Genre: Misdaad
Speelduur: 202 minuten
Alternatieve titels: Mario Puzo's The Godfather: Part II / De Peetvader Deel II
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Francis Ford Coppola
Met onder meer: Al Pacino, Robert Duvall en Diane Keaton
IMDb beoordeling:
9,0 (1.478.706)
Gesproken taal: Engels, Italiaans, Latijn en Spaans
Releasedatum: 17 juli 1975
On Demand:
Bekijk via Netflix
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via SkyShowtime
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Vanaf woensdag 4 februari in 2 bioscopen
Plot The Godfather: Part II
"The rise and fall of the Corleone empire."
De film vertelt het verhaal van de jonge Vito Corleone die opgroeit op Sicilië, en zich in New York weet op te werken tot een machtige gangster. Ook vertelt de film het verhaal van zijn zoon Michael, die eind jaren '50 probeert de "family business" uit te breiden.
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (9,0 / 1478706)
- Trailer (YouTube)
- The Godfather: Part II (MusicMeter)
- Kijk op Netflix
- Pathé Thuis: vanaf € 8,99 / huur € 3,99
- Kijk op SkyShowtime
Social Media
Acteurs en actrices
Don Michael Corleone
Tom Hagen
Kay Corleone
Vito Corleone
Frederico 'Fredo' Corleone
Constanzia 'Connie' Corleone
Hyman Roth
Frank Pentangeli
Senator Pat Geary
Al Neri
Reviews & comments
®Tc
-
- 8212 berichten
- 1087 stemmen
The Godfather en Scarface zijn volgens mij toch wel 2 verschillende films.
Albus Dumbledore
-
- 2041 berichten
- 884 stemmen
Als je al niet eens snapt waarom Don Vito die oude kerel vermoord begrijp ik ook, waarom jij deze films niet goed waardeert. Ik weet niet hoe oud je bent, maar ik zou zeggen, kijk ze over 5 jaar nog eens.
Ben 15, maar misschien komt het omdat ik de film best saai vond, daardoor miste ik dingen omdat mijn aandacht verslapte en snapte ik daardoor niet waarom De Vito die man vermoordde.
Sorry dat ik pas zo laat reageerde. Heb hier al lang niet meer gekeken.
Flipman
-
- 7111 berichten
- 1141 stemmen
The Godfather en Scarface zijn volgens mij toch wel 2 verschillende films.
Youp Elzing
-
- 95 berichten
- 0 stemmen
The Godfather en Scarface zijn volgens mij toch wel 2 verschillende films.
Dat klopt, maar vondt Pacino nou eenmaal veel beter in Scarface.
Bart Simpson
-
- 2153 berichten
- 0 stemmen
Huh? Ik snap dit niet.
Ik heb een box met 4 dvd's gekocht van The Godfather.
- The Godfather
- The Godfather Part II - disc one
- The Godfather Part II - disc two
- The Godfather Part III
Als ik: - The Godfather Part II - disc one
in afspeel, staat er in het begin: Mario Puzo's Godfather.
Maar bij: The Godfather
staat er in het begin gewoon: Francis Ford Cappola.
The Godfather Part II - disc one : duurt 170 minuten ongeveer.
The Godfather Part II - disc two : duurt ook 170 minuten ongeveer.
Maar zijn 2 verschillende films, één deel.
Ik snap het niet 
606
-
- 23876 berichten
- 12267 stemmen
The Godfather Part II - disc one : duurt 170 minuten ongeveer.
The Godfather Part II - disc two : duurt ook 170 minuten ongeveer.
Maar zijn 2 verschillende films, één deel.
Ik snap het niet 
Dat klopt niet volgens mij want deel 2 duurt toch maar 195.minuten
is gewoon 1 film verdeeld over 2 disc net als bij de zwarte box
Bart Simpson
-
- 2153 berichten
- 0 stemmen
Deel 2 vind ik het zwakste deel. Veel minder actie, veel saaie dialogen. Matig deel.
3.5*
Nomak
-
- 11634 berichten
- 0 stemmen
Onvoorstelbaar dat de meningen over deze film zo kunnen verschillen.
Ik dacht dat door de scenes met De Niro deze film net naar een hoger niveau werd getild omdat je zo het hele verhaal beter uitgewerkt ziet worden. Je ziet Vito echt opgroeien en dat maakt het voor mij zo boeiend.
Ik vind deze gelijkwaardig aan de eerste en eigenlijk nog iets beter, vooral door De Niro.
Het 3de deel vind ik het zwakste, met hier en daar natuurlijk wel een sterke scene.
@ Bart Simpson
Nu al de 3 films bekeken? Je laat er geen gras over groeien. 
B_B
-
- 1969 berichten
- 776 stemmen
De scènes met De Niro waren best leuk om te zien maar voegen niet echt iets toe aan de film. Ook omdat dat personage niet meer zoveel te maken heeft met wat er in het 'heden' gebeurt, ze hadden beter de hele film kunnen focussen op de huidige familie Corleone.
Youp Elzing
-
- 95 berichten
- 0 stemmen
De scènes met De Niro waren best leuk om te zien maar voegen niet echt iets toe aan de film. Ook omdat dat personage niet meer zoveel te maken heeft met wat er in het 'heden' gebeurt, ze hadden beter de hele film kunnen focussen op de huidige familie Corleone.
Nomak
-
- 11634 berichten
- 0 stemmen
ze hadden beter de hele film kunnen focussen op de huidige familie Corleone.
Ik had het ook al eens in een eerder bericht aangegeven.
Ik denk er net het tegenovergestelde over. De film zou pas echt af zijn als het zich volledig in het verleden (De Niro) zou afspelen.
Dan zou ik misschien wel de volledige 5 sterren hebben gegeven.
Nomak
-
- 11634 berichten
- 0 stemmen
Eigenlijk wel ja.
Nu zit er dus ook een prequel in deze film verwerkt, maar dan zou het nog uitgebreider zijn. Zou volgens mij erg goed gewerkt hebben, maar ik vind dan ook dat deze film vooral door De Niro gedragen wordt.
speranza
-
- 24668 berichten
- 0 stemmen
Ik zou ook graag uitsluitend een prequel gezien hebben. Ik vind de twee verhaallijnen niet goed op elkaar afgestemd. Het heeft een heel verwarrend effect. Het zeer goede acteerwerk van Robert De Niro weegt niet op tegen het uitmuntende acteerwerk van Al Pacino. De scène waarin hij aan Fredo met een kus laat merken op de hoogte te zijn van zijn verraad en de ijzingwekkende scène waarin je hem emotieloos ziet kijken in de wetenschap dat Fredo op het punt staat in zijn opdracht vermoord te worden zijn briljante staaltjes van zijn meesterlijke acteertalent.
Youp Elzing
-
- 95 berichten
- 0 stemmen
Ik zou ook graag uitsluitend een prequel gezien hebben. Ik vind de twee verhaallijnen niet goed op elkaar afgestemd. Het heeft een heel verwarrend effect. Het zeer goede acteerwerk van Robert De Niro weegt niet op tegen het uitmuntende acteerwerk van Al Pacino.

