Le Scaphandre et le Papillon (2007)

Alternatieve titel: The Diving Bell and the Butterfly

Frankrijk / Verenigde Staten
Drama / Biografie

geregisseerd door Julian Schnabel
met Mathieu Amalric, Emmanuelle Seigner en Marie-Josée Croze

Op 8 december 1995 kreeg Jean-Dominique Bauby, journalist bij het Franse Elle en pas 43 jaar oud, een beroerte. Hij raakte in een coma en toen hij bij bewustzijn kwam bleek dat hij over zijn hele lichaam verlamd was geraakt, met uitzondering van één oog. De film vertelt over deze waargebeurde gebeurtenissen en hoe Bauby opgesloten zat in zijn niet functionerende lichaam. Zijn ene werkende oog werd zijn enige band met de buitenwereld, door simpelweg 1 keer te knipperen voor 'ja' en twee maal voor 'nee' .

avatar van Bibelonseberg
Wat een film. Ongelooflijk goed gemaakt, je kruipt als het ware in de huid van Jean-Dominique Bauby. Dramatisch ook vanwege het niet meer bij machte zijn om de pijnlijke dingen niet meer goed te kunnen maken. Hij heeft ondanks alles toch nog een boek geschreven (Staat ook nier bij ons in de boekenkast en heet Vlinders in een duikerpak.)
Ben filmliefhebber en geen leesfanaat, maar deze ga ik binnenkort toch eens openslaan.

avatar van Schildpad.
Voor de tweede keer gezien, het blijft een ontzettend mooie film!

avatar van maerk
Verwachtte meer en viel visueel tegen.

Dit had een visueel kunstwerk kunnen worden. De fantasieën van een grotendeels verlamd man hadden prachtig verbeeld kunnen worden. Het zag er allemaal nog veelbelovender uit, omdat niemand minder dan Janusz Kaminski het camerawerk verzorgde. Van Schnabel had ik al helemaal een visuele trucendoos verwacht, Before Night Falls was op dit vlak sterker. Maarja, niet dus. Er zitten wel mooie shots (de bloemen, het gras in de wind) en interessante ideeën in hoor. In het begin vond ik het erg interessant dat we door de ogen van Jean-Do keken, maar het verloor uiteindelijk zijn kracht en begon te vervelen. Voor de rest is de film ook wel aardig. Aardig acteerwerk, aardig verhaaltje, aardige regie, niet veel meer.

Tegenvaller, 3*.

avatar van Redlop
Reinbo schreef:
Hij had eerst drie weken in coma gelegen......

De periode voorafgaand aan de film. Het eerste shot is vanuit Jean-Do die ontwaakt uit een coma dus er is gedurende de gehele film geen comapatiënt.

avatar van 93.9
Viel heel erg tegen.
Zeer zeer overgewaardeerd.
Voor mij is een intrigerend verhaal echt niet voldoende, probeer er liever iets moois van te maken.

avatar van Dennis Evahi
Traantjes heb ik wel weggepinkt bij deze aangrijpende film. ik zal nooit meer klagen.....

*****

avatar van donkied
Wat een ontzettend mooie film. Op meerdere momenten was ik echt ontroerd en geraakt. De scene dat hij met zijn vader belt vond ik eigenlijk de allermooiste scene. Toch zaten er een paar scenes in de film die ik iets minder vond.

Ik ben sowieso erg te spreken over het camerawerk. Het opgesloten gevoel werd meteen heel duidelijk laten zien. Ik weet alleen niet waarom maar ik had meer van deze film verwacht. Met wat kleine mutaties had hij een 5 kunnen krijgen.

E S A R I N T U L

Wat een mooie en indrukwekkende film! Goed dat film niet te sentimenteel werd. De telefoon-scène met zijn pa was erg ontroerend.... Ik wens dit echt niemand toe. Zal ik er ook zo mee omgaan als Jean-Do....

*nu branden op dvd*

avatar van Banjo
ik heb m in 2 delen gezien en dat had ik niet moeten doen.
in 1 keer kijken (maar zwaar is hij wel..)

4 1/2 ster

avatar van SnakeDoc
Prima film!

Met paar goeie aangrijpende stukjes (zoals pa die zijn zoon belt).

Vond het uiteindelijk wel een beetje langdradig en van het zelfde!
Ken inmiddels het alfabet ook weer uit m n hoofd

* * * en een halfje!

Wat een indrukwekkende film. Ik moest er even in komen, maar ik zat al snel op het puntje van mijn stoel. Je moet er toch niet aan denken dat je dit overkomt. Erg ontroerend, ik heb meteen het boek besteld!

tres bien!

avatar van navulverpakking
Ontzettend mooi!

