The Lost World: Jurassic Park (1997)

Alternatieve titel: Jurassic Park 2

Avontuur / Sciencefiction

geregisseerd door Steven Spielberg
met Jeff Goldblum, Julianne Moore en Vince Vaughn

Vier jaar na de gebeurtenissen in de eerste Jurassic Park film verklapt John Hammond aan Ian Malcolm dat er nog een ander eiland was vol dino's. Deze zijn verder met rust gelaten, en Hammond is erg benieuwd naar de dieren in een natuurlijke omgeving. Het team gaat naar het eiland, waar ze er echter achterkomen dat ze niet de enige mensen op het eiland zijn.

avatar van eavymetal
Goed vervolg op Jurassic park die in Jurassic park 3 een heel wat minder sterke voortzetting kreeg.

avatar van Humortje!
Minder dan zijn voorganger, maar nog steeds leuk om te bekijken.
Wel zit er in de Lost World: Jurassic Park meer actie en spectaculaire scenes.
Jeff Goldblum en Julianne Moore acteerde goed.
De persoon die Kelly speelde werkte soms op de zenuwen.

De 'live dinosaur effects' van Stan Winston waren wederom geweldig, net zoals de muziek van John Williams.

I come back at five or six days!
-Yeah, at five or six peaces!

avatar van DonPeliculón
Een tikkeltje minder dan het geweldige eerste deel, maar ook de tweede Jurassic Park is een goede avonturenfilm. Het verhaal is wat voorspelbaarder, de cast is op Jeff Goldblum na een stuk minder maar het is opnieuw spannend door de levensechte dinosaurussen. Hoogtepunt vond ik de scène waarin de truck over de rand van de afgrond hangt, dat is echt schitterend in beeld gebracht. Verder vind ik de muziek van John Williams weer het vermelden waard.

avatar van martijn011
Na het weergaloze eerste deel snel deze opgezet. Was benieuwd of deel 2 het niveau van het eerste kon halen.
Helaas kon deze dat niet, maar het is wel gewoon een goede film geworden. Het verhaal kon me dit keer minder boeien. Dat kwam denk ik ook door de grote hoeveelheid personages die in de film voorkomen. Stukken meer als in deel 1.

De dino's zien er weer prima uit! Wat me opvalt bij Spielberg is dat het allemaal keurig binnen de lijntjes blijft wat betreft bloed en gore en dergelijke. Had wel meer gemogen, alhoewel het natuurlijk nooit z'n bedoeling is geweest om er horror van te maken.
Ook dit tweede deel kon me prima bekoren. Wel een behoorlijk stukje minder dan z'n voorganger maar dat is geen schande.
Nog een ruime voldoende..
Op naar deel 3!

avatar van stultmeister
Deel twee haalt bij lange na niet het niveau van deel 1. Deze film liet me beseffen hoe goed deel 1 eigenlijk is ten opzichte van deze film.

Het acteerwerk is matig, de personages zijn niet boeiend (Ook Jeff Goldblum lijkt niet op het personage uit deel 1) en ook de actie spreekt niet tot mijn verbeelding.

Voor een keer kijkt deze film misschien wel weg, maar hoef de film niet meer te zien.

Deel 3 schijnt nog slechter te zijn, nou, die ga ik binnenkort maar eens kijken (heb de trilogy laatste niet voor niets gekocht)

De film krijg 2 sterren van mij.

movie-edje
Spielberg gaat aan de 4de Jurasic park beginnen.

avatar van JohnWilliams
movie-edje schreef:
Spielberg gaat aan de 4de Jurasic park beginnen.

De 1ste wordt nooit overtroffen!

avatar van schram101
Ondanks dat deze prent een stuk meer spektakel bied dan zijn voorganger is hij toch echt niet beter. De scene met de truck aan dat ravijn is misschien wel het hoogtepunt van de serie maar behalve deze en de andere actiescene's heeft deze Spielberg toch minder te bieden dan het eerste deel. Lastig uit te leggen waarom, omdat juist voor een avonturenfilm deze de betere ingredienten lijkt te hebben (minder geouwehoer, meer to the point). Toch zorgen het gebrek aan een leuke cast (stukken minder dan deel 1), humor en originaliteit (deel 1 vond ik vrij vernieuwend) voor een minder leuke film.

