Genre: Horror / Thriller
Speelduur: 83 minuten
Alternatieve titel: Inside
Oorsprong:
Frankrijk
Geregisseerd door: Alexandre Bustillo en Julien Maury
Met onder meer: Béatrice Dalle, Alysson Paradis en Nathalie Roussel
IMDb beoordeling:
6,7 (48.055)
Gesproken taal: Frans
On Demand:
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot À l'Intérieur
"Terror comes calling."
Vier maanden nadat Sarah zwaar gewond raakte bij een auto ongeluk dat het leven kostte aan haar echtgenoot, staat ze op het punt te bevallen van hun enige kind. Op de avond voor de geboorte in het ziekenhuis plaats dient te vinden staat een onbekende vrouw voor de deur die zegt een telefoontje te willen plegen.
Externe links
Acteurs en actrices
La Femme
Sarah Scarangelo
Louise Scarangelo
Jean-Pierre Montalban
Matthieu
L'infirmière
Le médecin
Policière municipale
Policier municipal 1
Policier municipal 2
Video's en trailers
Reviews & comments
Onderhond
-
- 87598 berichten
- 12853 stemmen
Absoluut, aangezien de waardeloze janktrut hier voor een keer niet wint van de alleroverheersende moordenaar. Hoe belachelijk banaal en logisch het ook mag klinken, een uitzondering in de wereld van horror (waar de kijker uiteindelijk toch nog steeds gerustgesteld moet worden 
dutchtuga
-
- 16970 berichten
- 4101 stemmen
Je zult Halloween waarschijnlijk niet eens goed gezien hebben gezien Myers het toch echt overleeft en de kijker dus helemaal niet zo gerustgesteld hoeft te zijn . En ten tweede kan jij toch wel je uitlokkerij even opzij zetten en beseffen dat de films verder echt totaal niets met elkaar gemeen hebben? De 'verbeterde versie' opmerking slaat kant noch wal. Jouw genoemde feitje is één klein aspect. En de rest dan?
Ik zou er ook nog aan toe willen voegen dat deze regisseurs nooit in de buurt van de klasse van een Carpenter zullen komen ,die eigenhandig met amper een budget een dijk van een film heeft neergezet, en ook nog eens een heel genre op poten heeft gezet. Deze knullen borduren gewoon lekker voort op een trend uit Frankrijk die toch echt wel een beetje eentonig begint te worden. Houdbaarheid slinkt een beetje.
Onderhond
-
- 87598 berichten
- 12853 stemmen
Ehm, het is voor mij de grootste appeal van Halloween en zo'n beetje de reden waarom ik de film meer dan bovengemiddeld vind. Daarbij een element dat zelden terugkomt, meeste killers baggeren zelf ook vaak maar wat door de films heen. Voor mij is het iets wat beide films sterk bindt, als het even mag.
Verder is de verliezer op het einde van Halloween erg duidelijk, enige overlevingskansen van de killer zijn er om alles open te laten voor een deel 2. Typisch belachelijk einde dat veel andere films ook al om zeep hielp (cfr Alien).
Ieder zijn ding, maar deze knullen zijn ten minste wel bezig met "film" maken ipv pulp uitwerpen.
orbit
-
- 12092 berichten
- 0 stemmen
De insteek is dan ook behoorlijk anders, inclusief de doelgroep denk ik. Nogmaals: het psychologische aspect in Interieur is veel prominenter evenals de beoogde spanning daarin. Hand in hand met de fabuleuze gorebeelden maakt dat een unieke combinatie. In Halloween is amper gore/bloed te zien, gaat veel meer om de pure entertainment value en niet beoogd realisme (waar het in Interieur trouwens ook wel een beetje mank gaat op een gegeven moment).
Beide films hebben hun unieke beelden, muziek en algehele typische sfeer die in beiden ook erg goed is. Zou ze niet zonnodig hoeven vergelijken. Er zijn sinds Halloween ontelbaar veel meer slashers gemaakt waarvan sommigen veel meer de insteek van Interieur hebben geprobeerd te maken (Maniac, Pieces, Calvaire, Haute Tension e.d.). Wat dat (duisterder) genre betreft wint Interieur inderdaad hands down, mee eens.
dutchtuga
-
- 16970 berichten
- 4101 stemmen
Ehm, het is voor mij de grootste appeal van Halloween en zo'n beetje de reden waarom ik de film meer dan bovengemiddeld vind. Daarbij een element dat zelden terugkomt, meeste killers baggeren zelf ook vaak maar wat door de films heen. Voor mij is het iets wat beide films sterk bindt, als het even mag.
