[Rec] (2007)
Genre: Horror / Mockumentary
Speelduur: 78 minuten
Alternatieve titel: Rec
Oorsprong:
Spanje
Geregisseerd door: Jaume Balagueró en Paco Plaza
Met onder meer: Manuela Velasco, Vicente Gil en Ferrán Terraza
IMDb beoordeling:
7,4 (214.586)
Gesproken taal: Japans en Spaans
Releasedatum: 17 april 2008
On Demand:
Bekijk via Videoland
Bekijk via meJane
Bekijk via CineMember
Bekijk via CANAL+
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Plot [Rec]
"Experience fear."
Een jonge tv-journaliste en haar cameraman lopen mee met de lokale brandweer. Op een nacht moet de brandweer een oude vrouw redden, die in een appartementengebouw vast lijkt te zitten. Maar wat in eerste instantie op een doodnormale routineklus lijkt, begint langzamerhand te veranderen in een gruwelijke en duistere nachtmerrie.
Externe links
Acteurs en actrices
Ángela Vidal
Manu
Mrs. Izquierdo
Álex
César
Pablo
Old Police Officer
Guillem
Hysterical Mother
Young Police Officer
Reviews & comments
Lord Flashheart
-
- 6454 berichten
- 2375 stemmen
Wat ik gezien heb zijn enkele bewoners van een flatgebouw die een uur lang hysterisch door het beeld lopen te krijsen.
Halcyon
-
- 9952 berichten
- 0 stemmen
Zou verder ook maar een zeer vreemd doel zijn. Zeker aangezien het niet meteen populair is bij het (grote) publiek.
[Rec] is dan ook niet bedoeld voor een groot publiek. 't Was eerder een persoonlijk experiment.
Halcyon
-
- 9952 berichten
- 0 stemmen
Deze opmerking gaat zeker op voor Blair Witch.
Heb je gelijk in. Wel vind ik de gebeurtenissen in Blair Witch (hoe subtiel ook) een stuk meer angst in boezemen.
PS: Een herziening volgt nog. Van het moment [Rec] op DVD verschijnt.
Onderhond
-
- 87599 berichten
- 12855 stemmen
Lijkt me wel erg sterk. Zeker omdat Balagueró een jaar eerder nog een segment leverde voor Películas para No Dormir. Typisch zo'n project waar je een beetje in kan experimenteren.
Halcyon
-
- 9952 berichten
- 0 stemmen
Mja, heb het gelezen in een interview. Dus ofwel liegt ie, ofwel moet ik een bril kopen. Maar [Rec] kijken met een bril lijkt me al helemaal een marteling
.
Apollinisch
-
- 21299 berichten
- 0 stemmen
Wat ik vooral betwijfel is of mensen inderdaad – zoals Halcyon beweert – minder oog hebben voor de inhoud bij het gebruik van deze filmstijl. Ik heb natuurlijk zelf ook wel opgemerkt dat [Rec] het niet moet hebben van de ingenieuze verhaallijn en de diepgaande personages. Dat interesseert me verder ook bijzonder weinig als ik zie wat de film wél te bieden heeft.
En hypothetisch gesproken: hoezo zijn mensen "gefopt" als ze dankzij het camerawerk inderdaad geen oog hadden voor de inhoud maar toch de stuipen op het lijf zijn gejaagd?
Horrorfilms rationeel gaan beschouwen is volgens mij het laatste wat je moet doen.
Koerok
-
- 1196 berichten
- 1422 stemmen
[Maar dan beoordeeld hij de film niet op de manier waarop het gefilmt is, maar op de manier waarop het zou zijn geweest zonder de handy-cam manier van filmen, en dat vind ik niet kunnen..
