The Toxic Avenger (1984)

Komedie / Horror
82 minuten / 91 minuten (director's cut)

geregisseerd door Michael Herz en Lloyd Kaufman
met John Altamura, Andree Maranda en Mitch Cohen

Dit is het verhaal van Melvin, de gek van de stad. Op een dag komt Melvin na een pesterij in een ton met chemisch afval terecht. Melvin verandert in de Toxic Avenger, een monster dat slecht tegen onrecht kan, en kan wraak nemen op iedereen.

avatar van barcam
Superheldfilm die waanzinnig grappig is.
Domme personages en lekker foute over de top toestanden.
Ook eens een andere kijk op de superheld die een ranzig monster is.
De jaren tachtig waren een machtig film tijdperk

avatar van Tall man
Welke versie van 'The Toxic Avenger' is het beste aan te raden?

Ik heb hier namelijk de 'unrated' versie van 82 min, maar aangezien er ook 1 is van 110 vraag ik het me af.

avatar van RuudC
Hahaha, verdomme wat een pulp! Ik had het al erg verwacht, maar dit gaat wel echt ver. Dat mijn dvd eigenlijk een opname, direct vanaf VHS (inclusief de NL ondertiteling), maakt het zowaar nog erger. Mijn vriendin haakte na een paar minuten al af en eigenlijk kan ik haar geen ongelijk geven. De personages zijn pure karikaturen. Op het extreme af zelfs. Ik kan zulke belachelijke zaken wel waarderen, maar de meeste mensen kunnen hier beter met een grote boog omheen lopen. De make up heeft meer weg van papier maché. Eigenlijk is alles gewoon kaas.

The Toxic Avenger is voor mij vooral een erg leuke variatie op de vele vigilantesfilms. Het wordt op den duur wel meer van hetzelfde, waarin ieder misdrijf op magische wijze bruut onderbroken wordt door onze misvormde held. Het wordt al gauw wel meer van hetzelfde waarbij het onderscheid moet worden gemaakt door de creatieve kills. De scenes met het blinde meisje zijn wel erg tof trouwens! Ik heb me goed vermaakt met de film, maar toch heb ik het idee dat hier meer ingezeten had.

avatar van Edie
Leuk! Moeilijk hier een serieus cijfer aan te geven, maar heb me nergens verveeld en Melvin is een heel apart karakter jammer dat hij na de transformatie word vervangen door een ander acteur. Ongelooflijk over-de-top, hier en daar nog best aardige effecten voor die tijd, vuur, stunts.. Alles zo'n beetje zit erin.

avatar van Montorsi
Soms wel echt leuk, soms ook gewoon te flauw en onzinnig. Effecten zijn wel tof, en het geheel is lekker over te top. Toch wist het me zeker niet op alle vlakken te bekoren.

avatar van Boeikens
Leuke pulp horror.

Slechte overacting en FX maar het maakt het allemaal zo bedoeld grappig dat het weer leuk word.

avatar van dutchtuga
Echt een onwerkelijk nieuwtje. Zou geniaal zijn!

avatar van Donkerwoud
Troma op zijn best of op zijn slechtst. Kies zelf maar welke van de twee. Wat The Toxic Avenger zo aanstekelijk maakt is dat het een grote middelvinger is tegen alle gangbare conventies. Het straalt uit alsof de makers en acteurs een feestje aan het bouwen zijn en wij mogen er even bij zijn. The Toxic Avenger is dan ook een van hun meest herkenbare en daarom meest iconische figuren. Grappig ook hoe ze ermee wegkomen dat editing, soundtrack en acteerwerk beneden alle maat zijn, maar dat het hier juist bijdraagt aan de vibe van de film.

avatar van The One Ring
Op zich is het niet moeilijk om te zien waarom The Toxic Avenger zo'n cultaanhang heeft. Veel fouter dan dit wordt het niet en de film is harder dan de meeste genregenoten, met name voor die tijd. Het spottende toontje draagt er alleen maar aan bij.

