Genre: Thriller / Drama
Speelduur: 102 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: William Friedkin
Met onder meer: Ashley Judd, Michael Shannon en Harry Connick Jr.
IMDb beoordeling: 6,1 (38.605)
Gesproken taal: Engels
On Demand:
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot Bug
"Paranoia is contagious"
Agnes White (Ashley Judd) is een eenzame, gescheiden vrouw die nog steeds doodsbang is voor haar ex-echtgenoot Jerry Goss (Harry Connick Jr.), die elk moment uit de gevangenis kan komen. Sinds kort ontvangt ze telefoontjes waarbij niemand spreekt en ze verdenkt Jerry. In het ongure motel in Oklahoma waar ze woont, leert ze ondertussen via een vriendin de paranoïde – maar sympathieke – Peter Evans (Michael Shannon) kennen. Als ze een romance begint met de oorlogsveteraan lijkt het leven haar voorzichtig weer toe te lachen. Maar Peter ziet overal ongedierte...
Externe links
Acteurs en actrices
Agnes White
Peter Evans
Jerry Goss
R. C.
Dr. Sweet
Man in Grocery Store
Pizza Harris (stemrol)
Video's en trailers
Reviews & comments
yorgos.dalman
-
- 980 berichten
- 0 stemmen
Voor twee-derde best wel sterke, creepy, energieke film. In de laatste acte wordt alles ineens heel erg over the top. Dat verpest veel, helaas.
Deze film had wat mij betreft enige tijd het kleine neefje van Clean, shaven en Repulsion kunnen zijn als regisseur William Friedkin (echt niet de minste) de teugels wat strakker had gehouden.
Bottleneck
-
- 8224 berichten
- 2105 stemmen
Zeker niet slecht.. een labiele, getraumatiseerde, verslaafde vrouw in één kamer met een zwaar paranoïde schizofrene kerel, you do the math / meth. Vrij minimalistisch allemaal maar dat komt de personages en de psychose alleen maar ten goede. Vooral Judd staat goed te acteren met haar uitstraling van knap & weerloos, eigenlijk gaat er weinig mis tot het moment dat zij haar vriendin wegstuurt en het huis in aluminiumfolie verpakt is, nogal overdreven.
Het raakt dan ook wel erg in een stroomversnelling, zou er totaal geen moeite mee hebben gehad als er langer de tijd voor was genomen (nu lijkt alles plaats te vinden in een tijdspanne van slechts enkele dagen), of zelfs dat alles gefocust was op één persoon in plaats van twee.
Desondanks stoorde de vrije val me niet veel, zat behoorlijk in het verhaal, en al zeker toen het duo
bezoek kreeg van Peters psychiater / arts die voor een extra perspectief zorgt, en het opgevolgd wordt door een huiveringwekkend slot.
Toch wel erg fucked up: van het inbeelden van beestjes tot aan complottheorieën over wereldleiderschap.
Bug is een knap staaltje psychische angst.
gauke
-
- 9852 berichten
- 13069 stemmen
Een vreemd, eng en psychologisch drama en tevens liefdesverhaal met personages die aan bordeline lijden en vanuit een soort van "wij tegen de rest van de wereld mentaliteit" elkaars bedrog en verwarringen voeden. Een intense nachtmerrie, gebaseerd op een toneelstuk, die zich grotendeeld in een versleten hotelkamer afspeelt. De regisseur weet op een knappe wijze de nadruk op isolatie te leggen en de hoofdrolspelers acteren uitstekend. Vooral in het begin is de film sterk, maar langzamerhand wordt het enigszins vermoeiend en raakt de horror uit balans, dat is mede te wijten aan onduidelijkheid van het verhaal.
Left4Dead
-
- 3240 berichten
- 3691 stemmen
De film pakt je meteen door het samenspel van Ashley Judd en Michael Shannon. Ook al speelt het zich op een kleine oppervlakte af, het wordt zeer boeiend gebracht door de karakters die ijzersterk neergezet worden. Ook het camerawerk doet hier van zich spreken, er zitten mooie shots tussen en het is alsof je er zelf in de woning bent. Het is wachten waar het toe leidt, een "naïeve en een denker" met hun problemen.
