Genre: Thriller / Drama
Speelduur: 118 minuten
Oorsprong:
Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Geregisseerd door: Sam Peckinpah
Met onder meer: Dustin Hoffman, Susan George en Peter Vaughan
IMDb beoordeling:
7,4 (67.826)
Gesproken taal: Engels
On Demand:
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Straw Dogs
"Sometimes a man is forced to defend his honor."
Wiskundige pacifist David Sumner en zijn vrouw verhuizen naar een rustig dorpje in Engeland om de misdaad in de Verenigde Staten te ontvluchten. Daar worden ze voortdurend lastig gevallen, bedreigd en beledigd. Totdat de stoppen doorslaan..
Externe links
Acteurs en actrices
David Sumner
Amy
Tom Hedden
Maj. John Scott
Charlie Venner
Chris Cawsey
Riddaway
Norman Scutt
Bobby Hedden
Janice Hedden
Video's en trailers
Reviews & comments
orbit
-
- 12092 berichten
- 0 stemmen
Zij heeft gewoon een karakter met weinig diepgang, en dat word juist heel gedetailleerd getoond. neem bijvoorbeeld die pesterijtjes tegen haar man en haar reactie op die opgeknoopte kat en op de bestorming van het huis. Haar karakter is vooral emotioneel en nog niet helemaal volwassen.
Sorry voor mijn woordkeuze, maar het is een greppeldel eerste klas! Hoffman is gewoon ernstig de lul in deze film.
kort0235
-
- 605 berichten
- 480 stemmen
Lang geleden gezien en een aantal scenes bleven me altijd bij. Nu nog steeds een redelijk goede film met al die dorpsgekken en de sullige Dustin Hoffman, die een echte kerel wordt.
Een 3.5*
Riddick
-
- 434 berichten
- 650 stemmen
Goede film met een goed verhaal. Had totaal iets anders verwacht toen ik de recensie in de Tros Kompas las, maar dat even terzijde. Goede acteer prestaties en (soms) schokkende beelden, en dan al helemaal voor die tijd. Vond Hoffman soms wel irritant met zijn korte en 'domme' antwoorden. Echt een man die niet getrouwd moest zijn. Verder wel een goede film. 3.5*
mikoz
-
- 11297 berichten
- 867 stemmen
Een alleraardigste film die het vooral moet hebben van de hele sfeer die het met zich meebrengt.
Hoffman en de prachtige Susan George spelen goed en zetten beide hun personage goed neer alhoewel ik vond dat miss George af en toe toch wel wat rare trekjes had. Het einde vond ik helaas toch wel iets minder en was niet helemaal zoals ik gehoopt had en bracht toch ook wel wat rare wendingen met zich mee , waarom sloegen de pesterijen om in het willen moorden , alleen omdat ze die zogenaamde ''dader'' wouden hebben zonder enig bewijs dat hij hun dochter had vermoord ? en waarom gaf Hoffman de dader niet gewoon aan hun mee ? hij wist terslotte ook niet wat voor gruwelijks hij wel niet had gedaan..
Anyway toch een prima film zeker voor die tijd.
3,5*
kort0235
-
- 605 berichten
- 480 stemmen
Ja, het einde vond ik ook niet zo sterk. Hoe kan het nou dat zo' n sullige David Sumner opeens veranderd in een soort rambo. Mensen in nood doen rare sprongen, ik weet het, maar in deze film kwam dat niet goed naar voren. Ik was niet zo kapot van die Susan George, dat kindvrouwtje/ huppelkutje paste totaal niet bij dat wiskundegenie.
stalker
-
- 303 berichten
- 322 stemmen
Belachelijke 'macho porn' van supermacho Peckinpah die alle registers opentrekt omdat hij indruk wil maken.
Straw Dogs is de 'Rambo' voor filmrecensenten en intellectuelen.
toch nog 1,0 (voor het acteren van Dustin Hoffman )
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Belachelijke 'macho porn' van supermacho Peckinpah die alle registers opentrekt omdat hij indruk wil maken.
Straw Dogs is de 'Rambo' voor filmrecensenten en intellectuelen.
toch nog 1,0 (voor het acteren van Dustin Hoffman )
Wat een onzinnige opmerkingen. Mag een film geen indruk wilen maken? En Rambo is ook geweldig. (zie mijn post bij die film).
Wat is er mis met 'macho porn' Heb je moeite met het tonen van geweld en het daarom zo noemt?
