Genre: Thriller / Oorlog
Speelduur: 145 minuten
Alternatieve titel: Black Book
Oorsprong:
Nederland / Duitsland / Verenigd Koninkrijk / België / Frankrijk / Verenigde Staten
Geregisseerd door: Paul Verhoeven
Met onder meer: Carice van Houten, Sebastian Koch en Thom Hoffman
IMDb beoordeling:
7,7 (83.519)
Gesproken taal: Nederlands, Duits, Engels en Hebreeuws
Releasedatum: 14 september 2006
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Videoland
Bekijk via meJane
Bekijk via CineMember
Bekijk via Viaplay
Bekijk via CANAL+
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Plot Zwartboek
"To fight the enemy, she must become one of them."
In het laatste jaar van de Tweede Wereldoorlog wordt plotseling de boerderij, waar de Joodse revuester Rachel Stein ondergedoken zit, gebombardeerd. Ze wordt opgevangen door een lokale zeiler, maar krijgt dezelfde avond nog bezoek van Van Gein, die hen waarschuwt dat de Duitsers dit nieuwe adres al op het spoor zijn, en hen een veilige doorvaart door de Biesbosch naar het (bevrijde) zuiden van Nederland aanbiedt. Het bezette deel van Nederland ontvluchten blijkt echter niet zo gemakkelijk als ze had gedacht.
Externe links
Acteurs en actrices
Rachel Stein / Ellis de Vries
Ludwig Müntze
Hans Akkermans
Ronnie
Günther Franken
Joop
Prison Guard with Baret
Gerben Kuipers
General Käutner
Notary Wim Smaal
Video's en trailers
Reviews & comments
Jeauhan
-
- 879 berichten
- 0 stemmen
Niet geheel Nederlandstalig, internationaal gevestigde regisseur en internationale thematiek is in de toekomst volgens mij prima mogelijk voor een geheel Nederlandse productie.
Leland Palmer
-
- 23785 berichten
- 4897 stemmen
Makkelijker gezegd dan gedaan. Ik zie het nog niet zo snel gebeuren.
Jeauhan
-
- 879 berichten
- 0 stemmen
Toen Ard Schenk in '71 de 10km onder de 15 minuten schaatste zei iedereen dit wordt nooit meer verbeterd. Toen Karlstad dat 87 onder de 14 min schaatste zei iedereen dit wordt nooit meer verbeterd. Nu doet Kramer het in 12.41.
Zo gaat het met records.
Maar goed ik dwaal/we dwalen af dus ik hou er maar over op
cornelis
-
- 4744 berichten
- 681 stemmen
Bij Zwartboek is al een keer 18 miljoen uitgegeven. Ik zie niet in waarom dat in de toekomst niet weer kan gebeuren.
Alles kan. Of het in de lijn der verwachting ligt, is iets anders.
De film was tevoren niet voor 18mln gefinancierd, maar voor 12. Een deel van de gebruikte financieringsconstructie bestaat niet meer (sale&leaseback UK). Welke producent ontwikkelt (en investeert dus in) een dergelijk project met een beperkte slagingskans, en met uiterst geringe inverdiensten (vanwege noodzakelijke presales)?
De vergelijking met topsport gaat natuurlijk mank, al was het maar omdat topsporters het halen van snelle tijden tot doel hebben, en filmmakers niet alles in het werk stellen om een hoger budget te halen.
For the record, Zwartboek was verre van geheel Nederlands (crew, cast, producers).
Maar goed, we zijn het volgens mij in de basis helemaal niet oneens. Kan inderdaad zomaar zijn dat er binnen tien jaar weer zoiets gebeurt.
Jeauhan
-
- 879 berichten
- 0 stemmen
Maar goed, we zijn het volgens mij in de basis helemaal niet oneens. Kan inderdaad zomaar zijn dat er binnen tien jaar weer zoiets gebeurt.