Goed al snel is het een bekend gegeven dat schizofrenie en verslavingsparanoia elkaar behoorlijk kunnen versterken waardoor escalatie onvermijdelijk is. Het gebeurt vaker dat mensen met zulke klachten elkaar aantrekken maar gezond is het niet en dat is nou wat hier centraal staat. Agnes komt van het ene probleem in het andere, mensen in problemen krijgen meer problemen en onze hoofdrolspelers zitten in die fase.
Helaas verliest de film na een uur zijn kracht, het schiet door in haar verhaal. Het lijkt erop alsof de film zich van Thriller tot slapstick omdoopt. Op zich is de humor dan ook nog best vermakelijk en dat komt weer door het goede acteerwerk van de cast, heerlijk sec en simpel. Dat is dan ook het grote minpunt van de film, is dit nou serieus als drama of als een heerlijke sneer naar de conspiracy theory aanhanger bedoeld. Als drama zou ik zeggen mooi kut de ziektebeelden in beeld gebracht en als sneer zou ik zeggen ja daar kan ik me in vinden omdat die aanhangers vaak steeds verder realiteit en rationaliteit kwijt raken.
Het goede acteren van de gehele cast is echt een gewin. Regie en camerawerk maken het mogelijk om alles in zo'n kleine ruimte te laten afspelen en dat is knap gedaan zonder dat het saai wordt. Waarschijnlijk kan dat toegedicht worden aan het feit dat het als toneelstuk geschreven is (ook Killer Joe is door diezelfde schrijver geschreven).
Tja dan de beoordeling en in eerste instantie dacht ik aan 3.5**. Na vier uur bezinning komt de prent uit op 3**, de 0.5* is eraf gehaald nadat ik mij bedacht dat ik hem 100% zeker geen tweede kijkbeurt zal geven. Dat is altijd een goede leidraad voor mij gebleken.
mrklm
-
- 9138 berichten
- 8654 stemmen
Tour-de-force voor Ashley Judd als serveerster Agnes in een aftands motel en Michael Shannon als een oorlogsveteraan Peter, die gedurende een bizarre nacht overtuigd raakt van het feit dat de motelkamer vol zit met dodelijk insecten, volgens hem losgelaten om te spioneren. Agnes laat zich snel meeslepen in de paranoia van Peter, maar het loopt in de laatste act extreem uit de hand.
Het is een wat bizar gegeven en daardoor zal deze film zeker niet naar ieders smaakt zijn. Judd en Shannon zijn echter wel acteerkanonnen en leveren uitstekend werk af en ook Harry Conninck jr. valt op als Judds gewelddadige ex. Friedkin - die na The French Connection (1971) en The Exorcist (1973) weinig soeps heeft afgeleverd - weet dit op een toneelstuk gebaseerde verhaal de nodige cinematische flair mee te geven en er zijn absoluut enkele schokkende momenten. Niet voor ieders smaak dus, maar voor liefhebbers van psychologische horrorthrillers in ieder geval de moeite van het bekijken waard.
Elineloves
-
- 24051 berichten
- 3597 stemmen
Ik ben niet zo enthousiast. De eerste 45 minuten vond ik behoorlijk duf en vreemd. De dialogen grepen me niet aan en ik kon maar niet wennen aan het personage Peter. Voelde ook 0 chemie tussen de twee. Het verhaal over de golfoorlog kon me niet boeien, evenals het verleden van Judd. Het was te bizar, een complete ver van mijn bed show waarin ik maar niet mee wilde gaan. Het acteerwerk is best te pruimen, maar het sleept zich zo traag voor en ontspoort na een dik uur, dat het steeds meer op de zenuwen gaat werken. Het onderhuidse was voor mij niet voelbaar. Waarschijnlijk is een film als deze niet voor mij weggelegd. Kon er he-le-maal niks mee.
tattoobob
-
- 8180 berichten
- 2471 stemmen
Aardig beklemmende en spannende horror/thriller.
Er zitten best een paar freaky scenes in en het acteerwerk is best goed tr noemen.
Ook het psychologische gedeelte van de film is best aardig.
