Genre: Thriller / Oorlog
Speelduur: 145 minuten
Alternatieve titel: Black Book
Oorsprong:
Nederland / Duitsland / Verenigd Koninkrijk / België / Frankrijk / Verenigde Staten
Geregisseerd door: Paul Verhoeven
Met onder meer: Carice van Houten, Sebastian Koch en Thom Hoffman
IMDb beoordeling:
7,7 (83.550)
Gesproken taal: Nederlands, Duits, Engels en Hebreeuws
Releasedatum: 14 september 2006
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Videoland
Bekijk via meJane
Bekijk via CineMember
Bekijk via Viaplay
Bekijk via CANAL+
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Plot Zwartboek
"To fight the enemy, she must become one of them."
In het laatste jaar van de Tweede Wereldoorlog wordt plotseling de boerderij, waar de Joodse revuester Rachel Stein ondergedoken zit, gebombardeerd. Ze wordt opgevangen door een lokale zeiler, maar krijgt dezelfde avond nog bezoek van Van Gein, die hen waarschuwt dat de Duitsers dit nieuwe adres al op het spoor zijn, en hen een veilige doorvaart door de Biesbosch naar het (bevrijde) zuiden van Nederland aanbiedt. Het bezette deel van Nederland ontvluchten blijkt echter niet zo gemakkelijk als ze had gedacht.
Externe links
Acteurs en actrices
Rachel Stein / Ellis de Vries
Ludwig Müntze
Hans Akkermans
Ronnie
Günther Franken
Joop
Prison Guard with Baret
Gerben Kuipers
General Käutner
Notary Wim Smaal
Video's en trailers
Reviews & comments
as
-
- 3548 berichten
- 5932 stemmen
Verfrissend aan deze film, in tegenstelling tot andere Nederlandse 2e wereldoorlogs films is dat Verhoeven hier heel duidelijk heeft gekozen voor een thriller en dat heeft ingebed in dit genre. Want hoewel de film ten tijde van de Duitse bezetting speelt, overstijgt Zwartboek de oorlogsfilm. Het is in de eerste plaats een onvervalste thriller.
Niet echt een vreemde keuze voor een regisseur die jaren in Amerika heeft gewerkt. Hij heeft zich naar eigen zeggen sterk laten beïnvloeden door de master of suspense Alfred Hitchcock. En dat zie je ervan af. De film is dan ook erg vaardig en vakkundig gemaakt, met oog voor detail. De film heeft mooi camerawerk, heeft een goede productiewaarde, en is stijlvol genoeg om een tijdlang te werken.
Maar...
Het hele probleem ligt hem bij het feit dat ik de emoties van de mensen in de film niet geloof. De film zit vol met stompzinnige emotionele oplossingen. Toch vreemd dat Verhoeven al die tijd heeft geroepen dat de mensen in zijn film niet simpelweg te classificeren zijn in zwart of wit maar dat er ook grijstinten in de mens zitten.
Het tegenovergestelde is juist waar. Dat is hier dus veel te weinig aan de orde. Emoties zijn er zo dik opgelegd dat het op momenten erg banaal wordt
Bijvoorbeeld het tamelijk irritante personage Theo (verschrikkelijk slecht gespeeld door een stuntelende Johnny de Mol). Hoewel zijn worsteling als hoogchristelijk mannetje,met het wel of niet doden van Duitsers of verraders interessant is, wordt dit wel erg knullig verbeeld. Als iemand godverdomme roept dan kan het allemaal wel ineens.
Verder is Verhoeven een man van het grote gebaar. Voor kleine diepe emoties is hier geen sprake en gaan helemaal verloren. De acteurs raken hier in ondergesneeuwd. En dat is Jammer van Carice van Houten en Thom Hoffman die werkelijk één van de beste rollen in hun carrière afleveren.
Verhoeven kan wel wat. Maar of deze film nou de beste keuze was om zijn 'terugkeer' mee te bezegelen...