Verder handelt de film over veel meer thema's dan macho gedrag.
Bert1
-
- 2196 berichten
- 0 stemmen
Belachelijke 'macho porn' van supermacho Peckinpah die alle registers opentrekt omdat hij indruk wil maken.
Straw Dogs is de 'Rambo' voor filmrecensenten en intellectuelen.
toch nog 1,0 (voor het acteren van Dustin Hoffman )
Dat is wel een erg oppervlakkige analyse.
mikoz
-
- 11297 berichten
- 867 stemmen
is nu al 57 jaar
36 jaar geleden was ze 21.
nightbreed
-
- 3360 berichten
- 5029 stemmen
Goede film met een erg goede opbouw.
Wat waren die mannetjes naar zeg, kreeg echt moordneigingen.
Cijfer: 3,5
stalker
-
- 303 berichten
- 322 stemmen
Belachelijke 'macho porn' van supermacho Peckinpah die alle registers opentrekt omdat hij indruk wil maken.
Straw Dogs is de 'Rambo' voor filmrecensenten en intellectuelen.
toch nog 1,0 (voor het acteren van Dustin Hoffman )
Dat is wel een erg oppervlakkige analyse.
Inderdaad, laten we vooral niet chique gaan doen over deze platte film met machoboodschap: Nerd is pas een echte man, als hij eerst 'initiatie' goed afrondt en na orgie van geweld tenslotte vaststelt dat hij ook niet meer weet waar zijn huis is. Deze 'existentialistische laag' dient als 'lokaas' voor intellectuelen, die deze film hoger waarderen dan een machomovie als Rambo (schijnt niet chique te zijn) Maar in feite drijven beide films op geweld(dagdigheid). Fight Club is ook zo' n film, die een diepere laag simuleert voor intellectuelen, maar ondertussen ordinaire macho porn is.
kort0235
-
- 605 berichten
- 480 stemmen
Inderdaad, laten we vooral niet chique gaan doen over deze platte film met machoboodschap: Nerd is pas een echte man, als hij eerst 'initiatie' goed afrondt en na orgie van geweld tenslotte vaststelt dat hij ook niet meer weet waar zijn huis is. Deze 'existentialistische laag' dient als 'lokaas' voor intellectuelen, die deze film hoger waarderen dan een machomovie als Rambo (schijnt niet chique te zijn) Maar in feite drijven beide films op geweld(dagdigheid). Fight Club is ook zo' n film, die een diepere laag simuleert voor intellectuelen, maar ondertussen ordinaire macho porn is.
Wat een onzinnig gebral !!!!!
Bert1
-
- 2196 berichten
- 0 stemmen
Inderdaad, laten we vooral niet chique gaan doen over deze platte film met machoboodschap: Nerd is pas een echte man, als hij eerst 'initiatie' goed afrondt en na orgie van geweld tenslotte vaststelt dat hij ook niet meer weet waar zijn huis is. Deze 'existentialistische laag' dient als 'lokaas' voor intellectuelen, die deze film hoger waarderen dan een machomovie als Rambo (schijnt niet chique te zijn) Maar in feite drijven beide films op geweld(dagdigheid). Fight Club is ook zo' n film, die een diepere laag simuleert voor intellectuelen, maar ondertussen ordinaire macho porn is.
Rambo is een film die ik met een glimlach op het gezicht kijk, Straw Dogs niet. (Je standpunt over Fight Club kan ik me in vinden, het is namelijk een erg geforceerde film.)
De film heeft zijn status bereikt niet door een paar borsten of een "coole" actiescene maar door zijn eigenzinnige kille sfeer waar je in opgezogen wordt.
Vreemd dat je bepaalde dingen zo fout interpreteert, je hebt namelijk een aardige top10.
stalker
-
- 303 berichten
- 322 stemmen
Wat een onzinnig gebral !!!!!
wat een uitroeptekens ...
stalker
-
- 303 berichten
- 322 stemmen
door zijn eigenzinnige kille sfeer waar je in opgezogen wordt.
Vreemd dat je bepaalde dingen zo fout interpreteert, je hebt namelijk een aardige top10.
Voor jou is het in dit geval een foute interpretatie. maar ik hou over het algemeen niet zo van gewelddadig films en Peckinpah is zeker niet een van mijn favouriete regisseurs. Het kan filmtechnisch allemaal wel knap gemaakt zijn, maar ik vind zijn boodschap gewoon goed fout: "jongetje wordt pas echt man als hij gaat moorden."