film-gek
-
- 344 berichten
- 160 stemmen
trouwens vinden jullie ook , dat ze dat kind dat Vito speelt perfect hebben gecast die blik in zijn ogen dat is toch echt Brando 
®Tc
-
- 8212 berichten
- 1087 stemmen
Ik zou ook graag uitsluitend een prequel gezien hebben. Ik vind de twee verhaallijnen niet goed op elkaar afgestemd. Het heeft een heel verwarrend effect.
Bwa, het prequel hier is in het sepia gefilmd dus het valt wel op wanneer ze voor deel 1 of na deel 1 zitten.
speranza
-
- 24668 berichten
- 0 stemmen
Daar heb je gelijk in. Mijn opmerking is echter gelegen in het feit dat deze twee duidelijk van elkaar te onderscheiden verhaallijnen op een vreemde manier op elkaar zijn afgestemd. Francis Ford Coppola heeft er ongetwijfeld zijn bedoelingen mee gehad. Ze zijn bij een gewone sterveling als ik helaas niet binnengekomen.
Nomak
-
- 11634 berichten
- 0 stemmen
Wat denk je van de scene waarin Vito Corleone na al die jaren wraak neemt op Don Ciccio?
Dat is voor mij het hoogtepunt van de film en 1 van de beste scenes uit de filmgeschiedenis.
De Niro overschaduwt Pacino gewoon in deze film.
speranza
-
- 24668 berichten
- 0 stemmen
Die scène is inderdaad heel erg goed. Ik moet eerlijk toegeven dat ik bij het maken van de vergelijking tussen de acteerprestaties van genoemde acteurs vooral aan de scènes van de jonge Don Vito Corleone in New York dacht. Desondanks blijf ik ook dan bij een lichte voorkeur voor de acteerprestaties van Al Pacino in deze film. Ben je kijkend naar hun hele loopbaan in tegenstelling tot mij van mening dat Robert De Niro een beter acteur is dan Al Pacino? Ik ben oprecht benieuwd naar jouw onderbouwde antwoord op deze prangende vraag.
Nomak
-
- 11634 berichten
- 0 stemmen
Ik ben inderdaad van mening dat Robert De Niro een betere acteur is.
Onderbouwen is heel erg moeilijk omdat het toch vooral een gevoel is wat je hebt. Beide acteurs hebben prachtige rollen gespeeld in geweldige films.
Ik denk wel dat De Niro een veelzijdiger acteur is.
Bart Simpson
-
- 2153 berichten
- 0 stemmen
Ja, ik had alle 3 films na 2 dagen al gezien. Nadat ik deel 1 gezien had, wou ik ze dan ook meteen allemaal zien. Ik snap niet waarom ik nu pas de films gezien heb, is best wel laat eigenlijk.
Bart Simpson
-
- 2153 berichten
- 0 stemmen
Wat denk je van de scene waarin Vito Corleone na al die jaren wraak neemt op Don Ciccio?
Dat is voor mij het hoogtepunt van de film en 1 van de beste scenes uit de filmgeschiedenis.
Zo sterk vond ik die scéne niet hoor. Eigenlijk heel matig..
Bart Simpson
-
- 2153 berichten
- 0 stemmen
De scènes met De Niro waren best leuk om te zien maar voegen niet echt iets toe aan de film. Ook omdat dat personage niet meer zoveel te maken heeft met wat er in het 'heden' gebeurt, ze hadden beter de hele film kunnen focussen op de huidige familie Corleone.
Ja, inderdaad. En ik snap zowieso niet waarom ze ''het verleden'' in deel 2 hebben gestopt. Het zou toch veel logischer zijn als dat deel eerst kwam en daarna de rest? Het is iig wel heel verwarrend dat ze steeds terug in de tijd gaan. En het verleden heeft idd niets meer met deel 2 te maken, aangezien Don Vito in deel 1 al dood gaat. Dit deel heet niet voor niets: ''The Godfather Part II''. Dan is het heel onlogisch om in te gaan op de oude Godfather.