Het gaat mij ook niet om de regel, maar om de uitzondering...en dan zijn we het inderdaad in de basis met elkaar eens.
Cosworth
-
- 48 berichten
- 112 stemmen
Keek lekker weg en was boven mijn verwachting, een 4,5 dubbel en dwars!
JeanMaurice
-
- 74 berichten
- 95 stemmen
Sebastian Koch is een van mijn favoriete acteurs van het moment en ook in deze film schittert hij naast Carice van Houten. Mooie film met een sterk eind.
navulverpakking
-
- 40 berichten
- 251 stemmen
Ik hoopte toch wat meer van Michiel Huisman te zien..
Erg goed acteerwerk van Carice van Houten.
lyke
-
- 16 berichten
- 16 stemmen
Goede oorlogsfilm met super acteerprestaties van Carice van Houten en de rest.
wimaroca
-
- 762 berichten
- 643 stemmen
Carice van Houten is over een jaar of 10 de beste actrice die we ooit gehad hebben en zullen krijgen!
guylopez93
-
- 596 berichten
- 1731 stemmen
uitstekende oorlogsfilm
mooi verhaal, prima geacteerd, goede uitwerking, Carice van Houten is hier zeker op haar best, ze breekt door in Hollywood en we zullen zeker meer van haar zien in meer films. Johnny de Mol vond ik weer wat minder maar ik had ook niet meer van hem verwacht. Voor de rest was de film dik in orde en was het einde ook heel sterk.
4*
gmx
-
- 1034 berichten
- 778 stemmen
Prima acteerwerk en een boeiend verhaal. Helaas zitten er een paar onlogische wendingen in het script, die ook al eerder zijn genoemd. Weet niet of deze al eerder zijn genoemd, maar hier stoorde ik me persoonlijk nogal aan:
* Het stuk met de insuline spuit, het snel de chocola eten, toch weer ontsnappen etc, iets TE toevallig allemaal
* De liquidatie van Muntze. Kom op zeg, Duitse wetten die nog uitgevoerd moeten worden na de bevrijding ?
* Die Duitse topgeneraal die hiertoe de opdracht geeft ?
* Muntze die hier niet eens tegen in gaat ?
* Muntze, een topgeneraal onder Hitler die eigenlijk gewoon eigenlijk een hele schappelijke, aardige baas is ?
* In die tijd hadden ze ook al draadloze lange afstands zenders ? Zo klein ? Kom op zeg.
* Draadloze telefoon in een jeep ?
En zo zijn er nog heel wat zwakheden, ben maar voorbij gegaan aan de punten die een paar pagina's terug ook al genoemd zijn.
Jammer, dit drukt de score, deze zat zo dicht bij een ECHT goede Nederlandse film, ik kan nu echt niet hoger komen dan:
3.5 *
cornelis
-
- 4744 berichten
- 681 stemmen
De genoemde order van generaal Foulkes, die de Duitsers toestond hun eigen manschappen te displineren (waar de Duitse majoor naar verwijst), is volgens de research van de makers historisch correct, en dergelijke executies hebben daadwerkelijk plaatsgevonden. Hoe bizar ook.
In de film wordt verteld dat dit een PTT-lijn is, niet draadloos dus.
Een (Canadese) militaire veldradio, geen telefoon.
Wouter
-
- 18720 berichten
- 3085 stemmen
Dit vind ik nog wel de vreemdste kritiek:
* Muntze, een topgeneraal onder Hitler die eigenlijk gewoon eigenlijk een hele schappelijke, aardige baas is ?
gmx
-
- 1034 berichten
- 778 stemmen
De genoemde order van generaal Foulkes, die de Duitsers toestond hun eigen manschappen te displineren (waar de Duitse majoor naar verwijst), is volgens de research van de makers historisch correct, en dergelijke executies hebben daadwerkelijk plaatsgevonden. Hoe bizar ook.
Bron ?
In de film wordt verteld dat dit een PTT-lijn is, niet draadloos dus.