Je kunt natuurlijk altijd dingen proberen te verdoezelen met slecht camera-werk, maar is is en blijft een
"doorsnee "horror" film met alle heden ten daagse bijkomstigheden zoals een voorgekauwde simpele zielen- verhaallijn, kansloze acteurs, sneu scenario, voorspelbare schrikmomenten en nutteloos geschreeuw."
Dat is het met èn zonder cam manier van filmen.
Tonypulp
-
- 21231 berichten
- 4608 stemmen
Ik ga hier niet meer op in, het gaat nergens meer over.
Gaan jullie maar lekker over niets discusieren 
wibro
-
- 11590 berichten
- 4098 stemmen
Gezien de vele discussies over deze film, ontzettend nieuwsgierig geworden en deze film maar eens gaan bekijken.
Wel, de moeite is niet voor niets geweest, ik vond dit superieure horror. Dit is een horrorfilm zoals die gemaakt dient te worden. Dat het verhaal ongeloofwaardig is, dat maakt niets uit. Bij een horrorfilm is het verhaal van ondergeschikt belang. Het gaat om de sfeer, de schrikeffecten. Het gaat er om dat de kijker op het puntje van de stoel wordt gejaagd en dat hij zich af en toe rotschrikt, dat hij op een gegeven moment niet meer durft te kijken. De spanning dient ahw tot een absolute climax te worden opgevoerd. En dat gebeurt in deze uitstekende horrormovie.
Verder vind ik dat de handy-cam manier van filmen extra bijdraagt in de angst-aanjagende sfeer in deze film, waarvan het einde mij erg veel aan de "Blair Witch" deed denken.
Neen, ik moet zeggen wat horror betreft, ik dit jaar best goed aan mijn trekken ben gekomen. Na "El Orfenato" en "Cloverfield" (SF horror) is dit de derde film in dit genre waarbij ik mij dit jaar redelijk tot uitstekend geamuseerd heb.
4,0*
NB: De DVD die ik gezien heb is een Spaanse importversie met Engelse ondertiteling.
Jan met de pet
-
- 998 berichten
- 1182 stemmen
Ik vind het een goede horror........mooie beelden en schrikeffecten : 3,5
dutchtuga
-
- 16970 berichten
- 4101 stemmen
Iemand trouwens een verklaring voor wie dat jongetje op zolder zou kunnen zijn? Ik heb zo hier en daar gelezen dat dat eigenlijk alleen in een deleted scene die op de SE gaat verschijnen verklaard gaat worden.
Dwaalman
-
- 93 berichten
- 0 stemmen
Iemand trouwens een verklaring voor wie dat jongetje op zolder zou kunnen zijn? Ik heb zo hier en daar gelezen dat dat eigenlijk alleen in een deleted scene die op de SE gaat verschijnen verklaard gaat worden.
Is dat niet gewoon het bezeten meisje waaraan wordt gerefereerd door de man die op de band te horen is..?
dutchtuga
-
- 16970 berichten
- 4101 stemmen
Nee het is duidelijk een jongetje. Het bezeten portugese meisje is toch gewoon dat magere ding die de reporters aanvalt? Naar mijn weten zijn dat echt twee aparte figuren.
Dwaalman
-
- 93 berichten
- 0 stemmen
Nee het is duidelijk een jongetje. Het bezeten portugese meisje is toch gewoon dat magere ding die de reporters aanvalt? Naar mijn weten zijn dat echt twee aparte figuren.
