar het word nergens spannend vind ik. Ik zie deze film maar als een matig actie filmpje. Sorry. Maar ik vond deze film na deel 1 een fikse tegenvaller.