Zeker een aanrader.
Passiebloempje
-
- 191 berichten
- 903 stemmen
... met personages die aan bordeline lijden...
'Schizofrenie' zal je bedoelen. (En dat kan je toch niet echt met 'borderline' vergelijken, is mijn ervaring.)
Anyway; ik sluit me volledig bij Elineloves aan. Niet mijn ding.
John Milton
-
- 22239 berichten
- 12018 stemmen
“I... pick up on things.” – Peter Evans
Toch bijzonder, dat je na twintig films nog steeds zo verrast kan zijn over hoe goed een acteur is. Ik geloof niet dat ik ooit een film gezien heb, die Michael Shannon niet op zijn minst een beetje beter maakte door erin te spelen. Zelfs met een weinig bijzondere dialoog, weet die man mijn aandacht nog te grijpen. Bug is mijn eerste Friedkin in jaren, en zelfs toen waren het vermoedelijk rewatches van The Exorcist, wat toch een van mijn favoriete horrors is gebleven, door de jaren heen. Sorcerer, de remake van The Wages of Fear (1953), heb ik wel altijd willen zien. Maar het werd dus Bug, die me Friedkin als regisseur doet ‘herontdekken’. Een film over twee mensen in een gore motelkamer, met thema's als liefde, achtervolgingswaanzin, complottheorieën en gekte, volgens wiki. Dat belooft wat.
Films met een laagje Paranoia trekken me op de een of andere manier wel, en Shannon en Ashely Judd (die zich niet van het scherm laat spelen) zijn hier goed op hun plaats voor een dergelijke themathiek. Bug is aanvankelijk meer een naargeestige, paranoïde dramathriller dan horror, maar het werkte prima voor mij. En op een gegeven moment slaat de bodyhorror alsnog toe. Bug was oorspronkelijk een toneelstuk geschreven door Tracy Letts, die hier ook het script van de verfilming voor zijn rekening nam. Shannon speelde ook de rol in het oorspronkelijke toneelstuk, wat wellicht verklaart hoezeer hij hier (zelfs voor zijn doen) in zijn rol lijkt te zitten. Toneelverfilmingen zijn niet voor iedereen, dus wees gewaarschuwd. Maar ik vond het best fijn, en Shannon maakt het echt de moeite waard. En voor wie denkt dat zulks niet bestaat, het is zeldzaam, maar niet onbekend. Wat films betreft, Apart (2011) schijnt ook eenzelfde thematiek te hebben,
3,3*
cinemanukerke
-
- 1309 berichten
- 815 stemmen
eerste helft subliem met opbouw naar dreiging, paranoia (rinkelende telefoon), de beelden met een fantastisch helicoptershot (of is het een drone shot tegenwoordig) boven het motel, de setting (eenzame vrouw zonder toekomst), het spelen met titel (nl 'Bug' als afluisterapparatuur, als spioneren en dan 'Bug' als insecten) – in de tweede helft komt meer het toneelmatige naar boven en dat remt de film wat af.
Maar het filmblad Sight and Sound stelde een pertinente vraag : Waarom neemt Friedkin geen standpunt in ? We krijgen geen close up van de insecten te zien maw Friedkin laat in het midden of de insecten bestaan of niet. Hij maakt dus geen keuze uit een subjectieve vertelling van de paranoia (en de beestjes tonen) of uit een objectieve vertelling (een close up om te tonen dat de beestjes niet bestaan). Zou de subjectieve vertelling de film sterker hebben gemaakt ? Ik denk het wel want er zijn 1 of 2 scenes die de waanideeën van de personages toch tonen (zoals de schuddende kamer met het helse lawaai van helicopters) en dit zorgt onmiddellijk voor een bevreemdend gevoel. Trouwens : dit is een verfilming van een toneelstuk. Op toneel ben je verplicht om het aan de kijker over te laten want het podium is te ver af en er zijn geen close ups.
Desalniettemin (ik hou van dat woord !) was dit één van de fascinerendste films die ik in 2018 heb gezien.
