[Rec] (2007)
Genre: Horror / Mockumentary
Speelduur: 78 minuten
Alternatieve titel: Rec
Oorsprong:
Spanje
Geregisseerd door: Jaume Balagueró en Paco Plaza
Met onder meer: Manuela Velasco, Vicente Gil en Ferrán Terraza
IMDb beoordeling:
7,4 (214.639)
Gesproken taal: Japans en Spaans
Releasedatum: 17 april 2008
On Demand:
Bekijk via Videoland
Bekijk via meJane
Bekijk via CineMember
Bekijk via CANAL+
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Plot [Rec]
"Experience fear."
Een jonge tv-journaliste en haar cameraman lopen mee met de lokale brandweer. Op een nacht moet de brandweer een oude vrouw redden, die in een appartementengebouw vast lijkt te zitten. Maar wat in eerste instantie op een doodnormale routineklus lijkt, begint langzamerhand te veranderen in een gruwelijke en duistere nachtmerrie.
Externe links
Acteurs en actrices
Ángela Vidal
Manu
Mrs. Izquierdo
Álex
César
Pablo
Old Police Officer
Guillem
Hysterical Mother
Young Police Officer
Reviews & comments
shady161
-
- 58 berichten
- 137 stemmen
tjsonge jonge, heb net de trailer quarentine gezien, de engelse versie van rec, komt bij lange na niet bij rec,.. maar mag dat zomaar?
Tayama
-
- 1102 berichten
- 522 stemmen
Mijn god, die trailer.
Die scenes zijn letterlijk en figuurlijk ge-remaked.
Beetje bizar.
M. van Kessel
-
- 80 berichten
- 23 stemmen
Het lijkt wel alsof de Nederlandse distributeur niet wil dat wij 'm zien, want het aantal vertoningen zijn werkelijk om te huilen. Zit er toch over na te denken om 'm dan maar uit Engeland over te laten halen, want dit schiet niet op.
deTuinman
-
- 1186 berichten
- 0 stemmen
tjsonge jonge, heb net de trailer quarentine gezien, de engelse versie van rec, komt bij lange na niet bij rec,.. maar mag dat zomaar?
dit is al zo vaak gedaan, omdat buitenlandse films vaak niet zo succesvol worden en niet bekend zijn bij de filmkijkers, wordt het gewoon wat makkelijker voor ze gemaakt
jammergenoeg werd deze film een hype, nog steeds weten de mainstreamers geen echte filmhuis film te bekoren
aerts007
-
- 1324 berichten
- 54 stemmen
Kan iemand me nu eens vertellen waar in deze film schrikmomenten zitten?
Als je al eens graag een horror/thriller film meepikt,snap ik niet waar deze verschilt in andere seen it before movie's van dit genre!
Heb er echt naar uitgekeken naar deze,maar snap de score dus helemaal niet!
60% gejat uit andere films.
Ieder z'n mening! 
Turkeyloverz
-
- 4239 berichten
- 1459 stemmen
Kan iemand me nu eens vertellen waar in deze film schrikmomenten zitten?
Als je al eens graag een horror/thriller film meepikt,snap ik niet waar deze verschilt in andere seen it before movie's van dit genre!
Heb er echt naar uitgekeken naar deze,maar snap de score dus helemaal niet!
60% gejat uit andere films.
Ieder z'n mening! 
De film bevat ook geen echte schrikeffecten. Rec gaat eerder de thriller richting op dan horror. Pas tegen het einde krijg je enkele schrikmomenten en als je die nix vond, ben je gewoon veel gewend 
Trouwens over dat jatwerk. Welke film is nog geheel origineel? Ik begrijp niet waarom dit alleen bij Rec wordt gezegd, terwijl een heel groot deel van films niet 100 procent origineel is..
maurice74
-
- 586 berichten
- 436 stemmen
Deze film kon me nauwelijks bekoren. Belangrijkste reden: het zenuwachtige en nogal schimmige camerawerk. Een soort combinatie van Blair Witch Project en Night of the Living Dead, veel betere zombiefilms naar mijn mening.
Hectometerpaal
-
- 722 berichten
- 964 stemmen
De film bevat ook geen echte schrikeffecten. Rec gaat eerder de thriller richting op dan horror. Pas tegen het einde krijg je enkele schrikmomenten en als je die nix vond, ben je gewoon veel gewend 
Trouwens over dat jatwerk. Welke film is nog geheel origineel? Ik begrijp niet waarom dit alleen bij Rec wordt gezegd, terwijl een heel groot deel van films niet 100 procent origineel is..
Dan is het wel een allerbelabberste thriller moet ik zeggen...
En by the way ik zag in deze "thriller" heel veel ketchup, zombies en onbeschoft veel gillende en schreeuwende mensen.....hmmm er gaat bij mij toch een ander belletje rinkelen dan het thriller belletje.
aerts007
-
- 1324 berichten
- 54 stemmen
Neen,ik bedoelde als ik over deze film berichten lees, de zinnen''stuipen op het lijf,en randje van m'n stoel'' dikwijls tegenkom!
Dan denk ik toch dat ik een andere REC gezien heb,of zijn er 2 versie's?
Over dat gejat heb je gelijk,echt origineel zijn weinig films.
Maar in deze zag ik de ''schrikeffecten'' van mijlenver aankomen!Om nog maar te zwijgen van dat vervelend cam gedoe,lijkt wel de ziekte van parkinson.