3*en
tomkreunen
-
- 20 berichten
- 398 stemmen
Erg goede film, op een paar kleine puntjes na. De brandweer wagen die naar de boerderij reed, kan naar mijn mening nooit zo snel ter plaatse zijn. En op het moment dat die groentewagen de schuurdeur inrijdt en een Duitser daar op een fluitje blaast komen ze ook meteen om de hoek kijken, terwijl er bij het omleggen van Van Geijn niemand aankomt, ook niet na een behoorlijk lang tijdje..
Ondanks deze punten toch een 4,5 voor één van de betere films van Nederlandse bodem!
tomkreunen
-
- 20 berichten
- 398 stemmen
Er zaten zelfs mensen te huilen in de bios whahahaha!
Voor jou vast erg vermakelijk?
Mc
-
- 1006 berichten
- 2092 stemmen
Na 14 jaar weer een goede Verhoeven (al was Starship Troopers nog wel oké). Gisterenavond in een afgeladen bioscoop gezien. Enthousiastme alom.
Voor mij was Zwartboek ook een succes. Met de film Hollow Man dacht ik dat het echt het einde van Verhoeven was, maar toch weet Verhoeven iedereen weer voor zich te winnen met deze prachtige oorlogsthriller.
Om te beginnen, Carice, WOW, wat een steengoede actrice. Toen ze haar in nogal wat recensies vergeleken met Scarlett Johansson weet ik nog hoe ik reageerde: 'Ja, tuurlijk...'. Maar het is echt zo, haar fenomenale acteerprestaties leveren de film zo al een extra ster op. Haar ontwikkeling van onderduikster tot verzetsheldin zit haar als gegoten. De scenes met Koch zijn zeer genietbaar, overtuigend en realistisch.
Verhoevens stijl is weer duidelijk aanwezig, en gelukkig maar. Al valt het bij mij soms verkeerd, als het succes heeft, dan scoort het ook meteen hoge ogen. De timing van de typerende zwarte humor van Verhoeven zorgt voor wat adempauzes in de overwegend donkere stemming. De film schiet van emotie naar emotie en dit zorgt ervoor dat de 2 uur en 25 minuten lange film nergens verveelde.
Het thema van de film wordt je gelukkig niet recht in het gezicht gedrukt. De wazige lijn tussen goed en slecht wordt gedurende de film keurig naar voren gebracht, zonder ergens opdringerig te worden. Dit zorgt ervoor dat je aan het eind van de film de boodschap begrepen hebt, maar dat je tijdens de film kan genieten van een meer dan degelijke oorlogsthriller.
Een groffe, rauwe, emotionele en realistische, meer dan degelijke film. Een Nederlands succesnummer!
4,5* (waarvan 1* geheel voor Carice)
[edit] Goof? - Waren dat moderne posters aan de linkerkant van het station net voordat de trein naar binnen rijdt? [/edit]
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Maar...
Het hele probleem ligt hem bij het feit dat ik de emoties van de mensen in de film niet geloof. De film zit vol met stompzinnige emotionele oplossingen. Toch vreemd dat Verhoeven al die tijd heeft geroepen dat de mensen in zijn film niet simpelweg te classificeren zijn in zwart of wit maar dat er ook grijstinten in de mens zitten.
Het tegenovergestelde is juist waar. Dat is hier dus veel te weinig aan de orde. Emoties zijn er zo dik opgelegd dat het op momenten erg banaal wordt
Bijvoorbeeld het tamelijk irritante personage Theo (verschrikkelijk slecht gespeeld door een stuntelende Johnny de Mol). Hoewel zijn worsteling als hoogchristelijk mannetje,met het wel of niet doden van Duitsers of verraders interessant is, wordt dit wel erg knullig verbeeld.
Ben het met je analyse van de Mol eens, die idd vreselijk slecht en ongeloofwaardig vind. Maar alle overige peronages zetten (zoals je zelf ook aangeeft) juist ijzersterke geloofwaardige vertolkingen neer. Welke andere voorbeelden heb je...
