

Genre: Avontuur / Komedie
Speelduur: 139 minuten
Alternatieve titels: The Hidden Fortress / 隠し砦の三悪人
Oorsprong:
Japan
Geregisseerd door: Akira Kurosawa
Met onder meer: Toshirô Mifune, Minoru Chiaki en Kamatari Fujiwara
IMDb beoordeling:
8,1 (41.440)
Gesproken taal: Japans
On Demand:
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Amazon Prime
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Kakushi-Toride no San-Akunin
Twee laffe boeren willen vluchten naar hun land ten tijde van de oorlog en vinden onderweg een heleboel goud. Zij ontmoeten een generaal, een prinses en vinden een geheim fort. De generaal wil de prinses de grens over smokkelen en de boeren willen met het goud de grens over. Ze besluiten samen te werken.
Externe links
Acteurs en actrices
Rokurota Makabe
Tahei
Matashichi
Princess Yuki
General Hyoe Tadokoro
Izumi Nagakura
Old Lady-in-Waiting (onvermeld)
Farmer's Daughter bought from slave trader (onvermeld)
Barrier guard (onvermeld)
Samurai on horse (onvermeld)
Video's en trailers
Reviews & comments

Knisper
-
- 12992 berichten
- 1243 stemmen
Leuke film, redelijk avontuurlijk en regelmatig grappig. Aan de andere kant behoort The Hidden Fortress niet tot de beste films die ik van Kurosawa heb gezien. Het echt memorabele mist een beetje, het is inmiddels ook een paar weken geleden dat ik de film heb gezien en ik heb ook niet echt duidelijk een beeld dat me sterk is bijgebleven. Misschien ook, omdat ik vlak hierna Dodes'Kaden en Sanjuro heb gezien, die wij mij betreft toch een pak beter zijn. Misschien komt dat inderdaad gewoon door de boeren, die enerzijds best grappig en interessant zijn, maar aan de andere kant wel zo eendimensionaal, dat het verder nergens de diepte in gaat. Toch een goede film, maar voor Kurosawa gemiddeld.

eRCee
-
- 13263 berichten
- 1887 stemmen
Erg aadige film, die continu wel vermaakt en een paar sterke momenten kent, zoals de achtervolgingsscene te paard en, voor mij persoonlijk het meest memorabel, de vuurdansscene. Het boerenduo is echter vaak te flauw en irriteert al snel, wellicht ook door het vreselijke geluid.

gauke
-
- 9852 berichten
- 13069 stemmen
Een meer dan 55 jaar oude productie die je op zijn merites moet beoordelen. Voor die tijd, denk ik, experimenteel en in ieder geval komisch en avontuurlijk. Ik heb gelezen dat deze zwart wit film voor George Lucas gediend heeft als inspiratiebron om Star Wars te maken en of ik wilde of niet, ik heb er toch anders naar gekeken. Het verhaal is traditioneel en theatraal en herbergde de nodige cliffhangers. Vooral de samurai acts waren prachtig en het duel met de speren maakte op mij de meeste indruk.

Black Math
-
- 5390 berichten
- 1735 stemmen
Erg matige Kurosawa weer. Ik was hier best benieuwd naar omdat het de belangrijkste inspiratiebron voor Star Wars geweest schijnt te zijn. De overeenkomsten zijn merkbaar, maar het voelt vooral aan als een typische samuraifilm uit die tijd.
Het verhaal is vrij rechtlijnig. Een tocht door vijandelijk gebied, vol ontsnappingen, waarbij met name de laatste ontsnapping bijzonder goedkoop aanvoelt. Verder twee boertjes die voor een komische noot zorgen. Ik moet zeggen dat het totaal mijn humor niet is.
Hun acteerwerk voelt ook echt belabberd aan, zo overdreven. Dat valt ook voor de prinses te zeggen, die lijkt alleen maar te kunnen schreeuwen. Fijn dat ze gedurende een gedeelte van de film haar kop moet houden. Enge wenkbrauwen heeft ze overigens! Mifune vond ik in eerdere Kurosawa's ook behoorlijk overacteren, maar dat viel hier juist mee. Ergens ook niet onverwacht, in de veel latere film Samurai Rebellion van Kobayashi vond ik hem helemaal goed te pruimen, dus logisch dat hij onderweg progressie laat zien.
Visueel wederom weer niet al te interessant. Ik blijf erbij dat ik wat ik van Kobayashi gezien heb veel sterker vind, een veel beter gevoel voor kadrering en belichting. Hier stoort dan ook nog eens de "Star Wars editting" (ja, ik weet het, juist afgekeken van Kurosawa aldaar). Niet heel veel gevechten, maar het lansgevecht is wel behoorlijk prominent. Ook behoorlijk slecht, zeker met het lansgevecht in Hero in het achterhoofd. Mifunes karakter zou één van de sterkste krijgers zijn, nou daar geloof ik geen snars van bij het zien van dit gevecht.
Ik kan er uiteindelijk weinig positiefs uithalen. 1*.