Turkeyloverz
-
- 4239 berichten
- 1459 stemmen
Dan is het wel een allerbelabberste thriller moet ik zeggen...
En by the way ik zag in deze "thriller" heel veel ketchup, zombies en onbeschoft veel gillende en schreeuwende mensen.....hmmm er gaat bij mij toch een ander belletje rinkelen dan het thriller belletje.
Kan, ik vind hem eerder als horror een beetje belabberd. Het eeuwenoude zombie-gedoe kan me eigenlijk niets schelen. Ik vind juist alles daaromheen zo goed. Het opgesloten zitten in een flat door agenten waarbij ze niet begrijpen waarom, de reacties hierop van de bewoners en het constante gevaar etc. etc. vind ik veel interessanter dan al die zombies en het bloed.
Turkeyloverz
-
- 4239 berichten
- 1459 stemmen
Neen,ik bedoelde als ik over deze film berichten lees, de zinnen''stuipen op het lijf,en randje van m'n stoel'' dikwijls tegenkom!
Dan denk ik toch dat ik een andere REC gezien heb,of zijn er 2 versie's?
Over dat gejat heb je gelijk,echt origineel zijn weinig films.
Maar in deze zag ik de ''schrikeffecten'' van mijlenver aankomen!
Stuipen op het lijf vind ik ook overdreven, maar op het randje van m'n stoel kan ik me wel in vinden. Dat hoeft namelijk niet zo zeer door schrikeffecten te komen. Bij Rec vind ik dat de sfeer al voor spanning zorgt.
apolicum
-
- 451 berichten
- 5050 stemmen
Om nog maar te zwijgen van dat vervelend cam gedoe,lijkt wel de ziekte van parkinson.

