Genre: Thriller / Oorlog
Speelduur: 121 minuten
Alternatieve titels: Operation Valkyrie / Walküre
Oorsprong:
Verenigde Staten / Duitsland
Geregisseerd door: Bryan Singer
Met onder meer: Tom Cruise, Kenneth Branagh en Bill Nighy
IMDb beoordeling:
7,1 (272.770)
Gesproken taal: Engels en Duits
Releasedatum: 22 januari 2009
On Demand:
Bekijk via Netflix
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Valkyrie
"Many saw evil. They dared to stop it."
Claus von Stauffenberg (Tom Cruise) staat dichtbij Hitler en is een dienaar in diens Derde rijk. Maar Stauffenberg walgt van de misdaden van de nazi-regering. Hoe langer hij de gruwelijke misdaden meemaakt, des te meer hij inziet dat Hitler een enorm gevaar vormt. Hij besluit samen met enkele andere officieren Hitler om te brengen door een aanslag op hem te plegen.
Externe links
Acteurs en actrices
Claus Schenk Graf von Stauffenberg
Henning von Tresckow
Friedrich Olbricht
Ludwig Beck
Friedrich Fromm
Nina Schenk Gräfin von Stauffenberg
Field Marshal Wilhelm Keitel
Otto Ernst Remer
Erich Fellgiebel
Carl-Friedrich Goerdeler
Video's en trailers
Reviews & comments
Wouter
-
- 18718 berichten
- 3085 stemmen
Vind hem het meest indrukwekkend in Interview with the Vampire.
Ook in Rainman en The Color of Money was hij uitstekend.
hinie
-
- 1336 berichten
- 0 stemmen
Vind hem in (bijna) al zijn film's wel goed acteren.
BobdH
-
- 498 berichten
- 2537 stemmen
Ik heb net de trailer gezien en ben er bang voor dat ik gelijk ga krijgen. Erg simpele rol voor Cruise die zo graag die ene Oscar boven zijn openhaard wilt hebben.
Een nazi die tegen hitler is en zijn eigen leven ervoor zou geven om hem uit de weg te ruimen en daarme zijn eigen gezin op moet geven? Zie de tranen van het popcorn publiek nu al over de wangen rollen en Oprah die brult dat Cruise zo waanzinnig geweldig zijn rol neerzet in deze film en dat iedereen maar dan ook iedereen deze film moet zien.
Amirite? 
Precies! Cruise is nu al een aantal jaren openlijk die Oscar aan het najagen, waarvan Valkyrie absoluut een verlengde is. The Last Samurai... Lions for Lambs... Die man functioneert alleen goed wanneer hij gecast wordt om zijn persoon en als zodanig alleen een versie van zichzelf hoeft neer te zetten (Rain Man, Eyes Wide Shut). Wezenlijk iemand anders portretteren, kan hij gewoon niet (goed, wellicht is enkel Interview With the Vampire daar nog een goed voorbeeld van).
Clueless Dork
-
- 682 berichten
- 1046 stemmen
Vind Cruise zelf niet een slechte acteur maar een erg vervelende. Hij heeft inderdaad een paar goede rollen neergezet. Het vervelende aan Cruise is dat ik in zijn films niet naar een acteur zit te kijken die een rol neerzet maar gewoon naar Tom Cruise. Zou erg onder de indruk zijn om Cruise een pedofiel zonder geweten te zien spelen in een film.
En waarom word er engels in deze film gesproken en niet duits? Ik kan dat echt niet serieus nemen. Mischien de eerste keer in mijn leven dat ik de duits ingesproken versie van een film ga bekijken boven het orgnineel! 
Wouter
-
- 18718 berichten
- 3085 stemmen
Zou erg onder de indruk zijn om Cruise een pedofiel zonder geweten te zien spelen in een film.
....?
Wouters
-
- 2665 berichten
- 1837 stemmen
Dork suggereert dat Cruise alleen maar rollen kan spelen die dicht bij hem als persoon liggen. Hoewel ik Cruise verre van gweldig vind ben ik het daar niet mee eens. Dat Dork (what's in a name?) dan met zo'n raar en absurd voorbeeld komt zegt meer over de persoon en kwestie dan over Cruise. On Topic maar weer ?
Clueless Dork
-
- 682 berichten
- 1046 stemmen
Neu. Zou gewoon onder de indruk zijn als Cruise een keertje een smeerlap neerzet. Een personage die iedereen haat.
nightbreed
-
- 3360 berichten
- 5029 stemmen
En jij denkt dat sterren geen topacteurs kunnen zijn. Cruise zat vaak in films die weinig van hem vroegen, maar heeft een aantal keer wel degelijk laten zien echt iets te kunnen.
Sterren kunnen topacteurs zijn maar er zijn genoeg sterren die niet kunnen acteren en alleen maar 'knap' zijn.
Er is dus een onderscheid tussen een topacteur en een Hollywoodster.
Barrie vd Laan
-
- 467 berichten
