Rogue One (2016)

3,52

Avontuur / Sciencefiction

geregisseerd door Gareth Edwards
met Felicity Jones, Diego Luna en Donnie Yen

De film speelt zich af voor Episode IV - A New Hope. Galen Erso is een gewaardeerde wetenschapper van het net opgerichte Galactische Keizerrijk. Zijn genialiteit was van cruciaal belang voor de technologische ontwikkeling van de Ster des Doods. Hoewel hij tegenstander van het Keizerrijk is, ziet hij geen andere mogelijkheid dan medewerking te verlenen. Hij ziet toch kans om de plannen van het Keizerrijk te saboteren en zijn acties kenbaar te maken aan het verzet. Hierop probeert een eigenzinnige groep rebellen een wanhopige missie uit te voeren. Die wil de plannen voor Ster des Doods stelen, voordat deze kan worden gebruikt om de heerschappij van de keizer af te dwingen.

463 BERICHTEN 75 MENINGEN

m1chel
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Een van de eerste beslissingen die de Walt Disney Company nam na de overname van Lucasfilm, was aankondigen dat er nieuwe Star Wars films zouden verschijnen. De eerste hiervan was Star Wars: The Force Awakens, die vorig jaar in de bioscopen verscheen direct alle box-office records liet sneuvelen. Wat opviel bij de aankondiging, is dat er ook gesproken werd over meerdere spin-off films, waarbij toch wat alarmbellen gingen rinkelen. Want hoe leuk ook voor de fans, het leek erop dat Disney een nieuwe melkkoe had gevonden. Nu is daar Rogue One – A Star Wars Story, met een verhaal dat zich speelt voor de originele trilogie. Ondanks de scepsis biedt dit zeker perspectief en bij de eerste beelden ging menig hart sneller kloppen. Zo zagen we voor het eerst na The Empire Strikes Back de machtige AT-AT’s terug en werd ook de terugkeer van de legendarische Darth Vader bevestigd. Alle elementen voor een sterk nieuw hoofdstuk lijken dan ook aanwezig.

De film opent traditiegetrouw met ‘In a galaxy far, far away’, maar wie vervolgens de theme song verwacht komt bedrogen uit. We hebben hier dan ook te maken met een ander soort film en dat wordt gelijk goed duidelijk gemaakt. Dat is zeker niet negatief, al zijn de eerste minuten die volgen een vrij warrig geheel waarbij je de draad bijna kwijt raakt als je verspringt van planeet naar planeet. Uiteindelijk komt de film in wat rustiger vaarwater als we terecht komen bij Jyn, het jonge meisje van een geniale wetenschapper van het keizerrijk. In het uur dat volgt kabbelt de film wat voort en lijkt regisseur Gareth Edwards iedere kans aan te grijpen om de sfeer uit de originele films terug te halen, onder andere door diverse bekende figuren te laten terugkeren. Gezegd moet worden dat hij hier wonderwel in slaagt, want de aankleding van de film is misschien wel het sterkste punt aan de film. De film ligt wat dat betreft dichtbij Star Wars: Episode IV: A New Hope. Helaas laat de uitwerking van het verhaal te wensen over.

In de tweede helft van de film wordt er een paar versnellingen opgeschakeld en is de film een stuk vermakelijker. Toch zit daar ook mijn grootste punt van kritiek. Ik werd namelijk geconfronteerd met verschrikkelijk slechte CGI, iets wat bij een grootse film als dit niet minder dan teleurstellend is te noemen. Hier is alleen door verstokte fans doorheen te kijken, maar springt dusdanig in het oog dat het direct opvalt. Het ergste is dan ook dat we dit meermaals tegen tot en met de overtreffende trap in de uiteindelijke finale van de film waarbij je een verschrikkelijk slecht geannimeerde Princes Leia krijgt te zien. Dat er hierbij is gekozen om de film in 3D uit te brengen schuurt daarnaast enorm met de poging om de film te plaatsen voor de originele trilogie. Gelukkig wordt de film behoed van erger door de sterke acteerprestaties. Zo zorgen Felicity Jones en vooral de altijd sterke Mad Mikkelsen voor twee flink lichtpunten op dit vlak. Zij weten met hun rol als de uit elkaar gerukte vader en dochter Erso behoorlijke indruk te maken.

