• 16.444 nieuwsartikelen
  • 180.266 films
  • 12.403 series
  • 34.355 seizoenen
  • 651.843 acteurs
  • 199.764 gebruikers
  • 9.423.675 stemmen
Avatar
 
banner banner

The Dark Knight (2008)

Actie / Misdaad | 152 minuten
4,13 8.632 stemmen

Genre: Actie / Misdaad

Speelduur: 152 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk

Geregisseerd door: Christopher Nolan

Met onder meer: Christian Bale, Michael Caine en Heath Ledger

IMDb beoordeling: 9,1 (3.162.008)

Gesproken taal: Engels en Mandarijn

Releasedatum: 24 juli 2008

Plot The Dark Knight

"Welcome to a world without rules."

Bruce Wayne, alias Batman (Christian Bale), en Lt. James Gordon (Gary Oldman) bundelen hun krachten met de nieuw aangewezen Officier van Justitie Harvey Dent (Aaron Eckhart). Samen proberen zij de chaos tegen te gaan die Gotham momenteel teistert, veroorzaakt door niemand minder dan Batmans ergste vijand, The Joker (Heath Ledger): een meedogenloze moordenaar met een vreemd soort humor en een talent voor het verstoren van de algemene orde.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van bennied2005

bennied2005

  • 14 berichten
  • 13 stemmen

Ik vind het wel een aardige film. Meer niet! Batman Begins vond ik een stuk leuker om naar te kijken qua verhaallijn. De beste film van 2008?

Tja, om eerlijk te zijn waren er maar weinig films die ik in 2008 boven de middelmaat vond uitkomen. Ik ben het verder eens met Franklin1975: de film is teveel gehyped na Ledgers overlijden.


avatar van Jaxxx

Jaxxx

  • 356 berichten
  • 829 stemmen

De marketingcampagne van The Dark Knight begon al ruim vóór de dood van Ledger op volle toeren te draaien. De hype was toen officieel begonnen bij de fans. Na de dood van Ledger sloeg de hype over op een groter publiek dan alleen de fans. Simpel as that!

http://mythoughtsonstuff.com/2007/09/17/my-thoughts-onthe-dark-knight-hype/


avatar van FilipSTG

FilipSTG

  • 229 berichten
  • 34 stemmen

En zelfs had Ledger nog geleefd, dan nog had ik hem zeer goed gevonden.


avatar van combi

combi

  • 20609 berichten
  • 0 stemmen

FilipSTG schreef:

En zelfs had Ledger nog geleefd, dan nog had ik hem zeer goed gevonden.

dus je geeft wel toe dat ie overhyped is daardoor.


avatar van FilipSTG

FilipSTG

  • 229 berichten
  • 34 stemmen

Neen. Cloverfield is voor mij wél overhyped.

TDK is gewoon goed


avatar van nerovats

nerovats

  • 10 berichten
  • 1260 stemmen

Is zeker overhyped door zijn overleiden.

Eerlijk gezegd vond ik hem over het algemeen maar zeer matig, met een paar sterke momenten.


avatar van Ruben1994

Ruben1994

  • 139 berichten
  • 175 stemmen

ik hou van batman, dus al was Ledger niet dood gegaan, of was er een andere acteur die de joker speelde,.. dan nog had ik deze film leuk gevonden. Je kan bij iedereen littekens maken als dat moet en qua acteren zijn er nog genoeg die de joker ook goed hadden neer kunnen zetten. Dat neemt niet weg dat Ledger hem niet goed speelt.


avatar van Nomak

Nomak

  • 11634 berichten
  • 0 stemmen

Ruben1994 schreef:

Dat neemt niet weg dat Ledger hem niet goed speelt.

Ik denk dat je een fout maakt in deze zin.


avatar van Ruben1994

Ruben1994

  • 139 berichten
  • 175 stemmen

ja, ik bedoel dat ik vind dat Ledger wel goed speelde.

Niet dat hij het niet goed deed ofzo omdat hij vervangbaar is voor die rol.


avatar van Nomak

Nomak

  • 11634 berichten
  • 0 stemmen

Ik begrijp wel wat je bedoelt.

Ik wou zeggen dat je dan eigenlijk moest schrijven:

"Dat neemt niet weg dat Ledger hem WEL goed speelt."

Of ben ik nu fout? Ik kom er zelf niet meer aan uit.


avatar van Al DeNiro

Al DeNiro

  • 1664 berichten
  • 105 stemmen

Ik heb de volgende vraag voor mensen die TDK zo geweldig vinden:

Het acteerwerk van Heath Ledger is misschien wel 4,5/5 sterren of cijfer 9,0 waard, maar wat blijft er van de film over als The Joker niet in beeld is?