Echter is er nog genoeg spektakel over. En biedt de film prima kijkvoer. The Lost World scoort dan ook normale voldoende.

Het eerste deel vond ik al wat tegenvallend en dit deel heeft dat nog meer. Het verhaal is minder en de karakters zijn eigenlijk saaier (zeker Jeff Goldblum). De dinosaurussen zien er natuurlijk weer fraai uit maar het zijn vrijwel weer dezelfde dinosaurussen als uit het eerste deel waardoor daar ook het leuke vanaf is. De film kijkt zich best wel lekker weg maar echt boeiend of spannend wordt het nergens. Na dit tweede deel gaf Steven Spielberg er gelukkig de brui aan.

rayman
Stuk minder boeiend dan deel 1
eigenlijk een beetje hetzelfde verhaal, zelfde dino's maar veel saaier

avatar van Betamax
Heb ze alle drie achter elkaar gezien in HD en het blijven moderne mooi films met prachtige effecten.
Dit deel was alleen duidelijk minderdam deel 1.
Hel veel domme akties van de hoofdrolspelers, schreeuwen, rondrennen, enz.
Maar noch steeds een aardige film.

avatar van K. V.
Eindelijk eens dit tweede deel gezien, maar hij viel toch een beetje tegen. 'k vond dat de magie van de eerste wat verdwenen was en dat dit maar een ordinaire rampendierenfilm was. Het einde, waarin de dino nog eens werd losgelaten in de stad, was er precies nog bijgetrokken om de film nog wat te rekken.
Gelukkig deden een deel van de originele cast opnieuw mee, dus dit was toch wel positief. De dino's zagen er ook goed uit en de film bevatte gelukkig ook nog wat humor.
Verwacht niet te veel van deze film en dan zit je wel goed. Goed om hem eens via tv te bekijken.

avatar van Spetie
Stukken minder dan het eerste deel.

Eigenlijk ongelofelijk dat deze film ook geregisseerd is door Steven Speilberg, want in tegenstelling tot het vorige deel heeft deze film veel minder te bieden. Het verhaal/scenario is al een stuk minder interessant/amusant. Oke er zitten ook nog dino’s op een ander eiland, laten we eens fijn gaan kijken of ze er allemaal nog zitten.

Het acteerwerk is van hetzelfde niveau als het vorige deel. Goldblum is de enige die echt overtuigt. Verder zijn de special effects zeker in orde, maar verder voelt het aan als een herhalingsoefening, zonder frisse nieuwe elementen. Ja Moore en Vaughn zijn nieuwe gezichten in deze film, maar irriteren vooral door de soms onnozele dingen die ze uithalen. Vooral Vaughn heeft een paar stomme acties, waardoor men behoorlijk in de problemen komt en dat doet de kwaliteit van het scenario ook niet echt goed.

Verder is de film ook minder amusant en net zo voorspelbaar. Spielberg lijkt er niet zo heel veel zin meer in hebben gehad. Wat mij betreft is dit duidelijk de minste van de drie films.

puckb96
De beste in de hele reeks, naar mijn persoonlijke mening. Mooie locaties, spannende scènes, prachtige visuelen, mooie in beeld gebrachte dinosaurussen en natuurlijk nog steeds een prachtig verhaal. Dit blijft toch stiekem wel een favoriet van me. Jeff Goldblum en Julianne Moore zijn geweldig, alleen miste ik wel een verschijning van Sam Neill. Maar dat vind ik niet zozeer een minpunt.

Geweldig vervolg op een Stevie Spielberg klassieker!

