Rogue One (2016)

3,54

Actie / Avontuur

geregisseerd door Gareth Edwards
met Felicity Jones, Diego Luna en Donnie Yen

De film speelt zich af voor Episode IV - A New Hope. Galen Erso is een gewaardeerde wetenschapper van het net opgerichte Galactische Keizerrijk. Zijn genialiteit was van cruciaal belang voor de technologische ontwikkeling van de Ster des Doods. Hoewel hij tegenstander van het Keizerrijk is, ziet hij geen andere mogelijkheid dan medewerking te verlenen. Hij ziet toch kans om de plannen van het Keizerrijk te saboteren en zijn acties kenbaar te maken aan het verzet. Hierop probeert een eigenzinnige groep rebellen een wanhopige missie uit te voeren. Die wil de plannen voor Ster des Doods stelen, voordat deze kan worden gebruikt om de heerschappij van de keizer af te dwingen.

443 BERICHTEN 71 MENINGEN
avatar van horizons
geplaatst: 15 december 2016, 07:37 uur [permalink]
russo schreef:
Nooit wat met star wars gehad, nu ook niet, veel spectakel en actie maar alles een beetje op een simpel manier verteld/ gespeeld. Zonde dat deze weer in 3D is want dat voegt weer niets toe aan de film.

Film draait ook in 2D.

avatar van John Milton
geplaatst: 15 december 2016, 07:39 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Het was inderdaad een teleurstelling Zwolle84. Toegegeven: ik was moe, en dat kan een rol hebben gespeeld, maar ik ben nooit echt in de film gekomen. Teveel matige dialogen, maar belangrijker: de sfeer ontbrak voor mij. Ik hoor wel bij de mensen die deel VII wél waardeerden, dus misschien is dat veelzeggend.

Veel van de redenen waarom Godzilla voor mij niet werkte, waren ook hier aanwezig, zij het in mindere mate. Het script en de interacties tussen de karakters voelden rommelig. Narratief is het ook wat mager, een gevoel wat ik net weerspiegeld zag in de wat cynische woorden van David Ehrlich: "weet je nog hoe bizar het was dat Darth Vaders planeten vernietigende Death Star een zwakke plek had, die het kwetsbaar maakte voor een enkel welgemikt schot? Welnu, hier is een 135 minuten durende film die geen ander doel heeft dan uitleggen waarom die ontwerpfout erin zat".

Daardoor voelde Rogue One soms wat 'gepredestineerd', en aangezien het maar één film is, voelde het voor mij meer als puntjes op de i zetten dan bij de ongelukkige prequel trilogie I, II en III. Terwijl ik dit type zegt een criticus in mijn podcast overigens het tegenovergestelde: voor hem verrijkt deze narratief juist de originele trilogie. Helaas voelde het voor mij niet zo. Gelukkig was er die robot voor een komische noot die eens niet irritant was, en was de tweede helft aanmerkelijk beter.

Ik twijfelde over een zeven, maar de mate van onaangedaan zijn bij de lange eerste helft, legitimeert niet meer dan zesje. En Felicity Jones' Jyn was toch een stapje terug na Ridleys Rey. Het is echter niet uitgesloten dat vermoeidheid me toch parten speelde, en dit verhoogd wordt bij herziening.

geplaatst: 15 december 2016, 08:42 uur [permalink]
russo schreef:

3D voegt idd echt 0% toe dus voor wie twijfelt ga hem in 2D zien. Nu heb ik wel zo genoten dat ik me er niet aan stoorde deze keer.

Ben het wel met John Milton eens dat het eerste uur wat slap en onsamenhangend was maar het 2e deel heeft voor mij echt alles dubbel en dwars goed gemaakt. Bij VII had ik dat juist andersom, eerste deel was geweldig daarna hebben ze in het 2e deel heel de film verpest, je kan het toch beter andersom hebben

avatar van Karl van H.
geplaatst: 15 december 2016, 09:14 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ben het volledig met John Milton. De eerste helft is behoorlijk zwak, het plot rommelig en de (hoofd)personages niet bijster interessant. De derde akte biedt wel goede actie en de laatste verschijning van Darth Vader is ronduit episch, maar dat is niet voldoende om echt te compenseren voor de eerste helft. Leuk tussendoortje, meer niet.

avatar van Zwolle84
geplaatst: 15 december 2016, 09:15 uur [permalink]
martijnk schreef:
3D voegt idd echt 0% toe dus voor wie twijfelt ga hem in 2D zien.

