Genre: Misdaad
Speelduur: 175 minuten
Alternatieve titels: Mario Puzo's The Godfather / De Peetvader
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Francis Ford Coppola
Met onder meer: Marlon Brando, Al Pacino en James Caan
IMDb beoordeling:
9,2 (2.200.235)
Gesproken taal: Engels, Italiaans en Latijn
Releasedatum: 18 januari 1973
On Demand:
Bekijk via Netflix
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via SkyShowtime
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot The Godfather
"An offer you can't refuse."
Don Vito Corleone staat aan het hoofd van een maffia familie in New York. Als een gangster van een andere familie besluit drugs te gaan verkopen in heel New York, ontstaan er problemen. Don Vito is tegen de handel in drugs en laat dit ook blijken. Dit leidt tot een poging om hem te vermoorden. Daarna wordt één van Don Vito's adviseurs gekidnapt, om zo z'n zoon te dwingen de drugsverkoop goed te keuren.
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (9,2 / 2200235)
- Trailer (YouTube)
- The Godfather (BoekMeter)
- The Godfather (MusicMeter)
- Kijk op Netflix
- Pathé Thuis: vanaf € 8,99 / huur € 3,99
- Kijk op SkyShowtime
Social Media
Acteurs en actrices
Don Vito Corleone
Michael Corleone
Sonny Corleone
Tom Hagen
Clemenza
Kay Adams
Connie Corleone Rizzi
Carlo Rizzi
Captain McCluskey
Jack Woltz
Reviews & comments
chevy93
-
- 12754 berichten
- 1324 stemmen
Net gekeken en ik weet eigenlijk nog niet wat ik er van moet denken. Het is begrijp ik een trilogie en loopt dus in elkaar over.
Maar is het een trilogie of meer een serie?
Ik ziet hier nl. met een flink aantal vragen en heb zo'n gevoel dat de film niet af is. Maar als het een trilogie is kan dat wel kloppen
.
De film was opzich wel te kijken, maar duurde mij net iets te lang. Werd mij op het einde een beetje te langdradig. De spanning zat er vooral op het einde goed in, maar doordat er de hele film eigenlijk weinig gebeurde, wist ik dat er op het einde ook niks ging gebeuren.
Wat mij op het 2e punt brengt. Er zat veel te weinig actie in als je kijkt hoeveel spanningen en cliffhangers er in de film zaten.
Buiten het zinloze gemoord aan het begin en één overduidelijk geacteerde vechtpartij was er niet veel spectaculairs.
De dialogen haalden het bij lange niet bij films als Reservoir Dogs & Pulp Fiction
Ik laat hem nu op een 4,0* staan, maar misschien hoger/lager zodra ik de hele trilogie heb gekeken 
Trouwens.. ik heb meer het gevoel dat dit het begin is (de inleiding van) een ijzersterke trilogie. En dat dit dus juist het 'slechtste' deel is van de drie. I.t.t. wat iedereen beweert
P.S. Praat Marlon ook echt zo, want hij praat als iemand met kiespijn 
moviemafketel
-
- 19752 berichten
- 2118 stemmen
Hij heeft wel van die watten in zijn mond, die je bij de tandarts ook zo lekker in je mond geramd krijgt, maar nu zegt onze Marlon voorlopig niks meer, want hij is dood helaas.
En je moet de trilogie maar even bekijken dan ja, want ben het absoluut niet eens over geen spanning etc., maar ik ben nog even aan het leren dus ga er andere keer welw eer op in 
AddictedToMovies
-
- 1780 berichten
- 0 stemmen
Net gekeken en ik weet eigenlijk nog niet wat ik er van moet denken. Het is begrijp ik een trilogie en loopt dus in elkaar over.
Maar is het een trilogie of meer een serie?
Ik ziet hier nl. met een flink aantal vragen en heb zo'n gevoel dat de film niet af is. Maar als het een trilogie is kan dat wel kloppen
.
De film was opzich wel te kijken, maar duurde mij net iets te lang. Werd mij op het einde een beetje te langdradig. De spanning zat er vooral op het einde goed in, maar doordat er de hele film eigenlijk weinig gebeurde, wist ik dat er op het einde ook niks ging gebeuren.
Wat mij op het 2e punt brengt. Er zat veel te weinig actie in als je kijkt hoeveel spanningen en cliffhangers er in de film zaten.
Buiten het zinloze gemoord aan het begin en één overduidelijk geacteerde vechtpartij was er niet veel spectaculairs.
