Rogue One (2016)

3,56

Actie / Avontuur

geregisseerd door Gareth Edwards
met Felicity Jones, Diego Luna en Donnie Yen

De film speelt zich af voor Episode IV - A New Hope. Galen Erso is een gewaardeerde wetenschapper van het net opgerichte Galactische Keizerrijk. Zijn genialiteit was van cruciaal belang voor de technologische ontwikkeling van de Ster des Doods. Hoewel hij tegenstander van het Keizerrijk is, ziet hij geen andere mogelijkheid dan medewerking te verlenen. Hij ziet toch kans om de plannen van het Keizerrijk te saboteren en zijn acties kenbaar te maken aan het verzet. Hierop probeert een eigenzinnige groep rebellen een wanhopige missie uit te voeren. Die wil de plannen voor Ster des Doods stelen, voordat deze kan worden gebruikt om de heerschappij van de keizer af te dwingen.

428 BERICHTEN 67 MENINGEN
avatar van jedymaster
geplaatst: 16 december 2016, 22:53 uur [permalink]
Wat een prachtige film van het begin tot het einde genoten.

avatar van dvdfreak123
geplaatst: 16 december 2016, 23:16 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Toch weer een sterke star wars film deze. Verhaal is wel minder interessant of de andere films vind ik. Visueel zag het er weer prachtig uit. Effecten zijn weer om te smullen.Personages waren leuk vooral K-2SO die hier en daar voor de komische noot zorgde. Begin was goed maar sprongen wel een beetje van de hak op de tak (van de ene planeet naar de andere). Wat erna volgt is wat traag vind ik maar zeker en vast boeiend. En tegen het einde, het laatste half uur a 3 kwartier heerlijke actie en dan komt de film pas echt los. Laatste minuten met darth vader waren heerlijk . Kan eigenlijk ook niet genoeg krijgen van scenes met hem 😜 Zeker en vast een goede star wars films. Maar zoals sommigen zeggen kan niet tippen aan the force awakens. Mis ook wel een beetje uit de oudere films die echte jedigevechten met lightsabers. Krijgt van mij toch wel een verdiende 8/10

geplaatst: 16 december 2016, 23:17 uur [permalink]
Grote meevaller! Vind deze nog gaver dan VII, ademt die heerlijke authentieke Star Wars-sfeer uit zonder een verkapte remake te zijn. En dan volgen er de komende jaren nog vier, wat een luxe.

Wat is nu overigens de échte titel? IMDB hanteert twee andere dan die hierboven.

geplaatst: 17 december 2016, 00:22 uur [permalink]
Joeri_000 schreef:
Ik wil de film in de bios zien. Twijfel 2d of 3d.. heeft de 3d versie echt een grote meerwaarde bij deze film?

De enige 3D die ik gezien heb tijdens deze film was die van de Dolby Atmos reclame voor de film begon. Die bril op je kop is irritant, je krijgt er hoofdpijn van en het voegt niks toe. Ja heeeel soms zie je wat diepte maar het is het echt totaal niet waard zeker het extra geld niet sterker nog ik zou extra betalen voor 2D tegenwoordig 😉

geplaatst: 17 december 2016, 01:23 uur [permalink]
Net terug vanuit Uden (TakeTen bioscoop), en Tsja ..... waanzinnig goede film⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️.
Beste film die ik in al heel lange tijd heb gezien. Ik kan alle loftuigingen nog wel een keer gaan herhalen, maar als je een beetje StarWars fan bent een absolute aanrader!!!

geplaatst: 17 december 2016, 09:06 uur [permalink]
martijnk schreef:

Betalen, of de hele dag vrij nemen om deze overdag (alleen dan 2D) te kunnen zien. Tweede voordeel is dat er naast mijzelf slechts vier man in de zaal zat. Maar 2D inderdaad, nergens had ik het idee iets gemist te hebben. Nergens het idee dat ik dit nu eens graag in 3D had gezien.

avatar van horizons
geplaatst: 17 december 2016, 09:32 uur [permalink]
Hier (Quattro) draait de film in het weekend overdag ook in 2D.

geplaatst: 17 december 2016, 10:55 uur [permalink]
Eindelijk weer eens een goede Star Wars film. Qua sfeer deed het me erg aan TESB denken. Aanrader!