Het vervelende is alleen dat de speciale vertoningen in combinatie met 3D zijn. Ik ga hem morgen bijvoorbeeld in Atmos Laser zien, dat is er niet in 2D.

avatar van Graaf Machine
geplaatst: 15 december 2016, 09:52 uur [permalink]
Hier kan ik hem alleen maar in 2D zien komende zondagochtend 10.25 uur. Nou ja, voordeel is dat ik geen volle zaal verwacht, en dat ochtendvoorstellingen een paar euro goedkoper zijn.

avatar van Jonesy
geplaatst: 15 december 2016, 10:04 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Rvdz schreef:
Beetje jammer van CGI Moff Tarkin en die Leia die ze rechtstreeks uit A New Hope gepakt hebben, verder een prima Star Wars film, die er (op die twee spoilers na dan) uitstekend uit ziet.
Ik vond dat juist erg knap gedaan!! 3D had inderdaad niet gehoeven.

avatar van Karl van H.
geplaatst: 15 december 2016, 10:13 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Leia ziet er nog wel overtuigend uit, ja, maar Tarkin heeft het Jeff-Bridges-in-Tron:-Legacy-syndroom: het klopt gewoon nét niet. Best wel ongemakkelijk om naar te kijken.

Ben ik trouwens de enige die vond dat de stem van Darth Vader een beetje... vreemd klonk? Alsof iemand de beste man na aan het doen was, wat vreemd is, want het is toch echt James Earl Jones die hem insprak.

avatar van rcuppen79
geplaatst: 15 december 2016, 10:14 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Gisteravond bekeken in Dolby Atmos.

Toen Disney de rechten van Lucasfilm in 2012 overnam voor ruim 4 miljard dollar, wist je eigenlijk al dat een succesvolle filmreeks als Star Wars nieuw leven ingeblazen zou worden. Dat Disney de Star Wars reeks nu tot de laatste druppel zal uitmelken, mag ook geen verassing heten. Ik kan ze geen ongelijk geven aangezien de films bakken met geld opbrengen, maar goed voor de kwaliteit is het niet.

Gelukkig voelt Rogue One niet aan als een haastklus. De film ziet er mooi verzorgd uit met vaak uitmuntende trucages. Met name de climax is visueel prachtig in beeld gebracht. De computeranimatie vond ik hier bij vlagen beter dan bij The Force Awakens. De CGI-versie van wijlen Peter Cushing vond ik erg overtuigend. Helaas is de CGI-versie van Carrie Fisher aan het einde minder overtuigend

Maar toch voel je als kijker dat deze film niet meer is als een tussendoortje. Het verhaal over een groep rebellen die de plannen van de Death Star moeten zien te bemachtigen, is mijns inziens totaal niet interessant. In de allereerste Star Wars-film zag je dat de rebellen de plannen in hun bezit hadden, maar is het echt interessant om een film te maken over hoe ze deze plannen uiteindelijk in hun bezit krijgen? Inhoudelijk vond ik Rogue One dan ook niet bijster geslaagd. Hij voelt ook nergens aan als een echte Star Wars-film. Dit begint al aan het begin. Je ziet de bekende openingstekst "A long long time ago in a galaxy far far away", maar vervolgens verschijnen niet de bekende Star Wars openingstitels. Dan is het bij mij al geen Star Wars film meer.Ook de muziek vond ik hier minder aanwezig dan bij de voorgaande Star Wars films. Er was maar één moment waarbij ik echt het Star Wars-gevoel kreeg en dat was toen Darth Vader in actie kwam.

Rogue One is een leuke film voor een keer gezien te hebben, maar bijster memorabel is ze niet.

avatar van Jellesteeg
geplaatst: 15 december 2016, 10:17 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Karl van H. schreef:

Las op Reddit iets over de de stem van Darth Vader, waar mensen precies zeggen wat jij ook benoemt. Daar wordt de 'schuld' bij zijn leeftijd gelegd.

geplaatst: 15 december 2016, 10:35 uur [permalink]
Wat een topfilm. Ik wil verder niets spoilen, maar beste Darth Vader scene ooit.
Het mooie is dat het Star Wars is, maar toch zijn eigen weg kan gaan. De film ontdoet zich van het keurslijf van de saga en gaat zijn eigen weg.

avatar van baspls
geplaatst: 15 december 2016, 10:49 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
In tegenstelling tot velen vond ik Star Wars: Episode VII - The Force Awakens een grote teleurstelling. Hoewel ik het overbodig vond om nog meet films te maken in de reeks had ik toen als fan wel hoge verwachtingen. Deze keer waren mijn verwachtingen een stuk minder. Met name omdat het geen echte Episode maar een spin-off is heb ik de film toch een kans gegeven.

