Genre: Actie / Misdaad
Speelduur: 152 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Geregisseerd door: Christopher Nolan
Met onder meer: Christian Bale, Michael Caine en Heath Ledger
IMDb beoordeling:
9,1 (3.129.796)
Gesproken taal: Engels en Mandarijn
Releasedatum: 24 juli 2008
On Demand:
Bekijk via Netflix
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via meJane
Bekijk via HBO Max
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Plot The Dark Knight
"Welcome to a world without rules."
Bruce Wayne, alias Batman (Christian Bale), en Lt. James Gordon (Gary Oldman) bundelen hun krachten met de nieuw aangewezen Officier van Justitie Harvey Dent (Aaron Eckhart). Samen proberen zij de chaos tegen te gaan die Gotham momenteel teistert, veroorzaakt door niemand minder dan Batmans ergste vijand, The Joker (Heath Ledger): een meedogenloze moordenaar met een vreemd soort humor en een talent voor het verstoren van de algemene orde.
Externe links
Acteurs en actrices
Bruce Wayne
Joker
Harvey Dent
Alfred
Rachel
Gordon
Lucius Fox
Ramirez
Wuertz
Scarecrow
Reviews & comments
dilios
-
- 9 berichten
- 168 stemmen
ik vind deze film juist zo goed omdat hij een stuk realistischer is als de andere batman films. en de levensloop van batman kennen we allemaal wel dus ze mogen van mij best wel een keer de slechterik meer naar voren halen in de film.
3bdelilah
-
- 103 berichten
- 742 stemmen
Een prachtige actiefilm. Ik vind The Dark Knight veel beter dan die eerdere Batman films, maar dat zal waarschijnlijk komen omdat ik 19 jaar ben en die oudere Batman films niet zo erg weet te waarderen. Heath Ledger gaf voor mij de doorslag, hij heeft The Joker verschrikkelijk goed gespeeld en de film zelf zat ook uitstekend in elkaar. Ik heb me geen minuut verveeld.
5*
rep_robert
-
- 27517 berichten
- 4085 stemmen
Bij Avatar (2009):
En toch draaft TDK ook door in haar ambitie. De film duurt veel te lang, het subplotje met Two-Face is totaal overbodig, tijdrovend (hoofdplot met the Joker is al afgelopen en dan komt dat er nog is achteraan gepropt) en eigenlijk meer voer voor een aparte film. Zo is ook die film niet perfect 
joeriL
-
- 188 berichten
- 351 stemmen
En toch draaft TDK ook door in haar ambitie. De film duurt veel te lang, het subplotje met Two-Face is totaal overbodig, tijdrovend (hoofdplot met the Joker is al afgelopen en dan komt dat er nog is achteraan gepropt) en eigenlijk meer voer voor een aparte film. Zo is ook die film niet perfect
Sorry hoor, maar wat je hier zegt is echt onzin. Als je denkt dat het een subplot is heb je niet zo goed opgelet.
rep_robert
-
- 27517 berichten
- 4085 stemmen
Ik vind het overbodig, mag ik toch vinden? Ik vind die film ook verre van perfect. Vind dat verhaallijn weinig waarde hebben ja. De film is eigenlijk klaar en dan moet je nog weer is een half uur naar Two-Face zitten kijken omdat hij wraak wilt nemen. Burp! Ik vind het wel een duf subplotje ja.
Deze discussie kunnen we overigens beter bij die film voort zetten 
joeriL
-
- 188 berichten
- 351 stemmen
Ik vind het overbodig, mag ik toch vinden?)
Nee dat mag je niet, het is gewoon echt geen subplot
Het onderdeel van het verhaal als geheel.
stfuympos
-
- 13360 berichten
- 731 stemmen
De verandering is niet goed uitgewerkt, te makkelijk maar het heeft allemaal met de joker te maken.
Maar idd. beter bij die film er verder over lullen.
rep_robert
-
- 27517 berichten
- 4085 stemmen
Vervolg van discussie bij Avatar 
Nee dat mag je niet, het is gewoon echt geen subplot
Het onderdeel van het verhaal als geheel.
Wat voor toegevoegde/onmisbare waarde heeft zijn subplot/verhaallijn aan de film dan? Die rol had er makkelijk uitgeschreven kunnen worden en de film had zo een half uur tot drie kwartier ingekort kunnen worden.
Onderdeel van het geheel vind ik zo makkelijk gezegd, als the Joker een hondje in een vat met smurrie had gegooid en die was er a la Superman uitgevlogen om wraak te nemen had het ook een onderdeel van het "grote geheel" kunnen zijn.
Daarnaast is de sfeersetting in Batman Begins ook superieur aan die van TDK, wat ik een groot gemis vind in deze film. Nergens heb ik het gevoel dat de film zich in Gotham CIty afspeelt.
joeriL
-
- 188 berichten
- 351 stemmen
Harvey is bijna net zo belangrijk als batman, je gaat toch ook niet zeggen dat ze batman eruit hadden kunnen knippen? Je hebt serieus niet goed opgelet, heel het verhaal werkt toe naar Harvey verandering (namelijk als uiteindelijke doel van de Joker). Als je dat niet leuk vindt ok, maar het is wel een essentieel deel van de film; dat is onzin om te ontkennen. Ik heb niet echt zin om alle specifieke scene`s te gaan sommeren, maar ze zijn er toch echt. Zonder voorbeelden kan ik niet echt ingaan op betere sfeer bij Begins.
rep_robert
-
- 27517 berichten
- 4085 stemmen
Dan vind ik het doel van het script gewoon niet interessant, want ik vind het hele Two-Face gebeuren bijzonder vervelend aan het einde
Overigens heb ik de film 2x gezien en kan me niet herinneren dat de film 2,5 uur lang toewerkt naar de "gigantische" climax waarbij Batman eindelijk oog in oog komt te staan met de meedogenloze moordenaar Two-Face.