geplaatst: 17 december 2016, 11:11 uur [permalink]
De hype lijkt trouwens wel een heel stuk lager te zijn dan vorig jaar. Ik ging op vrijdagavond 20.00 uur en de zaal zat nog niet halfvol.

geplaatst: 17 december 2016, 11:27 uur [permalink]
Dat was ook wel te verwachten. De vorige film was natuurlijk de eerste in 10 jaar en de hoofdlijn, een zoveelste episode. Dit een stand alone waarvan de plot wel bekend is. Bij Marvel zijn de ensemblefilms ook veel beter bezocht. Box Office zal ook stuk lager zijn. Disney zelf zet ook een stuk lager in, verrassend is dat allemaal niet. Episode VIII volgend jaar gaat ook geen twee miljard omzetten.

avatar van Ajax&Litmanen1
geplaatst: 17 december 2016, 11:44 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
They call it the Death Star, a terrible weapon. There's a way to defeat it.

Ik heb vorig jaar behoorlijk genoten van The Force Awakens, een film die echt het Star Wars gevoel weer terug wist te brengen, nadat een vrij matige tweede trilogie van begin deze eeuw die absoluut niet lukte. Disney lijkt dus goed te weten waar ze mee bezig zijn en ik was ook erg benieuwd naar Rogue One.

Het werd een hele aangename bioscoopervaring, maar ik vind de film van vorig jaar wel absoluut sterker in verhaal en al helemaal met de personages. Bij Star Wars zie ik toch graag ook de bekende namen verschijnen, iets wat Episode 7 uitstekend deed door een nieuwe groep te mixen met de oude helden. Rogue One kent als spin-off film natuurlijk een afwijkende cast en dat is wel even wennen. Ik vond Felicity Jones uitstekend als hoofdrolspeler. Fijne uitstraling, goed niveau en ook prettig om naar te kijken. Mads Mikkelsen was ook prima en de overige rollen variëren van gemiddeld tot goed, maar eigenlijk heeft deze Rogue One geen enkele legendarische rol opgeleverd en dat vind ik wel jammer. Al is het natuurlijk ook lastig om in 2 uur tijd iemand echt goed te leren kennen. De beste rol was eigenlijk wel van de nieuwe droid K-2SO, die ik oprecht geestig en scherp vond.

Ik vond het verhaal het eerste uur erg rommelig, met een hoop gehop naar diverse planeten, zonder dat het nou echt heel interessant werd. Dat gevoel van awesomeness kwam pas terug in het laatste uur, als er tijdens een enorme oorlog alle remmen los gaan. Dát was nou waarom ik dit echt in de bioscoop wilde zien. Fenomenale beelden, een heerlijke totale oorlog en helemaal toen de AT-AT's erbij kwamen werd het voor iedereen die iets met Star Wars heeft wel echt een ''ohhh yeah'' moment. Visueel is Rogue One echt de mooiste Star Wars film die er is. De sfeer is duister, de beelden haarscherp en gedetailleerd. De designs van de planeten, schepen, personages, alles is echt van grote klasse. Idem met de soundtrack die er uitstekend bij past.

Wat ik ook leuk vond is dat er veel verwijzingen naar de oude films in zitten. Cameo's uit diverse delen zowel grote als kleine rollen zie ik graag. De digitale bewerkingen van bepaalde personages vond ik nog vrij sterk gedaan. Hoogtepunt van dit alles is natuurlijk de aanwezigheid van Darth Vader, die 2 toffe scenes krijgt. Zeker de laatste scene, als hij daadwerkelijk in actie komt, is echt machtig en puur genot. Sowieso zijn die laatste minuten erg cool, als het verhaal naadloos aan komt te sluiten op A New Hope. En gedurfd om de hoofdrolspelers gewoon dood te laten gaan. Kan je niet bepaald zeggen dat Disney altijd op safe en op uitmelken speelt.

