Into the Wild (2007)

Biografie / Drama

geregisseerd door Sean Penn
met Emile Hirsch, Catherine Keener en Marcia Gay Harden

Christopher McCandless (Emile Hirsch) laat zijn leventje voor wat het is en vertrekt naar de wildernis van Alaska. Zijn kaart van het gebied gooit hij weg, en zijn voedselvoorraad lijkt bij lange na niet voldoende te zijn. Een verhaal over de aantrekkingskracht van de natuur en complexe relaties tussen een vader en zoon.

avatar van King030
zeer goede en mooie film. Mooi hoe zijn vrije geest word weergegeven.

avatar van Noodless
Eindelijk er eens tijd voor gemaakt : de lange speelduur en het thema zorgde er niet zo onmiddellijk voor om deze te zien ( wil niet zeggen dat ik het thema niks vind, integendeel zelfs ), maar ik dacht wel ongeveer wat ik kon verwachten en ......inderdaad is dat ook het gevoel bij de eindconclusie. Het verhaal weet zeker te boeien en is voorzien van een mooie soundtrack.
De personages die Christopher ontmoet zijn bijna allemaal heel lieve mensen of die het goed menen. Lijkt me toch op een tocht naar het onbekende iets te positief. Ik vind het ook wel raar dat hij alles verbrandt, wetend dat hij ( na een lange tijd wel ) toch terug gaat naar de bewoonde wereld. Zijn personage vond ik volgens mijn gevoel ook niet altijd sympathiek.
Ook een beetje langdradig : sommige scènes dragen echt niks bij ( bv. de tweede ontmoeting met het koppel van de camping ......was zelfs saai ) . Anderzijds waren er ook mooie scènes bij, vooral met die oude man vond ik wel aangrijpend
En dan natuurlijk de wondermooie natuur...... je krijgt zelfs zin om zo'n avontuurlijke reis te maken....weg van de consumptiemaatschappij....leve de vrijheid en de natuur.......
Prachtige beelden
Wel geen film om de eerste jaren terug te zien 7/10

avatar van aspro
John Lee Hooker schreef:

Hij besluit om gewoon effe weg te gaan en van de vrijheid te genieten, dan gooit 'ie niks weg toch? En hij verhongert niet maar had een verkeerde plant gegeten.

dat heeft de lijkschouwer niet kunnen aantonen dat hij vergiftigt werd door een plant.
het is wel zo dat vast staat dat hij door verhongering is gestorven.(bron wikepedia)

avatar van aspro
heb hem vanavond gezien op blu-ray en heeft op mij een hele diepe indruk achtergelaten.
en de film is op heel veel locaties op genomen.
en nogmaals de beelden zijn prachtig.

avatar van Quinne
Film waardoor je gaat filosoferen over het leven, de wereld, de maatschappij, ...
Prachtig in beeld gebracht. Petje af voor de echte Christopher McCandless!

avatar van Laoslander
Quinne schreef:
Film waardoor je gaat filosoferen over het leven,!
wablief :d

Quinne schreef:
Prachtig in beeld gebracht. Petje af voor de echte Christopher McCandless!

Ik denk dat mensen die deze film maar niets vinden vooral rechts zijn, of gewoon zeer materialistisch.
Eigenlijk zou iemand eens aan de hand van een enquete moeten vergelijken wat wereldbeeld en filmsmaak gemeen hebben. Men zou verschieten!

avatar van yeyo
Ik weet niet of dat er per se iets mee heeft te maken. Ik kan zeker genieten van films met een extreem-linkse inslag (Pasolini, Bunuel), maar dit over soort mei 68 'één met de natuur' verhaaltjes ben ik toch maar skeptisch. Een verloochening van het materialisme heeft er in onze maatschappij ook vooral mee te maken dat luxe en comfort als vanzelfsprekend worden geacht. Ik denk dat het verband tussen welvaart en interesse in post-materialistische fantasietjes erg sterk is.