Ik laat hem nu op een 4,0* staan, maar misschien hoger/lager zodra ik de hele trilogie heb gekeken 
Trouwens.. ik heb meer het gevoel dat dit het begin is (de inleiding van) een ijzersterke trilogie. En dat dit dus juist het 'slechtste' deel is van de drie. I.t.t. wat iedereen beweert
P.S. Praat Marlon ook echt zo, want hij praat als iemand met kiespijn
Het is niet dat in deel 2 antwoorden komen voor dit deel. Alles wat je moet weten over dit verhaal komt in de film voor. Wat begreep je dan niet (even kijken of mijn geheugen de film nog kan ophalen, is alweer een tijdje geleden)? Dit is niet slechts een inleiding voor de andere films. Net zoals velen vind ik één en twee aan elkaar gewaagd en drie ook een topper maar net iets minder. En je moet je hoofd er beter bijhouden bij de andere twee films anders kom je daar ook weer met een boel vragen.
De Knip
-
- 1885 berichten
- 3681 stemmen
Net gekeken en ik weet eigenlijk nog niet wat ik er van moet denken. Het is begrijp ik een trilogie en loopt dus in elkaar over.
Maar is het een trilogie of meer een serie?
Ik ziet hier nl. met een flink aantal vragen en heb zo'n gevoel dat de film niet af is. Maar als het een trilogie is kan dat wel kloppen
.
De film was opzich wel te kijken, maar duurde mij net iets te lang. Werd mij op het einde een beetje te langdradig. De spanning zat er vooral op het einde goed in, maar doordat er de hele film eigenlijk weinig gebeurde, wist ik dat er op het einde ook niks ging gebeuren.
Wat mij op het 2e punt brengt. Er zat veel te weinig actie in als je kijkt hoeveel spanningen en cliffhangers er in de film zaten.
Buiten het zinloze gemoord aan het begin en één overduidelijk geacteerde vechtpartij was er niet veel spectaculairs.
Ik laat hem nu op een 4,0* staan, maar misschien hoger/lager zodra ik de hele trilogie heb gekeken 
Trouwens.. ik heb meer het gevoel dat dit het begin is (de inleiding van) een ijzersterke trilogie. En dat dit dus juist het 'slechtste' deel is van de drie. I.t.t. wat iedereen beweert
P.S. Praat Marlon ook echt zo, want hij praat als iemand met kiespijn
Ik vind dit helemaal niet zo'n film. Zoveel cliffhangers en zo zitten er echt niet in, toch? Is mij een vrij duidelijke film. Altijd al zo gevonden.
En als ik jou reactie zo lees, bevreemd het mij dat je 4 sterren geeft. Nooit meegaan met de meute.
chevy93
-
- 12754 berichten
- 1324 stemmen
Ik zal er even twee noemen:
Hij wordt neergeschoten, maar je komt er pas veel later achter of hij nog leeft
Al die spanningen tussen die families, maar nog steeds is niet duidelijk hoe of wat.
Hoezo is het raar dat ik 4 sterren geef?
En met wat voor vragen ik zit:
- Waarom vond die zus het nou vervelend dat haar man neergeschoten wordt? Hij sloeg haar!
- Wat gebeurt er nou met Al? Maar dit wordt dus beantwoord in Deel 2 & 3 
- Waarom moest hij nou die 2 mannen in het restaurant neerschieten?
- Wie en waarom heeft zijn vrouw opgeblazen in die auto? en wist zijn vriend/chauffeur daarvan?
De rest kan ik me al niet meer herinneren 
De Knip
-
- 1885 berichten
- 3681 stemmen
te langdradig; er gebeurt nauwelijks iets in de film; en dan nog 8/10 geven....
opmerking als de film was op zich wel te kijken.....nou dan zet je wel erg hoog in. Je snapt toch wel als je je tekst goed doorleest, dat iemand anders 4 vd 5 sterren vrij veel vindt?
moviemafketel
-
- 19752 berichten
- 2118 stemmen
Ok die sterren interesseren me even weinig, maar de vragen die je dit keer over een film als deze hebt lijken erop dat je af en toe even naar de wc bent geweest of zin kreeg in een broodje bal of zo, want je waarom- en wie-vragen zijn eigenlijk toch wel inkoppertjes als je de film enigszins gevolg hebt. En in die Siciliaanse sferen is niet altijd makkelijk 1 dader aan te wijzen. Ja die bodyguard had met die auto lopen kloten(Al had er zelf in moeten zitten), maar dit allemaal in opdracht van rivaliserende families die hun eigen macht willen uitbreiden. Kijk voor je andere vragen de film echt nog even.
chevy93
-
- 12754 berichten
- 1324 stemmen
Maar eigenlijk alles wordt dus gewoon gedaan omtrend het niet verliezen van macht aan andere families?