Ik twijfel erg bij mijn cijfer, een dikke 3,5* of een kleine 4*. Voorlopig hou ik het toch maar bij het eerste, vooral omdat er in het eerste uur gewoon meer uitgehaald had moeten worden en omdat ik Episode 7 die ik op 4* heb staan net iets leuker vind, maar ik sluit niet uit dat ik met een herziening mijn cijfer nog eens verhoog.

avatar van Zwolle84
geplaatst: 17 december 2016, 11:52 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
mjk87 schreef:
Dit een stand alone waarvan de plot wel bekend is.

Je hebt ongetwijfeld gelijk wat betreft die redenen.

De reacties uit de zaal vond ik overigens ook wel grappig toen die 'platte' bewegende tekst in het begin niet voorbij kwam. Huh? Huh? Huh?

Hmm, nu heet de film hier weer Rogue One. Wat is het nu? Rogue One? Rogue One: A Star Wars Movie? Star Wars: Rogue One? My ocd is killing me...

geplaatst: 17 december 2016, 11:53 uur [permalink]
Zwolle84 schreef:

Bij mij zat de zaal echt tot de laatste plek vol en dat was een flinke zaal. Ligt er denk ik ook aan welk tijdstip je kiest.

Heb wel het idee dat deze film wat minder is gepromoot, slechts in de laatste 2 weken wat meer. Bij Episode 7 werd je echt kapot gespamd.

geplaatst: 17 december 2016, 11:58 uur [permalink]
Ajax&Litmanen1 schreef:

Ligt er denk ik ook aan welk tijdstip je kiest.

Maar de eerste vrijdag dat hij draait en dan om 20.00 uur is toch echt spitsuur, zou je verwachten. Samen met de zaterdag.

Nou ja, waarschijnlijk geluk gehad dan.

geplaatst: 17 december 2016, 12:12 uur [permalink]
Zwolle84 schreef:

Nou ja, waarschijnlijk geluk gehad dan.

Ah, ja dat is normaal wel een tijdstip om te pieken. Apart, ik ook 's avonds gekeken en wel afgeladen vol. Maar het zal er wel mee te maken hebben dat dit geen officiële ''Episode'' is, maar een spin-off. En ik denk dat het rond de kerstdagen wel weer volle zalen gaat trekken.

avatar van Rosicky
geplaatst: 17 december 2016, 13:07 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Gemengde gevoelens. Het eerste deel vond ik echt niet best. Met een heleboel nodeloze locaties en personages. Het samenkomen van de groep hoofdrolspelers voelde erg onnatuurlijk en lange tijd leek het erop als de makers geen idee hadden welke kant de film nu eigenlijk in wilde. Het keerpunt is eigenlijk wanneer Darth Vader ten tonele verschijnt. Na zijn heerlijke introductie volgt een laatste uur dat één lang spektakelstuk is. Hoewel ik ook daarin wel wat vreemde en dommige keuzes gemaakt vond worden, heb ik me toen uitstekend vermaakt. Zeker de finale is een en al vuurwerk. Met de terugkeer van Vader als orgastisch hoogtepunt. Hoeveel beter was deze film geweest als dat hele eerste deel achterwege was gebleven en Rogue One zich enkel had afgespeeld op Scarif?

avatar van -jack_sparrow-
geplaatst: 17 december 2016, 13:38 uur [permalink]
film reviews in 100 woorden: Rogue One: A Star Wars Story (in 100 woorden) - filmreviewsin100woorden.blogspot.be

Rogue One is een dramatisch en duister oorlogsverhaal dat zich afspeelt in een universum ver, ver weg. De eerste helft lijkt wat verwarrend in mekaar gestoken, de sfeer zit best goed maar het verhaal is niet bijzonder interessant of uniek. In de tweede helft daarentegen loopt het allemaal wat vlotter, de actiescènes zijn fenomenaal en het laatste half uur is een genot om naar te kijken. Ondanks de ijzersterke acteerprestaties vond ik, op een paar uitzonderingen na, de personages ook niet bepaald memorabel of iconisch. Rogue One is allesbehalve perfect, maar deze vermakelijke spin-off plaatst de ‘war’ in Star Wars.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
geplaatst: 17 december 2016, 16:06 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen

Het eerste uur is het vooral kijken naar een introductie van saaie personages, waarbij vrij weinig moeite werd gedaan om ze enigszins interessant te maken. Enkel de cynische robot en die Two Tubes- gast (die veel te weinig aan bod komt) waren aardige pogingen tot memorabele figuren en het feit dat ze Peter Cushing met CGI terug lieten keren was een interessant experiment. De rest van de personages die in de film rondlopen deden me opvallend weinig. Het eerste uur van de film vliegen we van hot naar her, personages mogen even hun zegje doen en we vliegen weer verder. Het uitgangspunt van Rogue One is volgens mij oersimpel, maar ze doen lekker moeilijk om het allemaal mooi te rekken.