- 0 stemmen
Ik noem een paar films die zeker iets van hem vroegen: Magnolia, born on the fourth july, the firm, a few good man, jerry meguire, eyes wide shut.
Leland Palmer
-
- 23785 berichten
- 4896 stemmen
Waarvan Born on The Fourth of July oscarwaardig was......
Travolta_Jackson
-
- 282 berichten
- 218 stemmen
Hier is toch al een film van Operation Valkyrie ook met von Stauffenberg. Die film is nog niet zo oud apart dat daar nu al een soort re-make wordt van gemaakt of gaat dit weer over iets anders??
dennis1979
-
- 468 berichten
- 453 stemmen
Dat zijn niet jou woorden maar de woorden van een talkshowhost want ik heb dat interview ook gezien, volgens mij was dat in 'De Wereld Draait Door'.
Maar toch schattig dat je doet alsof jij haar hebt ontdekt voor ons.
Ik zal ook eens schattig gaan doen.
Let op MIJN woorden: Alonso Alves van Heerenveen gaat een hele grote worden 
Nou, het zijn wel degelijk mijn woorden als ik het eens ben met de redacteur in Elsevier waarin ik het artikel heb gelezen. Het zou heel goed kunnen dat het ook bij de wereld draait door is geweest, dat hou ik graag in het midden want er zijn heel erg veel filmfans die in Carice van Houten een goede en getalenteerde actrice zien. De redacteur van Elsevier vergeleek haar met Ingrid Bergman, daar ben ik het dan niet mee eens. Ik vind je reactie "Maar toch schattig dat je doet alsof jij haar hebt ontdekt voor ons" op mijn post wel een beetje lullig, ik heb veel posts van je gelezen en je slaat regelmatig de spijker op z'n kop maar dit soort reacties heb je waarschijnlijk nodig om interessant en grappig gevonden te woorden, daar mag je mijn posts best voor gebruiken als je wilt 
nightbreed
-
- 3360 berichten
- 5029 stemmen
Nou, het zijn wel degelijk mijn woorden als ik het eens ben met de redacteur in Elsevier waarin ik het artikel heb gelezen. Het zou heel goed kunnen dat het ook bij de wereld draait door is geweest, dat hou ik graag in het midden want er zijn heel erg veel filmfans die in Carice van Houten een goede en getalenteerde actrice zien. De redacteur van Elsevier vergeleek haar met Ingrid Bergman, daar ben ik het dan niet mee eens. Ik vind je reactie "Maar toch schattig dat je doet alsof jij haar hebt ontdekt voor ons" op mijn post wel een beetje lullig, ik heb veel posts van je gelezen en je slaat regelmatig de spijker op z'n kop maar dit soort reacties heb je waarschijnlijk nodig om interessant en grappig gevonden te woorden, daar mag je mijn posts best voor gebruiken als je wilt 
goede post, my lips are sealed 
dennis1979
-
- 468 berichten
- 453 stemmen
Zie, komen we er toch weer uit 
Maar even ontopic: Vind jij dat Cruise een geloofwaardige kolonel Claus von Stauffenberg neer kan zetten? Ik blijf het een acteur vinden die zijn personage niet sterk neer kan zetten. Ik noem een Interview with the Vampire, daarin verbleekte hij naar mijn mening bij Brad Pitt, en dat wil wat zeggen.
nightbreed
-
- 3360 berichten
- 5029 stemmen
Zie, komen we er toch weer uit 
Maar even ontopic: Vind jij dat Cruise een geloofwaardige kolonel Claus von Stauffenberg neer kan zetten? Ik blijf het een acteur vinden die zijn personage niet sterk neer kan zetten. Ik noem een Interview with the Vampire, daarin verbleekte hij naar mijn mening bij Brad Pitt, en dat wil wat zeggen.
Dit lijkt mij eerlijk gezegd niet een goede rol voor Cruise, ik zie Cruise ook meer als een Hollywoodster die redelijk kan acteren en soms zichzelf overtreft.
Voor een rol als deze heb je denk ik een topacteur nodig om het allemaal geloofwaardig(er) te houden.
nightbreed
-
- 3360 berichten
- 5029 stemmen
Ik vind dat je voor dit soort serieuze rollen beter geen Hollywoodsterren kunt nemen omdat het personage dan misschien niet helemaal tot leven komt omdat je toch bewust of onbewust naar die bekende ster zit te kijken ipv naar het karakter dat hij moet voorstellen.
Mug
-
- 13981 berichten
- 5969 stemmen
Dat geldt ook voor non-serieuze rollen. Het gebeurt maar zelden dat ik tijdens een film waar mega-sterren in meespelen m'n gedachten niet bij 'oh, dat is die en zus is zo' blijven hangen.