Dat zou helemaal bizar zijn, dan zou toch heel simpel de ontvanger getraceerd kunnen worden ? En bovendien zou dan de hele tijd de telefoonlijn 'bezet' zijn en meteen opvallen.
gmx
-
- 1034 berichten
- 778 stemmen
Jep, thks:
"While German military tribunals could discipline their troops, after having surrendered to the Canadian forces, (under "Allied Military Standing Order No. 153"), Canadian military law should have prevailed, (with no death sentence for desertion, and with a delay of three months before any such execution). The execution of the SS officer, by way of showing a Canadian officer a German "death warrant" and citing "Article 153," was a fiction."
Tja, dat had ik je ook wel kunnen vertellen
Wat een onzin. Maar goed.
Wouter
-
- 18720 berichten
- 3085 stemmen
Ik hoorde ook dat het op waarheid gebaseerd was, maar zou nu ook wel willen weten hoe het precies zat.
cornelis
-
- 4744 berichten
- 681 stemmen
Op pag. 513 van de recent uitgekomen herziene biografie van Verhoeven spreekt Rob van Scheers van een soortgelijke gebeurtenis in IJmuiden, waar een aantal Duitse deserteurs - onder toezicht van de Canadezen - door een Duits peloton werd gefusilleerd. Hierop is de scene door Verhoeven en Soeteman (beide stevige researchers, trouwens) gebaseerd.
Dat het reglementair niet in orde was, wil niet zeggen dat het niet gebeurde. Over het al dan niet bestaan van aardige Duitsers en de (on)mogelijkheden van PTT-lijnen kunnen we vast nog lang en zinloos discussieren.
Probleem van periodefilms is dat die bij sommigen blijkbaar een overdreven wantrouwen op het gebied van historische correctheid veroorzaken.
Wouter
-
- 18720 berichten
- 3085 stemmen
Probleem van periodefilms is dat die bij sommigen blijkbaar een overdreven wantrouwen op het gebied van historische correctheid veroorzaken.
Ik begrijp het fanatisme van veel mensen op dit vlak niet. Ok, sommige zaken zijn belangrijk, maar om nu zo te gaan zeuren over allerlei details...
Earth
-
- 863 berichten
- 375 stemmen
Mij valt alleen weer op hoe makkelijk er ongefundeerd kritiek wordt geleverd op een aantal zaken die wel degelijk plaats hebben gevonden (cq. mogelijk zijn). Iets beter kijken en luisteren en daarna kritiek geven.
Er valt best wel kritiek te geven, maar de (in mijn ogen) echte kritiekpunten (de wel erg snelle brandweer in het begin en de opgewekte Ellis vlak na het bombardement) zie je weinig tot niet voorbij komen.
gmx
-
- 1034 berichten
- 778 stemmen
Probleem van periodefilms is dat die bij sommigen blijkbaar een overdreven wantrouwen op het gebied van historische correctheid veroorzaken.
KOM OP zeg. Het is toch gewone common sense, dat na de oorlog de Duitse wetten niet meer golden ? Wat jou betreft had de film er dus als volgt uit kunnen zien:
[Duitse generaal] "Muntze, u wordt ter dood veroordeeld"
[Canadees] "Wacht eens even, de oorlog is afgelopen en Duitsland is verslagen"
[Duitse generaal] "Maakt niet uit, U mag dan wel de oorlog hebben gewonnen, dit is een Duitse wet en die geldt nog steeds"
[Canadees]"Ok, vooruit dan"
[Muntze]"Komt niks van in, ik heb hier het Duitse wetboek, daar staat in dat u als Canadees juist ter dood veroordeeld moet worden"
[Canadees] "Huh ? Laat eens zien dan ?"
[Munte laat Duitse artikel zien aan Canadees]
