Citizen Toxie: The Toxic Avenger IV (2000)

Horror / Komedie

geregisseerd door Lloyd Kaufman
met David Mattey, Clyde Lewis en Heidi Sjursen

Na een grote explosie in de Tromaville School for the Very Special ontstaat er een dimensionale scheur tussen Tromaville en haar 'spiegelbeeld' Amortville. Terwijl de Toxic Avenger gevangen zit in Amortville, komt Tromaville in de macht van Toxie's duistere tweeling, de Noxious Offender (Noxie).

Beste deel van de serie. Geniaal grappig en amusant. Een must have voor de liefhebbers van dit genre.

Cool, alleen vind ik B-films die wel serieus bedoeld zijn, maar gewoon grappig doordat ze zo slecht zijn nog niet iets leuker.

Maar dit is ook helemaal geen B-film.
OK, low-budget misschien, maar voorderest niks B's aan.

Meer comedy dan horror, dit is een schot in de roos voor het tromateam! Na 2 verschrikkelijk slechte sequels, waar overigens in het begin excuses voor worden aangeboden door niemand minder dan Stan Lee, is Toxie terug in 1 van de meest controversiële comedies ever. Deze films staat erg op zichzelf en de belangrijkste "plot"-ellementen worden in het begin even op een rijtje gezet.

Deze film is niet voor iedereen, je moet een behoorlijk hoog relativeervermogen hebben en is er op uit om 85% van de kijkers te shockeren. Ik moet zeggen, hoe controversieel de film ook mag zijn.... hij is hillarisch!!!
Liefhebbers van South Park en de Farley brothers gaan hier echt van genieten. Waar de voorgenoemde nog de grens trekken, gaat Lloyd er overheen door kerk-, moskee- en tempeldeuren in te schoppen!

Themas zoals: Abortus, mentaal gehandicapten, schietpartijen op scholen, de klu-kluxklan, geweld in films en games worden over the top geparodieerd. De film is ook extreem bloederig maar dan meer op een komische Monty Python "Black knight" manier. Ooit iemand zijn hoofd door zijn anus zien geslagen worden??? Na deze film kan je dit bevestigen.... De film heeft de langste 5 seconden ooit in de vorm van een tijdbom waarbij er zoveel handelingen plaatsvinden dat het wel heel absurdistisch is. Heerlijk grappige nieuwsberichten die helaas wel erg vaak de werkelijkheid afschaduwen.

De film werkt op satirisch vlak maar ook heel goed als superhero persiflage en is meer geslaagd dan de talloze Scary Movies en consoorten. Helaas zal deze film nooit in Nederland uitkomen omdat Hollywood niet wil dat je dit meesterwerkje ziet. In de US kan je wel de unrated director's cut DVD bestellen welke overigens regiovrij is.
Deze verdiend het om in de videotheek gestald te staan om nietsvermoedende kijkers weg te blazen!!

4 geblondeerde strandjanetten met geschoren oksels krijgt deze hillarische film van mij!!!

****

Charles Manson
damn, klinkt ERG goed Incubus!!

Hier ga ik achteraan.
ik vind de eerst eerg leuk in ieder geval.
helemaal mijn ding.

avatar van Poisonthewell
Manson: Ga dan ook gelijk achter Terror Firmer en Tromeo & Juliet aan. Vooral eerstgenoemde is nog net een beetje extremer, ranziger en zieker dan Citizen Toxie.
Bring on Poultrygeist!

thanx!

Ik heb Citizen Toxie nu gepindakaasd maar ik moet hem nog zien.
Ik ga ga jouw tips ook meteen opzoeken.

hahahahaha!!
oh man......

"DUCK!! DUCK!!!!"
"kwek kwek kwek kwek....."

hulde!!!

Jantje666
incubus schreef:

4 geblondeerde strandjanetten met geschoren oksels ****

woeaaahahahahahaha.
strandjanetten, wtf?!?