Het is juist zo knap van Verhoeven om in een actiethriller ook geweldige acteerprestaties weet te verkrijgen. ipv dat het zonde is dat deze geweldige acteerprestaties in een actiethriller zitten IMO.
cornelis
-
- 4744 berichten
- 681 stemmen
Goof? - Waren dat moderne posters aan de linkerkant van het station net voordat de trein naar binnen rijdt?
Nee, dat zijn affiches uit die tijd.
as
-
- 3548 berichten
- 5932 stemmen
Het is juist zo knap van Verhoeven om in een actiethriller ook geweldige acteerprestaties weet te verkrijgen. ipv dat het zonde is dat deze geweldige acteerprestaties in een actiethriller zitten IMO.
Dat bedoel ik ook niet echt. Misschien beetje raar opgeschreven. Ik bedoel wel dat ik het jammer vind dat met zulke goede prestaties (Houten en Hoffman) het jammer is dat ze in een film als Zwartboek zitten. Die verdienen een betere film.
Maar mijn grootste probleem is dat ik de mensen in deze film niet geloof. Ze schelden, huilen, zijn boos. Maar ik ben nergens overtuigt van hun emoties. Daarom kon ik me nergens echt inleven of laten meeslepen. Het is allemaal zo plastisch als wat.
Maar hoezo is het van Verhoeven knap om óók geweldige acteerprestaties te krijgen in een actiethriller. Ik ken er genoeg.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Ik snap je niet aan de ene kant prijs je de acteerprestaties van de hoofdrol spelers, aan de andere kant vind je ze plastisch en geloof je ze niet. (gelukkig ben je een van de weinigen die hier last van heeft) Over wie heb je het dan?
(Over J de Mol jr zijn we het over eens, maar verder?)
as
-
- 3548 berichten
- 5932 stemmen
laten we michiel Huisman er eens bij pakken, de rol van Frank lammers krijgt geen ruimte, Hallina Reijns overdreven prestatie. Verhoevens mix van goede acteurs slechte acteurs op de verkeerde plek. En dan nog een aantal dommige dingen die natuurlijk nooit hadden kunnen plaatsvinden: van Houten die als joods meisje ondergedoken zit en open en bloot op een aanlegsteiger ligt te zonnen. Yeah right.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
laten we michiel Huisman er eens bij pakken, de rol van Frank lammers krijgt geen ruimte, Hallina Reijns overdreven prestatie. Verhoevens mix van goede acteurs slechte acteurs op de verkeerde plek. En dan nog een aantal dommige dingen die natuurlijk nooit hadden kunnen plaatsvinden: van Houten die als joods meisje ondergedoken zit en open en bloot op een aanlegsteiger ligt te zonnen. Yeah right.
Heb je misschien iets tegen de jonge garde die je misschien moeilijk gelooft in een 40-45 setting..... Michiel Huisman is me overigens niet eens opgevallen. Welke rol had hij? Halina Reijns vod ik juist erg overtuigend als oppertunistische vrijdster en Frank lammers vond ik ook prima. Je kan moeilijk iedere acteur/personage de hoofdrol geven.
En dat joodse meisjes in the middle of nowhere niet achter het riet verscholen kunnen zonnen? Ik zou niet weten waarom niet?
(Ik heb de oorlog ook niet meegemaakt, maar het zal vast geen 24/7 verstoppertje geweest zijn. Heeft bovendien niets met de acteerprestaties te maken.)
argus
-
- 365 berichten
- 1182 stemmen
Maar mijn grootste probleem is dat ik de mensen in deze film niet geloof. Ze schelden, huilen, zijn boos. Maar ik ben nergens overtuigt van hun emoties. Daarom kon ik me nergens echt inleven of laten meeslepen. Het is allemaal zo plastisch als wat.
Hoezo niet kunnen inleven? Makkelijk zat.