In de dagen voor de Battle of Yavin krijgen de Rebellen bericht van een overgelopen Keizerlijke piloot dat het Galactische Keizerrijk een wapen aan het bouwen is om planeten te vernietigen: De Death Star. Jyn Erso wordt door de Rebellen benaderd omdat haar vader de Death Star heeft ontworpen en een zwakte in het ontwerp heeft geplaatst.

Rogue One is weer een beetje donker en serieus, een prettige verandering na het haast tekenfilmachtige The Force Awakens. Je hebt echt het gevoel dat er echt een oorlog wordt uitgevochten, zoals je dat ook had in The Empire Strikes Back. De film haakt zelfs een beetje in op de actualiteit door Arabische planeten en terroristen te gebruiken (tijdens het kijken schoot de titel ‘IS in Space’ me te binnen… ). Felicity Jones zette een goed nieuw personage neer, minder tweedimensionaal als Rey. De Mexicaanse Diego Luna speelde ook goed als de (niet perse heroïsche) Rebel en Ben Mendelsohn zette een leuke badguy neer. Forest Whitaker en Mads Mikkelsen speelde ook goed, al hadden ze geen bijzonder grote rollen. De nieuwe personages vond ik allemaal wel leuk, al is er niet echt sprake van veel karakterontwikkeling.

Regisseur Gareth Edwards voert een aantal veranderingen in ten opzichte van de andere films. Zo is de vertrouwde opening crawl verdwenen, hebben we geen slide overgangen meer en keert John Williams niet terug als componist (al is dat niet zozeer de schuld van Edwards). Michael Giacchino’s soundtrack vond ik wel geslaagd. Er zaten een aantal mooie themes in, maar soms voelde de muziek ook niet helemaal passend. De cinematografie is degelijk en de film is mooi opgenomen. De effecten waren soms duidelijk practical, maar soms helaas ook duidelijk CGI. De rebellenbasis en de schepen zagen er allemaal in ieder geval erg gaaf uit en ook de nieuwe locaties vond ik mooi ontworpen. De editig had wel minder vlot gekund, dit is wel een beetje erg pats-boem. Het lijkt haast wel alsof alle overgangen eruit zijn geknipt. Een ding kun je wel zeggen van Edwards, hij heeft veel meer verstand van Star Wars als die prutser van een J.J. Abrahms, want Rogue One voelt veel meer aan zoals we gewend zijn. Niet alleen zoals de Original Trilogy, maar ook zoals de Prequels (met name door de rol van o.a Bail Organa en het ontwerp van enkele schepen).

Wat wel onveranderd is gebleven is dat de film heel erg teert op nostalgie. We worden doodgegooid met een overkill aan cameo’s, gastoptredens en eastereggs. Hoewel het een beetje gedwongen aanvoelt, vond ik het als fan eigenlijk toch wel leuk dit keer. Toen ik totaal onverwacht een van mijn favoriete acteurs (die al jaren is overleden) weer in zijn rol van Grand Moff Tarkin zag, had ik toch even een echt fanboy momentje. Hoewel je kon zien dat het CGI was vond ik het toch nog best goed gedaan. Het roept wel vragen op, want het is toch wel een dingetje om iemands beeltenis te gebruiken als deze persoon reeds is overleden. In principe zou je nu namelijk ook weer gewoon verder kunnen gaan met het maken van de Hammer Horror-films met Peter Cushing. De gaafste badguy allertijden: Darth Vader is tevens teruggekeerd met de vertrouwde stem van James Earl Jones en ik kreeg echt kippenvel. Zijn rol is klein, maar hij komt wel degelijk in actie. Ik vraag me wel af waarom Darth Vader niet gewoon een hele grote rol speelt, dit hadden ze namelijk makkelijk kunnen doen. Helemaal aan het einde krijgen we ook een door CGI verjongde Prinses Lea te zien om het verhaal helemaal rond te maken. Het letterlijk overnemen van shots uit A New Hope was toch wel een beetje teveel van het goede, zo zie je een aantal shots van de Rebellen uit de Battle of Yavin die me wel heel bekend voorkwamen.

