The Ring (2002)

Verenigde Staten / Japan
Horror / Mystery

geregisseerd door Gore Verbinski
met Naomi Watts, Martin Henderson en David Dorfman

Een mysterieuze videoband richt een ware slachting aan onder een groepje tieners. Iedereen die de video kijkt, krijgt een telefoontje met de mededeling dat hij of zij nog maar een week te leven heeft. De jonge reporter Rachel gaat op onderzoek uit, maar nadat zij samen met haar zoontje de band bekijkt, raakt ze verwikkeld in een race tegen de klok.

• vanaf woensdag 6 maart te koop op blu-ray

avatar van erik neuteboom
Na het zien van The Ring 1 en 2 in de Amerikaanse versie heb ik vanavond de DVD gezien van de Japanse versie. Op zich is het voor mij al bijzonder om Japanners te zien acteren (ik ken alleen Tora Tora ter vergelijking), wat me opviel is dat ze wat onderkoeld ogen maar direct onder de oppervlakte broeit het enorm en dat zie je in deze film goed bij beide hoofdrolspelers, ze vlammen af en toe behoorlijk op. De spanning is er natuurlijk wel iets af als je al twee versies hebt gezien maar toch vond ik deze originele Japanse versie de moeite waard: de opbouw is goed, er zitten diverse mysterieuze en ogenschijnlijk onlogische wendingen in en de paranormale factor in deze film geeft halverwege een extra dimensie in de spanning. Het filmen op diverse locaties geeft het geheel ook nog eens de nodige dynamiek. Wel jammer dat ik deze versie niet eerst heb gezien, voor de Amerikaanse versie deel 1 en 2 want dan had ik het waarschijnlijk toch iets spannender gevonden. Nu blijf ik steken op een welverdiende 3,5 ster voor een goede thriller, niets meer of minder.

avatar van Rizz
Verdomd aantrekkelijk meisje, alleen daarom al een 4.

avatar van erik neuteboom
Wie? Sadako ?

BBC
Let me see it schreef:
vond de film btje saai en langdraderig maar dat geestmeisje is 1 van de engste horrorkarakters wat ik ook gezien heb! brrrr!

helemaal mee eens, haha. ik vind haar zelf ook zeer eng. vond de film dus ook zeer goed en eigenlijk best wel eng haha. nou 't hangt er natuurlijk ook af wat je eng vindt, dus ik snap veel reacties wel. maar ik vond m echt zeer geslaagd!

avatar van tieske!
Ik vond de film niet zo eng eigelijk
en dat vond ik minder.
als ik horror kijk, wil ik bang worden,

toen ik deze film zag was ik 6 ik kon 1 week niet slapen

avatar van Demeter
clockwork72 schreef:
Idd smaken verschillen maar deze film is gewoon in 1 woord: crap. De horror is in deze film ver te zoeken.

Wel als je onder horror alleen maar verstaat: moordende personen die op je af komen met een scherp voorwerp waarmee ze veel spuitend bloed veroorzaken.
Sommige mensen hebben dat na een paar keer wel eens gezien en willen zinderende spanning opgewekt door sfeer en onverklaarbare bovennatuurlijke verschijnselen. Wat mij betreft veel enger dan de gebruikelijke voorspelbare westerse horror.

avatar van RaouL#1
Deze film gezien toen ik 11 was, ik heb toen serieus nachtmerries gehad.

Nu 9 jaar later voor de 2e keer gezien. De film blijft eng, maar het verhaal slaat eigenlijk helemaal nergens op.

2,5 voor de sfeer en het meisje dat uit de put komt.

avatar van Joanke1321
De film was niet echt eng ofzo. maar het verhaal vond ik geweldig. En om de een andere reden vind ik film met kinderen als de Bad/Scary Guy leuker. Net zoals Orphan.

avatar van Noodless
Blijft voor mij de beste remake op de Aziatische horror tot nu toe.
Al een tijd geleden dat ik hem gezien heb, maar vond deze film best creepy. En natuurlijk is voor mij Naomi Watts een groot pluspunt in de film naast de geweldige Sadako

avatar van welat
Wat was er zoo eng aan ? ;/
zoo overrated...

avatar van rambam3
ongeloofelijk eng personage,
erg goede horrofilm!
4 sterren

avatar van Stinius
Een typische horror met aardig wat schrik momenten. Helaas waren ze niet erg eng en kon ik makkelijk slapen na het zien van deze film. Overigens wel een sterk verhaal, wat deze film toch de moeite waard maakt..
Zeker kijken als je van horror houdt, niet kijken als je enge schrik momenten wilt zien.

avatar van Demeter
Aan alle mensen die de film niet eng vinden: Welke film vinden jullie dan wel eng?

avatar van clockwork72
Geen een. Teminnste nog niet tegengekomen.