En dat rekken zorgt voor een oneindigheid aan scènes die voor mijn gevoel nergens naar toe gaan. Neem alleen al die piloot; eerst krijg je zo'n onzinnige massage van een tentakelmonster, dan sluit hij zich aan bij de helden en mag hij de hele derde akte proberen verbinding te maken om een imo nogal overbodige boodschap door te geven. Ondertussen drukt een blinde man, die z'n mond niet kan houden over de Force, op een knop en sterft, waarna zijn voortdurend sceptische collega ook het licht heeft gezien betreft de Force. De beste man legt echter nog twee á drie slechteriken om voordat hij zelf neervalt, dus echt nuttig was dat ook niet. En zo zijn de meeste personages eigenlijk opvallend zinloos. Forest Withaker voegt niet veel toe, Mads Mikkelsen doet helemaal vrij weinig en types als Jimmy Smits en die Mon Mothma zijn echt enkel aangehaald voor een cameo om de fans een plezier te doen.

Speaking of which, dat brengt me bij de grootste fan service: meneer Darth Vader. Want als iemand een nietszeggende rol mag vervullen is hij het. De beste man moet helemaal uit zijn douchecabine klimmen en zijn pak aantrekken om een minuutje met onze nieuwe slechterik te babbelen. Ondertussen mogen Stormtroopers de hele film weer eens laten zien dat ze echt de sufste slechteriken aller tijden zijn. Hun harnas is schijnbaar gemaakt van papier maché, zelfs gewapend met een theelepel kun je ze nog doodknuppelen. Dreiging mist in ieder geval volkomen en het is ook erg lastig om van spektakel en goede effecten te genieten als plot en personages zo oninteressant worden gemaakt. Een paar momenten (de stad die wordt opgeblazen halverwege de film of het korte optreden van die lopende tanks, hoe ze ook mogen heten) zijn zonder meer spectaculair, maar verder liet het me allemaal opvallend koud.

Rogue One een compleet mislukte film noemen gaat te ver. Maar een paar aardige actiesequenties en een handjevol komische momenten - voornamelijk afkomstig van die sarcastische robot - maken nog geen sterke film. Ik moest overigens nog het meest lachen om het onbedoeld komische moment dat tijdens een vergadering iemand extreem lullig vanuit de menigte roept: "What is she proposing?". Dat was zo dom dat het simpelweg hilarisch was.

2,5 sterren.

avatar van AC1

AC1
geplaatst: 17 december 2016, 17:32 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ik heb 'm ook gezien. De film mag dan wel donker zijn van belichting, voor mij is het steeds hetzelfde. Scènes en karakters zijn gewoon niet fascinerend en daarom heb ik na een tijdje moeten vechten tegen de slaap. De helden sterven maar het kon me allemaal niet veel schelen. Ik geef toe, ik ben Star Wars ontgroeid maar met elke film hoop je toch dat daar verandering in komt.

avatar van mjk87
geplaatst: 17 december 2016, 17:40 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Chainsaw schreef:
Bijzonder hoe men net als vorig jaar rond deze tijd zo lyrisch is over de terugkeer van Star Wars en daarbij een compleet inwisselbaar werkje volledig de hemel in prijst.[...] lopende tanks, hoe ze ook mogen heten) zijn zonder meer spectaculair, maar verder liet het me allemaal opvallend koud.

