Citizen Toxie: The Toxic Avenger IV (2000)

Horror / Komedie

geregisseerd door Lloyd Kaufman
met David Mattey, Clyde Lewis en Heidi Sjursen

Na een grote explosie in de Tromaville School for the Very Special ontstaat er een dimensionale scheur tussen Tromaville en haar 'spiegelbeeld' Amortville. Terwijl de Toxic Avenger gevangen zit in Amortville, komt Tromaville in de macht van Toxie's duistere tweeling, de Noxious Offender (Noxie).

avatar van Richard_Voorhees
Een grote verbetering ten opzichte van zijn voorganger en een erg vermakelijke film.
Toxic Avenger 4 duurt wederom vrij lang, maar wat hij voor heeft ten opzichte van zijn voorganger is dat door de twee avengers de actie haast non-stop is en de vaart er lekker in blijft.
Daarnaast is de humor ook een stukje leuker en kon ik zeker wel de cameo's van onder andere Lemmy Kilmister (Motörhead) wel waarderen.
De gore is wederom van een lekker hoog splatter gehalte en zorgt voor prima vermaak. De soms haast puberale/kinderlijke pies, poep en seks grappen zullen lang niet voor iedereen weggelegd zijn. Persoonlijk vond ik het ook niet altijd geslaagd, maar het hoort een beetje bij de Toxie films en hier en daar was het toch weer raak.
Een film die mij van begin tot eind wist te vermaken. Heerlijke Troma trash!

avatar van Wallie82
Blijft leuk, maar voor mij is toch echt enkel de eerste film echt top, ook omdat die echt in de tijdgeest past.

avatar van Metalfist
Iemand een idee wat voor verschil er tussen de Uncut versie zit en de gewone versie? De Uncut duurt sowieso 'maar' 103 minuten maar de openingsmonoloog van Stan Lee
15 years ago, A mop boy named Melvin Fyrd fell into a case full of toxic waste and became a hideously deformed creature of superhuman size and strength, he became... The Toxic Avenger, the first superhero from New Jersey! Then came two shitty sequels, sorry about that. This is the real sequel.
ontbreekt en de film start gewoon met het Mexicaans feestje in de school. Citizen Toxie: The Toxic Avenger IV (Comparison: R-Rated - Unrated) - Movie-Censorship.com geeft alvast niets van melding dat die monoloog is gecut en de geknipte scènes zaten effectief in de versie die ik heb gezien..

avatar van Metalfist
I have becomed The Retarted Revenger!

De eerste Toxic Avenger was een erg fijne film (3.5*) maar ik heb me echt door de 2 sequels moeten worstelen. Wat een gigantisch verschil (1.5* en 1.0*) met de eerste film en eerlijk gezegd: ik had het wel gehad met Toxie en Tromaville. Aangezien dit vierde deel echter heel wat beter werd beoordeeld dan de twee voorgangers en ik de vervelende gewoonte heb om franchises te completeren, al ga ik die animatieserie genaamd Toxic Crusaders aan me laten voorbij gaan, heb ik me hier dan toch nog aan gewaagd. En effectief: dit is opnieuw een stap in de goede richting.

Maar Lloyd Kaufman (voor het eerst zonder Michael Herz als mederegisseur, hoewel die nog wel meewerkte aan de film) lijkt dit niet naar een huidige setting te kunnen brengen. Het was juist dat tijdsbeeld en dat foute jaren '80 sfeertje dat de eerste film zo geweldig maakte en anno 2000 blijft dit wat hangen tussen vlees noch vis. Het is in ieder geval wel een film waar het tempo terug wat meer inzit. De opening in de school zet meteen de toon en ik ben sowieso altijd wel fan van het kruisen van alternatieve werelden. Zeker wanneer je dan met een good Toxie en een bad Toxie eindigt maar net als in de voorgangers nekt de speelduur de film uiteindelijk. Er wordt flink wat gelinkt naar andere films die zich in Tromaville afspelen (met onder andere een vrij grote rol voor Sergeant. Kabukiman N.Y.P.D. die in 1990 ook al zijn eigen film had en hier ook een evil counterpart krijgt) maar op den duur sleept het allemaal nogal. Die bevalling duurt veel te lang (al krijgt de film nog wel wat puntjes voor het idee van een gevecht in de baarmoeder!) en ik ben blij dat dat 5e deel er uiteindelijk niet (meer) van is gekomen.

Wel tof om Mark Torgl even nog in een klein bijrolletje te zien! Hij is flink wat kilo's aangekomen sinds hij Melvin speelde in de eerste Toxic Avenger maar je haalt hem er nog zo uit en hij komt zowaar op nagenoeg dezelfde manier opnieuw terecht in een vat radioactief afval. Ik had niet verwacht dat ik blij ging zijn om iemand uit de vorige delen terug te zien maar Torgl was een aangename verrassing. Over onverwachte cameo's gesproken: geen idee hoe Lemmy van Motörhead hier is terecht gekomen maar hij past perfect. David Mattey is deze keer Toxie maar mag ook Noxie de Noxious Offender spelen, wat neerkomt op een lelijke toupet op zijn al even lelijke hoofd, en doet dat al bij al goed. Verder qua cast niet zo speciaal, Heidi Sjursen is als Sarah/Claire gelukkig niet zo vervelend als Phoebe Legere, maar het is vooral de politieke incorrectheid die het tof maakt. Wat teveel pis- en kakhumor naar mijn smaak maar zo'n scène als die verschrikkelijk trage bom of die auto die overkop gaat en pas na x aantal tijd ontploft.. Het is zo stom dat ik er wel mee kan lachen.

Tjah, als franchise is dit overduidelijk mijn ding niet. Ik heb het wel eventjes gehad met het Troma-team maar ik sluit niet uit dat ik ooit nog wel eens terugkeer naar Tromaville. Citizen Toxie (inclusief knipoog naar Citizen Kane met Nosebleed ipv Rosebud!) doet veel dingen een stuk beter dan zijn 2 voorgangers maar het komt uiteindelijk toch niet in de buurt van de waanzin die de eerste film was.