The Toxic Avenger (1984)

Komedie / Horror
82 minuten / 91 minuten (director's cut)

geregisseerd door Michael Herz en Lloyd Kaufman
met John Altamura, Andree Maranda en Mitch Cohen

Dit is het verhaal van Melvin, de gek van de stad. Op een dag komt Melvin na een pesterij in een ton met chemisch afval terecht. Melvin verandert in de Toxic Avenger, een monster dat slecht tegen onrecht kan, en kan wraak nemen op iedereen.

avatar van Filmkriebel
Veel fouter kan het niet worden : een nerd die dienst doet als een schoonmaker in de lokale fitnessclub wordt gepest door de plaatselijke bully's en belandt in een vat toxisch afval, waardoor hij vreselijk misvormd raakt en verandert in een niet te stoppen moordmachine die uit is op wraak. Het is duidelijk dat de film niet ernstig genomen wil worden; daarvoor is het komische gehalte zo groot dat je er niet naast kunt kijken. De Toxic Avenger heeft ook een boontje voor een blinde teenie die hij van een verkrachting redde, en gaat met zijn vijanden soms wild tekeer met alle gore gevolgen vandien.

De bodybuilders zijn ook geen heiligen: ze vinden er hun lol in om kinderen omver te rijden en oude vrouwtjes bewusteloos te slaan om de auto te kunnen stelen. . Ach ja, een echt slechte film eigenlijk, door een stel amateurs gefilmd, maar die zo grappig wordt dat er nauwelijks aan te weerstaan is. Walgelijk hilarisch.

avatar van notsub
Als er ooit nog een film komt over Jimmy Wallestein, hoop ik wel dat die er en beter niveau haalt dat deze The Toxic Avenger. Wallestein, het Monster is een Italiaanse strip voor volwassenen over een oersterk monster dat het recht in eigen hand neemt. Er lopen duidelijke parallellen hier, zelfs de vriendin van Jimmy heet Sara. Maar goed, deze film is dus zo fout dat het of tranentrekkend bedroevend of enorm lachwekkend wordt. Er is dus genoeg te beleven hier, maar het is vooral de cultfactor die echt scoort.

avatar van Metalfist
For your information, everyone knows monsters prefer blondes

Ik was al langer van plan om eens iets van Troma te gaan kijken maar ik wist nooit goed waar te beginnen. In de loop der jaren zijn er erg veel films geproduceerd met die stempel (al valt de hoeveelheid nog in het niets met bijvoorbeeld de Shaw Brothers) maar ze hebben ook een soort van universum gemaakt met films die zich in Tromaville afspelen. Uiteindelijk maar op goed geluk eens gestart met hun meest bekende creatie in dat stadje: The Toxic Avenger. Ik had geen idee wat ik moest verwachten maar ik hoopte gewoon op een fijne horrorcomedy.

En ja, dat krijg je wel! The Toxic Avenger is zo'n typische jaren '80 film en gewoon qua sfeerbeeld kan dat al tellen. Het eerste deel van de film speelt zich bijna volledig in de fitness af (met nagenoeg enkel en alleen maar aantrekkelijke mensen natuurlijk) waar de sullige Melvin gepest wordt en één van de pesterijtjes zorgt natuurlijk voor de aanleiding tot de transformatie naar een toxische wreker. Vanaf dan komt de film helemaal los en krijgen we gewoon erg veel van de pot gerukte scènes zoals de overval in het Mexicaanse restaurant, een romance met een blinde griet, wat overvallers die compleet de vernieling in worden geklopt in een steegje, ... Het is vooral ook visueel dat dit eigenlijk nog goed overeind blijft staan. Regisseurs Michael Herz en Lloyd Kaufman schuwen het geweld niet en laten dan ook voluit de gore zien. Dat geeft vooral ruimte voor vele leuke vondsten (dat fietsertje wiens hoofd geplet wordt of iemand wiens hoofd geplet geraakt tussen een fitnesstoestel) en heel veel ranzigheid. Normaal gezien niet zo mijn ding maar hier is het zo enorm over the top dat ik het wel tof vind.

Alleen jammer dat dat niveau niet wordt volgehouden, want na een tijdje begint het allemaal wel wat te slepen. The Toxic Avenger is sowieso al geen lange film maar zelfs dan nog had er wel wat geknipt mogen worden. Sommige running jokes missen ook een beetje hun effect, de Duitse agent is daar het perfecte voorbeeld van, maar er wordt veel goedgemaakt door het compleet total loss gaan. Zo'n Gary Schneider als Brozo zou je in elke andere film compleet met de grond gelijk maken maar dialogen als "I can't take it, Julie, I cannot take it! He is screwin' up my karma! AHHHHHHHHHH! I'M STRESSED!" werkt gewoon bijzonder goed. Ook Mark Torgl is als de sullige Melvin vaak op het randje maar die wordt gelukkig al snel ingewisseld door Mitch Cohen als de titelheld. Verder vooral nog veel schoon vrouwvolk (wat een debuut ook van Andree Maranda als de blinde Sara, het zou vreemd genoeg ook meteen haar enige film zijn) en een geweldige soundtrack.

Zo'n nummer als Body Talk, dat kan toch niet anders dan een dikke hit zijn geweest. Jammer dat er blijkbaar nooit een officiële soundtrack is uitgebracht van de film, ik zou hem zo in huis halen. Ik ben in ieder geval benieuwd naar de komende 3 sequels, hopelijk blijven die wat op eenzelfde niveau als deze film. Gewoon compleet over the top nonsens, ik zie het toch graag.

avatar van Basto
Metalfist schreef:
For your information, everyone knows monsters prefer blondes

Sla 2 & 3 maar over en ga direct naar 4. Andere Troma tips: Poultreygeist, Tromeo & Julliet, Fathers Day, Terror Firmer, Surf Nazi’ must Die en Screamplay als je die kunt vinden. De rest zou ik voorlopig links laten liggen.

avatar van Metalfist
Bedankt voor de tips Basto maar een deel uit een franchise skippen doe ik nooit. Het is al te vaak gebeurd dat zo'n deel compleet wordt afgekraakt/opgehemeld en dat ik dan het tegenovergestelde vind

avatar van Basto
Metalfist schreef:

Sterkte, maar laat je ook niet afschrikken als ze wel minder zijn. Deel 4 is top!