Mag, maar als ik 'verbeterde versie' lees denk ik toch ook echt aan dezelfde stijlhantering op z'n minst.
Hier verschillen we in mening. Myers is imo echt niet de verliezer. Sterker nog; vind het idee van zomaar een paar kogels incasseren en alsnog verdwijnen enger en effectiever (in het perspectief van Halloween dan. Uit de dood herrijzen is niets bijzonders na oa de Friday the 13th serie) idee dan over the top het loodje leggen zoals in Interieur gebeurt.
Halloween is een hoop meer film. Een auteurswerk. Wat van Interieur niet gezegd kan worden.
Halcyon
-
- 9952 berichten
- 0 stemmen
Verder is de verliezer op het einde van Halloween erg duidelijk, enige overlevingskansen van de killer zijn er om alles open te laten voor een deel 2. Typisch belachelijk einde dat veel andere films ook al om zeep hielp (cfr Alien.
Myers is de grote winnaar (want spoorloos verdwenen en dus nog steeds ongrijpbaar en onoverwinnelijk) en een deel 2 hoorde niet tot de oorspronkelijke plannen. De deur stond wel op een kier, da's waar. De vergelijking slaat voor de rest nergens op. Of je hebt niet goed opgelet tijdens het kijken van beide films, of je wil hier op een doorzichtige manier wat provoceren. Either way, je kraamt onzin uit.
Onderhond
-
- 87598 berichten
- 12853 stemmen
Dat ligt daar het probleem, het gaat er mij om dat in deze film het idee beter tot z'n recht komt dan in een Halloween. De wat andere sfeer is daar onderdeel van, met name dan de kanteling in de tweede helft, waar Halloween duidelijk aan interessant materiaal tekort komt.
Ik kan het echt niet anders zien. Als je als ongrijpbare killer niet eens je doel kan bereiken (en daarna nog 8 maal niet) ben je gewoon niet echt veel waard. Hij heeft alle voordeel en kan niet een tot bij een 18 jarig wicht komen?
Verder weet ik niet of je nu bedoelt of la femme het loodje legt in deze film, daarvoor is het al te lang geleden, punt is wel dat zij op het einde met een baby in haar armen zit. Zij heeft haar doel wel bereikt.. Dat is dan wat ik een winnaar noem.
Meh, ik vind de heren hierboven zichzelf met hun eerste wel een volle optie op auteurscinema geven. Moeten ze zichzelf uiteraard eerst bewijzen. Als de dat doen komen ze wat mij betreft wel veel hoger uit dan iemand wiens belangrijkste kenmerk het tweevingerig synth deuntje is.
De vergelijking slaat voor de rest nergens op. ... Either way, je kraamt onzin uit.
Ik mis alleen waarom. Ik heb ondertussen duidelijk uitgelegd waar de parallellen liggen en zie die hier niet weerlegd worden. Wel een hoop boosheid omdat blijkbaar een icoon uit de oudheid in vraag gesteld wordt.
Halcyon
-
- 9952 berichten
- 0 stemmen
Ik mis alleen waarom. Ik heb ondertussen duidelijk uitgelegd waar de parallellen liggen en zie die hier niet weerlegd worden. Wel een hoop boosheid omdat blijkbaar een icoon uit de oudheid in vraag gesteld wordt.
Jij ziet parallellen in het type moordenaar. Om te beginnen verschillen ze als dag en nacht. Myers is bovennatuurlijk sterk en lijkt in die zin het menselijke te ontstijgen, La Femme is gewoon een vrouw van vlees en bloed. De manier waarop ze hun prooi benaderen: La Femme doet het hysterisch, Myers koelbloedig, met onmenselijk geduld en berekend. De motieven: wat is Myers zijn motief? La femme wil gewoon het kind, een emotionele insteek die ik in Halloween niet terugvind.
En ga zo maar door...
Een insinuatie van jouw kant die nergens op gebaseerd is. Het gaat hier niet om boosheid, gewoon om het feit dat ik jouw vergelijking kant noch wal vind raken.
kos
-
- 46695 berichten
- 8852 stemmen
Verder is de verliezer op het einde van Halloween erg duidelijk, enige overlevingskansen van de killer zijn er om alles open te laten voor een deel 2.
Dit is trouwens iets waar ze pas 10 jaar later mee begonnen.