Het is al weer een aantal jaar geleden dat ik deze heb gezien maar in mijn herinnering was de sfeer in deze film altijd heel sterk. Alleen de sfeer kon me al goed de creeps geven. In mijn herinnering was dit een sterke film.

*4 sterren, voor nu althans zal hem moeten herzien want het dus best lang geleden.

avatar van hellblazer93
Heb deze film nog maar eens herzien nadat ik de originele versie ook heb gezien die ik toch wat minder vond. Achteraf is die ook niet zoveel slechter, maar hier wordt net even wat beter geacteerd en is het kleurgebruik sfeervoller. Het verhaal vind ik ook erg sterk en deze film voegt toch wel wat toe aan de Japanse versie vind ik. Hier wordt alles ook net iets duidelijker uitgelegd en krijg je als kijker wat meer tijd om dingen te begrijpen (wat niet altijd noodzakelijk was). Toch zitten er leuke toevoegingen in die niet in de originele versie te zien waren (het kamertje van Sadako vinden bijvoorbeeld). Verder is de spanning wel degelijk aanwezig in de film en zijn er wel een paar aardige schrikmomenten.
Blijft op 4 sterren staan.

avatar van killer13
geweldige horrorfilm! ik heb gehoord dat er een 3de komt, klopt dit?

avatar van %%%%%%
killer13 schreef:
geweldige horrorfilm! ik heb gehoord dat er een 3de komt, klopt dit?

Dan ben je goed ingelicht

avatar van woopie
Ohhhh, een 3D versie, vet!!!

Die had er eigenlijk acht jaar terug moeten zijn!!

Toen zij (heel vernieuwend toen) uit de televisie kwam kruipen, hehe!

avatar van %%%%%%
Dat zou helemaal top zijn

revengeyo
woopie schreef:
Ohhhh, een 3D versie, vet!!!

Die had er eigenlijk acht jaar terug moeten zijn!!

Toen zij (heel vernieuwend toen) uit de televisie kwam kruipen, hehe!

hij zegt niet 3d versie, maar een 3de deel.

ik heb deze film gezien toen i k zes was , toen was ik echt wel bang enzo xd maar eergisteren heb ik hem opnieuw gekeken samen met men nicht , soms was het wel eng en soms dacht je wel : nu gaat het eng worden ! maar nee , spijtig dat er niet echt schrikmomentjes waren.bevoorbeeld toen die man dood ging , mochten we zijn gezicht niet zi ndaarna wel maar dat was maar ff , en ook toen ze samara vast had in de water put ging haar gezicht langzaam weg maar het zo uenger zijn als het opeens gebeurd maarja , samara was wel eng :S

avatar van glaedr
Lalalalax schreef:

avatar van Nitrouz
glaedr schreef:

Hij is nu 15 of 16.

The Ring is er vannacht op! Ik hoop dat ik hem in mijn eentje durf af te kijken, voorgaande keren dat ik hem zag was ik al doodsbang.

Welke ouders laten nu een kind van 6 jaar zo'n film zien

glaedr schreef:

Heel leuk dat je reageert op deze film, maar let wel op je spelling.

In welk decennium leef jij? Dit is de text generatie nu eenmaal en niet iedereen is literair. Het is bekend dat het slecht gesteld is met die groep m.b.t. de Nederlandse taal en dus ook de spelling. Ik betrap mezelf er ook op dat ik vaak 'ff 'schrijf i.p.v. 'even' of "kheb' en 't' bijvoorbeeld. XD

avatar van glaedr
Lupussy Galore schreef:

Doe er dan wat aan! Het is proletarische onzin, dat geldt ook voor smileys.

joyce.bb
Demeter schreef:

texas chainsaw massacre en soortgelijke films met soortgelijke themas.

Mensen die er van de buitenkant aardig uitzien,in t sociale leven verdienstelijk zijn,en achter de schermen moorden. Of mensen in hun kelder "houden".
Dus de ware psychopatenfilms.

Ontopic: wat ik niet snap is wie heeft de film gemaakt die uiteindelijk op die videoband te zien is.

avatar van Nitrouz
joyce.bb schreef:

texas chainsaw massacre en soortgelijke films met soortgelijke themas.

Dus de ware psychopatenfilms.

Daar komen we achter in het derde deel.