In tegenstelling tot The Force Awakens is het plot van Rogue One wel best aardig. Toch waren er nog steeds een paar continuïteitsproblemen met de andere Star Wars-films en andere dingen in het verhaal die enigszins ergerlijk waren. De slag aan het einde was van veel te grote schaal, er waren nog meer schepen bij betrokken dan bij de Battle of Yavin zelf en als je Star Destroyers en ATAT’s met een paar schoten kan neerhalen hier, waarom lukt dat dan niet in A New Hope? Ze hadden het beter een subtiele kleinschalige onderneming kunnen houden, spionage zoals wordt gesuggereerd in A New Hope. De nieuwe personages vond ik allemaal niet tegenvallen, al moet ik wel eerlijk toegeven dat het me eigenlijk helemaal niets deed toen ze allemaal stierven. Ter vergelijking, in Revenge of the Sith kreeg ik een wel brok in mijn keel toen ik een aantal Jedi die ik nooit eerder had gezien zag sterven. Ook ergerde ik me er een klein beetje aan dat Orson Krennic nooit genoemd werd in de lore rond de Death Star, zo ver ik weet is de Death Star Tarkin’s project (maar dat is echt een fan-dingetje).

Verder was het einde misschien iets te letterlijk een voorbode op A New Hope, ik bedoel de film eindigt letterlijk 1 seconde voor het begin van A New Hope. Eigenlijk was het einde van Revenge of the Sith ook al genoeg geweest. Het is dus ook een beetje een overbodige film, plot technisch dan. Je wil mischien zien hoe ze die plannen dan hebben gekregen, maarja daar is de Extended Universe toch voor (ooh wacht, die is ongeldig verklaard).

Sommige noemen Rogue One de beste Star Wars-film sinds The Empire Strikes Back. Dat vind ik persoonlijk toch wel een beetje overdreven. Return of the Jedi is toch echt beter met een van de beste afsluitingen van een filmreeks ooit en Prequel-haters kunnen zeggen wat ze willen maar Revenge of the Sith was ook echt een van de allerbeste Star Wars-films. Een teleurstelling was het zeker niet en de nare smaak van The Force Awakens is een beetje weggespoeld, maar met de 6 originele films kan de film echt niet concurreren. Een erg vermakelijke film was het wel en het is absoluut een aanrader, ook als je Episode 7 niet goed vond. Met name de eerste helft van de film vond ik erg sterk. Mooie nieuwe planeten, serieus oorlogs-drama en een lekker donkere backstory. De tweede helft is misschien net wat teveel spektakel, maar mag er ook zeker wezen.

avatar van IH88
geplaatst: 15 december 2016, 11:05 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
“I fear nothing. All is as the Force wills it.”

Wat is het heerlijk om in een tijd te leven waarin er ieder jaar een nieuwe Star Wars film uitkomt. Zeker als ze van het niveau zijn als The Force Awakens en Rogue One. Rogue One is hard, meedogenloos en compromisloos, maar ook humoristisch, nostalgisch en emotioneel. Het is net zoals The Force Awakens een film waar de liefde voor Star Wars vanaf spat. Rogue One is groots opgezet en dat geeft een mooi contrast met het intieme TFA. Heel veel planeten passeren de revue en ze zien er allemaal schitterend uit.

Rogue One is een echte oorlogsfilm en regisseur Gareth Edwards heeft een talent voor het in beeld brengen van de gevechten. Soms waan je jezelf midden in het gevecht. De introductie van de personages voelt wat mechanisch aan en het plot is soms onnodig ingewikkeld en rommelig. De acteurs zijn allemaal uitstekend op dreef en vooral Felicity Jones, Donnie Yen en Mads Mikkelsen steken er bovenuit. En natuurlijk Alan Tudyk als K-2SO, een robot die in elke scene de show steelt. De cameo’s van oude personages zijn ook leuk en soms verrassend. Gareth Edwards verdient ook alle credits voor het lef dat hij toont. Ik had wel verwacht dat er personages dood zouden gaan, maar niet dat echt ieder belangrijk personage dood zou gaan. De kritieken op Disney dat ze vooral op safe zouden spelen en iedereen tevreden willen stellen, kunnen de prullenbak in. De Darth Vader scene is nu al iconisch en op zichzelf al het bioscoopkaartje waard. Met de cameo van Prinses Leia als kers op de kaart. Is het al kerst 2017?

