• 15.804 nieuwsartikelen
  • 178.307 films
  • 12.224 series
  • 34.004 seizoenen
  • 647.550 acteurs
  • 199.092 gebruikers
  • 9.377.028 stemmen
Avatar
 
banner banner

Valkyrie (2008)

Thriller / Oorlog | 121 minuten
3,27 2.849 stemmen

Genre: Thriller / Oorlog

Speelduur: 121 minuten

Alternatieve titels: Operation Valkyrie / Walküre

Oorsprong: Verenigde Staten / Duitsland

Geregisseerd door: Bryan Singer

Met onder meer: Tom Cruise, Kenneth Branagh en Bill Nighy

IMDb beoordeling: 7,1 (272.858)

Gesproken taal: Engels en Duits

Releasedatum: 22 januari 2009

Plot Valkyrie

"Many saw evil. They dared to stop it."

Claus von Stauffenberg (Tom Cruise) staat dichtbij Hitler en is een dienaar in diens Derde rijk. Maar Stauffenberg walgt van de misdaden van de nazi-regering. Hoe langer hij de gruwelijke misdaden meemaakt, des te meer hij inziet dat Hitler een enorm gevaar vormt. Hij besluit samen met enkele andere officieren Hitler om te brengen door een aanslag op hem te plegen.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Claus Schenk Graf von Stauffenberg

Henning von Tresckow

Friedrich Olbricht

Ludwig Beck

Friedrich Fromm

Nina Schenk Gräfin von Stauffenberg

Field Marshal Wilhelm Keitel

Otto Ernst Remer

Erich Fellgiebel

Carl-Friedrich Goerdeler

Alle Media

Video's en trailers

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van OliverDogg

OliverDogg

  • 201 berichten
  • 195 stemmen

Als hij even een kijkje gaat nemen kan hij niet meer weg hé.


avatar van MuppetShow

MuppetShow

  • 4 berichten
  • 0 stemmen

JacoBaco schreef:

Gisteravond vol goede moed begonnen aan deze film, met als resultaat: Na 25 min in slaap gesodemieterd.

Jammer, want de eerste indruk die ik kreeg was positief. Van de week maar weer is opnieuw beginnen.

De film Stauffenberg uit 2004 duurt 90 minuten en deze zo'n 120 min. Ben toch benieuwd waar ze die extra tijd in hebben gestoken. In scenes die overbodig aanvoelen of juist niet.

Ik kijk in elk geval uit naar de volgende poging om hem te kijken.

Helemaal mee eens, de film uit 2004 is naar mijn mening beter, Alles in het duits komt toch ook geloofwaardiger over op iedereen?

De site Cinema.nl zou toch ook echt BETER moeten weten?

Toen ik de onderstaande regel las dacht ik: Die weten er geen reet van, 1e film over.... Echt dom bezig.

Quote: "Je zou mogen aannemen dat men zich in Duitsland zou verheugen over de eerste poging van Hollywood om de staatsgreep tegen Hitler van 20 juli 1944 onder de aandacht van een groot publiek te brengen."

Dus eerste poging? zelfs een site voor FILM zit er naast, belachelijk.


avatar van MuppetShow

MuppetShow

  • 4 berichten
  • 0 stemmen

[quote]kos schreef:

Niet over de gehele linie onaardig (de vliegtuigbeelden zijn mooi en de acteurs goed), maar vooral zwak geregisseerd.

Dat de Duitsers Engels spraken heeft me eigenlijk maar weinig gestoord, wel dat Singer de film nooit spannend weet te maken (ondanks dat je de afloop natuurlijk al kent).

Je krijgt ook nauwelijks iets te weten over de beweegredenen van Stauffenberg. In het plotje hierboven staat iets over 'walging van gruwelijke misdaden', maar volgens mij was hij vooral bang om de oorlog te verliezen.

--------------------

De beweegredenen zijn in de 2004 versie wel beter naar voren gebracht.