Wtf?? Dat "vervelend" cam gedoe maakte de film net AF? 
aerts007
-
- 1324 berichten
- 54 stemmen
Wtf?? Dat "vervelend" cam gedoe maakte de film net AF?
[/quote]
Vind ik dus juist niet,Je ziet meer muren,trappen en voeten daar waar de''aktie'' juist gefilmd zou moeten worden!
Ben er dus niet voor te vinden maar je bent blijkbaar niet de enige die dat camgedoe goed vindt!
Ieder het zijne. 
apolicum
-
- 451 berichten
- 5050 stemmen
ik voel me door deze manier van filmen véél meer betrokken bij de personage's en kan dan ook de spanning veel beter "voelen".
Maar zoals je zegt heeft et ook wel de nadelen dat je bepaalde actie mist. maar dat is voor mij in dit soort films totaal niet nodig eigelijk, de spanning daar draait alles om 
maar jep, ieder het zijne
SelmaDuim
-
- 4907 berichten
- 732 stemmen
Wel een geinig filmpje, maar erg voorspelbaar en alles behalve origineel. We nemen de standaard ingredienten van een zombiefilm en we filmen het in de stijl van het veel betere Blair Witch Project en we hebben [REC]. Een beetje jammer dat ze zelf niets konden verzinnen, maar toch nog best vermakelijk, al was het acteerwerk ook vrij belabberd.
Een beetje een domme fout in de film is dat ze halverwege de film een scene terugspoelen. Wanneer je een film laat zien door de ogen van de hoofdrolspelers/camera, dan kun je natuurlijk niet laten zien dat men beelden aan het terugspoelen is. Dat kan dan alleen maar als er nog een extra camera bij zou zijn en dat is nu niet het geval. Niet erg slim van ze. 
RealLife
-
- 112 berichten
- 137 stemmen
Haha goed opgemerkt SelmaDuim, was me nog niet eens opgevallen
.
Ik vond dit niet zo'n sterke film. Niet door het handycam gebeuren, want dat vind ik juist leuk, maar door het gebrek aan "suggestie".
Wat ik zo enorm sterk vond aan The Blair Witch project is dat ze nergens "monsters" (of zombies of whatever, u got my point) laten zien. Ik had in die film de hele tijd een "what the fuck is happening" gevoel, en ook het decor vond ik origineler.
Wat me ook enorm stoorde in deze film was het vele gegil/geschreeuw, en dat had je bij Blair Witch dus veel minder omdat ze nooit echt geconfronteerd werden met iets tastbaars.
Geef deze film 3*.
SelmaDuim
-
- 4907 berichten
- 732 stemmen
Wat ik zo enorm sterk vond aan The Blair Witch project is dat ze nergens "monsters" (of zombies of whatever, u got my point) laten zien. Ik had in die film de hele tijd een "what the fuck is happening" gevoel, en ook het decor vond ik origineler.
Wat me ook enorm stoorde in deze film was het vele gegil/geschreeuw, en dat had je bij Blair Witch dus veel minder omdat ze nooit echt geconfronteerd werden met iets tastbaars.
Hier kan ik het helemaal mee eens zijn. 
Onderhond
-
- 87599 berichten
- 12858 stemmen
Gisteren nog een keer op DVD gekeken. Ook in de huiskamer blijft het effect perfect overeind.
Het camerawerk is gewoon van enorm belang voor de choatische, enerverende sfeer die gecreerd wordt. Je kan het geschreeuw vervelend vinden, het is een onmisbaar gegeven voor de film.
Verder gewoon erg leuk dat je maar een beperkt zicht krijgt op wat er zich afspeelt. Werkt wat mij betreft veel beter dan normaal camerawerk, waardoor je toch meer een gevoel van rust creeert.
Enige jammere is dat de stijl moet "verantwoord" worden binnen de film zelf (zogenaamd teruggevonden beelden). Makkelijk overheen te kijken en wat mij betreft absoluut niet belangrijk, maar daar hoeven ze ook geen moeite meer in te steken.
Blijft één van de betere horror films. 4.5* blijven staan.
KareK
-
- 18 berichten
- 29 stemmen
Heb deze film net bekeken en ben zwaar onder de indruk, heb in een lange tijd geen horror film van deze kwaliteit gezien. Het is spannend, duister en het bevat leuke schrik momenten. Weliswaar niet zoveel gore, maar wel realistisch en zeer goed uitgevoerd.
4.5/5 (het kan natuurlijk altijd iets beter
)
voskat
-
- 1026 berichten
- 1088 stemmen
Alwéér een uitstekend product uit de Spaanse horrorstal. De VS lijken alleen maar verder achter te gaan lopen op dit gebied.
Tuurlijk is het al lang niet meer een origineel gegeven om alles rechtstreeks vanuit de camera mee te maken, maar het effect is vooralsnog zeker niet uitgewerkt.