Vito Corleone
-
- 198 berichten
- 0 stemmen
Ja, inderdaad. En ik snap zowieso niet waarom ze ''het verleden'' in deel 2 hebben gestopt. Het zou toch veel logischer zijn als dat deel eerst kwam en daarna de rest? Het is iig wel heel verwarrend dat ze steeds terug in de tijd gaan. En het verleden heeft idd niets meer met deel 2 te maken, aangezien Don Vito in deel 1 al dood gaat. Dit deel heet niet voor niets: ''The Godfather Part II''. Dan is het heel onlogisch om in te gaan op de oude Godfather.
Ja heel erg onlogisch allemaal....
Kom op hé! Verdiep je eens in de materie voordat je zulke uitspraken gaat doen. Toen deel 1 werd gemaakt, was er nog helemaal geen sprake van deel 2. Coppola heeft zelfs enorm getwijfeld om het te doen, omdat hij zo weinig support kreeg van de Paramount bazen tijdens het maken van deel 1. En dan nog: spelen met tijd wordt gedaan door meerdere regiseurs: ik wou een Pulp Fiction noemen. Als die film compleet chronologisch was geweest, was het unieke eigenschap van die film verdwenen.
In the Godfather part II wou Coppola graag de vader en de zoon op dezelfde leeftijd zien in de film, misschien dat dat ook een reden is. In het boek van Puzo is trouwens ook gewerkt met deze flashbacks en voor mij voegt de laatste flashbackscene bijvoorbeeld sowieso iets toe, daar wordt Fredo z'n non-personality al neergezet door te omschrijven hoe dom hij is.
Beatlejim
-
- 30 berichten
- 0 stemmen
The godfather 2, kan ik zonder twijfel het beste vervolg van 'n film noeme van deze eeuw, ik heb 'm al 2 keer gekeken, en steeds begin ik 'm beter te snappen, zo hoort 't! 
B_B
-
- 1969 berichten
- 776 stemmen
En dan nog: spelen met tijd wordt gedaan door meerdere regiseurs: ik wou een Pulp Fiction noemen. Als die film compleet chronologisch was geweest, was het unieke eigenschap van die film verdwenen.
Dat er flasbackscènes inzitten vind ik ook helemaal niet erg. Vind de flasbackscènes zelf ook de sfeervolste in de film, denk zelfs dat zonder deze scènes de film erg saai zou zijn geweest. Toch vind ik niet dat dit twee verhaallijnen zijn die je makkelijk door elkaar kan halen. Het hele idee om de jonge en oude Corleone naast elkaar te zetten is leuk maar omdat het tempo in het verhaal van de Michael veel lager is is het moeilijk hier steeds weer in te komen.
Echt spelen met tijd is dit trouwens niet, zijn gewoon een paar scènes tussengeramt, dit vergelijken met Pulp Fiction is dan ook een beetje raar.
Pre- en sequels

The Godfather: Part III
1990
779 reacties

The Godfather
1972
3.379 reacties
Bekijk ook

The Shawshank Redemption
Drama, 1994
7.379 reacties

The Godfather
Misdaad, 1972
3.379 reacties

The Green Mile
Fantasy / Drama, 1999
3.859 reacties

Pulp Fiction
Misdaad, 1994
5.091 reacties

C'era una Volta il West
Western, 1968
2.820 reacties

Il Buono, il Brutto, il Cattivo
Western, 1966
2.379 reacties
Gerelateerde tags
italiëitalian americancubasymbolismgangstermelancholypraisewraakgeorganiseerde misdaadmaffiaadvocaatbloedvoorstadcorrupt politicianbloody body of childman punches woman complicated
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.