Ik denk dat je hele stuk in deze twee zinnen is samen te vatten, alsmede dat de tweede zin je verwondering van de eerste zin beantwoordt. Als je wel wat hebt met deze hele franchise zul je normaal gesproken wel geboeid zijn door de personages en alle gebeurtenissen en is dit niet zozeer een film als andere films. Heb je er niks mee, dan is dit een gewone film waar inderdaad vrij weinig in te ontdekken is. Maar juist die beelden van een Death Star of AT-AT's (dat zijn lopende tanks) geven bij mij heel veel extra.

avatar van Nicholas
geplaatst: 17 december 2016, 18:28 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Absoluut niet één van de sterkste Star Wars films. Ik hoorde recensenten voorbij komen die Rogue One hoger achtten dan Ep. VII of zelfs on par zetten met The Empire Strikes Back. Dan heb ik volgens mij een andere film gezien.

Maar laat ik beginnen met het grootste pluspunt: Edwards dient de credits te krijgen voor deze poging tot cement tussen het oude en het nieuwe. Hij laat zich niet alleen beïnvloeden door de originele trilogie, hij neemt ook zeker het nodige mee uit de prequel saga. Veel van de tech in Rogue One is duidelijk geïnspireerd door Ep IV. De computerschermen in de cockpits en op de space stations zouden een kopie kunnen zijn van HET origineel, ware het niet dat de rest niet helemaal "mesht". Het jaren 70 haar en de looks zijn haast niet terug te vinden en zelfs het ingeleefde sfeertje dat Ep VII heel aardig terug bracht, is hier al weer een tikkie minder.
De planeten of de architectuur deden zelfs heel erg denken aan het prequel tijdperk en dat was geen ongeluk. Zoals gezegd, Edwards probeert een brug te bouwen en hoewel dat niet helemaal lukt, is de poging bewonderenswaardig. Zeker gezien de gevoeligheid ten aanzien van de prequels.

Een ander aspect dat Rogue One ontbeert ten opzichte van zijn voorganger (TFA) uit zich op acteervlak. Jones kwam al houterig over in de trailers en neemt die vorm mee tot ongeveer halverwege de film. Pas dan lijkt ze de stijgende lijn te pakken en laat ze zien over meer mimiek te beschikken dan K2SO. Voor de rest zijn er eigenlijk geen stand outs. Iedereen doet zijn werk, maar uitschieters zijn er wat mij betreft niet.

Rogue One is een atypische Star Wars film. Een dark and gritty oorlogsfilm in een universum zonder Jedi. Toch wordt de Force er soms met de haren bij gegrepen. Zo hebben we daar bijvoorbeeld de planeet Jedha, die zelfs in vervallen staat, grootser zou moeten ogen dan wat we nu kregen te zien. Nergens is iets terug te vinden van de roem van de eens grote religie, maar blijkbaar worden willekeurige Rebellen er nog steeds door aangespoord. De name drop van Obi Wan is welkom en even had ik de indruk dat hij verderop nog in beeld zou komen, maar nee.

Geen Jedi, maar wel een Sith. Darth Vader speelt een rol in Rogue One, al is het geen grote. Toch heeft hij 2 sequenties die wel het bespreken waard zijn.
De eerste is zijn thuisbasis, die fascinerend genoeg, Mustafar is. Waarom? Als een soort van zelf pijniging. Ja, dat maak ik er van.
De tweede, helemaal aan het einde van de film, lijkt een soort cadeautje aan de fans. De fans die Vader nooit écht op zijn hoogtepunt hebben gezien en een film zonder lightsaber gevechten hebben gezien. Een tikkie fanservice-y dus. Wel bruut.

Wie wel een vrij grote rol in de film heeft is Tarkin. De laatste tijd wordt er veel gespeeld met dit soort visuals, maar deze hoedanigheid is volgens mij vrij zeldzaam. Aangezien de acteur in kwestie al eventjes geleden overleden is, moet er worden gewerkt met complete modellen en dat ziet er, vooral van veraf, niet altijd even goed uit. De lichaamsbewegingen verlopen niet altijd even soepel. Ook de jongere versie van Leia zag er niet erg natuurlijk uit.

Zoals al eerder gezegd: men probeert het wel. Zo vond ik de interne verhoudingen binnen het verzet interessant in beeld gebracht. Niet alles is zwart wit, zo blijkt al gauw als Kassian zijn informant het zwijgen op legt. Niet elke vrijheidsstrijder is lid van dezelfde club en die insteek was vernieuwend en origineel. Binnen dit kader vond ik ook de inner city beelden zeker van toegevoegde waarde en verfrissend.