Rogue One – A Star Wars Story stelt na het indrukwekkende Star Wars: The Force Awakens behoorlijk teleur. Wellicht waren de verwachtingen dan ook te hoog gespannen, al is de film hier soms zelfs met de beste wil gewoonweg niet goed. Zo heeft behoorlijk te leiden onder een warrig en veel te traag eerste uur, een matig uitgewerkt verhaal en de soms ronduit slechte CGI. Gelukkig wordt de film gered door de uitstekende acteerprestaties en de fantastische aankleding. De film past daarmee dan ook prima voor Star Wars: Episode IV: A New Hope en dat is een prestatie op zich. Toch is het te hopen dat de volgende film, die overigens weer onderdeel is van de Skywalker Family saga, weer net zo indrukwekkend is als The Force Awakens. Vooralsnog ben ik in elk geval wat huiverig voor de volgende spin-off. Potentie is er genoeg, maar het is maar de vraag of alles goed naar het scherm wordt vertaald. Rogue One is elk geval een ‘star wars story’ die te weinig indruk maakt om lang te blijven hangen.

avatar van Shinobi
"I have a bad feeling about this."

Na het teleurstellende 'The Force Awakens' heb ik bewust de verwachtingen laag gehouden voor dit deel. Des te beter, aangezien deze spin-off nergens kan imponeren.

'Rogue One' speelt zich af voor 'A New Hope' en als kijker zie je hoe de rebellen er alles aan doen om de Death Star te vernietigen. Hiervoor volg je de dochter van Galen Erso die een groepje opstandelingen om haar heen verzameld om uiteindelijk achter het zwaktepunt van het dodelijke wapen te komen.

De opbouw naar dit alles is op zijn zachts gezegd rommelig; men introduceert te pas en te onpas allerlei personages die - blijkbaar - een hoop hebben meegemaakt, maar je ziet daar niets van terug. Door de haastige pacing is er nauwelijks tijd om de karakters goed uit te diepen, laat staan dat je enige binding met ze krijgt. Het grootste gedeelte voelt dan ook aan als een leeg omhulsel dat slechts teert op de roemrijke franchise.

Ook Gareth Edwards ontkomt niet aan de bekende cameo's en vele referenties. Dit moet afleiden van het magere narratief en loze dialogen, maar je ziet er zo doorheen. Alleen de humor is op momenten nog geslaagd in de vorm van betweter K-2SO, bovendien is Donnie Yen een leuke toevoeging. Wat rest is de grootse climax die best aardig in beeld wordt gebracht, maar echt spannend wordt het helaas nergens.

Al met al een redelijke spin-off die de fan vast zal kunnen bekoren, edoch is het overbodig te noemen.

3,0 Sterren.

avatar van Basto
Film maakt vooral pijnlijk duidelijk hoe slecht en infantiel de vorige 4 Star Wars films waren. Erg fijne episode. Vollop spanning en actie. Star wars zoals het hoort: een duister avontuur!

Dikke 4*

avatar van horizons
Basto schreef:
Vollop spanning en actie. Star wars zoals het hoort: een duister avontuur!

Even hierop inzoomend: vond je Star Wars A New Hope een duister avontuur? Return of the Jedi? Empire Strikes Back? Nee. het enige echte duistere & grimmige moment dat Star Wars I tm VII kennen is als Anakin de padawan school binnenloopt om die kinderen te doden.
Dus ik vraag mij af: hoe hoort duister avontuur bij Star Wars?

avatar van Banjo
Ik zag deze poster en wist al dat zij het weer wat zou verpesten voor mij...
Dit soort personen krijgen dan zo'n overdreven helden status..
En dan denk ik van.. hou je nu maar even stil.
Maar ja.. de eerste helft vond ik geweldig de 2 de helft wat minder..