Helaas is deze verklaring ook de reden waarom het voor mij niet helemaal werkte. Ik heb niet genoeg met gore om daar genoeg voldoening uit te halen en hoewel ik best de humor in kan zien van dit soort pulp is het ook een soort humor die ik nooit echt leuk genoeg vind voor een lange film. Na zo'n drie kwartier had ik het wel gezien, zeker ook omdat dit nou niet bepaald een afwisselende film is. Het helpt ook niet echt mee dat het acteren zo zelfbewust over-the-top komisch is (de acteurs knipogen nog net niet naar de camera); b-films als deze zijn toch al snel leuker als ze wat meer serieus gespeeld worden, alsof de acteurs niet weten hoe belachelijk het allemaal is.

Op zich is het allemaal best oké op zijn eigen manier en vooral in de eerste helft is het nog echt leuk, maar het is gewoon niet mijn ding genoeg om echt een feestje te zijn voor mij. Braindead kreeg me in vergelijking wat meer mee.

avatar van harm1985
Zeer vermakelijk, lekker fout, typische jaren 80 camp en special effects. Zo hoort het.

avatar van John Lee Hooker
Een klassiek werkje uit de jaren 80 om de vingers bij af te likken. Zowel ledematen als ingewanden zijn niet veilig voor de brute kracht van deze getransformeerde schoonmaker. Het is lekker overdreven, maar zonder buiten de toon te vallen. Bijvoorbeeld die scène in het restaurant waar Melvin te maken krijgt met drie overvallers. Één van hen liet wat Oosterse vechtkunsten zien en maakte hierbij ook kenmerkende geluiden. Hij was echter niet aan het stuntelen en het werd nog best een interessant gevecht (ook al weet je dat Melvin hem uiteindelijk wel te grazen zal nemen). Personages zijn leuk gecast en er zitten een aantal geile wijven in met strakke pakjes.
Jammer vond ik die spinnende krantenberichten die om de zoveel tijd weer het beeld verpesten. Ook begreep ik niet echt waarom er op een gegeven moment allemaal scènes opnieuw werden getoond. Was dit een gedachte van Melvin, om de woede te als het ware te vergroten? Ik vind in ieder geval dat de kracht van zo'n moment verloren gaat als je het vaker terug laat komen. Daarnaast had ik een ietwat grovere afrekening met die twee jongens verwacht (eigenlijk worden zij nu het minst hard aangepakt: eentje wordt de auto uit geslingerd en de andere overlijd een poosje later in het ongeluk). Verder vond ik het vreemd hoe die politie op het einde stond opgesteld rond die tent (in een soort driehoek, en de achterkant werd helemaal niet in de gaten gehouden).
Over het algemeen een fraaie komedie met absurdistische toestanden. De scène met die frietpan, waarin Melvin wat stalen buizen om die persoon heen buigt zodat hij niet kan ontsnappen, zal ik nooit meer vergeten.

avatar van jeroentjuhhhhh
Toxie himself is bezig met 'Toxic Tutu', een mockumentary feature film.
''Toxic Tutu is The Almost True Story Of What Became of The Toxic Avenger's Mark Torgl.''
Toxic Tutu | Indiegogo

avatar van ChrisM
Cult, Pulp en Campy Verstand op nul zooooo over the top!!!

avatar van Proeneke
Ow ow, wat was da geweldig dit soort films in de jaren 80. Kep m laatst nog eens teruggezien en vond t nog steeds vermakelijk hoewel ik er wel een beetje van opkeek dat t toch best wel grof is voor die tijd dan toch zeker.

avatar van comely
Eerste 10 minuten was het superslecht, maar toch wel vermakelijk.

Na zijn transformatie was het een beetje over met de pret.

Het duurt ook te lang allemaal. Niet nodig he.

keimpeS
Lekker jaren 80, ook de soundtrack, mooie vrouwen, wat horror, wat komedie van alles wat en dat maakt het best lastig om een oordeel te geven over deze film. Ik heb toch wel flink gelachen en vond 'm dus best leuk , toch maar 3 sterren!

avatar van alexspyforever
Toen ik aan de film begon, vreesde ik al dat het weer zo een flauwe film ging zijn zoals Bad Taste, maar het viel me toch beter mee. Overacting is wel normaal in dit soort films en daar stoorde ik me niet zo erg aan. De humor daarentegen was van kinderlijk niveau vooral dan in het begin. Op het moment dat Melvin dan zijn transformatie heeft ondergaan, wordt de film beter. Gevechten duren nogal lang alsook de film in zijn total duur mocht best korter (en blijkbaar heb ik dan de verkorte versie gezien). Ondanks al die minpunten heb ik me toch redelijk goed vermaakt. Of deze beter was geweest met meer gore denk het niet. Beste uit de film was sowieso de blinde Sara, wat een schoonheid!