Reinbo
Brilliant vervolg. Net zo over the top goor & geestig als het origineel (Ja kwa moorden is het meer een remake dan een vervolg.) Hoewel ze het wel precies de juiste update hebben gegeven 20 jaar later. Dikke 5* voor grensoverschrijdend foute humor.

PS. Beter dan Brain Dead

avatar van Ithildin
Kan iemand mij vertellen waarom deze niet in de tip 200 staat?

avatar van horrorjp
Naast deel 1 is deze ook erg leuk.:D Leuke grappen. Lekkere gore Moorden (ook op een zeer originele manier bedacht). Het komt niet vaak voor dat een deel 4 even goed is als deel 1. Dus nu ben ik erg benieuwd naar deel 2 en 3.

Alsjeblieft mensen, geef een lowbudget film niet meer als een 2.5 zodat het overzichtelijk blijft !! Hoger als 2.5 is voor A films En ja low budget film is ook een B-film!

Max en Joep
wat een lulkoek

avatar van Die Hard,Willis
Max en Joep schreef:

wat een lulkoek
Inderdaad.

avatar van horrorjp
Mogen bij toppers wel lager dan en 2,5 gegeven worden. Of mag dat ook niet meer van jou

avatar van Vascago
whahahaha geniaal deel van de serie. Totaal over de top qua humor en gore. Een waar splatterfestijn in een uitermate komische stijl. Net als in elke Troma film die ik tot nu toe heb gezien zit er een sociaal thema in verwerkt dat op zo'n absurde manier verwerkt wordt dat je niet anders kunt dan de hele film lang in een deuk liggen.
Ik ga gelijk op zoek naar een stel andere Troma's met aan top Poultrygeist: Night Of The Chicken Dead.

Geniaal

avatar van Legan
Op wat erg goedkope effecten na dan is er produktietechnisch niet veel mis mee met de vierde Toxie-film. En toch heeft het nergens de sfeer en charme die de andere delen (ja, ook de waardeloze tweede en derde deel) hebben.

Het is allemaal gewoon strontvervelend en irritant met al die stront e.d. grappen. Enige leuke aan de film is de irritante slimme achterlijke, maar verder mag de film linea recta door de wc doorgespoeld worden naar waar het thuis hoort.

En dit betekent dus three strikes and you're out voor Troma en Toxie.

avatar van dutchtuga
Deel één was erg lollig en zelfs een hoogtepunt in het horrorgenre. Lekker flauwe, goedkope pulp die alleen werd ontkracht door de te lange speelduur. Zulke films waar de lol er vanaf druipt hebben een houdbaarheid van maximaal 80 min bij mij. Overdaad schaadt snel in zulke gevallen. Iets waar Lloyd Kaufman hier langsheen lijkt te kijken. Dit vierde deel maakt alweer dezelfde fout, plus dat hier nog eens bijkomt dat de film op momenten echt veel te flauw voor woorden is en snel zijn heil zoekt in idiote plas en poep humor. Iets wat misschien leuk is in een sketch van 20 min, maar hier op een gegeven moment echt behoorlijk ging vervelen. De gore is gelukkig wel weer goed. Iets waar we Troma wel op kunnen vertrouwen, maar een classic als het eerste deel is Citizen Toxie alleen sporadisch. Jammerlijk vervolg waar ik toch wel veel hoop bij had gelegd, gebaseerd op meningen van bepaalde hooggewaardeerde users hier op MM. Nu maar eens achter deel twee en drie aan.

Reinbo
Als je deel twee en drie hebt gezien snap je welicht beter waarom ik hier zo enthousiast over ben.

Maar kijk nog eens goed bij de meningen die daar staan voordat je je tijd ermee verdoet.....

avatar van dutchtuga
Ik kan me niet voorstellen dat het zó enorm slecht is. Maar we zullen het snel merken.

Reinbo
Ik zie uit naar je (teleurgestelde) reactie...

avatar van movie acteurs
This is the real sequel!
Deel 2 & 3 vond men blijkbaar niks. Ik zelf vond ze anders erg leuk net zoals deze.