Reinbo
Herzien. Blijft een matig filmpje. Het idee is leuk maar de set up te traag en de uitwerking vrij ongeïnspireerd. Enkel de grote scenes met de dino's zijn de moeite waard, maar dat zijn er eigenlijk maar twee. De King Kong move op het eind is ook leuk, maar wat een vreselijke muziek zit hier toch onder. Er zijn zat scores van Williams die ik prima kan waarderen, maar deze is echt drie keer niks.

2,5 blijft staan.

avatar van FunkStarr
Nog net een krappe voldoende. Afgezien van enkele sterke scenes toch ook heel wat langgerekte saaiere stukken. Goldblum vind ik altijd wel een goede acteur trouwens, maar ook hij komt niet helemaal uit de verf in deze film.

avatar van RuudC
Een keurige sequel van een klassieker. Het is wel jammer dat er een stuk minder aandacht is gegaan naar het verhaal en meer naar het spektakel, maar dat heeft natuurlijk ook wel zijn voordelen. The Lost World heeft geen trage opbouw. Een aantal karakters kennen we al, de Jurassic Parkfilosofie kennen we al en voorafgaande tragedie is bekend.

Het verhaal van The Lost World spreekt veel minder aan. Daarvoor draait het toch teveel om het spektakel. Er zijn genoeg redenen om een eiland met dinosauriërs te mijden, en toch gaan er nota bene twee teams die ook nog eens door hetzelfde bedrijf ingehuurd zijn en volstrekt niets van elkaars aanwezigheid op de hoogte zijn. Gevolg: ruzie, T.Rex, rennen. Jeff Goldblum heeft weer eens een leuke rol te pakken. Zijn geeuw aan het begin, terwijl je de moeder nog op het strand hoort schreeuwen is briljant! Pete Postlethwaite heeft de beste rol en sowieso de beste dialogen (But i’ve been on too many safaries with rich dentists to listen to any more suicidal ideas, ok?). Ander pluspunt zijn de nieuwe dinosaurussen, zoals de compies. Had wel iets meer mee gedaan mogen worden. Zelfde geldt voor de Stegosaurussen en de Triceratops. Als er dan toch een deel moet komen, hoop ik van ganser harte op enkele confrontaties tussen deze en een T.Rex. Over de T.Rex gesproken: twee is beter dan een, moet Spielberg gedacht hebben.

Er zijn ook kritiekpunten. The Lost World bevat teveel geren en gegil. Irritanter is dat iedereen blijkbaar even de held moet uithangen in de film. Het politiek correcte zwarte meisje op de rekstok was een absoluut dieptepunt, al zat ik eigenlijk nog op het omaatje te wachten dat een Velociraptor met een deegroller te lijf zou gaan. Het spektakel op Site B is heel snel weer afgelopen. Het naspel vond ik dan wel weer erg cool. The Lost World: Jurassic Park haalt soms best het niveau van de eerste film, maar voor het overgrote deel is het gewoon popcornvermaak. Leuk popcornvermaak, dat wel.

avatar van Chelsea94
Persoonlijk mijn favoriet van de Trilogy.

congo
sabsabsab schreef:
Vroeger vond ik deze film vet spannend en stoer.
Hij was eens een keer op tv en jemig wat een flop film, slecht acteerwerk, slechte kwalitijd de effecten zijn vet nep.

Ik moet wel toegeven dat ik er wel leuke tijden mee heb gehad vroegah dus ondanks ik dit nu een flut film vind

Effecten nep? Misschien voor jou gedateerd, ik vind dit filmpje er echter in zijn visuele vorm nog prima uitzien hoor.