Een matige film als je het mij vraagt.


avatar van Albus Dumbledore

Albus Dumbledore

  • 2041 berichten
  • 884 stemmen

Al DeNiro schreef:

Ik heb de volgende vraag voor mensen die TDK zo geweldig vinden:

Het acteerwerk van Heath Ledger is misschien wel 4,5/5 sterren of cijfer 9,0 waard, maar wat blijft er van de film over als The Joker niet in beeld is?

Een matige film als je het mij vraagt.

Vind ik niet. De rest van de cast acteert ook erg goed en het verhaal van Bruce Wayne is ook erg interessant om te volgen, net als het verhaal van Two-Face. Het is natuurlijk een genot om The Joker weer in beeld te zien, maar de rest van de film is ook echt super.


avatar van JKM

JKM

  • 7 berichten
  • 7 stemmen

Absoluut beter dan de Batman-films van pakweg 15 jaar geleden (van Tim Burton, e.d.).

Heath Ledger steelt de show, maar de andere acteurs zijn ook op dreef (Eric Robberts is ook erg "vies" als gangsterbaas).

Af en toe vond ik de balans tussen realistisch en ongeloofwaardig (of fantasierijk) een klein beetje zoek, maar meestal wordt de goede toon hierin wel gevonden.

3,5 ster.

JKM


avatar van jumpstylemovie

jumpstylemovie

  • 6225 berichten
  • 1221 stemmen

Deze zou eigenlijk gewoon op nummer 20 in de top 250 staan he :S


avatar van timburton

timburton

  • 1296 berichten
  • 632 stemmen

jumpstylemovie schreef:

Deze zou eigenlijk gewoon op nummer 20 in de top 250 staan he :S

Ja, maar films die jonger zijn dan twee jaar komen niet in de top 250 te staan. Dat is maar goed ook. 3 maanden geleden had 'The Dark Knight' nog op nummer één gestaan!


avatar van serpico

serpico

  • 2900 berichten
  • 491 stemmen

Al DeNiro schreef:

wat blijft er van de film over als The Joker niet in beeld is?

Genoeg. En tja, The Joker zit er nu eenmaal wél in, dus dan kunnen we hem moeilijk níet beoordelen. Wat blijft er van Titanic over als de boot niet in beeld is?


avatar van Ruben1994

Ruben1994

  • 139 berichten
  • 175 stemmen

een film als the dark knight hoort in de top 250.

Beter dan al die klassiekers die er nu in staan (the godfather, scarface), ik bedoel dat zijn ook steen goede films maar dat is

the dark knight ook. Je kan wel gaan zeggen van ''wat als de joker er niet in zou zitten'', maar hij zit er nu eenmaal wel in, en met succes.

en de film is soals ie is goed. Elke film heeft minpuntjes, ook deze.

van mij mag deze in de top 20 komen. nummer 1 is overdreven.

ik vind dat batman begins ook in de top 250 had mogen zitten.


avatar van The Oceanic Six

The Oceanic Six

  • 60504 berichten
  • 4103 stemmen

Al DeNiro schreef:

Ik heb de volgende vraag voor mensen die TDK zo geweldig vinden:

Het acteerwerk van Heath Ledger is misschien wel 4,5/5 sterren of cijfer 9,0 waard, maar wat blijft er van de film over als The Joker niet in beeld is?

Een matige film als je het mij vraagt.

Wat blijft er van Schindlers List over als je alle joden uit het concentratiekamp haalt?

Wat blijft er van Lord of the Rings over als je de ring uit het verhaal weghaalt?

Wat blijft er van Gladiator over als je ipv de kwade keizer een Japans schoolmeisje er neer zet?


avatar van Pastichio Rocker

Pastichio Rocker

  • 6344 berichten
  • 0 stemmen

Heath Ledger deed het best goed ja. Jammer genoeg is de rest vrij oninteressant, cliche en moralistisch.

Ik vind Batman Begins beter wat dat betreft qua verhaal, opbouw en spanning.


avatar van Jaxxx

Jaxxx

  • 356 berichten
  • 829 stemmen

Al DeNiro schreef:

Ik heb de volgende vraag voor mensen die TDK zo geweldig vinden:

Het acteerwerk van Heath Ledger is misschien wel 4,5/5 sterren of cijfer 9,0 waard, maar wat blijft er van de film over als The Joker niet in beeld is?

Een matige film als je het mij vraagt.

Wat blijft er over van de eerste Batman film als je Jack NIcholson eruit haalt? Ik weet duizend procent zeker dat die film juist meer om Jack draait, want hij draagt de film in z'n eentje. Bij TDK heb je naast Heath ook andere sterrenacteurs met decennia lange ervaring die een film kunnen dragen en van toegevoegde waarde zijn: Michael Caine, Eric Roberts, Morgan Freeman.