De personages waren een stuk amusanter en minder irritant dan in bijvoorbeeld The Blair Witch Project (zeikerige filmstudenten die niet weten hoe ze een camera moeten vasthouden). De effecten zijn prima, maar worden nooit bijzonder ranzig, en worden vooral gebruikt om de spanning te ondersteunen: iets wat vele andere horrorfilms al lang uit het oog lijken te zijn verloren.
Alleen de politieagent komt op nogal stomme wijze aan zijn einde. Wat bezielt hem om de andere kant op te gaan kijken met een zombiemeisje naast zich?
Zinema (crew films)
-
- 10276 berichten
- 7292 stemmen
Redelijke thriller/horror die met de handycam wordt geschoten en daarmee een realistische sfeer probeert te scheppen. Soms vernuftig maar vaker cliché.Toch vermakelijk.
Grimey
-
- 9 berichten
- 17 stemmen
Corrigeer me als ik het verkeerd heb, maar is dit niet hetzelfde als Quarantaine die in oktober uitkomt?
Halcyon
-
- 9952 berichten
- 0 stemmen
Quarantine is inderdaad een Amerikaanse remake. Dat doen ze wel vakker met niet Engelstalige hits. (bv. ook films als The Ring, The Grudge, ...)
kennyvw
-
- 36 berichten
- 170 stemmen
Zalig zo'n horrors waar je de taal niet van begrijpt dus zit je nog harder op te letten en dan nog het camera effect .
Ben heel benieuwd
deTuinman
-
- 1186 berichten
- 0 stemmen
Het camerawerk is gewoon van enorm belang voor de choatische, enerverende sfeer die gecreerd wordt. Je kan het geschreeuw vervelend vinden, het is een onmisbaar gegeven voor de film.
als de personages niet kunnen acteren, dan komt dat geschreeuw nog dommer over
het camerawerk was zo slecht dat de schrikmomenten ermee verklapt werden
enorm voorspelbaar en dit is allang door Amerika gedaan, dus voor de mensen die zijken over het buitenland is beter, neen
dit is geen filmhuis-film moat!! ken je filmgenres
Onderhond
-
- 87599 berichten
- 12858 stemmen
Filmhuisfilm is naast een compleet belachelijk woord ook geen filmgenre.
dulcinea
-
- 923 berichten
- 818 stemmen
Ik ben het zowaar eens met Onderhond! 
Lang geleden dat ik een thriller/horror zag die ik ook echt eng vond. Dat camerabeeld werkt echt bij mij, Blair Witch vond ik ook veel enger dan de doorsnee horrorfilm, Cloverfield was dan weer iets héél anders. Ik kan anders geen gelijkaardige films opnoemen dus ik vind dit concept nog zeker niet uitgemolken.
De sfeer zit goed, je voelt je mee opgesloten met de personages en weet even veel (of in dit geval even weinig) dan hen en dat zorgt bij mij altijd voor meer betrokkenheid. De laatste 10 minuten zijn verdomd creepy! ook leuk dat het dan uiteindelijk toch geen virus is maar bezetenheid, vond ik enger en ook verrassend
En wat zitten sommigen hier nu te klagen over acteerwerk? Dat was hier echt wel dik in orde!
4*
Tonypulp
-
- 21231 berichten
- 4608 stemmen
als de personages niet kunnen acteren, dan komt dat geschreeuw nog dommer over
het camerawerk was zo slecht dat de schrikmomenten ermee verklapt werden
enorm voorspelbaar en dit is allang door Amerika gedaan, dus voor de mensen die zijken over het buitenland is beter, neen
dit is geen filmhuis-film moat!! ken je filmgenres
Daar ontgaat mij alle logica..
Ze nemen een genre (Die al in hollywood is gedaan, maar dat is zo'n beetje alles) en maken er een goede film mee (Goede sfeer, enge lokatie, en spanning) waarom kan een buitenlandse film dan niet beter zijn?
Alleen om het feit dat het een bestaand concept is? onzin!
Pre- en sequels

[REC] 4: Apocalipsis
2014
82 reacties

[REC]³: Génesis
2012
317 reacties

[Rec]²
2009
435 reacties
Gerelateerd nieuws

De beste moderne Spaanstalige horrorfilms

Angstaanjagende horrorfilms uit vijf verschillende landen
Bekijk ook

Mahanagar
Drama, 1963
5 reacties

El Orfanato
Horror / Mystery, 2007
508 reacties

The Others
Horror / Thriller, 2001
704 reacties

Martyrs
Drama / Horror, 2008
2.820 reacties

When the Wind Blows
Animatie / Drama, 1986
21 reacties

À l'Intérieur
Horror / Thriller, 2007
1.292 reacties
Gerelateerde tags
terreurobsessiecamcorderreligion and supernaturalbitecinematographerattempt to escapelodgerlive-reportage zombiegevonden beeldenvirusfirefighterpov
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