geplaatst: 15 december 2016, 11:11 uur [permalink]
Overigens is de 3D echt verschrikkelijk. Ga deze film in 2D kijken als je de kans hebt. Zoveel mooie en kleurrijke planeten, en dan zit jij met een donkere 3D-bril op je kop. Echt verschrikkelijk.

geplaatst: 15 december 2016, 11:47 uur [permalink]
Zwolle84 schreef:

In Kinepolis? Daar heb ik hem ook gezien in Antwerpen

geplaatst: 15 december 2016, 11:50 uur [permalink]
IH88 schreef:
dat hangt dan wel enorm van de bioscoop af. Vond in Antwerpen behoorlijk goed en in Kerkrade Vue was ook prima

geplaatst: 15 december 2016, 11:58 uur [permalink]
Ik heb hem deze keer in een gewone bioscoop in Woerden gezien. Leuke bioscoop maar geen IMAX (hoeft ook niet).

avatar van Fonzzz002
geplaatst: 15 december 2016, 12:12 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ik wou dat ik positiever was geziene de verwachtingen hoog waren en omdat Star Wars een populaire titel is. Deze recensie zal waarschijnlijk liefhebbers ontevreden maken, maar ik vind het belangrijk om zo eerlijk mogelijk te zijn, al wijkt het af van de meeste meningen.

Eén van de meest tegenvallende films van het jaar. De originele Star Wars trilogie doet mij niet veel, waardoor ik aangenaam verrast was dat Episode VII Force Awakens mij goed beviel. Force Awakens haalde alles wat me niet beviel aan Star Wars weg, verbeterde de dingen die het al goed deed en het voegde sterke humor toe. Mijn verwachtingen voor Rogue One waren daarom hoog geworden, maar dat het zo tegenviel had ik niet verwacht.

Simpel gezegd: ik voelde niets voor het verhaal of de personages wegens het hoge cliché & stereotypes gehalte. Het verhaal is behoorlijk gehaast, alsof ze het verhaal van een lange televisie serie probeerde te proppen in een 2 uur durende film, en het liet veel details weg die belangrijk waren om de personages te ontwikkelen. Voornamelijk de eerste twintig minuten waren rommelig in hoe rap het van planeet naar planeet, personage naar personage sprong zonder duidelijk aan te geven waar je naar zat te kijken. Alsof je bij aflevering 2 van de serie begon zonder eerst aflevering 1 te hebben gezien. Het onduidelijke begin was niet gedaan op een slimme manier waarbij ik nieuwsgierig raakte naar wie de personages waren, het was op een storende manier gedaan die ervoor zorgde dat ik het verhaal niet kon volgen en ik er geen interesse voor kon vinden.
Vlak na de intro maakt het een grote tijdsprong waarin, schijnbaar, belangrijke gebeurtenissen gebeurd zijn. De film had een kans om, in plaats van een tijdsprong te maken, de hoofdpersonages op te bouwen en je kennis te laten maken met de rebellen: hoe hun leven in elkaar zit, hoe Jyn leert vechten en later in de problemen raakt, misschien meer van de andere personages te laten zien, maar nee. Al deze kansen om personages te ontwikkelen word volledig het raam uitgegooid en ze proberen met vlugge expositie uit te leggen wat er tijdens de tijdsprong gebeurd is. Als gevolg voelde ik helemaal niets voor de personages, niets voor het moment dat ze samenkomen en niets voor de situaties waarin ze terechtkomen. Sterker zelfs: ze waren zo inhoudsloos & stereotypisch dat ze storend waren om naar te kijken. Dit had ik verwacht van een Michael Bay film, maar niet van iets dat de hype van Force Awakens in leven probeert te houden.
Om een voorbeeld te geven: Forest Withaker speelt in de film, een acteur die ik goed kan waarderen. Zijn personage zie je kort en vervolgens doet hij niks. Opeens geeft hij een expositie verhaal over allerlei dingen die hij zogenaamd gedaan zou hebben, dingen die je nooit te zien hebt gekregen. Ze verwachten dat je meelij met hem gaat hebben, maar dat werkt niet omdat je hem nooit iets zag meemaken en na deze scene zie je hem nooit meer terug. Ik kan me niet voorstellen waarom zijn personage, zoals hij werd neergezet in de film, werd goedgekeurd door de schrijvers als een acceptabel uitgewerkt figuur. Forest Withaker’s personage was een grap, een verspilling van een goed acteur en een voorbeeld waarom de personages in deze film niet werken.