Ehm.. Ja, ik dacht zelf ook twee aparte figuren te zien, maar omdat ik niet kon bedenken waar de tweede vandaan zou moeten zijn gekomen had ik geconcludeerd dat het aan mij lag... 't Was tenslotte nogal donker. Tja, dan weet ik het ook niet! Ben wel benieuwd... Misschien weet iemand anders het..? Of kan alleen de SE uitsluitsel geven?
Halcyon
-
- 9952 berichten
- 0 stemmen
Lijkt me wel erg sterk. Zeker omdat Balagueró een jaar eerder nog een segment leverde voor Películas para No Dormir. Typisch zo'n project waar je een beetje in kan experimenteren.
Heb het interview met de makers er nog eens op nagelezen. Het woord experminent wordt dan wel nergens in de mond genomen, hun antwoorden stralen een "we doen ons eigen ding, zonder druk van bovenaf en we zien wel waar we komen"-attitude uit. Het is dus discutabel, maar ik blijf ervan overtuigd dat de makers vooral zichzelf wilden plezieren met deze film en niet zozeer een groot publiek als voornaamste doel voorop stelden.
Danit
-
- 46 berichten
- 3 stemmen
het lijkt een nieuwe trend te worden of is het al,een film uitbrengen gefilmd mbv een handycam.Zoals we al eerder zagen in the blair witch en cloverfield,die zekers erg geslaagd waren.
Maar deze film kon mijn geen moment boeien,lachwekkend en erg irritant geschreeuw gedurende hele film.Wat een flop zeg
Koerok
-
- 1196 berichten
- 1422 stemmen
Bij een horrorfilm is het verhaal van ondergeschikt belang.
Cloverfield was dan weer waardeloos...
Knisper
-
- 13038 berichten
- 1279 stemmen
El Orfanato is geen horrorfilm, maar een drama (met een enkel horrorelement).
Halcyon
-
- 9952 berichten
- 0 stemmen
Klopt, want de horror kan ook in het verhaal schuilen. Eerder een persoonlijke interpretatie in plaats van een algemeen geldende regel dus.
Knisper
-
- 13038 berichten
- 1279 stemmen
Op Moviemeter is het een drama/thriller en daar ben ik het mee eens. Mocht er een derde genre toegevoegd worden, dan zou ik pas voor horror kiezen.
Halcyon
-
- 9952 berichten
- 0 stemmen
De bovennatuurlijke plot + enkele grafische griezelscènes zijn, vind ik, genoeg om deze film als horror te catalogeren.
Maar goed, hier draait het om [Rec]
.
Koerok
-
- 1196 berichten
- 1422 stemmen
Precies.
Straks mag horror pas horror heten als het een kutverhaal heeft.... 
wibro
-
- 11590 berichten
- 4098 stemmen
Cloverfield was dan weer waardeloos...
Bij een horrorfilm is het verhaal van ondergeschikt belang
Natuurlijk is dit een persoonlijke interpretatie en geen algemeen geldende regel.
Ik wilde hier alleen maar mee zeggen dat horrorfilms zowiezo altijd onrealistisch zijn en dat ik opmerkingen van "ongeloofwaardig verhaal" of zoiets dergelijks daarom zo onzinnig en overbodig vind.
Koerok
-
- 1196 berichten
- 1422 stemmen
Natuurlijk is dit een persoonlijke interpretatie en geen algemeen geldende regel.
Ik wilde hier alleen maar mee zeggen dat horrorfilms zowiezo altijd onrealistisch zijn en dat ik opmerkingen van "ongeloofwaardig verhaal" of zoiets dergelijks daarom zo onzinnig en overbodig vind.