Echter heeft Rogue One, als bij elkaar genomen, dus nogal wat minpuntjes. En dan heb ik het nog niet eens gehad over de beroerde soundtrack. Naar het einde toe is het heroïek dat de klok slaat, zoals het betaamt. Groots, bombastisch, space battles en het nodige geweld.
Het einde voor het einde is best indrukwekkend, vooral visueel. Helaas wordt het, met wel een heel grote knipoog, afgesloten door de "jonge Leia". Haast te cheesy, zelfs voor Star Wars begrippen.

avatar van Dick Starbuck
geplaatst: 18 december 2016, 00:14 uur [permalink]
Net gezien samen met mijn vrouw. We hebben genoten. Persoonlijk de beste film van 2016 die ik gezien heb. Volle bak ...5 sterren

geplaatst: 18 december 2016, 04:48 uur [permalink]
Hele goede en vermakelijke star wars film!

avatar van horizons
geplaatst: 18 december 2016, 08:23 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Waar zou ik eens beginnen?

Over al die opmerking dat de film volwassen en grimmig zou zijn? Grimmigheid in de film, zeker weten, de vergelijking met Empire Strikes Back op dat gebied is te begrijpen maar Rogue One haalt het niet bij de grimmigheid van Revenge of the Sith : vanaf het Order 66 moment. ; bizar dat mensen dit zo weinig aanhalen. En laat ik dan ook maar direct zeggen dat ik dus blij ben dat de film niet zo grimmig of volwassen of oorlog zou zijn als sommige recensies deden vermoeden.

Dan waren er mijn eigen verwachtingen die eigenlijk vrij laag waren. De regisseurs Edwards & Gillroy hadden met Godzilla voor mij geen goed visitekaartje afgegeven. De trailers wisten me niet te overtuigen, het risico van nieuwere tech zo vlak voor een "oude" film plaatsen brengt risico met zich mee. Een geluk dat ik vorig jaar er ben achter gekomen dat ik bij A New Hope toch wel een roze bril op heb. 😉
Ze hebben de film een wat "modderige" look gegeven door de settings zo te kiezen dat de moderne technieken die van vroeger niet geheel buitenspel zetten. En Stormtroopers zien er nog steeds uit als Stormtroopers, wat lokale varianten maken daarin geen verschil.

En, joh, wat zat ik ernaast met mijn verwachtingen! Nog meer ernaast dan vorig jaar bij Episode VII. Nu bouwt zich het risico in dat ik hele hoge verwachtingen voor deel VIII ga krijgen.

De cast doet het goed. Jones zet een goede Jyn neer en hoewel Luna in het begin niet helemaal overtuigde groeide hij tijdens de film wel. Mendelsohn past zo in het rijtje Imperial officieren uit de delen IV tm VI dus dat zit ook goed. Het cgi gebeuren met Tarkin is netjes gedaan (evenals Leia op het einde). Is het 100% perfect? Misschien nog net niet maar het lukt wel in de film op een erg overtuigende manier.. Het is inderdaad ietwat jammer dat James Earl Jones stem voor Darth Vader (zoals iemand al eerder schreef) een stuk ouder klinkt, desalniettemin leuk om Darth Vader in deze film te zien en op het einde eindelijk nog wat typische Star Wars lightsaber actie te tonen in een moment dat een nette overgang inluid naar deel IV.
De vier andere belangrijkste medestrijders van Jyn: Bodhi, Chirrut, K-2SO en Baze zijn een leuke toevoegingen, wel ietwat typisch karakters. Gezien de tijd van uitkomen van deze film zal het voor hun wel onmogelijk zijn om net zo'n grote status in het universum te krijgen als bijvoorbeeld een Lando.

Zoals ik al eerder licht aanstipte oogt de film heel erg goed. Visueel ontzettend mooi in beeld gebracht. Natuurlijk altijd goed om X-Wings in ruimte gevechten bezig te zien. De soundtrack is typisch Star Wars, oude melodieën worden in aangepaste versie gebruikt, nieuwe dingen worden toegevoegd zonder het Star Wars universum te verlaten.