Waar de personages saai zijn maakt het verhaal niets beter. Het voegt geheel niets toe aan de Star Wars lore. Tenzij je onbekend bent met de oude Star Wars weet je wat er met de Death Star gebeurd, waardoor de spanning die de film probeert te creëren niet werkt.
Het verhaal bestaat uit een vloedgolf van tenenkrommende Hollywood clichés zoals vijanden die massaal onbelangrijke personen raken bij het schieten, maar zodra er één van de hoofdpersonages voorbij komt lopen schieten ze plots op magische wijze allemaal mis, actiehelden die op hilarisch overdreven wijze groepen bad-guys neerslaan (zoals de scenes met de blinde man), geforceerde romantiek die uit het niets komt, “plottwisten” die je mijlenver ziet aankomen en bovenal: eindeloze expositie die word verteld door monotone dialogen. Het is een verhaal dat me werd uitgelegd, maar ik beleefde het niet. “We moeten dit doen voor die reden, ik ben tegen dit probleem aangelopen en kan dat op die manier oplossen, waar kan ik die vinden en hoe kom ik daar”. Het grootste gedeelte van de film bestaat uit dit soort uitspraken. Geen originaliteit, geen interessante dingen toegevoegd om de expositie interessant te houden. Overigens viel me op dat er meerdere knipogen werden gemaakt naar Episode IV. Maar in tegenstelling tot Force Awakens, die oude aspecten op een leuke manier wist te verwerken in een nieuw verhaal, lijkt Rogue One deze aspecten alleen te gebruiken voor de fan-service. Je zou ze eruit kunnen halen in niets missen (Darth Vader was compleet overbodig. Ze hadden een scene kunnen doen dat Jyn een confrontatie had met vader, dat Vader meerdere personages van de groep doodde of een andere manier om hem relevant te maken voor het verhaal buiten fan-service. In plaats daarvan word hij aan de zijlijnen gezet en voegt niets toe. ) Voeg daar een groot tekort aan humor toe, waarvan de meeste grappen in een pijnlijke stilte eindigde, en als resultaat vormt Rogue One een zit waar ik me dodelijk bij verveeld heb.

De enige positieve dingen die ik zou kunnen noemen zijn dat de productiewaarden goed is en het robot personage OK was. De robot was het enige personage wat me aan het lachen kreeg. Zijn opmerkingen waren één van de weinige afleidingen van expositie die het script bood. Qua productie zag de film eruit als een Star Wars film: de sets waren levendig, kostuums waren indrukwekkend en het viel me op dat Rogue One een aantal nieuwe figuren met indrukwekkende designs in de mix gooide. De actie was intens en prima in beeld gebracht, al kon het me een drol wezen of de personages in leven bleven of niet.

Bij Rogue One had ik van begin tot eind een frons op mijn gezicht die er niet af ging. Ik zat een half uur in de film te gapen van verveling, hopen dat er iets beters zou komen of het zou eindigen. Het verhaal is een hoop tenenkrommende Hollywood clichés & stereotypes die de diepgang miste. Humor is zo goed als afwezig en het verhaal is geheel overbodig voor de lore. Productiewaarde is goed en de robot was een OK personage, maar meer positiefs kan ik er niet over zeggen. Ik zocht een Star Wars 3.5 met de feel van Force Awakens, wat ik kreeg voelde als een soort ingekorte Star Wars serie geregiseerd door Michael Bay. Ik kon er geen plezier in vinden en tenzij je een fan bent raad ik deze zeker af om te proberen.

avatar van Zwolle84
geplaatst: 15 december 2016, 12:18 uur [permalink]

In Kinepolis? Daar heb ik hem ook gezien in Antwerpen

Nee, vandaag geopende bios in Zwolle.

geplaatst: 15 december 2016, 12:59 uur [permalink]

Misschien zijn de eerste paar 1000 stemmen bij deze film een keer niet gekocht

Na ruim 11000 stemmen nu op 8.3.

geplaatst: 15 december 2016, 13:26 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Als tussen Star Wars niet te veel van verwacht. Wat ik een enorme misser vind is dat ze afstand creëren met de originele serie door andere muziek. Wat ik ontzettend raar vind is dat ze de film zomaar ineens beginnen zonder de bekende Galaxy met epische muziek .. WTF?