4 sterren

Basto schreef:

Dikke 4*

Juist! en dan ben ik het vooral eens met deze Star Wars: Episode VII - The Force Awakens (2015)
Dat mensen niet inzien dat die matig was!. Dat vind ik verbazend..

avatar van Hando
Shinobi schreef:
"I have a bad feeling about this."

3,0 Sterren.

De film biedt een verklaring voor een plothole in deel 4 De reden waarom zo'n superwapen 1 zwakke plek heeft waarmee het geheel is te vernietigen en voegt daarmee wel degelijk iets toe.

Ik had trouwens zo kunnen blijven zitten voor episode IV, ik wilde nog lang de bios niet uit

avatar van soom
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ik ben geen Trekkie. Ik ben ook echt geen fan van Star Wars, hoeveel keer Trekkies en Star Wars andere dingen zijn.
Ik heb wel de een of andere film met getekende figuurtjes gezien. Maar die is niet blijven hangen. Zoveel interesse heb ik niet voor het universum buiten mijn wereld.
Toch zag dit er wel veelbelovend uit. Felicity is cool. Dus dat. Nou, ik heb me wel vergist.

Het is waarschijnlijk alleen voor Star Wars fans. Die weten vast waarom die enge zwarte vent met z'n lichtsabel staat te zwaaien, en praat alsof ie aan het zuurstof moet. Die begrijpen al die verwijzingen. Wat is een Storm Trooper? Wat is de rol van Prinses Leia in dit geheel? Ik weet dus dat Carrie Fisher prinses Leia is of speelt iig, dat valt nog mee. Maar ik mag me nooit meer vergissen door te denken dat namen van personen, automatisch betekenen (betekent?) dat het ook in mijn straatje past. Want ooh, het waren best 2 lange uren, die wel enigszins vermakelijk waren.. Maar ook toch wel dingen die totaal niet aankwamen omdat ik het niet helemaal begreep.

Ik vond het geen superfilm. Verhaal was simpel en het acteerwerk niet optimaal.
Deze film moest het van de special effects hebben. Zaten wat grappige momenten in.
3 sterren is op zijn plaats

avatar van Bélon
John Milton schreef:
Het was inderdaad een teleurstelling Zwolle84. Toegegeven: ik was moe, en dat kan een rol hebben gespeeld, maar ik ben nooit echt in de film gekomen. Teveel matige dialogen, maar belangrijker: de sfeer ontbrak voor mij. Ik hoor wel bij de mensen die deel VII wél waardeerden, dus misschien is dat veelzeggend.

Veel van de redenen waarom Godzilla voor mij niet werkte, waren ook hier aanwezig, zij het in mindere mate. Het script en de interacties tussen de karakters voelden rommelig. Narratief is het ook wat mager, een gevoel wat ik net weerspiegeld zag in de wat cynische woorden van David Ehrlich: "weet je nog hoe bizar het was dat Darth Vaders planeten vernietigende Death Star een zwakke plek had, die het kwetsbaar maakte voor een enkel welgemikt schot? Welnu, hier is een 135 minuten durende film die geen ander doel heeft dan uitleggen waarom die ontwerpfout erin zat".

Daardoor voelde Rogue One soms wat 'gepredestineerd', en aangezien het maar één film is, voelde het voor mij meer als puntjes op de i zetten dan bij de ongelukkige prequel trilogie I, II en III. Terwijl ik dit type zegt een criticus in mijn podcast overigens het tegenovergestelde: voor hem verrijkt deze narratief juist de originele trilogie. Helaas voelde het voor mij niet zo. Gelukkig was er die robot voor een komische noot die eens niet irritant was, en was de tweede helft aanmerkelijk beter.

