28 Weeks Later (2007)

Verenigd Koninkrijk
Horror / Sciencefiction

geregisseerd door Juan Carlos Fresnadillo
met Robert Carlyle, Rose Byrne en Catherine McCormack

Zes maanden na de uitbraak van een virus in Groot-Brittannië verklaart het Amerikaanse leger de ziekte onder controle te hebben. Hoewel een groot deel van het land nog steeds in quarantaine is, wordt Londen langzaam heropgebouwd en nemen de overlevenden opnieuw hun intrek in de stad. Maar wanneer een drager van het virus zijn weg naar de hoofdstad vindt en ziek wordt, breekt de hel opnieuw los.

avatar van P8rb
- Prachtig gefilmd
- Prachtige steeds terugkerende soundtrack
- Nice spanning
- Lekker bloederig
- Mooie locaties

1 van de beste horrorfilms die ik heb gezien, bovenstaande vijf dingen maken mijn oordeel tot een 5*je.

avatar van maxcomthrilla
Bij momenten een wandelend cliché,

Ik doel hierbij op die jongen en zijn zus die ondanks dat ze goed weten dat de safety - zone niet verlaten mag worden, toch niet gehoorzamen. Hoofdschuddend zat ik ook toe te kijken hoe Carlyle zomaar tot zijn vrouw die in quarantaine zat door kon dringen en haar vervolgens gelijk vol op de bek pakte. Muziek was lekker, maar in het begin wel gelift uit 28 Days Later. Desondanks wel sfeervol gebruikt, omdat ik mij gelijk weer waande in de magistrale sfeer van 28 Days Later.

Over bovenstaande kritiekpunten kon ik mij snel heenzetten aangezien deze film doet wat hij moet doen. Geloofwaardigheid wordt toch al veel te veel overschat. Daarbij zijn mensen er ook om fouten te maken in dit soort films, anders zou het een saaie boel worden. Anders dan in 28 Days Later oogt hij hectisch! De camera acteert als een paranoide turner die alle kanten opzweeft. De film betrof gewoon een grote joyride, zoals ik ze graag zie. Als de bom eenmaal barst, krijg je een gegarandeerd actiespectakel boordevol hysterische mensen, spannende gebeurtenissen, het bijbehorende visuele machtsvertoon en opzwepende muziek. Een ware belevenis films zoals deze, zijn voorganger en andere recente horrorfilms. 4*

avatar van TheRisingSun
maxcomthrilla schreef:

Hier ben ik het helemaal mee eens!

Een lekkere vlotte zombiefilm die geen moment verveeld of inzakt.

Na deze film gezien te hebben, wil ik binnenkort (of wat later! ) zijn voorganger "28 Days Later" nog eens herzien, want die stond een stuk minder positief in mijn gedachten! (3,0 sterren) Al was die zeker niet slecht, voor zover ik nog weet.

Maar wat maxcomthrilla al aangeeft is deze film een grote joyride met een snel tempo. En in dit soort films vind ik dat altijd wel fijn! Niet te moeilijk doen, maar gewoon die dingen laten zien die ik in een film verwacht. En gelukkig voor mij heeft deze regisseur dit zeer netjes voor mij gedaan!

Hij weet een aardig verhaaltje te combineren met degelijk acteerwerk en de nodige actie en gore. En voor een film in dit genre vind ik dat de belangrijkste ingrediënten.

Ik heb me dus kostelijk vermaakt en zal zijn voorganger nog eens een herkansing geven in de hoop dat ik die misschien nog wel kan opwaarderen.

Maar voor nu wil ik deze film in ieder geval een nette 4 sterren geven!

black/white
eerste 10 min dacht ik dat het misschien wat kon worden met deze film, maar helaas...

avatar van Hando
Geloofwaardig is het inderdaad allemaal niet, maar who cares. De film is lekker druk en hectisch en je hebt gewoon zin om zelf weg te rennen voor de adrealine kick. Het duurt gelukkig ook allemaal niet te lang. Zeer sterk vermaak. 4 sterren.

avatar van mckiller
Mooi hoe ze londen veranderd hebben en overigens een leuke film

Echt Vette film!!!! Zeker de moeite waard om te kijken

Dit vervolg op "28 Days Later" is stukken beter dan het eerste deel.
Meer actie, spanning en bloederige scènes.
In het eerste deel zag je al het verlaten Londen, wat ik toen al indrukwekkend vond, en datzelfde Londen zie je hier weer terug, maar dan de ganse film door. Echt doodeng die verlaten straten, gebouwen en metro, die weliswaar af en toe zijn bevolkt door geïnfecteerden en de opgejaagden. Het geeft de film echt een horroreffect zondar dat je er actie hoeft te zijn..
Ook de acteerprestaties waren hier stukken beter, mede dankzij Robert Carlyle. Maar de 2 kinderen verdienen ook alle lof voor hun bijdrage, puik gedaan.
Voor wie van spannende horror, met veel bloedvergieten houd is deze film ten zeerste aan te raden.
Ik hoop op een vervolg dat even goed is... want natuurlijk eindigt dit deel ook met een cliffhanger.....