[Canadees] "Ja, het staat er echt, kut. Nou ja, dat moet dan maar"
Quentin
-
- 10202 berichten
- 8556 stemmen
Wat wil je nou nog, er zijn genoeg bronnen die bevestigen dat het echt gebeurd is?
gmx
-
- 1034 berichten
- 778 stemmen
Wat wil je nou nog, er zijn genoeg bronnen die bevestigen dat het echt gebeurd is?
Laat er eens 1 zien dan waaruit blijkt dat een generaal (!!) na de oorlog door duitsers is afgeschoten. Echt, te idioot om er uberhaupt over te praten, generalen/officieren moeten toch eerst als oorlogsmisdadigers verhoord en berecht worden. Echt, de realiteits zin en common sense van sommige mensen hier ontbreekt echt geheel.
gmx
-
- 1034 berichten
- 778 stemmen
Op pag. 513 van de recent uitgekomen herziene biografie van Verhoeven spreekt Rob van Scheers van een soortgelijke gebeurtenis in IJmuiden, waar een aantal Duitse deserteurs - onder toezicht van de Canadezen - door een Duits peloton werd gefusilleerd.
Ik ben het nog even na gaan zoeken en idd, er zijn na de oorlog nog 2 Duitsers ter dood veroordeeld bij Ijmuiden, zoals jij stelt. In dit paper staat dit voorval, dat jij aanhaalt, omschreven: http://www.wlu.ca/lcmsds/cmh/back%20issues/CMH/volume%202/issue%201/Madsen%20-%20Victims%20of%20Circumstance%20-%20the%20Execution%20of%20German%20Deserters%20by%20Surrendered%20German%20Troops%20Under%20Canadian%20Control.pdf
Als je dat artikel leest blijkt het echter om een geheel andere situatie te gaan. De Duitsers moesten geevacueerd worden en aangezien dit een enorme taak was, bedacht Canada dat het slim zou zijn om gebruik te maken van de Duitse leger structuur en deze werd dan ook weer gedeeltelijk hersteld, zodat de Duitsers zelf zorg zouden kunnen dragen voor hun evacuatie.
Onder dat Duitse 'management' zijn toen 2 *deserteurs* ter dood veroordeeld.
Een COMPLEET andere situatie uiteraard dan dit belachelijke onderdeel uit het script
Quido
-
- 14649 berichten
- 6106 stemmen
Een andere situatie zeg je, dus waarom vergelijken met deze situatie (hoewel, als ik de bron vluchtig doorkijkt is de situatie juist treffend vergelijkbaar)? En internet is niet een allesomvattende bron, en vaak de meest onbetrouwbare. Dit ziet er wetenschappelijk uit, maar volgens mij heb je je ervan af gemaakt door enkel de conclusie te lezen. Volgens mij spreekt die bron niet eens tegen wat er in Zwartboek gebeurt.
Beluister het audiocommentaar van Soeteman anders eens, die legt veel situaties uit en bespreekt daarbij de bron(nen) die men gebruikt heeft. En ik weet het niet zeker, maar geloof deze kwestie ook.
Gerelateerd nieuws

Bevrijdingsdag 2025: De best beoordeelde Nederlandse films over de Tweede Wereldoorlog

Tweede Wereldoorlog-film 'Zwartboek' van Paul Verhoeven donderdag op televisie

Videoland heeft drie nieuwe indrukwekkende WOII-films toegevoegd aan het aanbod

Oranje boven! Dit zijn de best beoordeelde Nederlandse films ooit gemaakt
Bekijk ook

Soldaat van Oranje
Oorlog / Drama, 1977
1.045 reacties

Doctor Zhivago
Drama / Romantiek, 1965
128 reacties

Sophie Scholl - Die Letzten Tage
Drama / Oorlog, 2005
228 reacties

Elle S'appelait Sarah
Drama / Oorlog, 2010
252 reacties

Mai Wei
Drama / Oorlog, 2011
56 reacties

De Tweeling
Drama / Oorlog, 2002
401 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