Dit is echt het enige wat ik hierover te zeggen heb:

Karl van H. schreef:

Dit is echt het enige wat ik hierover te zeggen heb:

Op IMDb bestaat er zo'n optie waar je de stemmen van mannen en vrouwen kan vergelijken. Het zou wel interessant zijn om bij bepaalde films, die zelf een soort van levensvisie uit dragen, het stemmenverschil te zien tussen bepaalde levensvisies (materialistisch, anarchistisch, ...).
Dat omdat een film als deze toch een sterk anti-materialistische boodschap heeft.

avatar van Karl van H.
Ik vind 't echt extreem reductionistisch wat je daar zegt. Alsof deze film er alleen maar of voornamelijk bestaat uit de boodschap die hij uitdraagt. Laat ik even voor mezelf spreken: ik heb weinig affiniteit met materialisme en toch waardeer ik deze film laag; niet (alleen) vanwege de boodschap, maar ook vanwege de montage, het camerawerk, het verhaal, het acteerwerk, enzovoorts. Je kunt het best met McCandless eens zijn en toch deze film ruk vinden - of juist omgekeerd. Volgens mij heeft het er maar weinig mee te maken of je zijn levensvisie deelt, ook niet als je ´m hoog beoordeelt; volgens mij doet een groot gedeelte van de liefhebbers van deze film dat vooral omdat ze het om de een of andere reden 'inspirerend' vinden. Dat 't waargebeurd is, speelt ook mee.

avatar van AGE-411
Dat zeg ik allemaal niet.
Maar ik kan er in komen dat een materialistisch persoon deze film sneller bagger gaat vinden, dan iemand die eerder dezelfde levensvisie heeft als McCandless.

Ik zeg gewoon dat ik het interessant zou vinden als men mij kon zeggen in welke mate die vermoedens kloppen.

avatar van yeyo
En hoeveel mensen zijn zelfverklaard materialist? Dat geldt tegenwoordig eerder als een scheldwoord, haast niemand zal zichzelf zo noemen. Sterker nog, wanneer is iemand volgens jou materialistisch? Het is namelijk niet voor niets dat men pas belang is gaan hechten aan post-materialistische waarden ten tijden van grote welvaart (vanaf jaren '60).

avatar van Laoslander

(zonder te veralgemenen)

ik geloof niet wat ik lees :d wat een onzin zeg

avatar van linxde1

(zonder te veralgemenen)

Ik ben rechts maar ik vindt de film fantastisch!
Enne je veralgemeniseerd nogal.

avatar van filmliefhebber92
Ik ben ook rechts en zie mijn cijfer.

linxde1 schreef:

Ik ben rechts maar ik vindt de film fantastisch!
Enne je veralgemeniseerd nogal.

Er staat bij dat ik niet wil veralgemeniseren. Mijn excuses voor wie het wel zo ervaart.

avatar van Metalfist
Rather than love, than money, than faith, than fame, than fairness... give me truth

Into the Wild was zo'n film die echt al tijden op de verlanglijst stond maar waarvan het nog nooit was gekomen om de film effectief te kopen. Ik wist eigenlijk ook niet waarom ik de film op mijn verlanglijst had gezet want uitgezonderd van de mooie poster en het feit dat de muziek door Eddie Vedder wordt verzorgd, was ik een complete maagd op het gebied van Sean Penn zijn nieuwste film. Maar zoals zo vaak gaf Canvas de oplossing door de film uit te zenden. Toen heb ik hem opgenomen en een paar dagen geleden opgezet.

De score hier verbaast me eerlijk gezegd. Into the Wild is vast en zeker een uitstekende film maar wanneer een film hier meer als 4* scoort, dan zit er bij mij meestal een 5* of iets in de buurt aan vast. Toch begrijp ik perfect waarom dit zo hoog scoort doordat Into the Wild in de eerste plaats een erg mooie film is geworden. Ik wist niet dat het op een waargebeurd verhaal was gebaseerd maar waarschijnlijk komt de film daarmee nog harder aan. Wel heb ik mijn twijfels of alles effectief zo is verlopen want sommige stukken zijn echt wel mierzoet (ik kan me moeilijk voorstellen dat Christopher nooit ruzie met iemand heeft gehad en je ziet ook nooit een slechte karaktertrek doorheen heel de film) maar toch, het heeft wel iets. Into the Wild is dan ook serieus moralistisch getint maar, vermits goed uitgewerkt, kan dit soms een film wel naar een hoger niveau tillen en Penn weet blijkbaar overduidelijk wat hij doet. De film duurt bijna 2.5 uur maar verveelt nergens en het einde laat je dan ook enigszins verbouwereerd achter. Er wordt dan ook gedurende heel de speelduur een mooie film neergezet, alleen jammer van die verschrikkelijke openingscredits, maar is ook de eenzaamheid van Christopher perfect in beeld gebracht. De eenzaamheid op de bus, het jagen, ... maar ook de manier waarop de onderlinge relaties worden uitgewerkt, is vaak mooi gedaan. Al blijf ik erbij dat het allemaal nogal iets te mierzoet is en dat er bij sommige stukken meer uitdieping had gemogen. Nu krijgen we een Christopher die perfect met iedereen overeen komt maar je ziet hem elke keer maar een korte tijd bij mensen en dan komt het nogal ongeloofwaardig over dat hij met iedereen zo'n band schept. Dan had ik liever gehad dat ze het stuk van Ron hadden geskipt en meer tijd hadden besteden aan Rainey en Jan bijvoorbeeld.