De eerste twintig minuten met de Diaper Maffia duurt best lang maar het blijft vermakelijk, net zoals de film dat ook is. Blijft leuk met een paar heerlijke over the top, gore scene's. 3,5.

avatar van PEN15
Hoe krijgen ze het bij elkaar! Ik moet bekennen dat er toch aardig wat fragmenten in deze film zijn die ik telkens terugspoel. Dat "god" fragment en het "ever been to prison?"-fragment bijvoorbeeld. Mén, het lijkt wel of wild woody een parodie is op een mix van the brain uit 1988 (dat gezicht) en nightmare on elmstreet 3, waar ze worm freddy een andere kleur gaven omdat hij te veel leek op een puntpuntpunt. Leuke referenties ook, maar hoe bizar kunnen ze het maken. Was bijvoorbeeld lardman diezelfde vent die die baddie speelde in Toxie 1?? Toch wel jammer dat het overacten soms wat vervelend wordt. Ik snap dat niet iedereen het acteren is weggelegd en toch komt het acteren bij enkele figuren net zo professioneel over als een aflevering van the Mythbusters. Bottom line: THE REAL SEQUEL!

Reinbo schreef:
Ik zie uit naar je (teleurgestelde) reactie...

Is dus niet het geval geweest

dominion
vond hem best wel slecht was zeer teleurgesteld want ik had gehoopt op melige en bizarre humor en dat het trashy was en dat was deze film dus niet het was gewoon een flauwe b-film

dominion
And tell the Pope to stop talking about me, he dosen't know me and tell him that his hat looks fucking stupid. .

Jammer.

Dit deel vond ik toch niet echt goed vond hem te modern.
Bijvoorbeeld de eerste twee Toxies zijn klassiekers en dat vond ik nou zo leuk omdat het er zo oud uit zag.
De humor in dit deel is nog steeds wel leuk en heel erg droog maar toch vond ik de gore niet zo goed aanslaan.

Dit gaat echt meer naar het Trash gebeuren terwijl ik het Sleacy gebeuren wat leuker vind.
Reinbo zei toch dat ik hem moest herzien dus misschien doe ik dat nog wel een keer.
Maar de herinneringen die ik nu heb zijn toch niet zo goed.

avatar van Boogeyman
Shotje Kaufman,

Lang, lang geleden, toen de kaboutertjes nog de was deden, Hilary Clinton nog een man was, en de borstjes van Britney Spears net begonnen te groeien, zag ik The Toxic Avenger voor het laatst. Ik weet niet meer wat mijn mening toen der tijd er precies over was, alleen herinner ik mij nog dat het mij sterk deed denken aan de toilet geur van de gemiddelde nudisten camping. De vragen en antwoordden daarop daargelaten, kon ik de film volgens mij wel waarderen.

Dat bleek ook gister, toen ik als goedmakertje voor Reinbo, dit vierde avontuur van Toxie opzette.

Toxie en Lardass strijden tegen het kwaad dat naam draagt aan Noxie, en natuurlijk, de Diaper Maffia. De Diaper Maffia gijzelt een klas vol mesjogge-krankjorum tuig dat niet veel meer verstand heeft dan de teelbal van een ezel. In hun goed recht de wereld een betere plaats te maken, hebben ze een bom geactiveerd in het klaslokaal. Gelukkig schieten Toxie en Lardass snel te hulp ....

Daaropvolgend is het één grote Kaufman brei van hysterische personages en toilethumor, beiden kan ik wel waarderen, mits niet op een nudisten camping. Gelukkig kiest Kaufman voor een ietwat charmantere setting, namelijk vuilnisdrek en afval huisjes. Deze setting draagt bij, en bestempeld de zelfspot waaraan Kaufman en zijn Toxic Avenger aan dit project te werk zijn gegaan.