Ik twijfelde over een zeven, maar de mate van onaangedaan zijn bij de lange eerste helft, legitimeert niet meer dan zesje. En Felicity Jones' Jyn was toch een stapje terug na Ridleys Rey. Het is echter niet uitgesloten dat vermoeidheid me toch parten speelde, en dit verhoogd wordt bij herziening.

Ben het hier grotendeels mee eens en dat bespaart mij dus typewerk. Ik was niet moe maar had toch soms moeite mijn ogen open te houden in de eerste helft vanwege de trage en oninteressante opbouw.

Vond dat er -vooral in de bijrollen- soms erg slecht werd geacteerd. Al met al een soort B Star Wars met een B cast: duidelijk stukken minder dan de hoofdfranchise. Waardeerde ik Star Wars: Episode VII - The Force Awakens (2015) nog met 4,5* bij deze kom ik niet verder dan 3,0* - 3,5*. Die zwarte robot was inderdaad het hoogtepunt van deze film die bracht gek genoeg een stukje "menselijkheid" in de film waar de rest erg gescript aanvoelde.

3,0* want met $200 miljoen budget moet men onder meer ook fatsoenlijke acteurs voor bijrollen kunnen casten.

avatar van Banjo
Ik ben het eens met mensen die het actereren in het algemeen niet heel sterk vonden...
Wat ik het sterkste punt in deze Star Wars film vond is de Fanservice, die was geweldig!.
Dat was echt continu genieten..

avatar van voskat
Er klopt echt geen knikker van die synopsis hierboven...

Galen Marek? Dat is een héél ander Star Wars verhaal...

horizons schreef:

Dus ik vraag mij af: hoe hoort duister avontuur bij Star Wars?

Ja, want Empire is ook verder de enige echt goede aflevering. Die melige gezelligheid kan mij gestolen worden.

horizons schreef:

Ik volg jullie discussie verder niet echt, maar... euhh... dat onderonsje bij de lava aan het einde van Revenge Of The Sith was niet duister?

avatar van predator
voskat schreef:
Er klopt echt geen knikker van die synopsis hierboven...

Galen Marek? Dat is een héél ander Star Wars verhaal...

Scherp, het is natuurlijk Galen Erso

avatar van toetje1977
Waar gekeken: Cinemec Nijmegen

Held van de film: K-2SO, zonder twijfel. Erg droog.

Chickie van de film: Felicity Jones als Jyn Erso natuurlijk. Niks mis mee.

Soundtrack: zoals je verwacht van een Star Wars al was er in het begin een gemis natuurlijk... al snap ik die keus dan ook weer wel

Film vermakelijk gedurende de hele zit: Vermakelijk zeker, al is het gedeelte na de pauze wel vermakelijker en liep het allemaal wat lekkerder door.

Films die ik naar aanleiding van deze film / regisseur / acteurs wil gaan kijken: Alle Star Wars al gezien dus in die hoek niet. En blijkbaar van Gareth Edwards ook de overige twee films al gezien (Monster en Godzilla). The theory of everything en Inferno staan sowieso nog op mijn watch-list. Dus Felicity ga ik zeker nog wel zien.

Verder nog opmerkingen: Had eigenlijk meer verwacht van Mads Mikkelsen, niet dat zijn prestatie niet goed was, die was prima. Maar overall krijgt de beste man niet heel veel screen-time. Forest Whitaker als Saw Gerrera. Ook weinig screen-time, best een grote naam voor een relatief kleine rol.

Conclusie: Prima vermaak deze film. Ook echt wel bioscoop-waardig. The force awakens vond ik echt wel beter en leuker, maar mijn verwachtingen voor deze 'tussenfilm' waren dan ook al wat lager. 4 *

avatar van tbouwh
Zo genoten dat ik eigenlijk nauwelijks nog zin heb een recensie te schrijven om te gaan pikken op de details-en dat heb ik niet vaak.