Ik heb deze film gekeken op het moment dat mijn moeder ook het Locked In Syndroom had. Hierdoor heb ik, haar laatste dagen, nog redelijkerwijs met haar kunnen "communiceren". Zoals in de film met letterkaarten en bepaalde oogbewegingen heb ik toch nog haar laatste wensen kunnen achterhalen. Het besef dat mijn moeder niet meer beter zou worden en zou overlijden werd door de film duidelijk en heb daardoor meer tijd gemaakt om resterende dagen met haar door te brengen en afscheid te nemen.

Zeer goede, aangrijpende film, met een realistisch beeld van een vreselijke aandoening.

avatar van Noodless
Fascinerende film , sterk acteerwerk, de cinematografie is heel mooi, origineel, ontroerend en diepzinnig. Een film die in je gedachte zal bij blijven. 8/10

Heel aangrijpende film, en mooi in scene gezet. Je zult toch maar zo opgesloten zitten in jezelf. Brrr.

avatar van nachtschade
Viel me een beetje tegen, en ik onderschrijf de mening van maerk. Hier was meer van te maken geweest. Ik kon me maar moeilijk inleven in de hoofdpersoon, iets wat me bij een enigszins vergelijkbare film als Requiem for a dream veel beter lukte. Desalniettemin een aangrijpend verhaal, maar de uitbeelding ervan, kon me niet voldoende boeien. Jammer......

laundromat
@nachtschade: kun je de vergelijking met Requiem...verklaren? Ik zie het niet?

avatar van nachtschade
In beide films wordt getracht de teloorgang van de hoofdpersonen neer te zetten, vanuit het oogpunt van de hoofdpersonen. Het beeld wat in Requiem geschetst werd, vond ik veel schokkender en realistischer m.a.w. ik kon me verplaatsen in de hoofdpersonen. Dit maakte de ervaring voor mij tijdens het zien veel intenser. Ik betrapte mezelf bij the diving bell er op dat mijn gedachten regelmatig afdwaalden, en dat is geen goed teken. Ik vond de manier waarop de hoofdpersoon in deze film zijn lot onderging, te emotieloos. Hier had m.i. veel meer ingezeten. Dit gegeven vond ik in Requiem juist erg sterk en ook al is requiem geen waargebeurd verhaal, ik vond het echt overtuigender.
Maar goed, dat is mijn mening......;)

laundromat
Ok ik snap wat je zegt, maar deel jouw mening en inzicht niet. Prima natuurlijk (: Ik heb ook wel es met een film dat ik aan een andere film moet denken waar het op het 1e gezicht (en soms 2e gezicht) niets mee te maken heeft...

avatar van Jessen0wnt
Je hebt van die films, die gewoon een recensie verdienen. Een film die zo uniek is in zowel verhaal als uitvoering, een meesterwerk die even de aandacht verdiend. Een film die je op de een of andere manier erg aangrijpt, je laat meeleven, doordat de regisseur je een kans geeft d.m.v. voice-over om in te leven in de hoofdpersoon, Jean. Je stil te laten staan, bij alles wat als normaal word beschouwen. Je bewust te laten worden van je bewustzijn, zoals de regisseur mooi verwoord. Een film die de perfecte timing heeft om je te shockeren, te ontroeren en je een klein beetje de rillingen te geven. Want het was soms best een griezelig idee, vond ik. Een film die ik als ware kunst beschouw. Met bijzondere en vooral gedurfde beelden en montage was het erg kunstzinnig. Een film waar je voor open moet staan, een ander niveau. Een ander soort. Een film ik met respect heb gekeken. Bravo!

The Diving Bell and the Butterfly is DIE film.
4,5 ster.

avatar van Thom1994
Is de Filmposter nou veranderd of.. ?

kappeuter (moderator)
Of

of niet

kappeuter (moderator)
Ik bedoelde dus 'niet'.

avatar van Thom1994
Vreemd. Hij komt mij helemaal niet bekend voor.

avatar van Mochizuki Rokuro
Thom1994 schreef:
Vreemd. Hij komt mij helemaal niet bekend voor.

Hij staat hier toch echt al zolang ik me kan herinneren.

avatar van Thom1994
Ja, dat kan. Heb ik niet goed opgelet.

avatar van Jessen0wnt
Ik vind deze poster veel meer bij het verhaal passen dan de poster/afbeelding die Quality Film Collection gebruikt. Deze is lekker vaag en kunstzinnig, net zoals de film.

avatar van lykathea
Vandaag weer eens gezien (ditmaal in een keuzevak filmanalyse) en het blijft een unieke, interessante en schitterende ervaring.

En wat blijft die Max von Sydow ijzersterk. Op het visuele vernuft na steelt hij toch wel de show, hartverscheurend de twéé scènes met deze grootheid.