Dit is echt niet de 1e film erover, en er is ook een docu over wat er gebeurde.


avatar van MuppetShow

MuppetShow

  • 4 berichten
  • 0 stemmen

bateman schreef:

Film voegt niets toe tov film van operation valkyrie met Sebastian Koch. Die film vind ik dan ook beter, het duits gesprokene maakt de film ook realistischer dan deze. Daarnaast is Cruise niet de geschikte persoon om deze rol te spelen. 1 keer kijken is voldoende

Helemaal mee eens, de 2004 versie is stukken beter.


avatar van gizmoart

gizmoart

  • 69 berichten
  • 65 stemmen

toch diep triest dat als een film niet helemaal accuraat is, mensen hem met een 0.5 bestempelen. Raar dat de film toch gemiddeld 4 sterren heeft. Als je tom cruise haat waarom kijk je de film dan?? Ik vind bepaalde acteurs ook nix aan maar daardoor ga ik niet de film neersabelen.


avatar van 606

606

  • 23876 berichten
  • 12267 stemmen

Filmkriebel schreef:

Ik zou dat nog niet zo onzinnig noemen. De explosie moet zeker krachtig genoeg geweest zijn om hem dat te doen geloven. Daarboven was zijn hoop dat Hitler zou sterven in de aanslag zo groot dat hij er écht in geloofde.


Juist hij wilde het maar al te graag.
En ja je weet waarom het niet lukte is duidelijk zat.
En die aanslag op stauffenberg was wel heel wat anders dan die van hitler.
Er was te veel veranderd voor de bom kon afgaan.


avatar van vwtune

vwtune

  • 249 berichten
  • 1370 stemmen

Deze film was niet aan mij besteed. Niet dat het een slechte film is maar hij kon mijn aandacht er niet bij houden.\Beetje rommelig af en toe en ongeloofwaardig.


avatar van OliverDogg

OliverDogg

  • 201 berichten
  • 195 stemmen

vwtune schreef:

Deze film was niet aan mij besteed. Niet dat het een slechte film is maar hij kon mijn aandacht er niet bij houden.Beetje rommelig af en toe en ongeloofwaardig.

Wat vind je er dan ongeloofwaardig aan? Dit is dus wel echt gebeurd hé.


avatar van Wouter

Wouter

  • 18718 berichten
  • 3085 stemmen

Dan nog kun je het ongeloofwaardig brengen, hoor.


avatar van TubeHead

TubeHead

  • 27 berichten
  • 11 stemmen

Geef um twee sterren.

Vond het een beetje saai... kon niet echt mn hoofd erbij houden.

Verder natuurlijk leuk dat Carice erin zit !


avatar van Filmpje1

Filmpje1

  • 1291 berichten
  • 1029 stemmen

Top film!! egt een goed verhaal veel te weinig van dit soort gemaakt, (bijna) alle films over de 2e wereld oorlog is standaard Amerikanen goed en Duitsers slecht, het is alleen dat Hiter een slecht persoon was en niet de soldaten die vechten ook maar gewoon voor vaderland.


avatar van dionj

dionj

  • 575 berichten
  • 729 stemmen

Amerikaans promotiefilmpje voor Tom Cruise. Meer kan ik er niet van maken.

De Duitse tv-film is vele malen beter: het personage 'Von Stauffenberg" wordt veel beter neergezet in de duitse versie.

"Von Stauffenberg wordt in deze film neergezet als een held: terwijl Stauffenberg zelf ook een echte hoge Nazi was. Hier wordt hij meer als een heldhaftige actieheld neergezet. Tom Cruise komt helemaal niet geloofwaardig over: misschien komt dit door z'n überAmerikaanse accent en door zijn bekendheid.