Het verhaal en wat er gaat gebeuren staat van te voren nogal vast in een prequel als dit. De opbouw (ik had geen last van het springen naar planeten of verdere onduidelijkheden of zoals mijn betere wederhelft ongeveer zei: verhaal was gewoon mooi zonder veel omwegen, moeilijk doen of anderzijds).
Knap is het gevoel dat de film je geeft op een gegeven moment als je beseft dat Jyn en haar rebellengroep het gewoon niet gaan overleven. Als je weet dat enige dat ze nog kunnen doen is slagen in hun missie zonder kans op terugkeer.. Complimenten voor vooral dat gedeelte in de film.

Dikke aanrader deze film.

(ps: in 2D gezien)

avatar van baspls
geplaatst: 18 december 2016, 09:04 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
horizons schreef:
Waar zou ik eens beginnen?

Vind ik ook. Alleen daarom vind ik Revenge of the Sith juist net wat beter.

avatar van starwarsfans
geplaatst: 18 december 2016, 11:16 uur [permalink]
Woensdag vol enthousiasme naar Rogue One : A Star Wars Story gegaan en wat ben ik blij met de uitkomst.
De film heeft een trage set-up met een wat mindere pacing, de personages worden te simpel geïntroduceerd en hebben niet allemaal duidelijke motivaties, maar zodra je daarover heen bent wordt de film beter en beter. De eerste en tweede acte hebben buiten de pacing geen problemen en bevallen erg goed. De derde acte is geweldig en beëindigt de film gigantisch goed. De personages zijn harstikke leuk en de visual effects zijn in deze film revolutionair, Darth vader is perfect. De sountrack valt een beetje tegen, maar dat neemt niet weg dat de film harstikke goed is. Ik twijfel of ik een 4* of 4,5* moet geven, dus omdat het Star Wars is een 4,5*.

avatar van Alberic
geplaatst: 18 december 2016, 12:21 uur [permalink]
Wat een heerlijke film! Vorig jaar viel The Force Awakens me zo tegen. Een herhaling van zetten.
Nu Rogue One waar ik niet al te veel van verwachtte na vorig jaar. En ineens blijkt het een cadeautje: de Episode III die iedereen wilde maar uiteindelijk niet kreeg.
Wat een slimme manier om die misser recht te zetten.
Zou het toch nog goed komen met Star Wars? 😊

avatar van Alberic
geplaatst: 18 december 2016, 12:41 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Wat ik nog wel typisch vond:

Aan het einde zet men alles op alles om de plannen van de Death Star the zenden naar de rebellenvloot. Vlak voordat dit lukt, meldt Jyn 'ik heb de plannen uitgezonden en het hele universum kent nu de zwakke plek van de Death Star.
Afijn, schurk zegt 'nee hoor want er komt niets door het schild heen'.
Even later gaat het schild toch stuk. De plannen worden verzonden. Je zou dan denken dar het hele universum nu dan wel de zwakke plek van de Death Star kent.
Maar nee, die blijken later eerst nog op een floppy disk gezet te moeten worden. Raarrrrorrr

avatar van Hellboy!
geplaatst: 18 december 2016, 19:43 uur [permalink]
Vond het begin van de film rommelig en kon ik er moeilijk inkomen, daarna werd de film beter.
Geef deze film 3 sterren. Haalt het niet bij de andere star wars films. Deze film zie ik meer als een zoethouder voor de nieuwe VIII film.

avatar van Graaf Machine
geplaatst: 18 december 2016, 21:12 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Lekkere SW-film. Hoewel ik niet meer voorkennis had dan het verhaaltje dat hierboven bij de film staat (en episode IV natuurlijk), had ik geen enkel probleem om er in te komen of om het verhaal te volgen. Prima grauwe sfeer, en rebellen die tot het uiterste moesten gaan zonder veel hoop of verwachtingen. Rauwe rebellen ook, en geen komische nummers als Solo of kinderlijke types als L. Skywalker. Als je episode IV niet zou kennen, zou het een uiterst deprimerende film zijn. Met kennis van die episode weten we dat het allemaal nog goed uit gaat pakken. Wat mij betreft een volwaardige SW-film, voor mij episode 3,5 (of 4-).

Edit: in plaats van "kinderlijke types als L. Skywalker" had ik moeten schrijven: "naieve types als L. Skywalker".