Ik haalde daarjuist al Eddie Vedder aan en dat is meer dan terecht doordat hij voor een fantastische soundtrack zorgt. De Pearl Jam zanger/gitarist zei direct ja toen Penn hem voor de soundtrack vroeg en daar ben ik ontzettend blij mee doordat Vedder vaak net dat beetje extra aan de scènes geeft. Nu ben ik niet zo'n gigantische Pearl Jam fan maar dit doet hij toch verdomd goed. Een paar heerlijke nummers gecombineerd met hier en daar een Blues plaat, het kan niet veel beter worden. Vooral in combinatie met de prachtige beelden is dit vaak een ontzettend mooie film. Ook de cast is hier erg goed. Ik had even mijn twijfels toen ik namen zoals Kristen Stewart en Vince Vaugh op de openingscredits zag verschijnen maar die twijfels waren compleet onterecht. Van Stewart heb ik sowieso al een goede dunk, ze is uitstekend in The Messengers maar in Twilight vergalt ze praktisch heel haar reputatie, maar Vaughn is een ander paar mouwen. Als acteur in komische films zoals Dodgeball kan ik hem wel waarderen maar ik dacht dat dit toch iets te hoog gegrepen was maar zoals gezegd, compleet onterecht. Vreemd ook dat Galfianakis hierin meespeelt, die had ik ook niet verwacht maar is in zijn klein bijrolletje ook van een goed niveau. Maar de revelatie blijft toch wel Emile Hirsch die de rol van Christopher/Alexander op zich neemt. Vaak is het een one-man show maar hij weet het allemaal perfect te brengen. Zijn naam zei me in het begin niets maar na een paar scènes herinnerde ik me hem als die knul uit The Girl Next Door. Het is nodeloos om te zeggen dat Hirsch ontzettend gegroeid is sinds die film doordat hij hier echt een uitstekende performance neerzet. Maar eigenlijk is echt heel de cast van een hoog niveau.

Ik verwachte een goede film, ik kreeg een goede film. Ik kreeg zelfs een uitstekende film maar de hoge score hier is toch iets te hoog naar mijn zin. Into the Wild is een mooie film die vaak een gevoelige snaar weet te raken maar soms is het allemaal iets te zoet en gekunsteld maar toch, het heeft wel iets. Hirsch en de rest van de cast is van een hoog niveau, de beelden zien er soms adembenemend uit en de soundtrack van Vedder is uitstekend. Meer heb je gewoon niet nodig voor een goede avond film.

Dikke 4*

avatar van Ramon K
Weer een hoog aangeschreven moderne film die me enorm tegenviel! Interessante materie, maar Penn's nogal eenzijdige benadering van verhaal en personage staan me vreselijk tegen. Ik snap wel dat de film hoog scoort; wie wil zich nu niet vereenzelvigen met deze welbespraakte, rebellerende goedzak? Maar een goede film is 't niet en het personage McCandless wordt nimmer menselijk. Toch kijkt het allemaal best lekker weg. Daarom: 2,5*

avatar van Triple G
Mooie beelden, heerlijke muziek en een gevoel waar menigeen kriebels bij zou kunnen krijgen. En toch deed het me weinig. Slechts bij vlagen kreeg ik enige sympathie voor McCandless en dat bleek duidelijk te weinig. En dan het grote antwoord op deze moeilijke manier dusdanig laat ontdekken voor iemand met een redelijk stel hersenen, ondanks zijn achtergrond, voelt enigszins twijfelachtig aan. Nee, geen warm gevoel maar het geheel boeide wel genoeg om me niet te vervelen...