Voor een avondje film kijken zonder er bij na te denken is dit toch wel een goede film. Maar dan hadden ze een ander onderwerp moeten kiezen!!!! en niet een serieus verhaal dat goed verteld dient te worden.


avatar van Jeauhan

Jeauhan

  • 879 berichten
  • 0 stemmen

Toch nog redelijk spannend, ondanks het feit dat de afloop bekend is. Bewonderenswaardig dat ze in de VS ook een ander beeld van het Duitsland in WOII willen neerzetten. Afgezien van een sterke cast en een paar mooie beelden in het begin was de film verder weinig bijzonder en er mist veel nuance. Het begint al met de overgang van Duits naar Engels in het begin, komt nogal gekunsteld over. Zo van, eerst dat probleem uit de weg ruimen, kunnen we nu een film gaan maken. Verder is enige motivatie voor Stauffenbergs daden toch echt een gemis.


avatar van ChielB

ChielB

  • 167 berichten
  • 213 stemmen

Een prima film met een spannend politiek verhaal en genoeg tempo de hele tijd. Toch was het bij vlagen nogal geforceerd gemaakt (qua sentimentele stukken vooral), maar ondanks de Engels sprekende Duitsers een prima film over de andere kant van sommige Duitsers tijdens de oorlog.

3**


avatar van ags50

ags50

  • 778 berichten
  • 7426 stemmen

MuppetShow schreef:

Quote: "Je zou mogen aannemen dat men zich in Duitsland zou verheugen over de eerste poging van Hollywood om de staatsgreep tegen Hitler van 20 juli 1944 onder de aandacht van een groot publiek te brengen."

Dus eerste poging? zelfs een site voor FILM zit er naast, belachelijk.

Beter lezen: er staat "eerste poging van Hollywood", dus een beperking van het gebied.


avatar van willemfilm

willemfilm

  • 671 berichten
  • 689 stemmen

Oppervlakkige vertelling van een aanslag op Hitler. Met Engels sprekende Duitsers heb ik niet veel op. Ik heb me niet verdiept in de geschiedkundige juistheid. Maar dat geloof ik dan ook wel. Presteer prestaties zijn verder ok. Geen indrukwekkende film.


avatar van frank92

frank92

  • 85 berichten
  • 1093 stemmen

Wel leuk om een keer gezien te hebben maar ik had er meer van verwacht.


avatar van arie-lex

arie-lex

  • 92 berichten
  • 204 stemmen

Jeauhan schreef:

Toch nog redelijk spannend, ondanks het feit dat de afloop bekend is. Bewonderenswaardig dat ze in de VS ook een ander beeld van het Duitsland in WOII willen neerzetten. Afgezien van een sterke cast en een paar mooie beelden in het begin was de film verder weinig bijzonder en er mist veel nuance. Het begint al met de overgang van Duits naar Engels in het begin, komt nogal gekunsteld over. Zo van, eerst dat probleem uit de weg ruimen, kunnen we nu een film gaan maken. Verder is enige motivatie voor Stauffenbergs daden toch echt een gemis.

Hier kan ik me volledig bij aansluiten


avatar van XyroX

XyroX

  • 9 berichten
  • 22 stemmen

leuke film. ik wist al wat het einde was maar toch was het spannend. en daarbij is het nog een mooie geschiedenis les ook


avatar van Jessel

Jessel

  • 48 berichten
  • 124 stemmen

Ik vind deze film tegenvallen!

Had er meer van verwacht!


avatar van swrene

swrene

  • 92 berichten
  • 451 stemmen

jammer dat de duitsers in deze film allemaal engels spreken, dat doet voor mij toch wel af aan de sfeer, die de film ademt. Toch vind ik het knap dat de film mij op momenten in spanning hield, terwijl je eigenlijk al weet hoe de film af gaat lopen. Al met al een film, die wel de moeite waard is om een keer gezien te hebben.


avatar van Filmpje1

Filmpje1

  • 1291 berichten
  • 1029 stemmen

Jessel schreef:

Ik vind deze film tegenvallen!

Had er meer van verwacht!

Ok kan ik begrijpen maar wat had je er dan meer van verwacht?


avatar van Justinw

Justinw

  • 5378 berichten
  • 1803 stemmen

Ze slaan de plank weer mis, omdat ze het weer in het engels doen. Het ging allemaal erg snel en op veel delen van het plan werd niet tot nauwelijks ingegaan.