avatar van joolstein
De film kwam mij een beetje over als de Horrorvariant van Porky's (1982) maar zeker niet slecht. Ik heb de lange directors cut versie gekeken. Ik had het vermoeden dat het acteerwerk express heel erg dik aangezet was. Zodat het erg irritant overkwam. Maar moet zeggen dat ik wel genoten heb van deze pulpfilm. Er zaten toch een paar briljante vondsten in. Wat te denken van die jongere die voor punten mensen van de straat reden? Het leek GTA wel! Maar dan wel politiek incorrecte versie. Of wat te denken van het monster met een tutu? Briljant. Verder dit de film vol met satire, blote vrouwen, typische jaren `80 thema`s en gore. Redelijk geinig filmpje.

Uitstekende film waarin een schoonmaker van een sportschool gepest wordt en in een vat chemicaliën belandt. Absoluut helemaal belachelijk, maar overduidelijk met veel plezier, lol en originaliteit gemaakt. Naast de vieze make-up effecten valt er ook meer dan genoeg te lachen. Ook het overdreven acteerwerk sluit naadloos aan. Wansmaak op zijn best en vermakelijk van begin tot eind.

avatar van DjFrankie
Ook deze film heb ik waarschijnlijk al ergens in de jaren 80 op video gehuurd al kwam deze me niet bekend voor. Komische film, horror zou ik niet zeggen. Anti-held wordt held, het zou later nog vaker verfilmd worden. Natuurlijk is dit pulp en de stem van Melvin was zo nep als een horloge in China.

Maar het is vooral amusant omdat je niet hoeft na te denken, er geen diepgang in zit en je gewoon vermaakt wordt. Dat wil je bij een film toch?

avatar van mikey
Toxie is de charles bronson van tromaville, een fictief plaatsje ergens bij NYC, die de straten schoonveegt van het tuig zoals zijn oude pestkoppen: een stel gymfanaten die ook de straten schoonvegen volgens een systeem dat ik ken uit de Death Race 2000. Tussentijds onderhoudt Toxie een constructieve relatie met een blind meisje dat wel wat wegheeft van Laura Dern uit de film Mask, die gek genoeg een jaar later uitkwam. Zoals altijd kickt troma op all american hardbodies, dampende goedjes, karton en flink wat onsmakelijke effecten. Film valt op door een redelijk budget of de film heeft kunnen faken dat het een budget had, je kan best wat sexy stuntwerk, onscreen killings met fitness attributen verwachten. Dat Bogdanovich bij de film het idee kreeg dat het allemaal beter kan, spreekt ergens wel voor Toxie. Ook Raimi en tarantino moeten zich hebben vermaakt bij deze vunzigheid. Let ook op de extreem naïeve editing van de film, dat is soms hilarisch slecht en misschien wel leuker dan de cast zelf.

Slecht.

avatar van Basto
Nee joh, welke kritiek je ook mag hebben, het blijft met afstand de beste superhelden film ooit! Toxie realy kicks ass!

avatar van Kondoro0614
Vanwege mijn doel die ik wou bereiken heb ik veel films links laten liggen. Zo was er een tijdje geleden alweer de ‘All genres movie challenge’ opgezet en daar wou ik graag aan mee doen maar ook daar vermelde ik dat er nog weinig tijd voor was aangezien ik nog genoeg te zien had. Nu ik afgelopen maand dan eindelijk mijn doel bereikt heb en klaar ben met herzien, kan ik me weer volop richten op andere films (die ik nog niet gezien heb).

Gisteravond was het de beurt aan ‘The Toxic Avenger’, een film die al langere tijd in mijn netvlies staat en die ik ook opgegeven had in de challenge. Ik moet zeggen dat ik me prima vermaakt heb met deze film, genoten stiekem wel hoe een foute film als deze (want fout was hij echt wel) toch zo ontzettend vermakelijk kan wezen, en ik gewoon genoten heb van de b-acteurs maar met een regisseur die wel randje B overschrijd want qua productie vond ik de film nog zo slecht nog niet. Idem dito met het camerawerk, de gore en speciale effecten, het zag er allemaal prima uit.