Driello
4 jaar na Jurassic park wordt deel twee uitgebracht. En wat een deceptie. Op technisch front lijkt er niets te zijn verbeterd, het acteerwerk is zo mogelijk nog slechter en het scenario is ook een stuk minder. Flauw en onwaarschijnlijk verhaallijntje en wat me wel vaker bij dergelijke films ergert: personages die constant de domste keuzes lijken te maken waardoor ze in de problemen komen. Als mijn vriendin het ooit in haar hoofd haalt om zichzelf en anderen zo ontzettend in gevaar te bregen door de meest idiote acties, zal ze snel op zoek moeten naar een nieuwe vriend. Gelukkig bestaan dergelijke troela's niet (toch?) en is het allemaal maar voor de film.......
Ondanks dat deze film veel grootser lijkt te zijn aangepakt (veel meer personages, een knipoog naar het King kong-verhaal en alle wapens en machines, is dit een ontzettend duffe voortzetting van deel 1. Je kunt je bijna voorstellen hoe de scenario schrijvers hebben zitten denken hoe een vervolg te breien aan deel 1.
Natuurlijk lukt het niet om alle dinosauriers opnieuw te introduceren met als culminatie de opkomst van opperschurk T-Rex. Maar wat meer vernieuwing, vooral op technisch vlak, was erg welkom geweest. Daarnaast is het acteerwerk weer 'close to rediculous', vooral van Julianne Moore. Ook dat wel erg wijze meisje dat iuteindelijk nog een fantastisch staaltje turnen op mag voeren begon al vrij snel te irriteren. Dan tot slot nog een soort toegift in San Diego waarin wel de meest belachelijke dingen gebeuren en dino kan weer fijn op reis terug nara huis. Mijn hemel hoe verzin je het?

Het mist de nieuwigheid uit deel 1, maar doordat het geen herhaling van zetten is biedt deze film genoeg materiaal om op het puntje van de stoel te blijven zitten. Zeker een aanrader!

avatar van AmazingPP
Zeker een minder deel dat het eerste deel. Ten eerste: de verrassing is er af. Ten tweede: veel te veel personages en daarbij zijn ze dan ook nog niet allemaal even goed uitgediept, zodat je geen feeling hebt voor de personen. Ten derde: de effecten zijn in deze tijd toch wel tamelijk achterhaald. Je kunt echt zien dat het nep is en daarbij vindt ik ze ook beetje over de top. De scenes met de dinos erin zijn goed verzorgd, maar niet altijd even spannend. Gisteravond gekeken vanaf Blu Ray en die boxset is werkelijk prachtig verzorgd. Deze fim?? 3 *

avatar van Albus Dumbledore
Een, in vergelijking met het eerste deel, teleurstellende sequel. Buiten een prima regie van Steven Spielberg, een mooie score van John Williams en dinosaurussen die er wederom uitstekend uitzien, lakt het script enorm.

Ten eerste voelt het verhaal te makkelijk. John Hammond, die de leiding over InGen verloren heeft aan zijn neef, blijkt buiten Isla Nublar nog een eiland vol dino's te hebben. Hij wil een paar wetenschappers onderzoek laten doen of de dinosaurussen het wel goed maken op het eiland; naar mijn mening een slap excuus om opnieuw mensen naar het eiland te werken. Natúúrlijk is een van die wetenschappers de vriendin van Ian Malcolm, onze hoofdpersoon, en hij springt erachter aan. Nu heeft Malcolm een dochtertje, die natuurlijk stiekem ook meegaat naar het eiland. En zo staan al onze personages weer op een eiland vol gevaarlijke dino's, deze keer zonder hekken. Dit bovenstaande vind ik allemaal een typisch voorbeeld van lui schrijfwerk. Hadden ze niet wat ineressanters, wat slimmers en wat originelers kunnen bedenken om deze figuren op het eiland te krijgen?

Dan ten tweede. De figuren. Er zijn twee personages in deze film die ik interessant genoeg vind om naar te kijken. Ian Malcolm en Roland. Jeff Goldblum en Pete Postlethwaite (wat een naam, zeg!) spelen hun rollen erg leuk. Pete de doortrapte jager en Jeff de droge vader die zijn kind in veiligheid wil brengen. Het zijn ook de enige twee personages die logische beslissingen lijken te nemen.