Leland Palmer
-
- 23710 berichten
- 4641 stemmen
Machtig avontuur. Het was weer tijd voor een Kurosawa. 'The Hidden Fortress' is mijn 10e van de beste man (nog maar). Er liggen gelukkig nog een paar op de stapel. Ik heb in ieder geval genoten van deze prent. Het begin met de twee ruziënde boeren is direct raak. Heerlijk. Wat daarnaast direct opvalt is het prachtige widescreen formaat. Doet de film natuurlijk goed, want de prachtige beelden die we hier krijgen voorgeschoteld hebben het nodig. Kurosawa komt met schitterende locaties op de proppen.
Verder is dit gewoon heerlijk relaxed achterover hangen en genieten van het bijzonder vermakelijke avontuurtje. Toshirô Mifune is natuurlijk weer van de partij. Kan altijd genieten van die man. Alleen die kop al, fantastisch. De twee boeren zorgen voor de komische noot tussendoor en de camera vliegt als een malle overal doorheen. Die achtervolging van Mifune te paard is erg mooi geschoten bijv. Sowieso veel hoogtepuntjes in dit luchtige avontuur. Het petje mag weer af voor Kurosawa.. en op naar de volgende.

joolstein
-
- 8972 berichten
- 7414 stemmen
Epische film vol avontuur en humor. Het verhaal wordt vertelt vanuit het gezichtspunt van twee stuntelige boeren, een kleine magere en een grote dikke. En gaat verder over prinses van een door oorlog weggevaagd land die in veiligheid moet worden gebracht door een nukkige generaal. De oplettende kijker zal direct zien dat dit een inspiratiebron was voor Star Wars-films. Naast de ijzersterke rol van begeleider van de prinses, generaal Makabe zijn het de stuntelige en grappige duo Chiahi en Fujiwara die de show stelen. Maar ondanks de luchtige toon laat de film ook mooi camerawerk en locaties zien. Kortom een heerlijke film.