Ik had veel van de film verwacht. Maar aan het einde had ik toch een gevoel van "net niet"

*4*


avatar van MusiQ

MusiQ

  • 12 berichten
  • 33 stemmen

Gezien in de bioscoop. Ik vond de film wel goed te pruimen. Acteerwerk vond ik niet overweldigend maar het grootste nadeel is toch wel het Engelse gepraat.

Dit had een hele hele hele goede film kunnen worden als ze het in het Duits hadden gedaan, dan was het al zoveel meer overtuigend geweest!

Toch nog wel 3.0*, hij was wel vermakelijk


avatar van len2

len2

  • 37 berichten
  • 42 stemmen

arie-lex schreef:

Toch nog redelijk spannend, ondanks het feit dat de afloop bekend is. Bewonderenswaardig dat ze in de VS ook een ander beeld van het Duitsland in WOII willen neerzetten. Afgezien van een sterke cast en een paar mooie beelden in het begin was de film verder weinig bijzonder en er mist veel nuance. Het begint al met de overgang van Duits naar Engels in het begin, komt nogal gekunsteld over. Zo van, eerst dat probleem uit de weg ruimen, kunnen we nu een film gaan maken. Verder is enige motivatie voor Stauffenbergs daden toch echt een gemis.

Kan ik me ook in vinden, goed verwoord


avatar van Killerbert

Killerbert

  • 232 berichten
  • 507 stemmen

goede mooie film

een erg mooi uitgewerkt plan!

erg jammer dat de afloop aan het begin al duidelijk is.

desondanks is het een erg goede film die spannend is tot het einde

een minpunt is wel dat de film in het engels is ipv het gebruikelijke duits...

4*


avatar van Waku

Waku

  • 5458 berichten
  • 6492 stemmen

Er waren nogal negatieve verhalen rondom dit oorlogsdrama.

Daarom lang gewacht met kijken.

Maar nu ik deze week ziek ben en toch niet veel anders kan doen dan tv kijken heb ik ik mij er toch maar aan gewaagd.

En de film is mij zeker niet tegen gevallen.

Weinig opsmuk of actie maar dat hoort dan ook niet bij dit verhaal.

Zoals al vaker gezegd is Hitler in Engels een beetje treurig, net als de rest van de duitse officieren.

Zelfs in nederlandse films wordt dit beter gedaan.

Desondanks wordt de aanslag op "Der Fuhrer"goed beschreven en dat is toch waar het om gaat

Geen topper maar wel degelijk een film om gezien mogen te hebben.

3*


avatar van palingroker

palingroker

  • 41 berichten
  • 42 stemmen

De film viel me alles mee. Ik was al aardig op de hoogte van de aanslagen op Hitler, en ook de punten waarom deze aanslag mislukte. De film is tot in de details gemaakt, erg goed gedaan. Enige minpuntje is toch dat er Engels wordt gesproken.


avatar van Victorvp

Victorvp

  • 8 berichten
  • 9 stemmen

De meningen zijn zeer verdeeld over deze film. Ik zou zeggen:

Als je deze aanslag op Hitler niet kent, dan zal deze film niet tegen vallen. Het is spannend en het laat een andere kant zien van het beeld dat wij van de Duitsers hebben uit die tijd, maar als je de aanslag kent, en goed op de hoogte bent, zal deze film ietsje tegenvallen. Verwacht niet nog echt verrast te worden, als je daar zit als halve geschiedkundige en thuis een tiental boeken in de kast hebt staan over de tweede wereldoorlog.

Daarbovenop kenden niet veel Amerikanen het verhaal. Wij leven dan wel naast Duitsland, met een aardig internationaal objectief perspectief, maar de Amerikanen, kiezen nog steeds massaal Frans i.p.v. Duits als extra taal vak op de middelbare school. Ik weet zeker dat dit voor vele amerikanen een Eye opener is geweest.


avatar van Jeauhan

Jeauhan

  • 879 berichten
  • 0 stemmen

Victorvp schreef:

Als je deze aanslag op Hitler niet kent, dan zal deze film niet tegen vallen.

Ook als je de aanslag wel kent hoeft hij niet tegen te vallen. Iedereen weet vanaf het begin dat de aanslag zal mislukken dus daar zit de spanning ook niet...