Basto
-
- 10642 berichten
- 7015 stemmen
Intens
Toch wel fijn intens filmpje. Na een eerdere kijkbeurt vond ik er niet veel aan. Ik begrijp ook wel waarom. Het is vrij duidelijk dat het op een toneelstuk is gebaseerd en het duurt even voordat het op gang komt. Als je in dat deel je interesse verliest, wordt het al gauw saai en haak je later, als het toch wel flink over de top gaat niet meer aan.
Nu zat ik lekker in de film en vond het (geestelijke) verval goed gedaan en als het steeds gekker en gekker wordt, en er ook nog eens van allerlei idiote complottheorieën (die tegenwoordig populairder zijn dan ooit) worden bijgehaald, blijkt Bug eigenlijk een hele eigentijdse film die vooral op groteske wijze uitbeeld hoe complotdenkers volledig het spoor bijster kunnen raken. Een mooie allegorie.
Verhoogt naar 4*
starbright boy (moderator films)
-
- 21675 berichten
- 4622 stemmen
Uitermate fascinerend en een film als Repulsion is nooit ver. Vooral Judd is indrukwekkend en zoals Basto aangeeft is het ook een mooie groteske allegorie op iets wat je maar al te vaak ziet.
Verre van perfect, maar het gemiddelde hier is bizar laag. Tijd voor een herwaardering 16 jaar na het uitkomen van deze film.
Fisico (moderator films)
-
- 9355 berichten
- 5109 stemmen
Een herziening van enkele dagen terug. Ik was namelijk in slaap gesukkeld en constateerde dat ik werkelijk niets had onthouden van de film. Geen zuivere horrorfilm, eerder een psychologische thriller van een geesteszieke man die lijdt aan wanen en paranoïa. Erg overtuigend gebracht overigens door Michael Shannon, een acteur die ik over het algemeen hoog heb zitten.
En het wordt alsmaar erger. Het gaat stilaan verder dan de bugs alleen en heuse complottheorieën nestelen zich in het brein van Peter. Zover zelfs dat Agnes helemaal wordt meegezogen in de spiraal van paranoïa. De nauwe donkere leefruimte doet de rest en voelt beklemmend aan.
Zoals hier ook al terecht werd opgemerkt, wordt de film opgeluisterd met kleine extraatjes. Vooral met de camera wordt gespeeld. De liefdesscène bijvoorbeeld vond ik knap, maar ook inderdaad de dronevlucht boven het huis als het feit dat gespeeld wordt met de betekenis van het woord "bug" in het Engels.
80&90’s Nostalgia
-
- 92 berichten
- 106 stemmen
Deze psychologische thriller van William Friedkin herzien op de bluray van Imprint Australië. Verhaal is gebaseerd op een toneelstuk van Tracy Letts uit 1996 met dezelfde naam. Dit was toch wel een wat vreemde film, maar die na afloop toch wel ingenieus in elkaar zat. Je vraagt je dan ook af of het allemaal echt gebeurt is of dat het één grote waanvoorstelling was. Thema’s die voorbijkomen zijn paranoia, waanideeën en complottheorieën, en de film speelt zich voornamelijk op één locatie af. Goed acteerwerk van Ashley Judd en Michael Shannon.
Film won de Fipresci prijs op het Cannes Film Festival, met als doel jonge filmmakers en originele cinema te promoten.
Het laatste nieuws
Verlegen om nieuwe content? Deze streamingdiensten zijn gratis te proberen
Acteur Sean Bean wist lange tijd niet hoe 'Game of Thrones' afliep: 'Wat is er gebeurd?'
Deze films trekken momenteel het grootste bekijks op de Nederlandse AppleTV+
Misdaadfilm 'Widows' met Viola Davis en Elizabeth Debicki vanavond (2 november) te zien op televisie
Bekijk ook
Låt den Rätte Komma In
Drama / Horror, 2008
728 reacties
Xing Fu Cheng Shi
Misdaad / Drama, 2018
8 reacties
Henry: Portrait of a Serial Killer
Misdaad / Horror, 1986
219 reacties
El Espinazo del Diablo
Drama / Horror, 2001
129 reacties
Balada Triste de Trompeta
Komedie / Drama, 2010
80 reacties
Frailty
Horror / Thriller, 2001
258 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.