mrmojorisin123
-
- 1835 berichten
- 1261 stemmen
De gelijkenis met een western is frappant, maar dat mag nauwelijks verbazen. Kurosawa heeft immers zijn bewondering voor die andere filmreus, John Ford, nooit onder stoelen en banken gestoken. Kakushi-Toride no San-Akunin is te classificeren als een 'eastern', een cowboyprent in een samoeraikleedje, weliswaar gesitueerd in een vroeger tijdvak (woelig 16de eeuws feodaal Japan geteisterd door kleinschalige clanoorlogen) maar voor het overige schatplichtig aan de western: van de plotremissie en - uitwerking over het dynamisch ritme in de opeenvolging van geijkte situaties tot de nadruk op puur avontuur en kinetische fysieke actie (schitterend ingeblikt met als hoogtepunt een wervelende achtervolging per paard, uitmondend in een speerduel met het afgemeten tempo en de rituele esthetiek van een ballet, een scène waar Sergio Leone zich ongetwijfeld aan vergaapt zal hebben!). Daarbij zorgt het breedschermformaat, waar Kurosawa de de mogelijkheden aftast met een reeds verbluffende maturiteit, voor een passende visuele omkadering. Bijvoorbeeld in dat extreem long shot waarin drie stipjes van wegstuivende ruitrs, één links, één in het centrum en één uiterst rechts op het scherm.
Daarnaast straalt de film ook de allures van een sprookjesachtige fabel uit, reeds merkbaar in de Engelse titelvertaling. Alles draait rond een voortvluchtige prinses op wier hoofd en prijs is gesteld door een rivaliserende clan. Met enkel getrouwen en haar meest loyale generaal heeft ze zich verscholen op een paradijselijk plekje temidden van een onherbergzame woestenij. Samen met twee ronddolende doodgravers zal generaal Rokurota de als stom meisje vermomde prinses na een bewogen tocht opnieuw op de troon installeren.
De film wemelt van sprookjeselementen zoals geheime schuilplaatsen, wondere ontdekkingen, mysterieuze verdwijningen, fantasierijke listen en fabelachtige personages. Rokurota's eerste verschijning spreekt boekdelen: we zien hem uittorenen hoog op een rots, wijdbeens en de armen op de borst gekruist, een autoritaire elfenkoning, de barse beschermer van zijn felle elfenprinses.
Kurosawa trekt in zijn fabel van leer tegen de hebzucht in al haar verschijningen en stelt er de edelmoedige menselijkheid van de prinses tegenover. Moraal van het verhaal: geniet van het leven met volle teugen en blijf trouw aan jezelf, met als toemaatje de goede raad aan de heersers van deze wereld om 's af te dalen naar het gewone volk en daar het leven in al zijn schoonheid en lelijkheid aan den lijve te ervaren. De typische humanistische trekjes beletten echter geenszins dat Kakushi-Toride no San-Akunin wellicht Kurosawa's meest luchtige en amusante prent is geworden, bruisend vermaak vol energie en levenslust en met een verrassend komische inslag.
Slechts een paar keer trekt een wolkje voorbij de zonnige hemel, wanneer getoond wordt hoe de rigoureuze regels van de erecode als een dwangbuis de menselijke gevoelens omknellen: de vazal die zonder verpinken zijn eigen dochter opoffert om zijn prinses te beschermen. De overwonnen samoerai die, omdat hij gespaard werd door zijn tegenstrever, met die vernedering, erger dan de dood, verder moet leven. De prinses tenslotte, die haar geliefden moet achterlaten omwille van haar plicht jegens het rijk. Dit laatste wordt in een mooi beeld gevat: terwijl zij huilend het panorama van haar land overschouwt, verschijnt in dubbeldruk het teken van haar koninghuis, een halve maan die als een dodelijke sikkel rond haar hoofd wordt gekadreeerd.
4,0*

John Milton
-
- 21049 berichten
- 11427 stemmen
Als we dan toch met kwade woorden aan moeten komen zetten richt ik mijn ogen op de boeren. Ik kan er niets aan doen, maar ik vond ze gewoon afschuwelijk irritant. Ze schreeuwen, ze krijsen en schmieren er in ieder shot waarin ze te zien zijn op los. Ik snap dan ook echt niet waarom juist deze twee figuren de grootste attractie van de film zouden zijn en waarom zo weinig andere mensen erover lijken te vallen.

Verder is het visueel zeker wel vakkundig, en Mifune is zoals altijd wel de moeite. Maar (ook) deze veertiende Kurosawa zal ik geen tweede keer opzetten, daarvoor stoort het acteerwerk van sommige van de karakters me simpelweg teveel. Dealbreaker.
3*