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

Jaxxx schreef:

(quote)

Wat blijft er over van de eerste Batman film als je Jack NIcholson eruit haalt? Ik weet duizend procent zeker dat die film juist meer om Jack draait, want hij draagt de film in z'n eentje. Bij TDK heb je naast Heath ook andere sterrenacteurs met decennia lange ervaring die een film kunnen dragen en van toegevoegde waarde zijn: Michael Caine, Eric Roberts, Morgan Freeman.

Niet mee eens. Jack is heel belangrijk in Baman 1 en zet het grotendeels naar zijn hand. Maar Tim Burton is wel iemand die veel meer zijn stempel op een film drukt dat Nolan.... Zonder Burton was de eerste Batman film nooit zo bizar geworden. Nolan is volgens mij volstrekt inwisselbaar met enkele andere Hollywood blockbuster regisseurs zoals bijv. Brian Singer. (Die ik betere films vind maken)

De sterrencast in Dark Knight maken het JUIST een standaard blockbuster.


avatar van something_else

something_else

  • 62 berichten
  • 0 stemmen

Al DeNiro schreef:

Ik heb de volgende vraag voor mensen die TDK zo geweldig vinden:

Het acteerwerk van Heath Ledger is misschien wel 4,5/5 sterren of cijfer 9,0 waard, maar wat blijft er van de film over als The Joker niet in beeld is?

Een matige film als je het mij vraagt.

Niet veel


avatar van Respekked

Respekked

  • 6286 berichten
  • 1232 stemmen

@ Jaxxx. Als er twee figuren zijn die niks bijdragen aan de meeste films dan zijn het wel Morgan Freeman en Eric Roberts (hoewel in the Best of the Best vind ik em sterk)


avatar van Ricky Roma

Ricky Roma

  • 302 berichten
  • 26 stemmen

Reinbo schreef:

Nolan is volgens mij volstrekt inwisselbaar met enkele andere Hollywood blockbuster regisseurs zoals bijv. Brian Singer. (Die ik betere films vind maken)

Bryan Singer heeft maar 2 goede films gemaakt (The Usual Suspects & X2)) terwijl Nolan nog altijd een slechte film moet maken. Valkyrie ziet er niet slecht uit though, maar het is weer geen meesterwerk zoals The Usual Suspects.


avatar van Jaxxx

Jaxxx

  • 356 berichten
  • 829 stemmen

Reinbo schreef:

(quote)

Niet mee eens. Jack is heel belangrijk in Baman 1 en zet het grotendeels naar zijn hand. Maar Tim Burton is wel iemand die veel meer zijn stempel op een film drukt dat Nolan.... Zonder Burton was de eerste Batman film nooit zo bizar geworden. Nolan is volgens mij volstrekt inwisselbaar met enkele andere Hollywood blockbuster regisseurs zoals bijv. Brian Singer. (Die ik betere films vind maken)

De sterrencast in Dark Knight maken het JUIST een standaard blockbuster.

WTF praat je ineens over Bryan Singer, WTF heeft hij te maken met heel deze franchise?! Nolan heeft ook een bepaalde handelsmerk ontwikkeld in de loop der jaren en zoals m'n voorganger zei, Nolan moet nog een slechte film maken. Inwisselbaar? Absoluut niet, deze film is zo succesvol geworden, deze stijgt met kop en schouders boven alle blockbusters uit. Dit noem je geen standaardblockbuster, dat weet je zelf dondersgoed.


avatar van Pastichio Rocker

Pastichio Rocker

  • 6344 berichten
  • 0 stemmen

Jaxxx schreef:

standaardblockbuster

Mooi Scrabble-woord. 3x woordwaarde ftw!


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

Ricky Roma schreef:

(quote)

Bryan Singer heeft maar 2 goede films gemaakt (The Usual Suspects & X2)) terwijl Nolan nog altijd een slechte film moet maken.

Die mening deel ik niet Memento was afschuwelijk en Insomnia er zwak. Ook beide Batmans zijn beide niets bijzonders. Enkel zijn debuut was aardig, mar dat haalt het niet bij dat van Singer. En met één remake en twee sequels (totaal 5) is het nu niet bepaald een originele geest zoals Burton...


avatar van Mochizuki Rokuro

Mochizuki Rokuro

  • 18943 berichten
  • 16556 stemmen

Reinbo schreef:

Enkel zijn debuut was aardig, mar dat haalt het niet bij dat van Singer.

Usual Suspects is toch niet Singers debuut. Of bedoel je Public Access, heb zelf de film niet gezien (en jij wel zie ik)? Is die echt zo geweldig. Vind zelf ook Following nog steeds Nolans beste (want meest originele) film.


avatar van Pastichio Rocker

Pastichio Rocker

  • 6344 berichten
  • 0 stemmen

Geneuzel over regisseurs en hun debuutfilms die helemaal niks met TDK te maken hebben.


avatar van Naomi Watts

Naomi Watts

  • 54554 berichten
  • 3155 stemmen

Nolan heeft alles met TDK te maken.