Echt super film. Lijkt heel erg op het idee van Iam the Legend. Maar is toch anders. Ik geef 5 sterren.

Beter/Spanneder dan het eerste deel
die twee Chicks uit dit deel zagen der ook beter uit dan die twee uit het eerste deel

leuk hoe het verlaten London is neer gezet, het hele idee is wel goed.
alleen jammer van de teveel drukke beelden en de zombies die je telkens maar wat vaag ziet, en dat wat je van de zombie's zag zag er niet erg eng uit.

avatar van toxauron
Een vervolg die aan de eerste film kan tippen. Beelden van london waren mooi gemaakt, ik kan mij echt inleven in de film (moet er niet aan denken brrr). De metroscène vond ik wel subliem gemaakt via die nightscope en het allerlaatste van de film was wel ergens normaal. Ze willen namelijk nog vervolgen maken. één ding stoorde mij enorm in deze film en das dan ook het enigste, de verschrikkelijk irritante snelle bewegingen met de camera waarbij je amper iets kan zien van de actie en de zombies. Een echte zonde vond ik dat, men doet hun best de zombies goed eruit te laten zien en dan kan je er amper iets van zien.
Desondanks

avatar van sebo12
goede film maar het wordt naarmate het einde nadert een beetje over-the-top... "die helicopter-scene" is wel heel ongeloofwaardig.. en het wordt ook een beetje afgeraffeld vind ik.. maar verder een zeer spannende film! 3,5

avatar van JacoBaco
Gister weer is bekeken voor de 2e keer. Ik kijk een film en dan ben ik tevreden of ontevreden over het resultaat. vervolgens krijg ik dan een herinnering van die film over hoe hij was.

Vervolgens gebeurd het dan vaak wanneer ik die film tijdje later weer is bekijk ik dan heel anders tegen de film aankijk. De ene keer vind ik hem ineens stukken minder en een andere keer juist nog beter dan dat ik mij herinnerde of gewoon nog precies zoals ik dacht dat hij zou zijn. Maar dat hebben wel meer mensen denk ik.

Bij deze film heb ik nu wel wat dingen waar ik me toen niet aan stoorde maar nu wel.

Ik geef de film 3,5*

SPOILER:

Wanneer het weer misgaat in de film worden de mensen opgesloten door het leger voor hun eigen veiligheid, maar ze ontsnappen uiteindelijk wel heel erg simpel. Als Don eenmaal geinfecteerd is, duikt hij ineens overal op waar ook zijn kinderen zijn. btje ongeloofwaardig. Hoe goed die helicopterpiloot ook is, wat hij in de film doet is te overdreven. het past niet in deze film. de scene dat Don bij zijn vrouw in quarantine is, vond ik ook wat vreemd.

avatar van Hando
Hij kon bij zijn vrouw komen omdat hij zo'n pas had vanwege zijn speciale baan. Verder heb je wel gelijk alleen zou ik er niet al te zwaar aan tillen bij een film als dit.

avatar van JacoBaco
Hando schreef:

Aan de ene kant wel, maar aan de andere kant niet. Persoonlijk vind ik dat het concept serieus genomen word, dus jammer dat ze dan toch weer af en toe van die idiote dingen uithalen.

Het kan natuurlijk veel erger inderdaad dus ik neem daarom uiteraard ook de specifieke scenes met het bekende vleugje zout.

avatar van film88888
Heel sterk vervolg, en dit deel is wel 10keer beter dan het eerste. Vooral qua bloed, en spanning.

Het verhaal is weer het zelfde, en er is niet veel veranderd.

Ik kan eigenlijk niet veel toevoegen aan de film. Hij was wel veel beter als 28 Days Later... maar gewoon het plot is zo goed als het zelfde. Ook leuk om nog een keertje Robert Carlyle te zien acteren.

Deze film was echt goed, en lekker bloederig.

avatar van Vinco
Erg vage een goeie sfeer in de film, hierdoor voel je de spanning van de film.
Voor de rest een aardige film.