Onderhond
-
- 87598 berichten
- 12853 stemmen
Absoluut. Beiden worden ook erg gelijkaardig neergezet. Vaak zijn ze te zien in de randen van het beeld, en staan ze gewoon te kijken. Net als Myers lijkt La Femme niet echt gebonden aan de wetten van het realisme. Ze duikt zo ongeveer overal op waar ze wil, zonder al te veel moeite. Myers is ook zo iemand die van schaduw naar schaduw lijkt te teleporteren.
Samen vormen ze een klein subsegment binnen het horrorgenre waar de killer vaak in beeld komt maar (en dan zeker in het begin) weinig handelt. Daar gaat een enorme dreiging vanuit wat mij betreft. Beiden laten zich vergelijken met katten, die van een afstand toekijken, wat spelen met hun prooi en steeds volledig in controle van de situatie lijken.
Vandaar ook vdat voor mij het einde van Halloween (en alle volgende delen) een domper is. Zelfde kan van de Alien reeks gezegd worden.
dutchtuga
-
- 16970 berichten
- 4101 stemmen
Wat Halcyon zegt. Nee, ik kan de paralellen spijtig genoeg ook niet vinden OH.
Halcyon
-
- 9952 berichten
- 0 stemmen
Maar dat zijn de stijlkenmerken die van de regie uitgaan, geen karaktereigenschappen van de moordenaars zelf. En ik dacht net dat je de stijl in À L'Intérieur zo waardeert terwijl dat bij Halloween niet per definitie het geval is? Dus wat is de vergelijking dan überhaupt nog waard?
Onderhond
-
- 87598 berichten
- 12853 stemmen
Heh? Het geeft de personages wel degelijk vorm, of dat nu via regie gaat of via een vertelstemmetje die het allemaal uitlegt (wat mij betreft ook veel doeltreffender via regie, maar soit). Uiteraard vormen zulke zaken het karakter van de moordenaar. Groot verschil tussen iemand die met een botte bijl staat te zwaaien of iemand die langzaam zijn prooi besluit vanuit de schaduw lijkt mij ...
Halloween heb ik op 4* staan, dus waar je het nu vandaan haalt dat ik de sfeer daar niet zou waarderen is mij een raadsel. Alleen gaat Halloween op het eind zwaar de fout in (zoals vele andere horror/slasher films).
Dutchtuga: begrijp niet dat je de parallellen niet kan vinden, ze staan recht voor je neus. Dat er (veel) verschillen zijn tussen beiden doet er weinig tot niks aan af. Wie waar de focus en het gewicht oplegt, dat heeft gewoon te maken met smaak.
mikey
-
- 28990 berichten
- 5141 stemmen
De fout in??: Halloween is natuurlijk een commercieel product en onverkoopbaar als je er een ander einde hebt aangeplakt in die tijd.. wat dit verder met deze film te maken moet hebben weet ik niet.
dutchtuga
-
- 16970 berichten
- 4101 stemmen
Halcyon zei het al; Myers is een schim, geen motief, staat daar maar. Plus hij draagt ook nog eens iets bovennatuurlijks. La Femme is iemand die iets wil hebben en er tot de dood voor vecht. Heel anders. Daar leg ik de focus op. Je vergelijking wordt alleen aangehaald als excuus om nog eens lekker te kunnen zeiken over het einde van Halloween heb ik het gevoel.
Onderhond
-
- 87598 berichten
- 12853 stemmen
Exact wat La Femme is in het eerste deel van de film.
Daarbij breekt Myers ook op het einde uit de schaduw weg, heeft hij een duidelijk motief om z'n hoofdslachtoffer op te zoeken en blijkt hij maar al te menselijk als hij keer op keer de fout ingaat.
Als het mij alleen maar te doen is om het einde van Halloween ga ik dat wel bij de film zelf zeiken.
(en als referentie, in mijn originele review verwijs ik ook al naar Halloween)
Halcyon
-
- 9952 berichten
- 0 stemmen
Halloween heb ik op 4* staan, dus waar je het nu vandaan haalt dat ik de sfeer daar niet zou waarderen is mij een raadsel.
De stijl, niet de sfeer. En waar ik het vandaan haal?
.
Halcyon
-
- 9952 berichten
- 0 stemmen
Myers heeft inderdaad een motief.
Wat is dat motief dan in Halloween?
Halcyon
-
- 9952 berichten
- 0 stemmen
Wie waar de focus en het gewicht oplegt, dat heeft gewoon te maken met smaak.
Je kan je natuurlijk ook dermate focussen op irrelevante (verschilt van persoon tot persoon) elementen zodat je eender welke films naast elkaar kunt plaatsen. Maar dat is inderdaad louter subjectief.