Had de film gisteren al gezien in de bioscoop. Het mooie van deze film is dat de belangrijkste acteurs zodanig op dreef waren (of dat door Verhoeven komt of door hun eigen kwaliteit), dat je je juist makkelijk kon inleven. Zo'n beetje elke denkbare menselijke emotie, of het nu haat, nijd, verwondering, lachen, geilheid of depressie was, (ik weet niet of ik nu een menselijke emotie nog vergeet, het zal wel) het kwam allemaal levensecht over. Doorgaans juist in het algemeen in dit soort oorlogen en in het bijzonder de laatste oorlogsdagen/eerste bevrijdingsdagen kom je juist ook heel heftige emoties tegen. En daar hoort natuurlijk ook die prachtige fameuze huilbui van Carice bij wanneer zij hoort dat Muntz voor het duitse executiepeloton gestorven is.
Het lijkt erop dat mensen al die verschillende emoties en gebeurtenissen allemaal te veel van het goede vinden, alsof het niet zou kunnen gebeuren, maar het waren gewoon heftige tijden. Ik ben Verhoeven dankbaar dat hij hier zo'n goede film heeft neergezet. Wat mij betreft één van de beste nederlandse producties ooit.
Ik begrijp die kritiek in de volkskrant (én in cinema.nl want dat is dezelfde volgens mij), dat hij er teveel in heeft willen proppen dus niet. In zo'n epos gebeurt nu eenmaal veel. Verhoeven en de script-schrijver hebben gedurende 20 jaar ongeveer 800 oorlogs-documenten nagetrokken. Zo'n recensent kan er beter een nachtje over gaan slapen en dan de film een nachtje op hem laten inwerken, dan zal je tot de slotsom komen dat dit gewoon een hele goede film is.
De wazige lijn tussen goed en slecht wordt gedurende de film keurig naar voren gebracht, zonder ergens opdringerig te worden. Dit zorgt ervoor dat je aan het eind van de film de boodschap begrepen hebt, maar dat je tijdens de film kan genieten van een meer dan degelijke oorlogsthriller.
Mooi gezegd, daar ben ik het dus wel mee eens. 4½*
as
-
- 3548 berichten
- 5932 stemmen
Nederland was tussen 40 en 45 een gevaarlijke plek voor onderduikers en joden. Ik zie iemand die risico's niet nemen.
Michiel Huisman was trouwens die knaap in die boot die haar tegenkwam op de steiger.
Verder heb ik niets tegen de jonge garde in Nederland. Ik denk dat er veel talent in Nederland rond loopt. maar veel van dat talent komt in deze film niet tot uiting. Wat overblijft is een film die goed en vaardig is gemaakt maar niets meer dan dat.
Gml
-
- 6 berichten
- 77 stemmen
Ik heb hem gister gezien, maar ik was er niet zo ontzettend van onder de indruk. Het ging voor mij soms iets te snel, iemand zegt iets, en bam volgende scene. Niet altijd even goeie montage dus...
Maar waar ik me echt aan stoorde was Johnny de Mol, eerste shot waar hij in beeld kwam moest ik al lachen, zo ook een paar anderen in de zaal. En al helemaal toen hij iemand dood moest schieten, sjonge jonge, wat een sul. Heel de zaal moest lachen.
De film wordt ook als een grote flashback gepresenteerd, je weet al hoe het afloopt met Ellis. Ik denk dat de film dan interessanter en spannender was geweest.
Wouter
-
- 18720 berichten
- 3085 stemmen
"Enkele irritante personages"
En hij vond de film te lang.
Wouter
-
- 18720 berichten
- 3085 stemmen
Hij heeft zich naar eigen zeggen sterk laten beïnvloeden door de master of suspense Alfred Hitchcock. En dat zie je ervan af.
Zei hij dat specifiek over deze film/ Want dat zie ik dus helemaal niet zo. (Wel wat bij Basic Instinct.)
as
-
- 3548 berichten
- 5932 stemmen
Dat zei hij in verschillende interviews. Vraag me niet welke. Er waren er de laatste weken zoveel.