Daarnaast had Batman inderdaad net zo goed uit de film geknipt kunnen worden ja
DIe is verworven tot een zielloze bijrol in deze film dankzij Ledger.
En als sfeer haal ik de hele film aan, lelijke kut auto(al zat die ook al in BB helaas), wolkenkrabbers, veel te licht(dagscenes). De hele film ademt Gotham City gewoon een doorsnee Amerikaanse stad uit. Terwijl je in BB nog af en toe flashbacks naar de Tim Burton's Gotham City had dankzij de machtige mistelijke(!!!) en vooral ook sfeervolle nachtelijke scenes. Een Batman film hoort zich voornamelijk in de nachtelijke uurtjes af te spelen vind ik.
Dit heeft TDK simpelweg niet of nauwelijks.
joeriL
-
- 188 berichten
- 351 stemmen
Ik zei ook verandering, niet confrontatie, ook zeg ik nergens doel van de film, lees het eerst is goed voordat je antwoord. Dus je vindt de film geen sfeer hebben omdat hij niet op de originele Batman lijkt? Is wel logisch: het is niet de originele Batman, het is Christopher Nolan`s verfilming en volgens mij heeft hij de vrijheid Batman zelf te interpreteren..
rep_robert
-
- 27517 berichten
- 4085 stemmen
Nee, ik vind Gotham City identiteitsloos. De film had net zo goed in Chicago af kunnen spelen. Daarnaast pleegt Nolan ook gewoon een stijlbreuk t.o.v. zijn eigen Batman film. Dus volgens mij weet Nolan zelf ook niet eens wat "zijn" Batman verfilming qua stijl inhoud.
joeriL
-
- 188 berichten
- 351 stemmen
Nee, ik vind Gotham City identiteitsloos. De film had net zo goed in Chicago af kunnen spelen. Daarnaast pleegt Nolan ook gewoon een stijlbreuk t.o.v. zijn eigen Batman film. Dus volgens mij weet Nolan zelf ook niet eens wat "zijn" Batman verfilming qua stijl inhoud.
Ik herinner me Begins niet meer zo goed, maar volgens mij speelt die ook in een moderne Stad ala chicago af. Daarnaast is er ook een aantal jaar verstreken tussen beide films.
Aanschouw de stad: YouTube - Batman Begins Ending
Al speelt de eerste film zich in timbuktu af, dat doet niets af aan de kwaliteit van deze. En hoe kan een stad geen identiteit hebben? Wat een larie. Als die geen identiteit had hoe kon je hem dan met Chicago vergelijken...
rep_robert
-
- 27517 berichten
- 4085 stemmen
Ik zeg ook dat de film me bij vlagen(dus niet helemaal) aan die van Burton/comics deed denken. Kijk de film nog maar is en volg het moment dat die bad guy die mist midden in de nacht door de stad laat gaan. Zie je toch wel dat de stad een typische stijl heeft die je niet alledaags kan noemen.
Ik vergelijk TDK zomaar met een willekeurige stad, had net zo goed ook New York of Boston kunnen zijn.
En we praten toch over Batman hier, een wereldberoemde franchise. Voor mij hoort Gotham City die unieke uitstraling te hebben die het ook Gotham City maakt. Zelfde geldt voor de Batmobiel. Die Tumbler die Nolan gebruikt in zijn 2 films zijn afschuwelijk, vies rotding dat zo uit the US Army gerold lijkt te komen.
joeriL
-
- 188 berichten
- 351 stemmen
Ja lekker boeiend, het is niet Burton film. Het is geen comic. Het is The Dark Knight en de stad in de film lijkt op New York, waar geen mist hangt. En hoe doet dat afbreuk aan de kwaliteit van de film?
"Ik vergelijk TDK zomaar met een willekeurige stad, had net zo goed ook New York of Boston kunnen zijn."
Dan heeft het toch de identiteit van een moderne stad...
"En we praten toch over Batman hier, een wereldberoemde franchise. Voor mij hoort Gotham City die unieke uitstraling te hebben die het ook Gotham City maakt. Zelfde geldt voor de Batmobiel, die Tumbler die Nolan gebruikt in zijn 2 films zijn afschuwelijk, vies rotding dat zo uit the US Army gerold lijkt te komen."
Wat een onzin. Nogmaals het is Christopher Nolan`s interpretatie en die staat op zichzelf. Xmen first class lijkt ook voor geen meter op de series of de strips. Het hele plot ontgaat je omdat je je zit te ergeren aan een auto die niet aan jou verwachtingen voldoet...
rep_robert
-
- 27517 berichten
- 4085 stemmen
Euh, sfeersetting? Tuurlijk heeft dat invloed op een film
Kan ik Halloween en the Thing ook wel uit mijn top 10 halen, aangezien sfeer en de setting toch geen reet uitmaakt voor een film.
Tuurlijk geldt het voor de een meer dan de ander. Ik verafschuw het dat er zo met de Batman feeling wordt omgegaan en ik irriteer mij er wel aan.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Film duurt gewoon en half uur te lang, dat hele tweede plot met Two Face is gewoon tenenkrommend slecht. Weer typisch gevalletje van te veel willen.
rep_robert
-
- 27517 berichten
- 4085 stemmen
"En we praten toch over Batman hier, een wereldberoemde franchise. Voor mij hoort Gotham City die unieke uitstraling te hebben die het ook Gotham City maakt. Zelfde geldt voor de Batmobiel, die Tumbler die Nolan gebruikt in zijn 2 films zijn afschuwelijk, vies rotding dat zo uit the US Army gerold lijkt te komen."
Wat een onzin. Nogmaals het is Christopher Nolan`s interpretatie en die staat op zichzelf. Xmen first class lijkt ook voor geen meter op de series of de strips. Het hele plot ontgaat je omdat je je zit te ergeren aan een auto die niet aan jou verwachtingen voldoet...