Onderhond
-
- 87598 berichten
- 12853 stemmen
Camerawerk is toch onderdeel van de stijl, niet? Echter, even verder zeg je dit:
Vind het camerawerk in Halloween ook niet echt mooi (volgens mij toch ook veel pov shots die ik niet goed vond werken), maar wel effectief in het neerzetten van Myers als bad guy (en dan met name eigenlijk meer de kadrering van de shots). Het woord "matig" is in die zin inderdaad niet echt goed gekozen.
Voor mij uiterst relevant aangezien het zo'n beetje het enige kenmerk is wat voor mij een horror film nog spannend kan maken. Daarbij komt het niet veel voor in horror films, dus niet vreemd dat ik beide films meteen naast elkaar ga leggen.
mikey
-
- 28990 berichten
- 5141 stemmen
Wat is dat motief dan in Halloween?
Eigenlijk weet je dat niet, maar de shape gaat doelbewust naar zijn geboorteplek en kiest doelbewust die onverantwoordelijke tieners uit. Je ziet hem keuzes maken: Scream queen en dat knulletje.. Het idee hierachter wordt inderdaad niet uitgelegd, maar goed Meyers praat ook niet he 
Maar goed ik vind nog steeds dat Halloween iets wegheeft van een allegorie.
Halcyon
-
- 9952 berichten
- 0 stemmen
Toch niet helemaal mee eens mikey. Een motief beantwoordt de vraag waarom iemand moordt. Dat vind ik in Halloween toch echt niet terug.
orbit
-
- 12092 berichten
- 0 stemmen
Me neither. Precies één van die psychologische insteken die Interieur heeft en Halloween niet. Daarom per definitie al een ander genre eigenlijk..
mikey
-
- 28990 berichten
- 5141 stemmen
Ja en nee.. ik geef je gelijk dat er geen motivatie wordt uitgelegd, toch zou je kunnen stellen dat de shape een doel heeft. Anders had hij net zo goed in het ziekehuis/gekkenhuis kunnen blijven of anders in het dichtsbijzijnde stadje willekeurige slachtoffers maken. Hij volgt heel overduidelijk Curtis. En het lijkt me logisch wat je dan zoekt naar een motivatie als kijker... Maar goed het is natuurlijk ook een hele slimme zet geweest van Carpenter en D. Hill om dat lekker niet uit te leggen.
orbit
-
- 12092 berichten
- 0 stemmen
Dan nog blijft dat je in het ene geval niet weet wát de motivatie is en in het andere geval wél! En dat maakt nu juist dat er een andere dimensie aan het verhaaltje komt, nog los van de volstrekt verschillende aanpakken in beide films en het feit dat ze wat mij betreft dus een ander genre zijn.
Zinema (crew films)
-
- 10276 berichten
- 7283 stemmen
Het idiote verhaal ten spijt is dit een prima horror. De hoeveelheid gore zal niet iedereen bekoren, maar ondanks eerder genoemde minpunt blijft hier meer dan voldoende over voor de liefhebbers. De film is bij vlagen intens en eng. Goed.
ASman
-
- 1715 berichten
- 929 stemmen
Er is iets wat me stoort : waarom worden goede en bloederige horrorfilms ( zoals deze Franse à L'intèrieur,Frontière(s) of Haute Tension ; of anderen zoals Hatchet, Live Feed, Home Sick, Gutterballs,...; klassiekers als Zombi 2,Suspiria,... en zo kan ik wel nog even doorgaan...) niet uitgebracht? Waarom krijgen deze titels ,titels die het verdienen, geen waardige DVD-release terwijl pure bucht en PG-13 crap ,als bijvoorbeeld When A Stranger Calls,enz... , wel een plaats krijgen in de videorekken van eender welke platenwinkel in onze Lage Landen ? Dit is iets waar ik weinig van begrijp en wat me enigsins ergert... Iemand hiermee eens ?
Bekijk ook

Ang-ma-reul Bo-at-da
Misdaad / Thriller, 2010
304 reacties

Der Goldene Handschuh
Drama / Misdaad, 2019
136 reacties

Music Box
Drama / Thriller, 1989
20 reacties

Martyrs
Drama / Horror, 2008
2.820 reacties

Haute Tension
Horror / Mystery, 2003
570 reacties

Polytechnique
Drama / Misdaad, 2009
29 reacties
Gerelateerde tags
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