Ga 'em voor 90 % zeker nog wel een tweede keer zien

Nooit gedacht dat ik dit nog weer eens zou roepen, maar 3d had echt een absolute meerwaarde hier.

predator schreef:

Scherp, het is natuurlijk Galen Erso

Ja, en die is weliswaar losjes gebaseerd op Marek, maar ze hebben er een totaal ander personage van gemaakt met een heel andere voorgeschiedenis.

Ben benieuwd wie het Moviemeter verhaaltje aan gaat passen (ik heb geen zin ). Duurt best lang al! Zeker voor een film van dit formaat..

avatar van Sjef Shagbuil
Heel goed, ik ben niet echt bekend met star wars maar heb zitten genieten. Goede sfeer en visuals, muziek ook goed. 4 dikke sterren!

voskat schreef:

Even kappeuter taggen, dat werkte eerder heel goed edit: ik dacht dat ik het goede bericht had gequote(d?); het gaat hier om de foutieve plotomschrijving.

avatar van Basto
Ik vond het qua stijl en sfeer vaak meer aansluiten bij Dune en The Expendables dan bij Star Wars. En dat was een enorme pré.

avatar van Ajax&Litmanen1
tbouwh schreef:

Je kan zelf als gebruiker ook een correctie indienen he; rechts bovenaan de ''corrigeren'' knop indrukken en je wijzing erin zetten.

avatar van baspls
baspls schreef:
De gaafste badguy allertijden: Darth Vader is tevens teruggekeerd met de vertrouwde stem van James Earl Jones en ik kreeg echt kippenvel. Zijn rol is klein, maar hij komt wel degelijk in actie. Ik vraag me wel af waarom Darth Vader niet gewoon een hele grote rol speelt, dit hadden ze namelijk makkelijk kunnen doen. Helemaal aan het einde krijgen we ook een door CGI verjongde Prinses Lea te zien om het verhaal helemaal rond te maken. Het letterlijk overnemen van shots uit A New Hope was toch wel een beetje teveel van het goede, zo zie je een aantal shots van de Rebellen uit de Battle of Yavin die me wel heel bekend voorkwamen.

Zou een modernator dit gedeelte uit mijn review als Spoiler willen markeren, had het even gemist en kan het nu niet meer aanpassen

Ajax&Litmanen1 schreef:

Weer wat geleerd vanavond helaas geen tijd meer om een goede omschrijving op te zoeken en te plaatsen, maar als zich morgen nog niemand heeft gemeld...

Veel plezier trouwens (aannemende dat je op korte termijn nog wel zult gaan?);)

avatar van Joeri_000
Ik wil de film in de bios zien. Twijfel 2d of 3d.. heeft de 3d versie echt een grote meerwaarde bij deze film?

Joeri_000 schreef:

Ik vond absoluut van wel (visuele effecten sterk, en in veel gevallen ook speciaal gevormd naar 3d-projectie), maar ik hoor hier ook al wel wat stemmen opgaan van users die het tegenovergestelde vinden.
Ik zou op m'n gevoel afgaan

avatar van Alittleromance
visuele effecten zeer goed, Actrices en Acteurs doen ook het goed. Maar het verhaal is niet zo goed gebracht. Veel te rap van de ene scene in de andere, moeilijk te volgen bij momenten.

avatar van russo
mcgraig schreef:
Wel opmerkelijk dat je dan naar de premiere gaat

Dat was omdat de kinepolis in utrecht voor het eerst open ging, was wel een prima avondje met vrienden maar vond de film gewoon niet zo veel.

avatar van woeler82
Ik heb best wel genoten van de film, alleen in het begin was het wat verwarrend, sprong van de hak van de ene planeet naar de ander
Op bijna de helft zag je eigenlijk waar de film heen wou.
Sommige scenes hebben ze eigenlijk gepikt van de oude star wars, want die massale aanval van de rebellen sloeg nergens op, teveel tamtam