the hustler
-
- 180 berichten
- 2825 stemmen
Onderhoudende avonturenfilm, begint wat te traag maar de vaart schiet uiteindelijk toch nog in. Wel zeer ergerlijk: dat Japans. Wat een ambetante klootzakken zijn al die jappen toch zeg. De hele film lang wordt er nu eens werkelijk geen enkele zin op een fatsoenlijke toon uitgesproken. En maar roepen en maar tieren. Dat gesnauw werkt echt danig op de zenuwen. Van de generaal zou je dat nog kunnen verwachten, maar ze doen het allemaal. Niet alleen de twee boeren, maar bijvoorbeeld ook de zogezegd "mooie" prinses krijgt geen normale zin uit haar strot. Het takkewijf. Gelukkig doet ze het grootste deel alsof ze stom is of ook zij was compleet onuitstaanbaar geweest. Begon ze daar een aan 't eind ineens een liedje te kwelen, alsof onze oren nog niet genoeg te verduren gekregen hadden. Dat noemen ze daar dan een prinses. Zelden zo'n heks gezien. Rare jongens toch, die jappen. Onaangenaam zootje zeikerds bij elkaar, dat is het.

Fisico (moderator films)
-
- 7557 berichten
- 4382 stemmen
Films uit het historische feodale Japan ergens in de Middeleeuwen zijn niet altijd de meest toegankelijke films. Vaak theatraal en ook heel vaak van lange duur. Deze The hidden fortress bevindt zich er wat tussenin: iets meer gericht op het grote publiek en een vrij strak plot waarin de nodige vaart zit zonder echt spectaculaire dingen te aanschouwen.
De twee boeren en dat geldt ook voor de andere personages blijven roepen alsof hun leven ervan afhangt, maar Tahei en Matakichi leveren een amusant schouwspel als hebzuchtige, maar eveneens kibbelende domme boeren. De personages zijn vrij karikaturaal en het feodale systeem ten tijde van het oude Japan komt sterk naar voor. De prinses is een halfgod die nimmer ter discussie wordt gesteld en haar lijfwacht Rokurota is een hondstrouwe heldhaftige krijger. Onderaan de ladder krijg je dan de boeren die op zijn zachtst gezegd weinig positieve eigenschappen bezitten.
The hidden fortress is een leuke avonturenfilm om eens gezien te hebben, maar veel meer dan dat zag ik er niet in. Samen met The seven Samurai en Ran blijf ik in hetzelfde historische "epos-potje" roeren. Niet slecht allemaal, maar echt wild werd ik er nooit van. Gelukkig zag ik met Ikiru (1952) toch ook een andere stijl van Kurosawa.

Basto
-
- 9750 berichten
- 6735 stemmen
The hidden fortress is een leuke avonturenfilm om eens gezien te hebben, maar veel meer dan dat zag ik er niet in. .
Was even benieuwd of je wist dat deze film de blauwdruk voor Star Wars was (de 1e)
Kijk ook zeker Kurosawa’s misdaadfilms High and Low en The bad sleep well. Dat vind ik persoonlijk zijn beste werk..

TMP
-
- 1776 berichten
- 1613 stemmen
Degelijke film van Kurosawa. Qua stijl een beetje anders dan ik tot nu toe van hem gewend ben, een film met een wat lichtere ondertoon. Hoewel de pogingen tot humor bij mij niet aansloegen. Daarvoor zijn de twee boeren te simpel en worden zij wel erg flauw neergezet. Het plot is onderhoudend, zonder echte hoogtepunten. De film kijkt wel aardig weg. Niet een film die ik nog een keer zou bekijken, maar ik heb mij er ook niet mee verveeld.

Filmkriebel
-
- 8746 berichten
- 4032 stemmen
Fijne ouderwetse avonturenfilm met alles erop en eraan, meer als familiefilm bedoeld. Twee geldzuchtige landlopers vergezellen een generaal in zijn queeste om een prinses van een gevallen rijkje in veiligheid te brengen. Bij Kurosawa verwacht je doorgaans een serieuzere toon en hardere personages; het is dan ook vrij verrassend om hier twee komische paljassen in een hoofdrol te zien. En zo komen we terecht in een lichtvoetige schelmenfilm waarvan de personages redelijk cartoonesk overkomen. Waarom niet? In die 135 minuten viel er genoeg leuks te beleven vond ik, de locaties/decors zijn buitengewoon geslaagd.