Dan hoeft voor mij de hele film al niet meer, maar de boodschap werd pas op het einde goed duidelijk, helaas...
Turkeyloverz
-
- 4239 berichten
- 1459 stemmen
Voor jou is het in dit geval een foute interpretatie. maar ik hou over het algemeen niet zo van gewelddadig films en Peckinpah is zeker niet een van mijn favouriete regisseurs. Het kan filmtechnisch allemaal wel knap gemaakt zijn, maar ik vind zijn boodschap gewoon goed fout: "jongetje wordt pas echt man als hij gaat moorden."
Dan hoeft voor mij de hele film al niet meer, maar de boodschap werd pas op het einde goed duidelijk, helaas...
Ik dacht dat de boodschap meer iets als "ieder mens heeft een grens" was.
mister blonde
-
- 12698 berichten
- 5832 stemmen
nightbreed
-
- 3360 berichten
- 5029 stemmen
Thee?
Ik denk dat een dikke vette joint meer had kunnen oplossen, waren ze meteen goede vrienden geworden 
stalker
-
- 303 berichten
- 322 stemmen
Ik dacht dat de boodschap meer iets als "ieder mens heeft een grens" was.
Als dat zo was, dan had Peckinpah die grens niet zo ver hoeven te overschrijden. Je kunt grenzen heel goed aangeven door voortijdig te stoppen, maar dan vinden de meeste kijkers het boring en hou je er geen spraakmakende film aan over. Dus moeten alle registers open voor het juiste effect.
Maar er is natuurlijk niets nieuws onder de zon. Vroeger namen de Romeinse vaders hun zoontjes mee naar de gladiatoren om ze alvast aan bloed en geweld te laten wennen omdat ze daarmee dachten 'een echte man' van hun kind te maken. Aan een kijkwijzer of leeftijdkeuring deden ze in het Romeinse Rijk niet. Peckinpah doet niet veel anders: bij hem is een beschermende moraal voor mietjes en een echte man moet los kunnen gaan en zijn moordinstinct kunnen uitleven.
Turkeyloverz
-
- 4239 berichten
- 1459 stemmen
Als dat zo was, dan had Peckinpah die grens niet zo ver hoeven te overschrijden. Je kunt grenzen heel goed aangeven door voortijdig te stoppen, maar dan vinden de meeste kijkers het boring en hou je er geen spraakmakende film aan over. Dus moeten alle registers open voor het juiste effect.
Hoe had je deze grens kunnen stoppen? De mensen in de dorp komen zo ongeveer over als barbaren. Omdat David te geduldig was, dachten ze hun gang te gaan. Ze wisten alleen niet dat ook David een grens had. En die overschrijdden ze. (vrouw meerdere malen verkracht, huis totaal verwoest etc.)
Maar er is natuurlijk niets nieuws onder de zon. Vroeger namen de Romeinse vaders hun zoontjes mee naar de gladiatoren om ze alvast aan bloed en geweld te laten wennen omdat ze daarmee dachten 'een echte man' van hun kind te maken. Aan een kijkwijzer of leeftijdkeuring deden ze in het Romeinse Rijk niet. Peckinpah doet niet veel anders: bij hem is een beschermende moraal voor mietjes en een echte man moet los kunnen gaan en zijn moordinstinct kunnen uitleven.
Je zoekt er echt te veel achter. David is een kalme, intelligente, geduldige man. Hij is juist een man van de wet. Hij zei nog zo vaak dat hij op de politie wou wachten en die man niet aan hen kon geven. Het is niet dat David een gewelddadige man is. Aan het eind zie je een man dat zijn huis en zijn vrouw ,op welke wijze dan ook, wil beschermen.
mister blonde
-
- 12698 berichten
- 5832 stemmen
Als dat zo was, dan had Peckinpah die grens niet zo ver hoeven te overschrijden.
Nee! Liever een brave film die rekening houdt met tere zieltjes. Zullen we het er maar op houden dat jij issues hebt met expliciet geweld in films?
[edit] Zie nu dat je 1900 op 1 hebt staan. Het expliciete geweld was daar opeens niet om te shockeren (met dat hele Romeinse verhaal erbij)? [/edit]
stalker
-
- 303 berichten
- 322 stemmen
Zie nu dat je 1900 op 1 hebt staan. Het expliciete geweld was daar opeens niet om te shockeren (met dat hele Romeinse verhaal erbij)?