Cruise is een goed acteur indien hij goede tegenspelers heeft, dan geeft hij wat extra's. Cruise is dan juist een goede tegenspeler (zie vooral Rain Man en Eyes Wide Shut) die niet irriteert als 'Tom Cruise'.
Het probleem bij Valkyrie is ook weer de cast. Fantastische acteurs, maar het zijn allemaal Britten en een handjevol Duitsers en twee Nederlandse actrices. In de trailer zie ik Tom Cruise met schattige krulletjes op z'n kop die verdwaald is geraakt in Europa.
Ik ben verre van enthousiast.
Hetzelfde geldt eigenlijk ook voor Kenneth Branagh. Wanneer hij in beeld komt, hoor ik daarna (onbedoeld) alleen maar Shakespeariaanse zinnen in de trailer.
nightbreed
-
- 3360 berichten
- 5029 stemmen
Eerlijk gezegd zit ik niet echt te wachten op deze film.
Ik heb de Duitse versie al gezien en voor mij is daarmee de kous af.
Als deze ooit op TV komt zal ik h'm wel kijken maar dit is geen film die ik ga aanschaffen.
Wouter
-
- 18718 berichten
- 3085 stemmen
Ik vind dat je voor dit soort serieuze rollen beter geen Hollywoodsterren kunt nemen omdat het personage dan misschien niet helemaal tot leven komt omdat je toch bewust of onbewust naar die bekende ster zit te kijken ipv naar het karakter dat hij moet voorstellen.
In je top 10 staan films als Fight Club, The Godfather en A Beutaiful Mind. Waarom zou dat daar niet gelden?
En als ik naar de films kijk die je de laatste paar weken gezien hebt, zit in de meeste een bekende acteur.
nightbreed
-
- 3360 berichten
- 5029 stemmen
In je top 10 staan films als Fight Club, The Godfather en A Beutaiful Mind. Waarom zou dat daar niet gelden?
En als ik naar de films kijk die je de laatste paar weken gezien hebt, zit in de meeste een bekende acteur.
Over die 3 films uit mijn top-10 gesproken, daar zitten topacteurs in die toevallig ook Hollywoodsterren zijn (of geworden)
Ik vind Cruise geen topacteur en hij doet me altijd denken aan Top Gun
neo
-
- 15435 berichten
- 10035 stemmen
Die waren, toen ze gemaakt werden, allemaal al Hollywood ster, behalve misschien Hoffman.
N811
-
- 1459 berichten
- 913 stemmen
Iets wat zich in duitsland afspeelt mar waar dan engels wordt gesproken.
nightbreed
-
- 3360 berichten
- 5029 stemmen
Die waren, toen ze gemaakt werden, allemaal al Hollywood ster, behalve misschien Hoffman.
Daarom heb ik geworden tussen haakjes gezet
nightbreed
-
- 3360 berichten
- 5029 stemmen
Vond je hem daar zo slecht dan?
Ja vrij matig en de film zelf vond ik om te huilen.
Cruise is meer een sexsymbool voor de dames, vooral in Top Gun.
Wouter
-
- 18718 berichten
- 3085 stemmen
Over die 3 films uit mijn top-10 gesproken, daar zitten topacteurs in die toevallig ook Hollywoodsterren zijn (of geworden)
Ik vind Cruise geen topacteur en hij doet me altijd denken aan Top Gun
Maar het ging me om deze opmerking:
Ik vind dat je voor dit soort serieuze rollen beter geen Hollywoodsterren kunt nemen omdat het personage dan misschien niet helemaal tot leven komt omdat je toch bewust of onbewust naar die bekende ster zit te kijken ipv naar het karakter dat hij moet voorstellen.
Wouter
-
- 18718 berichten
- 3085 stemmen
Ja vrij matig en de film zelf vond ik om te huilen.
Cruise is meer een sexsymbool voor de dames, vooral in Top Gun.
Interview with the Vampire en Magnolia gezien?
Gerelateerd nieuws

WOII-film 'Valkyrie' met Carice van Houten en Tom Cruise komt binnenkort naar Netflix

Oorlogsthriller 'Valkyrie' met Tom Cruise en Carice van Houten donderdagavond 9 mei uitgezonden op televisie

De grootste internationale films met een Nederlandse acteur
Bekijk ook

Der Untergang
Historisch / Oorlog, 2004
1.639 reacties

Changeling
Mystery / Misdaad, 2008
817 reacties

Temple Grandin
Biografie / Drama, 2010
154 reacties

Captain Phillips
Biografie / Actie, 2013
479 reacties

The World's Fastest Indian
Biografie / Roadmovie, 2005
311 reacties

Rush
Biografie / Sport, 2013
278 reacties
Gerelateerde tags
berlijn, duitslandzelfmoordbommoordweerstandman vrouw relatietweede wereldoorlognaziplanvriendschapbedrogtreasoncolonelmilitary officerplotgerman officermedal geweldoperation valkyrie
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