mjk87 (moderator films)
-
- 13024 berichten
- 3802 stemmen
Vooral een briljant vermakelijke film. Dit ding duurt 140 minuten en verveelt geen moment vol met allerlei losse momenten die stuk voor stuk sterk zijn en tezamen een heerlijke avonturenfilm vormen. Het acteerwerk is niet heel geweldig over de breedte maar dat maakt in deze film minder uit. Die twee boeren vind ik nog best oké trouwens. De prinses moet niet haar mond opentrekken (dan is het enkel irritant geschreeuw) maar ze heeft verder wel een enorm krachtige uitstraling, zo'n een dat ik gefascineerd blijf kijken. De hele film ook in een kort broekje, alleen wordt ze daar overtroffen door Mifune die in een nog korter broekje rondhuppelt. Prachtig gebruik van het brede beeld, boeiende omgevingen. Omgevingen die echt doen denken aan westerns, en vooral de spaghettiwetserns waarmee eerder Leone en co schatplachtig zijn aan Kurosawa dan dat Kurosawa dat is aan John Ford en kornuiten. Je moet hier verder niet al te veel in zien, maar dat moet je bij pakweg Indiana Jones ook niet (die ik nog hoger waardeer). Maar als een film zo goed wordt uitgevoerd heb je alsnog een sterke film, zeker als de beleving top is. 4,0*.

Roger Thornhill
-
- 5486 berichten
- 2153 stemmen
Veel mensen hier hebben moeite met het boertige gedrag van Tahei en Matashichi, en ik kan me daar wel iets bij voorstellen, maar zelf heb ik daar gelukkig absoluut geen last van – de twee acteurs spelen het bepaald niet realistisch of naturel, maar dat is wat mij betreft geen enkel probleem omdat de rest van de film eveneens zo'n sprookjesachtig avontuur of avontuurlijk sprookje is, en bovendien zat ik dan misschien niet te schudden van het lachen maar heb ik toch wel veel plezier beleefd aan het proberen te voorspellen op welke kortzichtige manier ze nu weer zouden reageren op de diverse voetangels en klemmen die Kurosawa ze voorschotelt. En ook mooi dat ze op het einde elkaar zodanig vertrouwen dat de één de ander het bewaren van het goudstuk wel toevertrouwt – hoewel het eigenlijk nog leuker was geweest als ze daar óók weer over waren gaan kibbelen: "Bewaar jíj het nou maar!" – "Nee, jij!" – "Waarom ìk? Jíj!"
En verder: mooie plotverwikkelingen, prachtige zwart-wit-fotografie, Toshiro Mifune gezaghebbend als altijd, Minoru Chiaki prachtig als de prinses, en van a tot z genoten. En wat die fotografie betreft, het is eigenlijk een wonder dat de film er zo goed uitziet, want zoals Kurosawa in zijn Something like an autobiography vertelt: "during the Mount Fuji location shooting [..] we were hit by three typhoons in succession. The forests in which we had planned to film were leveled one by one, and what was to have been a ten-day location shoot ended up taking a hundred days." Benieuwd of bijvoorbeeld het desolate landschap waar de film mee begint oorspronkelijk ook een bosrijker omgeving had moeten zijn.
Het laatste nieuws

Misdaadthriller 'The Bone Collector' vanavond te zien op televisie

'Empire'-acteur Jussie Smollet alsnog de cel in ondanks hoger beroep

Kerstfilm op Netflix door kijkers als 'slechtste film aller tijden' bestempeld: 'Doen ze dit expres?'

'Squid Game'-acteur zaagt per ongeluk twee tenen eraf: 'Geluk dat ik nog leef'
Bekijk ook

Seppuku
Drama, 1962
92 reacties

Shichinin no Samurai
Actie / Drama, 1954
909 reacties

Tengoku to Jigoku
Thriller / Misdaad, 1963
98 reacties

Jôi-uchi: Hairyô Tsuma Shimatsu
Drama, 1967
48 reacties

Dersu Uzala
Avontuur / Drama, 1975
84 reacties

Akahige
Drama, 1965
22 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API

© 2023 MovieMeter B.V.