De film begint ineens en na een paar minuten krijg je kort de melding Rogue one te zien. Star Wars heeft altijd veel van zijn sfeer ontleend aan de epische muziek! En natuurlijk altijd het begin. Dat kon hier ook best, ook al speelt het zich elders af met een ander verhaal.

Een van de grootste mankementen aan deze film vind ik Darth Vader! Hij ziet er raar uit, bij het gestalte van achteren lijkt wel of zijn rug een beetje een bochel heeft en zijn helm rust op zijn rug? WTF? Dan zijn stem .. wat een watje is het geworden! De imposante stem zoals vanaf deel V (ja ik weet dat het altijd dezelfde stem is geweest van die Earl Jones of zoiets? ) .. er is weinig van over ... Wat er grafisch dus mogelijk is, lijkt qua geluid dus niet te kunnen Peter Cushing

Maar .. hoe goed hebben ze Moff Tarkin (Peter Cushing) gecomputeriseerd?!?!?! Die is in 1994 overleden. Als je goed op hebt gelet in deel III, zie je op het eind dat ze iemand vreselijk hebben geschminkt om er op te lijken als hij naast Darth Vader staat. Kijk het nog maar eens terug dan zie je wat ik bedoel. Dat hebben ze hier in Rogue one meesterlijk gedaan. Maar wat mij betreft mag het Galaxy intro met de epische muziek weer terug komen.

Ps. Ook vergezocht waren natuurlijk die plannen van de Death Star die vanuit een soort koffertje moesten worden geupload? Dat kan vast wel via Ethernet naar de antenne of niet ?!

avatar van fappie
geplaatst: 15 december 2016, 13:59 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
John Milton schreef:

Ah ja. Ik had aan het begin ook HEEL veel moeite om in de film te komen. Na de pauze werd het beter trouwens. En eerlijk is eerlijk. Het laatste uur is echt genieten en zelfs nog een stuk beter dan in Part 7. Jammer dat het begin dat niet was.

En ook wel superlui om weer een soortgelijk intro te hebben als de vorige film en deel 4.

geplaatst: 15 december 2016, 16:24 uur [permalink]
Zwolle84 schreef:
Nee, vandaag geopende bios in Zwolle.
een vriend van mij die ik nog ken uit mijn eigen Pathé Groningen tijd is een van de managers daar
Wil er dus ook eens komen kijken een keer.
IH88 schreef:
In de Annex Cinema? Terwijl je in Utrecht woont? Das wel bijzonder, waarom als ik vragen mag? Ik verlaat Woerden meestal juist om naar de bios te gaan

geplaatst: 15 december 2016, 16:33 uur [permalink]
Yep, Annex Cinema. Ik zou eerst vrijdag in Utrecht naar de film gaan, maar een vriend van mij die in Woerden woont had een kaartje over. Dus zo kwam ik op woensdagavond in Woerden terecht .

geplaatst: 15 december 2016, 16:52 uur [permalink]
Er zijn volgens mij maar twee bioscopen waar je deze film goed in 3D kunt bekijken: de Dolby Cinema Hilversum en Eindhoven.
Weet niet hoe de kwaliteit van de laserprojectie in Cinemec is, maar de rest van Nederland moet het volgens mij grotendeels doen met 2K xenon bulb digitale projecties (zelfs in IMAX) en da's toch anders dan 4K laser Christie projectoren en de HDR Dolby Vision versie waar je in Hilversum mee wordt verwend.

avatar van Donkerwoud
geplaatst: 15 december 2016, 16:55 uur [permalink]
'member when Stars Wars was still cool? South Park - Member Berries - Full concert - YouTube

geplaatst: 15 december 2016, 17:01 uur [permalink]
dolfg schreef:
Cinemec Utrecht heeft zaal 1 iig ook 4k laserprojectie en dolby atmos (volgens mij stond er ook dolby vision in het brilletje?). Ik had qua 3D niets te klagen, al ben ik zelfs daarmee nog geen fan van 3D.

edit: of het christie is staat er niet bij, maar sowieso geen Xenon en wél 4k laser.

geplaatst: 15 december 2016, 17:22 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Yuroon schreef:

Dat komt omdat dit een stand alone side story is (uiteraard) in het Star Wars universum. Bij de nieuwe episode zullen die dingen wel weer terugkeren. Een goede en logische keus als je het mij vraagt.

avatar van mjk87
geplaatst: 15 december 2016, 18:05 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
We want to make a statement, not a manifest.