(zonder te veralgemenen)

Excuses voor mijn late reactie op deze post, ik kan het toch niet laten. Als er een prijs in het leven zou worden geroepen voor meest stupide post van het jaar dan ben je hierbij genomineerd vriend

Winnen zal je hem waarschijnlijk niet. Je hebt veel, heel veel, concurrentie

avatar van Boneka
Nou heb deze film al eens eerder beoordeeld. Ik denk wel dat dit ook een film is voor de linkse rakkers. Lekker stickie roken vrijheid doen en laten waar ze zin in hebben. Past allemaal bij links. Ik denk inderdaad dat rechts deze film niks aan vinden.

avatar van filmliefhebber92
Ik ben stijfrechts. Zie mijn cijfer.

avatar van Karl van H.
Ik ben 'n linkse rakker. Zie mijn cijfer.

avatar van boozebelly
Ik ben communist. Zie de mijne...

De vriendin van Boozebelly is rechts-extremist en zie haar cijfer...

avatar van Movie-Addicted
Ik zag deze film net ff voorbij vliegen.Maar deze film heeft mij destijds ook zeer weten te boeien. Vooral omdat het een waargebeurd verhaal is, erg goed acteerwerk, en super geregisseerd was door Sean Penn.

Bij deze alsnog mijn stem 4.5

Leuk idee maar verschrikkelijk uitgewerkt.

alles is zeer geromantiseerd en tijdens het kijken krijg je een verwijt over materialisme.
De natuurscènes konden ook niet boeien. Je werd niet geraakt in de strijd om te overleven en de barre omstandigheden waarin hij zou moeten verkeren.

daarnaast is het vervelend dat het verhaal in hoofdstukken verteld wordt. weer een stuk magische bus, dan weer een stukje verleden, dan weer de bus enzovoort. behoorlijk langdradig gebeuren.

Als ze het verhaal realistisch hadden weergeven, zonder dat een gezeik over materialisme, dan had deze wel 3 ster verdient.

avatar van timburton
Gisteren nog eens herzien. Verhoogd van een 3,5 naar een dikke 4. De film had zo ongelooflijk cliché kunnen worden... Niet alleen op het gebied van screenplay, maar ook qua regie. Gelukkig was dit niet het geval.

melvddonk
Deze film had ik al een tijdje in de kast staan. Ik heb hem eigenlijk altijd uitgesteld, maar gisteravond was het dan zover. Into the Wild ging de dvdspeler in. Het plot sprak me heel erg aan. Weg van de bewoonde wereld, vol met verplichtingen en leven in de wildernis. Een interessant gegeven om een mooi verhaal van te maken.

De cast was goed. Het hoofdpersonage McCandless werd door Emile Hirsch erg goed neergezet, maar ook alle kleine bijrollen werden vertolkt met goed acteerwerk. Daar had ik dus absoluut niets over te klagen.

Waar ik wel wat over te klagen had was dat ik totaal geen sympathie had voor McCandless. Dat lag absoluut niet aan Emile Hirsch, maar aan de argumenten van McCandless om weg te trekken. Ik vind het ongelofelijk egoïstisch en hypocriet om te denken dat je 'zonder' iets kan leven. Vooral in het begin van zijn reis vond ik het raar dat hij wel met mensen mee at en mee liftte, terwijl hij een hekel had aan geld en materialisme. De mensen waar hij van mee at en waar hij mee mee liftte hadden waarschijnlijk gewoon moeten betalen voor hun eten en hun benzine. Verder vond ik het erg vreemd dat hij ineens zo'n kajak had. Hij had geen geld, dus gekocht kon ie hem niet hebben.

Tegen het einde van de film kreeg ik meer en meer medelijden met de ouders van McCandless. Hoe iemand dit zijn ouders aan kan doen is me nog steeds erg onduidelijk. Ook het hele gedoe van: 'Ik ga naar Alaska'.. 'Ik ga naar Alaska!' begon me op mijn zenuwen te werken. Wáárom perse Alaska? Wil je jezelf verhongeren in de sneeuw?

Nee, dit was totaal niet mijn ding. Verre van dat zelfs. De paar positieve dingen, zoals bijvoorbeeld het goede acteerwerk, de prachtige beelden en de mooie soundtrack, konden deze film niet redden en dus krijgt hij van mij ook geen voldoende.