Dan kan Batman net zo goed een apenpak dragen, als dat Nolan's visie is. En ook met de Batmobiel fuck je simpelweg niet. Nolan doet dat wel. Als regisseur zijnde moet je respect hebben voor een aantal elementen, je moet er trouw aan blijven. Zo zie ik ook terugkerende elementen in die nieuwe X-men film, mocht je daar nog steeds naar toe willen refereren.
joeriL
-
- 188 berichten
- 351 stemmen
Euh, sfeersetting? Tuurlijk heeft dat invloed op een film
Kan ik Halloween en the Thing ook wel uit mijn top 10 halen, aangezien sfeer en de setting toch geen reet uitmaakt voor een film.
Tuurlijk geldt het voor de een meer dan de ander. Ik verafschuw het dat er zo met de Batman feeling wordt omgegaan en ik irriteer mij er wel aan.
Ik vind deze interpretatie een stuk meer recht doen aan de franchise dan die van Tim Burton.
"Dan kan Batman net zo goed een apenpak dragen, als dat Nolan's visie is. En ook met de Batmobiel fuck je simpelweg niet. Nolan doet dat wel. Als regisseur zijnde moet je respect hebben voor een aantal elementen, je moet er trouw aan blijven. Zo zie ik ook terugkerende elementen in die nieuwe X-men film, mocht je daar nog steeds naar toe willen refereren"
Nonsens. Nolan vertaalt Batman perfect naar deze tijd, en de oude mobiel zou deze film juist
misstaan.
"Zo zie ik ook terugkerende elementen in die nieuwe X-men film, mocht je daar nog steeds naar toe willen refereren."
Maar ook een hoop die niet terugkomen? Batman lijkt nog op batman, de xmen lijken niet op de xmen, maar ze hebben wel dat leuke vliegtuig; dat maakt echt een verschil...
En het is wel heel leuk dat Reinbo je zegt dat het plot slecht is, maar wat is er dan slecht aan? Het is juist de Joker`s laatste troef die hem alsnog een overwinning schenkt- waardoor hij wint en waardoor Batman zichzelf moet opofferen om de moraal van het volk te redden- waar best een best een sterke filosofische gedachte aan ten grondslag ligt- best een unicum in een grote hollywood productie.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Leg mij het plot eens uit in één zin.....
rep_robert
-
- 27517 berichten
- 4085 stemmen
Het zal allemaal vast wel passen(heb je ons dat zien ontkennen?), maar daardoor het het toch wel overdaad zijn? Overdaad schaadt 
Nonsens. Nolan vertaalt Batman perfect naar deze tijd, en de oude mobiel zou deze film juist misstaan.
De oude mobiel is door de jaren heen ook gewoon flink gepimpt hoor. Zwaar oneens met jou. Gooi er vooral een leger buggy in, dat is veel stoerder 
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Hoezo mag je niet fucken met de batmobiel. Je eigen interpretatie geven is alleen maar welkom.
rep_robert
-
- 27517 berichten
- 4085 stemmen
Omdat Batman rijdt in een Batmobiel
Batman rijdt nu niet meer in een Batmobiel.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/7/78/Batmobile_Batman_and_Robin_concept.jpg
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/17/Tumbler_in_Toronto.JPG
Zeg nou zelf, welke is stoerder?
joeriL
-
- 188 berichten
- 351 stemmen
Omdat Batman rijdt in een Batmobiel Batman rijdt nu niet meer in een Batmobiel.
Jawel hij heeft overduidelijk een nieuwe, net zoals de xmen nieuwe pakjes hebben. In het Nederlands hebben we er een mooi woord voor; azijnpissen. Aan die foto`s te zien koop je ook altijd producten van tell-sell.
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Zie deze site
The History Of The Batmobile -- Autoblog
Dat ding is al vele decennia steeds anders.
De stoerste versie vond ik trouwens de Batmobile uit Batman (1989).
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Omdat Batman rijdt in een Batmobiel
Batman rijdt nu niet meer in een Batmobiel.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/7/78/Batmobile_Batman_and_Robin_concept.jpg
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/17/Tumbler_in_Toronto.JPG
Zeg nou zelf, welke is stoerder?
Wayne enterprise is dan ook innoverend op het gebied van technologie. Zie het probleem ook niet zo.
rep_robert
-
- 27517 berichten
- 4085 stemmen
Jawel hij heeft overduidelijk een nieuwe, net zoals de xmen nieuwe pakjes hebben. In het Nederlands hebben we er een mooi woord voor; azijnpissen. Aan die foto`s te zien koop je ook altijd producten van tell-sell.
Voor zover ik weet is dit de enige auto die rechtstreeks uit het leger komt. Maar als ik jou woorden zo mag geloven moet je alles maar slikken en goed vinden, wat een onzin zeg 
Als ik vind dat Gotham City en de Batmobiel er niet uit zien is dat toch een grondige reden om de film minder te vinden? Over azijnpissen gesproken zeg. Fanboy!
Wayne enterprise is dan ook innoverend op het gebied van technologie. Zie het probleem ook niet zo.
Military Army bedoel je... En als je dit innoverend noemt... gedrocht van een auto
Stuur ze maar terug naar de tekentafels.
rep_robert
-
- 27517 berichten
- 4085 stemmen
Wayne enterprise is dan ook innoverend op het gebied van technologie. Zie het probleem ook niet zo.
Military Army bedoel je...
Pre- en sequels