Verder hebben we Jullianne Moore als de uiterst irritante Sarah Harding, Vince Vaughn die een compleet nietszeggende rol heeft en buiten één of twee scènes compleet nutteloos is en Richard Schiff, voor wie je net medeleven begint te krijgen als hij in tweeën wordt gescheurd door de Rexen. En dan heb ik het nog niet gehad over dat stomme kind dat weer mee moet en ongeloofwaardig genoeg een Raptor weg weet te trappen met haar gymnastiek kunstjes. Ik had liever gezien dat die Raptor haar been tussen de kiezen had gevat en dat we in het volgende shot een been door de lucht zagen vliegen haha.

Afijn. De film wordt een stuk vermakelijker vanaf het moment dat de T-Rexen komen. De sequentie met die campers die over de cliff hangen vind ik geweldig gedaan. Wel voorgaand aan een van de stomme beslissingen van die domme personages die een f*cking baby T-rex meenemen in de camper. Zeiden ze daarvoor niet in de film dat Rexen een uiterst goed ontwikkeld reukorgaan hebben?

Verder krijgen we nog een goede compy scequentie en een leuke Raptor sequentie (op die ongeloofwaardigheid met dat kind na dan) en dan neemt de film eindelijk de wending die het apart zet van de eerste Jurassic Park film. Het hele gedeelte met die T-Rex in de stad vind ik geweldig. Het is vermakelijk, het is goed geregisseerd en het is spannend. Het enige stuk in de film dat ik echt op het puntje van mijn stoel zat.

Jurassic Park blijft in goede handen bij Spielberg, die de dino's, de opbouwende spanning en de actie nog hartstikke goed in beeld weet te brengen, maar het script is verre van origineel, brengt voor het grootste gedeelte saaie personages met zich mee en heeft hier en daar redelijk wat onlogischheden en lui schrijfwerk. Ook heeft deze film nauwelijks een boodschap, waardoor het buiten wat vermakelijke stukken allemaal maar een pak minder is dan de eerste film. Een kleine:

3,5 sterren

Goed vervolg waarin blijkt dat er nog een tweede eiland is volop dinosauriërs. En zoals gebruikelijk bij een vervolgfilm als deze: meer actie en uiteraard meer dinosauriërs. De verwondering van het eerste deel heeft plaatsgemaakt voor meer spektakel, met als hoogtepunt toch wel de spannende scene rondom de grote camper.

avatar van dammit
Toch blijft grappig dat de special effects er beter uit zien dan de meeste films die nu gemaakt worden. zegt genoeg over de kwaliteit van jurassic park

avatar van Filmfan74
Op zich vol te houden, maar in ieder opzicht een poging om het vorige kunstje te herhalen. Dat is wat mij betreft mislukt, want de nieuwigheid qua special effects die levensechte dino's laten zien is eraf. Wat overblijft is twee uur vol met hysterisch rennende mensen.

avatar van Beertje45
Het eerste uur wist mijn aandacht vast te houden, daarna werd de film toch wel erg leentjebuur. King Kong ripp off. Spannende, maar te lang uitgerokken scene's met de trailer die in een afgrond dreigt te storten

avatar van knusse stoel
Ongeveer gelijk aan de eerste, dus als je die leuk vond zou je deze erachter aan kunnen zien.
Spannend maar wel langdradig nu en dan.

avatar van mjk87
Deze week op de Duitse tv eens herzien (had niets te doen op vakantie en nam de duitse stemmen voor lief). Wat me vooral opviel was dat de beelden typisch Spielberg zijn met de vertrouwde fotografie en perfect geschoten actiescènes. Maar ook dat er veel actie was, vaak nogal gezocht (probleem op probleem op probleem) en daardoor nogal vervelend en niet echt opwindend meer. Verlaging naar 2,0*

avatar van xxERWINxx
Redelijk goed vervolg op deel 1, het laatste deel maakt een hoop goed waarin er een dino de stad in trekt.
Voor de rest wel minder spannend dan deel 1, maar de dino's zijn erg goed gemaakt.