ad
  • 8.113.057 stemmen

Close Encounters of the Third Kind (1977)

Sciencefiction / Drama | 135 minuten / 133 minuten (special edition) / 137 minuten (director's cut)
3,49 1.560 stemmen

Genre: Sciencefiction / Drama

Speelduur: 135 minuten / 133 minuten (special edition) / 137 minuten (director's cut)

Geregisseerd door: Steven Spielberg

Met onder meer: Richard Dreyfuss, François Truffaut en Teri Garr

Releasedatum: 18 november 1977

• Google Play Bekijk via Google Play

Over Close Encounters of the Third Kind

"We are not alone"

Roy Neary heeft een "close encounter" met een buitenaards ruimteschip. De Amerikaanse overheid komt er achter dat de aliens op een bepaalde plek zullen landen en verzint een dekmantelverhaal om het publiek op een afstand te houden. Een groep mensen, waaronder Neary, heeft echter een visioen van de precieze plek en gaan ernaar op zoek.

imageimageimageimageimageimageimageimage

avatar van Sergio Leone

Sergio Leone

• 2023 stemmen

Slecht.

Ik begin onderhand te geloven dat Steven Spielberg van irritante personages zijn trademark heeft willen maken: wil maken. Hij doet er in ieder geval vaak z'n best voor. Ook in Close Encounters of the Third Kind loopt het vol met irritante, drukke, chaotische mensen. Dat is zelden aangenaam om naar te kijken en al zeker niet als het zo slecht gedoseerd is.

Het maakt voor mij de film ondermaats en nergens meer te redden. Op zich zou dat first contact-plotje wel leuk kunnen zijn en het einde is ook eindelijk wat anders dan overdreven drukte, maar ook daar komt Spielberg dan met een andere trademark: een hoop sentiment. Ook componist John Williams doet wederom z'n duit in het zakje met een hoop bombastisch lawaai.

Dat de film bijna 45 na dato redelijk gedateerd is, was tijdens het kijken nog het minst van m'n zorgen. De effecten zijn kitscherig, maar eigenlijk is dat het enige waar ik nog de charme van kan inzien. Verder is het een heuse klus geweest om de 2u+ uit te zitten.

Dr.Strangelove

Wat is het verschil tussen de "special edition " en de originele versie?

Sergio Leone schreef:

Slecht.

Kun je een paar films noemen die na ruim 40 jaar (qua SF) volgens jou niet gedateerd zijn en de effecten echt lijken?

Dr.Strangelove

O.K. je bent getuige van het eerste contact met een intelligentie die voor ons onbekend is

Is er dan op dat moment een rede om weg de "scène" te verlaten?

Volgens Spielberg is de "hoge nood" een rede

Natuurlijk een grap maar toch.

Ik zou het eerder in mijn broek doen!