Een bedoeling en instelling die ik zeker appreciëren kan, maar er kan ook gezegd worden dat dientengevolge de kliederboel zichzelf enigszins voorbij streeft, iets té misschien? Ik denk van wel. Waar de opzet grotendeels meer dan geslaagd is, valt het soms wat buiten de boot, zo kreeg ik gaandeweg een klerehekel aan Claire; een willekeurig, maar eigenzinnig personage. Maar om de boel bij het nekvel te pakken: ik was er na 90 minuten gewoon klaar mee.

Ja, er had ergens 15 minuten geknipt mogen worden, zeker aangezien het einde onverbloemd lumineus blijkt.

avatar van jordandejong
Na mindere reacties op deel 2 en 3 die maar overgeslagen, en dus gelijk naar deel 4 gegaan.
Het recept is niet veel anders dan dat van deel 1.
Over de top humor, rare personages, sexistische grappen, hilarische soundeffecten, en liters en liters bloed.

Wat een figuur heeft die Lardass Vond hem in Poultrygeist ook al hilarisch.
Jammer dat het af en toe wat amateuristisch oogt, maar dat kan ook niet anders als het om een Troma werkje gaat.

Weet eigenlijk niet wat ik er verder over moet zeggen. De gore zag er ook weer prima uit.
De film duurt wel ff wat te lang. Had 10 min-15 min korter gemogen.

avatar van FillumGek
Gelukkig is de, toch best wel, nare smaak van het tweede en derde deel in één klap weggespoeld. De reacties beloofden al veel goeds, maar dit is inderdaad de echte sequel. De tussendelen snel vergeten dus, Toxie is helemaal terug!

Als vanouds staan de inwoners van Tromaville (en Amortville) weer centraal, dit keer gegoten in een geinig verhaaltje. Toxie komt namelijk zijn kwade zelf tegen wat resulteert in een knotsgekke spiegelwereld bewoont door de raarste personen denkbaar. Toxie ziet er wat anders uit, vooral wat gepolijster, maar zijn kunstjes is hij nog niet verleerd. Zoals elk deel begint de intro lekker bloederig en smerig maar waar het toen qua smerigheid stopte gaat het hier de hele film door. Zeker op het laatst komt er nog een lekker bloedbadje. Alsof Kaufman wat goed te maken had.

Buiten dat zit de film weer vol stereotypen die belachelijk worden gemaakt. Nazi's, negers, homo's en zelfs God moeten het afleggen. Leuke cameo's ook weer van Kabukiman (al moet ik die film nog zien), Ron Jeremy en Julie Strain. Zij worden aangevuld met de grootste antihelden die je maar kan bedenken zoals Dolphin Man, The Vibrator en Master-Bater. What's in a name?

Gooi het op een hoop met vele droge grappen en slapstick humor en wat tieten en je hebt een ouderwetse Toxie die zorgt voor dik vermaak. Wellicht een vervolg, meneer Kaufman?

avatar van Richard_Voorhees
Een grote verbetering ten opzichte van zijn voorganger en een erg vermakelijke film.
Toxic Avenger 4 duurt wederom vrij lang, maar wat hij voor heeft ten opzichte van zijn voorganger is dat door de twee avengers de actie haast non-stop is en de vaart er lekker in blijft.
Daarnaast is de humor ook een stukje leuker en kon ik zeker wel de cameo's van onder andere Lemmy Kilmister (Motörhead) wel waarderen.
De gore is wederom van een lekker hoog splatter gehalte en zorgt voor prima vermaak. De soms haast puberale/kinderlijke pies, poep en seks grappen zullen lang niet voor iedereen weggelegd zijn. Persoonlijk vond ik het ook niet altijd geslaagd, maar het hoort een beetje bij de Toxie films en hier en daar was het toch weer raak.
Een film die mij van begin tot eind wist te vermaken. Heerlijke Troma trash!

avatar van Wallie82
Blijft leuk, maar voor mij is toch echt enkel de eerste film echt top, ook omdat die echt in de tijdgeest past.