The Dark Knight Rises
2012
3.380 reacties

Batman Begins
2005
1.812 reacties
Gerelateerd nieuws
Legendarische Batman-film 'The Dark Knight' van Christopher Nolan woensdag op televisie

Christopher Nolans 'The Dark Knight'-trilogie komt terug bij Netflix: 'Een stuk grootser dan bijna elke andere superheldenfilm'

Dit zijn enkele van de beste films uit de koker van Warner Bros.

Dit is de reden dat Heath Ledger als The Joker steeds aan zijn lippen bleef likken
Bekijk ook

The Shawshank Redemption
Drama, 1994
7.379 reacties

The Godfather
Misdaad, 1972
3.379 reacties

The Godfather: Part II
Misdaad, 1974
1.569 reacties

The Green Mile
Fantasy / Drama, 1999
3.859 reacties

Pulp Fiction
Misdaad, 1994
5.091 reacties

Schindler's List
Oorlog / Drama, 1993
2.113 reacties
Gerelateerde tags
dc comicscrime fightergeheime identiteitanti heroscarecrowsadismechaosburgerwachtjokersuperheldgebaseerd op striptragic herogeorganiseerde misdaadanti villain criminal masterminddistrict attorneysuperkrachtimaxsuper villainfighting crime neo-noirdc extended universe (dceu)batmanbatman most wantedbased on comic strip bold
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.