Ach ja, mijn filmliefde begon ooit wel met Star Wars, en in de begindagen dat ik hier op dit forum rondzwierf stonden minstens twee delen in mijn top 10 met Empire als onaantastbare nummer één. Mijn filmsmaak is wel veranderd, en behoudens Empire vind ik geen van de films nog echt heel goed. Wel vind ik die hele wereld en het concept nog steeds fantastisch en dat houdt de wat houterige delen IV en VI overeind en maakt de Prequel Trilogy nog enigszins het kijken waard. Wel was er met die trilogie van begin deze eeuw al één positief punt te noemen, met computeranimatie wist Lucas de Galaxy veel meer tot leven te wekken en hoewel het meeste soms iets te veel oogde alsof het uit de computeranimatie was dit toch een grote stap. Alleen al die grootstedelijke architectuur van Corsuscant maakte dat de delen II en III iets toevoegden. En daar kwam dan vorig jaar nog de film van Abrams bij, een eindeloos plezierige film die enorm veel schwung de Galaxy inbracht. Maar die ook een stap verder ging in production design, met een soort down-to-earthbenadering zoals ook al door hem getoond in Star Trek. Beste voorbeeld waren die kapotte Star Destroyers op het oppervlak van Jakku.

Enfin, Edwards gaat daar op door. Na het sfeervolle en visueel sterke Godzilla en een handvol teasers en trailers waren mijn verwachtingen op die punten hooggespannen - ze worden ook alle volledig ingelost. Nog meer dan Abrams maakt Edwards er een realistisch universum van met soms een meer documentairestijl die hij hanteert bij de gevechten, en zo alles laat aanvoelen als een echte oorlog, maar ook vooral in het production design. Meer nog dan de vorige delen leeft deze wereld en lijkt alles verbonden te zijn. Planeten zijn geen losse delen maar zijn onderdeel van een universum, en ook daar kunnen dus grote ruimteschepen hangen boven steden. Maar vooral ook die beelden van de Death Star zijn fenomenaal en sommige volledige vernietigingen verbluffend en wederom heel aards. Daarnaast is er de volwassen toon van de film, grimmig en duister, die helemaal juist is qua toon en past bij het verhaal. De manier hoe de rebellie wordt getoond die niet zo zwart-wit is, is ook een prettige aanvulling. En het is o zo fijn dat aan het eind iedereen gewoon eens is gestorven. Verder is die laatste scène met Vader echt heerlijk (wederom hoe het eruit ziet) en zijn de vele verwijzingen van en links naar Episode IV gewoonweg erg fijn. En die Stormtroopers blijven praten over nieuwe modellen van Tie-fighters.

Dat betekent allemaal niet dat het de epische grandeur heeft van een Empire (dat daarmee de beste van de reeks blijft) of, eerlijk is eerlijk, zelfs maar Revenge of the Sith (maar dat blijft in de basis een rotslechte prent). Het is allemaal iets te vluchtig om vol mee te kunnen leven. Ik zat dan wel vanaf seconde één in de film door de sfeer en visuals, maar niet door de personages. Nauwelijks uitwerking kennen zij en de film racet van het éne moment naar het andere. Hier had gerust twintig minuten film bij gemogen met wat meer rustpunten en meer uitwerking. Een Jyn Erso begint ineens speeches af te steken, ietwat ongeloofwaardig zo ineens. De acteurs zijn alle prima, maar krijgen nauwelijks ruimte om er iets van te maken en dat is gewoon zonde. Wat getoond wordt is zonder meer uitstekend, maar hetgeen niet getoond wordt, dat wordt toch gemist.

Verder kan ik wel goed leven met de iets andere aanpak dan de hoofdlijn - de Episodes- van Star Wars door geen begingeneriek te nemen maar ook bijvoorbeeld namen van planeten in beeld te tonen. Van mij mogen er gerust nog vele films komen als dit niveau wordt vastgehouden. 4,0*

avatar van predator
geplaatst: 15 december 2016, 18:42 uur [permalink]
Ik vond de lengte juist wel fijn. 20 minuten erbij had ik echt too much gevonden.