(terzijde: kon me niet inhouden en heb toch een cam-versie gekeken van Iron Man; heb ik spijt van...)
Flipman
-
- 7114 berichten
- 1145 stemmen
OMFG!!! Wat een standaard verhaal! En het concept van de uitwerking hebben we al in Cloverfield gezien! Maar wat heeft deze film me alsnog regelmatig de stuipen op het lijf gejaagd! Ik bedoel, het is natuurlijk knap dat een film je kan laten schrikken omdat er iets onverwachts gebeurt. In een film waarin men moet vechten tegen een -bovennatuurlijk- fenomeen, leert men dit fenomeen vaak goed genoeg kennen om te weten waarteo het in staat is, zodat je weet wat het kan doen en uitrichten en op wat voor manieren het je zou kunnen laten schrikken. Soms, echter, weet je dit niet, omdat je daar te weinig info voor krijgt. Dan schrik je van heel onverwachte dingen. Maar weer in andere situaties, weet je echt precies wat er zou kunnen gebeuren of ben je zelfs zeker van wat er gaat gebeuren.
Als een film je in dat laatste geval kan laten schrikken, is het een goeie film.
Nou, dat is deze in mijn optiek dan ook!
Crisis, hé! Qua verhaal stelt het eigenlijk niks voor. Mijn broer had 'm al gezien en noemde het terecht een mix tussen de films 28 Days Later... en Cloverfield. Dan is eigenlijk alles al gezegd, maar, echt, mijn broer zag hem voor de tweede keer samen met mij. Ik schrok me vaak genoeg de pleuris, maar mijn broer, die hem reeds had gezien, nog steeds! Die verschoot nog steeds!
Wat moet ik er verder nog over zeggen? Ik hoop niet dat het Cloverfield-concept nu te vaak toegepast gaat worden -hoewel ik niet eens denk dat het leentjebuur is, deze film kwam zelfs eerder uit, maar volgens mij heeft Cloverfield het ook niet van [Rec] afgekeken. Het zou zonde zijn dat dit zo'n uitgemolken concept wordt. Maar dan zijn de grondleggers tenminste de moeite waard. Dat kan ik van Scream niet zeggen. Van de walgelijke aftreksels in de serie I Know What You Did Last Summer al helemaal niet!
Anyway, deze film schopt kont!
Tonypulp
-
- 21231 berichten
- 4608 stemmen
Ik zou het niet ''het cloverfield concept'' noemen.
Het is namelijk al veel eerder gedaan dan cloverfield, en het word ''handy-cam'' (methode) genoemd over het algemeen. 
Apollinisch
-
- 21299 berichten
- 0 stemmen
En de vergelijking met Scream slaat al helemaal nergens op. Een leuke parodie, maar wat dat met [Rec] te maken heeft.
Om maar niet te spreken over I Know What bla bal.
Tonypulp
-
- 21231 berichten
- 4608 stemmen
En de vergelijking met Scream slaat al helemaal nergens op. Een leuke parodie, maar wat dat met [Rec] te maken heeft.
Om maar niet te spreken over I Know What bla bal.
Hij begon over aftreksels (Lol..) en noemde daar een paar voorbeelden van.. 
En dan nog, de scream vervolgen waren zó slecht nog niet.
I know what you did last summer is dan weer een ander verhaal idd
Maar laten we bij [rec] blijven, erg dope film 
Leland Palmer
-
- 23785 berichten
- 4897 stemmen
Ah, eindelijk weer eens een film die me de stuipen op het lijf heeft weten te jagen. Gelukkig, want daar draait het bij dit soort films toch om. Jammergenoeg weet [Rec] niet altijd het niveau hoog te houden en bereikt de film dan ook een paar keer een redelijk dieptepunt. Vooral die jonge journaliste wist me soms behoolijk op mijn zenuwen te werken. Een aantal dialogen kwamen ook behoorlijk ongeloofwaardig over, de acteerprestaties zijn niet van iedereen voldoende en soms word de film nogal saai. Vooral het saaie gedeelte had ik niet verwacht, want ik had echt één brok angst in gedachten, maar veel praatscenes (waarvan sommigen wat onnodig vind ik) deden dit idee de das om.
Gelukkig bevat de film genoeg positieve dingen om deze mindere momenten op te vangen. Het is in ieder geval lang geleden dat ik zovaak geschrokken ben tijdens een film. Er was zelfs één moment dat ik bijna van de bank afdonderde, niet te geloven. Dat kleine jongetje op zolder was daar de boosdoener van. Ik vraag me wel af wat die daar in hemelsnaam doet. Ondanks dat je sommige momenten echt mijlenver van tevoren aan ziet komen schrik je je toch dood. Het moment dat de camera inzoomd op dat kleine meisje wanneer die agent haar een spuit wil geven is daar een prima voorbeeld van. Die oude vrouw vond ik trouwens eerder om te lachen, vooral de scene waneer die brandweerman haar gezicht inbeukt met een hamer. Veel schrikmomenten aanwezig dus die de mindere dingen - zoals eerdergenoemd - goed weten op te vangen. Het camerawerk valt weer goed in de smaak net als bij Cloverfield en het verhaal stelt misschien niet zo veel voor, maar daar kijk ik echt niet naar bij dit soort films.
Voldoende voor deze film die me een paar keer goed op het puntje van mijn stoel heeft laten zitten. Ben nu ook wel benieuwd naar het reeds geplande tweede deel.
* * *
Pre- en sequels

[REC] 4: Apocalipsis
2014
82 reacties

[REC]³: Génesis
2012
317 reacties

[Rec]²
2009
435 reacties
Gerelateerd nieuws

De beste moderne Spaanstalige horrorfilms

Angstaanjagende horrorfilms uit vijf verschillende landen
Bekijk ook

Mahanagar
Drama, 1963
5 reacties

El Orfanato
Horror / Mystery, 2007
508 reacties

The Others
Horror / Thriller, 2001
704 reacties

Martyrs
Drama / Horror, 2008
2.820 reacties

When the Wind Blows
Animatie / Drama, 1986
21 reacties

À l'Intérieur
Horror / Thriller, 2007
1.292 reacties
Gerelateerde tags
terreurobsessiecamcorderreligion and supernaturalbitecinematographerattempt to escapelodgerlive-reportage zombiegevonden beeldenvirusfirefighterpov
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