“And you can tell all your scum friends that things are gonna change in this town. I'm not just another pretty face.”

De cast was redelijk, met name veel b-acteurs die best aardig de film in één gareel hielden. Over het algemeen sprong niemand er echt boven uit en vond ik niemand héél bijzonder acteren. Het verhaal was wel geinig. We volgen Melvin, een vage jongeman die als schoonmaker werkt in de plaatselijke fitness club. Melvin word veel gepest door de leden, en vooral smerige leden die het op hem gemunt hadden. Op een dag word hij zelfs achterna gezeten door de leden als ze hem weer eens pesten waarna hij uit een raam vliegt en terecht kom in een bak met chemisch afval. Hier door brand zijn vel weg en word hij getransformeerd, dusdanig dat hij heel sterk weet te worden en een held van het dorp. Toch is de burgemeester niet blij me hem aangezien zijn smerige zaken dan ook in de soep dreigen te vallen. Ze zetten alles op alles om Melvin te pakken en te vermoorden wat ze helaas niet gelukt is.

Michael Herz en Lloyd Kaufman hebben hier zeker een leuke film neer gezet die niet bijzonder is maar, wel geinig. Ze zijn zeker niet bang om hier en daar wat dingen te laten zien wat het daglicht eigenlijk niet mag verdragen zo vond ik de overval op de plaatselijke taco tent erg vet en ook de fascistische politieagent die constant nazi groeten doet, en zelfs de burgemeester aanspreekt als ‘Führer’ vond ik leuk gedaan. Ja, ‘The Toxic Avenger’ is zeker een film die ik kan waarderen.

avatar van de grunt
Deze film spoort echt niet.

avatar van Basto
Film staat bijna 35 jaar later nog steeds als een (gekken)huis! Kun je nagaan hoe het was om dit in 1986 in te ontdekken. ?

avatar van IH88
“You fat slob. Let's see if you've got any guts.”

Pulp. Je moet er fan van zijn, en ik snap wel dat sommige mensen kunnen genieten van The Toxic Avenger. Maar ik vond er niet veel aan, en het duurde lang voordat de film echt op gang kwam. Als Melvin aan zijn wraakavontuur begint zitten er wel een paar grappige en gruwelijke scenes in, maar het is allemaal te weinig en het acteerwerk is ook barslecht. Dat weet je van te voren in dit soort films, maar dan nog is het schokkend (en hilarisch) om te zien hoe slecht sommige "acteurs" zijn.

avatar van Shadowed
Dit is dus Troma.

Moet wel zeggen dat ik me er kostelijk mee vermaakt heb. Dit is op en top trash, maar trash die zichzelf niet serieus neemt en de focus zoveel op humor legt dat het allemaal erg hapbaar is. Wel neemt de film soms een aantal onnodige zijsporen maar het valt niet te veel op gelukkig.

Welkom in Tromaville. Een stadje waar iedereen idioot als beroep is. En dat werkt eigenlijk nog best redelijk. Er zaten weinig absoluut hilarische stukken in maar ik heb weleens echt kunnen lachen. Maar vooral in de komedie met horror erbij.

Deze film is eigenlijk 1 van de allerfoutste films die ik heb gezien. Samen met The Wizard of Gore in ieder geval de foutste trashfilms die ik heb gezien. Zo'n moment als het aanrijden van dat kereltje op de fiets is een moment die films tegenwoordig echt nooit aan zullen durven.

De film is lomp en op filmisch gebied echt een gedrocht. De sound editing is barslecht, de one-liners van laag niveau en het camerawerk schiet ook behoorlijk tekort. Maar toch haalt de film zijn charme uit het verhaal, make-up en gore. Want die zijn vaak behoorlijk grappig.

Film duurt niet lang en weet best vaak grappig te zijn. Aantal grappige stunts en over-the-top kills die het allemaal behoorlijk hapbaar. Een soort parodievoorganger van de Marvel-films. The Toxic Avenger is een film waar ik graag een remake van zie, maar dan wel met een beter filmisch niveau. Maar die nog steeds zijn foutheid blijft behouden.