Dan had ik het dus wel goed gezien, maar dan kom ik dus bij mijn standpunt over het zinloos moorden.
te langdradig; er gebeurt nauwelijks iets in de film; en dan nog 8/10 geven....
opmerking als de film was op zich wel te kijken.....nou dan zet je wel erg hoog in. Je snapt toch wel als je je tekst goed doorleest, dat iemand anders 4 vd 5 sterren vrij veel vindt?
Als jij mij ook maar enigzins kent dan weet je dat ik, heb ik gemerkt, erg soepel met cijfers ben.
Ik geef als ik mij vermaakt heb bij een film gewoon op z'n minst een 3,0, terwijl sommigen dan een 2,0 geven.
Maar dat is hier niet aan de orde. Laten we het nou aub over de film hebben.
Ik vond het gewoon veel te veel gelul i.t.t. de spanningen die er de hele tijd rond alle personages hangen. En als er dan weer actie was, vond ik het weer zinloos (gemoord).
De dialogen halen ook niet het niveau van films als Pulp Fiction & Reservoir Dogs.
P.S. Het langdradige was pas op het einde, dit betekent dat ik mij ruim 2 uur wel vermaakt heb
AddictedToMovies
-
- 1780 berichten
- 0 stemmen
Dit is wel een hele rare vergelijking met Quentin Tarantino's misdaadfilms. Quentin combineert juist gewone alledaagse gesprekken met het misdaadmilieu, hier gaat het over hele andere thema's binnen een maffiafamilie: loyaliteit, goed en kwaad, etc.
chevy93
-
- 12754 berichten
- 1324 stemmen
Jezus.. denk nou eens als een normaal mens...
Ik heb het over dialogen in het algemeen. Een dialoog is een gesprek tussen twee of meerdere mensen.
yeyo
-
- 6352 berichten
- 4616 stemmen
De dialogen halen ook niet het niveau van films als Pulp Fiction & Reservoir Dogs.
Ik zie niet in waarom je The Godfather met die twee films vergelijkt, ze zijn totaal verschillend.
De dialogen in Reservoir Dogs en Pulp Fiction bevatten duidelijk een humoristische insteek, The Godfather daarentegen is een bloedserieus drama.
moviemafketel
-
- 19752 berichten
- 2118 stemmen
Maffia-genre is ook niet bedoeld voor diepgaande dialogen zoals RD en PF. Die spanning dat elke dag je laatste kan zijn. De machts-spelletjes, de verklikkers ertussenuit halen, de setting(zoals bijvoorbeeld de stukken in Italië) , de rangen zoals in het romeinse leger, de eer van je familie. In deze film zit zo verschrikkelijk veel en die muziek, schitterend. Echt een klassieker die iedereen minstens 1 keer moet hebben gezien in zijn/haar leven.
chevy93
-
- 12754 berichten
- 1324 stemmen
Volgens mij heb ik wat verkeerds gezegd.
Ik had gewoon moeten stemmen en niks moeten zeggen.
Altijd dat commentaar als je een keertje iets zegt wat niet 'normaal' is...
Een dialoog is een gesprek tussen twee personen of meer personen.
Wat voor insteek dan ook, het blijft een dialoog, mee eens?
Bottleneck
-
- 8233 berichten
- 2117 stemmen
Maar eigenlijk alles wordt dus gewoon gedaan omtrend het niet verliezen van macht aan andere families?
Het is het hele sfeertje van machtsverhoudingen binnen de familie, en tussen de families, intriges en 'old school' misdaad dat je moet aanspreken. En die soundtrack, wat vind je daarvan?
Overigens wel ironisch dat jij telkens anderen moet wijzen op spelfouten, lees je eigen tekst eens door.
chevy93
-
- 12754 berichten
- 1324 stemmen
Het is het hele sfeertje van machtsverhoudingen binnen de familie, en tussen de families, intriges en 'old school' misdaad dat je moet aanspreken. En die soundtrack, wat vind je daarvan?
Overigens wel ironisch dat jij telkens anderen moet wijzen op spelfouten, lees je eigen tekst eens door.
En dat doet het dus niet (volledig).
Soundtrack? Niet echt wat van gemerkt, niet echt speciaal dus.