Iljitsch
-
- 9 berichten
- 3 stemmen
Wat een schitterend geproduceerde film, wat een prestatie om zoiets in Nederland voor elkaar te boksen, voortreffelijke art directie, special effect, stunts, alles eerste klas. De akteurs zijn goed, niet brilliant maar gewoon goed, netjes. Cameravoering raak. Ook het scenario is mooi en vernuftig geconstrueerd, zorgvuldig afgewikkelde lijnen, omdraaiïngen, alleraardigste visuele vondsten, kortom voortreffelijkheid all around. Maar een dode film wonderlijk genoeg, die voortorgelt als op hol geslagen, die resonneert als de eindeloze herhalingen van een zwartziek gebed, een film die probeert te overdonderen maar op een enkel ogenblik na, nergens raakt. Een film die inhoudelijk ook helemaal los lijkt te staan van het huidig tijdsgewricht, een demonstratie van cynisme en nihlisme die de eerste de beste voorbijganger op straat moeiteloos kan beamen. Een fossiel is het, een anachronisme: als de film in 1978 was gemaakt en uitgebracht zou heel Nederland op zijn achterste benen hebben gestaan. Dertig jaar te laat. Jammer.
Wouter
-
- 18720 berichten
- 3085 stemmen
Heb je misschien iets tegen de jonge garde die je misschien moeilijk gelooft in een 40-45 setting.....
Eh... dat heeft toch niets te maken mert wat hij aanzwengelt?
Ik snap as zijn opmerkingen heel goed. Het probleem is niet het acteerwerk, maar het scenario. Zelfs bij De Mol is dat voor het grootste deel zo.
by_the_way
-
- 3792 berichten
- 504 stemmen
Vandaag in de Bioscoop gezien. Een goede film maar tot om tot een conclusie te komen moet ik hem zeker nog een paar keer zien. Tot nu een 4****
basketballerke
-
- 4727 berichten
- 0 stemmen
(Samen met by_the_way gezien) Zeer goed. Alleen vind ik hem minder dan Soldaat van Oranje. Ten eerste vind ik de muziek in Soldaat van Oranje vele malen beter. Het acteren vind ik in SVO ook beter. In deze is Carice de beste, maar ook niet heel hoogstaand, de rest doet het gewoon oke. De sfeer vind ik in SVO ook vele malen beter. Daar had ik het gevoel dat ik echt naar een verhaal van toenertijd keek, deze ziet er erg modern uit, erg gelikt. Ligt denk ik grotendeels wel aan het beeldkwaliteit van de jaren 70 en nu. In bepaalde scene's werd het ook moeilijk volgen door de overgang van de talen, dan wat Duits en dan gelijk weer Nederlands. Er was ook veel meer actie, maar daar stoorde ik me niet aan. Voor de rest heeft deze film en erg sterk verhaal, dat niet te moeilijk is. Ik zal hem nog wel een keer kijken want dit is de eerste indruk. Alsnog een dikke 4* voor Verhoeven en de hele garde.
tomkreunen
-
- 20 berichten
- 398 stemmen
van Houten die als joods meisje ondergedoken zit en open en bloot op een aanlegsteiger ligt te zonnen.
Ze lag vrij bedekt te zonnen, bij de boerderij in de buurt. Tenminste, ik moest eerst even kijken waar ze dan wel niet lag, vanaf het shot vanaf de boot. En zou ze zich anders niet verstopt hebben als een patrouille boot aan zou horen komen of denk je van niet? Dat lijkt mij het meest voor de hand liggend.
Maargoed, ik begrijp jou punt ook wel, maar toch ben ik het er niet mee eens..
zoutzak
-
- 1050 berichten
- 7008 stemmen
Gemengde gevoelens na het zien van de film.
Pluspunten waren er zeker, toch wel een aparte beleving zo'n thriller in een WOII setting, alles was wel met veel kundigheid gemaakt.