Ik ben niet voor het boycotten van geweld in films, want we leven helaas in een gewelddadige wereld. Maar over het algemeen hou ik niet van films waarin het geweld een essentieel onderdeel is. Een van de uitzonderingen daarop die ik wél kan waarderen, is Apocalypse Now. Psychologisch zit die film gewoon heel knap in elkaar. In Straw Dogs vind ik dat het geweld teveel als vermaak gepresenteerd wordt. Novecento heeft ook zeer gewelddadige momenten maar daar is het een onderdeel van het historische decor. Ik vind niet dat Bertoluci zich daarin schuldig maakt aan effectbejag.
Turkeyloverz
-
- 4239 berichten
- 1459 stemmen
Novecento heeft ook zeer gewelddadige momenten maar daar is het een onderdeel van het historische decor. Ik vind niet dat Bertoluci zich daarin schuldig maakt aan effectbejag.
Je geeft Straw Dogs totaal geen kans. Wat voor een einde zou jij zo een film geven dan? De hele film is dan niet goed, want op het begin zie je al veel dingen die leiden tot dit einde. David komt op het begin nog een beetje als een mietje en dat is hij eigelijk ook denk ik, tot je hem zijn gevoelige snaar raakt natuurlijk.
Straw Dogs heeft ook zeker psychologische elementen trouwens, vind ik.
stalker
-
- 303 berichten
- 322 stemmen
David komt op het begin nog een beetje als een mietje en dat is hij eigelijk ook denk ik, tot je hem zijn gevoelige snaar raakt natuurlijk.
Straw Dogs heeft ook zeker psychologische elementen trouwens, vind ik.
Die psychologische laag is idd wel aanwezig in Straw Dogs, bijv. met de tussensnijdingen van David in de verkrachtingsscene. Maar ik vind de visie van Peckinpah er erg dik bovenop liggen: hij dringt de kijker een machowereldbeeld op. Je zegt het zelf al: In het begin in David nog een mietje totdat je hem op zijn gevoelige plek raakt zodat hij los kan gaan. Daaruit concludeer ik dat een man een mietje zou blijven als hij niet zijn tanden laat zien en dat hij pas een echte man zou worden als hij zijn tegenstander vernietigt.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Ik vind niet dat Bertoluci zich daarin schuldig maakt aan effectbejag.
Nee, die kat was er alleen om een kleine nuance in het karakter van Sutherland aan te brengen....
Turkeyloverz
-
- 4239 berichten
- 1459 stemmen
Die psychologische laag is idd wel aanwezig in Straw Dogs, bijv. met de tussensnijdingen van David in de verkrachtingsscene. Maar ik vind de visie van Peckinpah er erg dik bovenop liggen: hij dringt de kijker een machowereldbeeld op. Je zegt het zelf al: In het begin in David nog een mietje totdat je hem op zijn gevoelige plek raakt zodat hij los kan gaan. Daaruit concludeer ik dat een man een mietje zou blijven als hij niet zijn tanden laat zien en dat hij pas een echte man zou worden als hij zijn tegenstander vernietigt.
Dit alles begon toen dat meisje op dat feest de oudere jongen vroeg om met haar te gaan wandelen. Ze begint zelf met kussen etc., maar het is de jongen die wordt gezien als een beest.
Dan, als David hem oppikt, wil hij hem niet aangeven aan de familie van dat meisje, alleeen omdat hij het volgens de wet wil doen. Zolang er geen politie is, komt die jongen het huis niet uit dus. Dat alles begon dus niet omdat hij zo gewelddadig is, maar omdat hij een man van de wet is én (later) omdat hij zijn vrouw wilde beschermen.
Als je het zo eens bekijkt is David niet de macho, maar ontstaat het geweld omdat een groep uit de dorp wraak willen nemen en omdat een ander (David) dat wilde voorkomen en het volgens de wet wou doen. En dat alles resulteert tot een gewelddadig scene, wat me niet verbaast.
Bekijk ook

Papillon
Avontuur / Drama, 1973
351 reacties

Mississippi Burning
Misdaad / Drama, 1988
189 reacties

Novecento
Drama / Historisch, 1976
379 reacties

Happiness
Drama / Komedie, 1998
642 reacties

Deliverance
Thriller / Avontuur, 1972
495 reacties

The Wild Bunch
Western / Actie, 1969
338 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.