Mooi verhaal met prachtige special effects, vooral het stuk met de helicopter was ziekelijk en niet te vergeten het stuk dat hij zijn eigen vrouw op brute wijze van het leven ontneemt.
goed in elkaar gezet mooie locatie heb me geen moment verveeld bij deze film. vond hem net iets beter dan 28 days later
een echte aanrader

avatar van DMF
DMF
Erg goed en interessant vervolg. Er zit beduidend meer actie en bloed in en ook de schrikmomenten waren talrijker aanwezig. Special effects zijn indrukwekkend, muziek is goed gekozen en acteeprestaties zijn netjes. Ook dit deel krijgt vier sterren, wellicht verhoog ik 'm na een tweede kijkbeurt.

* * * *

avatar van missl
helemaal geen goede film, het enige wat er zo'n beetje gebeurd is geschreeuw en geren en dat word dan zo gefilmd dat je niet echt precies weet wat je ziet.

wel leuke muziek.

avatar van MARCUS CORVUS
ik vond deze een heel stuk minder dan deel 1 en dat komt doordat dit weer neigt naar een typisch Amerikaanse film met alles erop en eraan (ondanks de Spaanse regisseur). Deel 1 had dat dus niet en dat waardeer ik veel meer.

De regisseur van dit deel is veel minder ervaren en denk daarom dat veel scènes erg 'veilig' en cliché zijn. De regisseur van deel 1 heeft veel meer ervaring en hij is ook de regisseur van trainspotting. Het is dus duidelijk te zien dat het eerste deel origineler is.

Dus mijn advies; deel 1 > ja, deel 2 > nee

_dangerous_
wegrennen van deze film (zo snel mogelijk,sneller dan de 'zombies' in de film)

avatar van wallie550
_dangerous_ schreef:
wegrennen van deze film (zo snel mogelijk,sneller dan de 'zombies' in de film)

en waarom dan volgens jou?
het is een geweldige film je zou in ieder geval wat redenen moeten geven en niet zomaar zeggen dat je het geen goeie film vind...

_dangerous_
wallie550 schreef:

en waarom dan volgens jou?

ok, omdat je het zo 'lief' vraagt

- deze film is niet eng, terwijl het een 'horrorfilm' is
- na 3 min was de film al voorbij, er gebeurde niets interessants meer
- er wordt slecht geacteerd
- de film werd zelfs langdradig en eentonig, ik begon me echt te vervelen
- naar het einde toe heb je ook nog een over the top scene met de helikopter....dat nergens voor nodig was. Dit is geen rambo film he.
- de film wou ook nog zogenaamd sentimenteel overkomen (maar neen, ik trap er niet in)

genoeg redenen gegeven denk ik!

avatar van Boeikens
Gewoon goed!!!

Persoonlijk vond ik hem zelfs beter dan de voorganger. Misschien minder origineel maar wel meer blood & gore en dat is dan toch weer belangrijk voor dit genre.
Uitkijken naar een vervolg: Let's take Paris!?!

By the way, die helicopterscène, en vooral het resultaat ervan, vond ik gewoon prachtig!

Bij nader inzien is dit deel toch niet beter dan het eerste deel
teveel ergenisen in dit deel
in het eerste deel begon het vervelend teworden na aankomst in het soldatenkamp de rest van de film was goed

in dit deel heb ik me kapot geergert aan dingen
zoals = het gemak waarmee die vader bij zijn vrouw komt
= hoe die vader doodleuk die zwaarbeveiligde cellencomplex als zombie binnenloopt
= hoe hij steeds opduikt waar zijn zoontje ook is
= die meedogenloze soldaten die iedereen afknallen ook al was overduidelijk wie wel en wie geen zombie was
sinds waneer vluchten zombies voor mensen sinds waneer kunnen zombies praten sinds waneer kunnen zombies autorijden
= het einde die broer en zus hadden gewoon moeten overleven

= het einde die broer en zus hadden gewoon moeten overleven

1 plus punt die dit over het vorige heeft
= de mooiere dames
maar dat wat mij betref de enigste pluspunt

Het is het enige pluspunt, maar ik zal geen grammaticaal gezeik er op los laten
heb jij ooit een zombie gezien? Wie zegt dat ze niet kunnen praten en alleen maar geluiden kunnen maken die men moet laten denken aan zwakzinnigen oid
En ik vind het juist sterk dat er geen goed einde is : )

Pastichio Rocker
Het zijn geen zombies...

avatar van Goldenskull
Pastichio Rocker schreef:
Het zijn geen zombies...

Geef eens een definitie van een zombie? : ') zombies/gemuteerde mensen, who cares ;p niet zo moeilijk doen..

Als je het zo bekijkt:

Hij staat er toch echt tussen.