Echter waren er vele momenten waar ik het geheel toch tekort vond schieten. Zo is het acteerwerk eerlijk gezegd nergens hoogstaand, en wel geregeld slecht (met de Mol als dieptepunt). Het verhaal was zeker in het begin bijzonder gehaast, de dialogen volgen elkaar in ongekend tempo op.
Het plot was aardig, maar uiteindelijk was het gewoon overdone waardoor de film op emotioneel vlak gewoon aan je voorbij gaat. Carice is slechts een enkele keer een inzinking nabij, terwijl ze toch in de 145 minuten zowat alle ellende aan haar ogen voorbij krijgt. 'Mijn familie is dood maar ik kan er gewoon niet om huilen'... niet overtuigend.
Soldaat van Oranje heb ik lang geleden gezien voor het laatst, maar dat is toch echt van een ander niveau.
Zwartboek is vermakelijk en zeker de moeite, maar weinig subtiel en een beetje een tegenvaller.
Misschien dat een herziening de film wel goed kan doen.
For now; 3*
RJI
-
- 40 berichten
- 346 stemmen
Meesterwerk, het enige wat mij stoorde aan de film was het 'acteerwerk' (als je dat nog zo mag noemen) van J. de Mol
van mij 4,5*
basketballerke
-
- 4727 berichten
- 0 stemmen
Iedereen over de Mol ook. Ik stoorde me totaal niet aan hem, hij deed het gewoon ok.
tomkreunen
-
- 20 berichten
- 398 stemmen
Iedereen over de Mol ook. Ik stoorde me totaal niet aan hem, hij deed het gewoon ok.
Ik stoorde me er ook niet bepaald aan, maar dat kwam ook omdat er dusdanig veel andere dingen gebeurden dat je je daar wel druk over maakte, naar mijn mening.
Slecht vond ik wel het punt, toen hij van Geijn neerschoot, dat was echt te slecht acteerwerk als je het mij vraagt.
CAPIpsv
-
- 766 berichten
- 631 stemmen
Topfilm.
Goed werk van Paul Verhoeven.
Uitstekende acteerprestaties. Vond Thom Hoffman erg goed.
5*****
by_the_way
-
- 3792 berichten
- 504 stemmen
Nee wat een ophef. Hij had zo'n kleine rol dat je je er amper aan kon storen pff
as
-
- 3548 berichten
- 5932 stemmen
Maargoed, ik begrijp jou punt ook wel, maar toch ben ik het er niet mee eens..
Quentin
-
- 10202 berichten
- 8557 stemmen
Deze derde keer en tweede keer in 24 uur vond ik hem ietsjes minder, halfje er af. Vind trouwens dat die rol van de Mol helemaal niet scripttechnisch slecht is (zoals eerder werd gezegd), hij kan gewoon niet acteren.
Quido
-
- 14649 berichten
- 6106 stemmen
Deze tweede keer in 24 uur vond ik hem ietsjes minder
Gerelateerd nieuws

Bevrijdingsdag 2025: De best beoordeelde Nederlandse films over de Tweede Wereldoorlog

Tweede Wereldoorlog-film 'Zwartboek' van Paul Verhoeven donderdag op televisie

Videoland heeft drie nieuwe indrukwekkende WOII-films toegevoegd aan het aanbod

Oranje boven! Dit zijn de best beoordeelde Nederlandse films ooit gemaakt
Bekijk ook

Soldaat van Oranje
Oorlog / Drama, 1977
1.045 reacties

Doctor Zhivago
Drama / Romantiek, 1965
128 reacties

Sophie Scholl - Die Letzten Tage
Drama / Oorlog, 2005
228 reacties

Elle S'appelait Sarah
Drama / Oorlog, 2010
252 reacties

Mai Wei
Drama / Oorlog, 2011
56 reacties

De Tweeling
Drama / Oorlog, 2002
401 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