Vertel? Wat is er dan niet goed aan? 
yeyo
-
- 6352 berichten
- 4616 stemmen
Altijd dat commentaar als je een keertje iets zegt wat niet 'normaal' is...
Een dialoog is een gesprek tussen twee personen of meer personen.
Wat voor insteek dan ook, het blijft een dialoog, mee eens?
Altijd "die" commentaar zul je bedoelen en is dat trouwens niet de bedoeling van een discussieforum?
Natuurlijk blijft een dialoog een dialoog, maar films uit verschillende genres met elkaar vergelijken heeft geen zin.
Bottleneck
-
- 8233 berichten
- 2117 stemmen
En dat doet het dus niet (volledig).
Soundtrack? Niet echt wat van gemerkt, niet echt speciaal dus.
Vertel? Wat is er dan niet goed aan?
Toen ik The Godfather voor het eerst keek kreeg ik bijna kippenvel van de muziek en het verhaal en kon ik het ook moeilijk volgen. En als je de muziek niet speciaal vindt mis je denk ik al een heel stuk beleving.
(omtrent, enigszins, niet-verliezen... maar dat terzijde).
moviemafketel
-
- 19752 berichten
- 2118 stemmen
http://www.youtube.com/watc...
Zo herkenbaar en zo mooi hoe klassieke muziek en geweld zo goed samen kunnen gaan.
En het is wel "dat commentaar" in dit geval hoor ipv die commentaar
In een zin als mensen die commentaar geven gebruik je wel die.
Maar als het woord commentaar als zelfstandig naamwoord wordt gebruikt is het dat commentaar.
yeyo
-
- 6352 berichten
- 4616 stemmen
In een zin als mensen die commentaar geven gebruik je wel die.
Maar als het woord commentaar als zelfstandig naamwoord wordt gebruikt is het dat commentaar.
Haha, word ik hier even mooi op m'n plaats gezet. Al meen ik wel dat beide aanvaardbaar zijn.
clockwork72
-
- 2780 berichten
- 1741 stemmen
alleen voor de soundtrack zou ik al 5 sterren willen geven. Meestal als ik in de morgen wakker wordt luister ik altijd naar de muziek van de godfather. Niet te beschrijven zo mooi als ik dat vind.
chevy93
-
- 12754 berichten
- 1324 stemmen
Het was voor mij niet echt heel speciaal.
Misschien als je hem apart luistert dat blijkt dat het een goede soundtrack is.
Maar in de film springt hij er niet uit, zoals in een film als ACO
W.M.J.M
-
- 4041 berichten
- 2902 stemmen
@ Chevy93 Even over de dialogen. Ik snap niet waarom je de dialogen van the godfather vergelijkt met die van RD of PF.
Wat is het doel van de dialogen van QT?
Om je te vermaken. De dialogen zijn nietszeggend. Laten we even kijken naar de geroemde 'like a virgin'-dialoog. Wat weet je na deze dialoog over de personages? Niets. Je zit constant met een glimlach te luisteren en het heeft ook een 'coolness' over zich heen, maar dat is dan wel.
Kijk naar de dialoog waarbij Tom Hagen (Duvall) het nieuws over de dood van Sonny aan Vito Corleone (Marlon Brando) moet vertellen. Die dialoog zegt iets over de personages, namelijk het grote verdriet van Tom Hagen en dat van zijn broer houdt, zonder in grootste, lees neppe melodramische bewoordingen te vervallen, en het zegt iets over de kwaliteiten van Don Vito. Hij is doodziek en weet dat er iets heel ergs is gebeurd, maar heeft enorm veel geduld, en laat Tom Hagen het op zijn eigen manier zeggen. Dan ook al is hij zijn zoon kwijt, behoud hij zijn controle en is het uiteindelijk Vito die Tom Hagen troost.
Mijn punt is dus dat een dialoog niet enkel de woorden zijn die uit de mond komen van karakters, maar ook de setting, stiltes en non-verbale communicatie is belangrijk. Dialogen vind ik pas goed (in plaats van vermalijk zoals QT zijn dialogen) als je iets kunt zeggen over de karakters zonder dat het over de top, onrealistisch of cliche is.
clockwork72
-
- 2780 berichten
- 1741 stemmen
vind ik ook niet vergelijkbaar
zicht
-
- 211 berichten
- 218 stemmen
Dit is voor mij gewoon de beste film ever. Komt op mij over als een geweldig realistisch verhaal, en prachtig gefilmd. Met een glansrol voor Marlon Brando. Gemaakt in 1972, maar het sfeertje van net na de 2de wereldoorlog hebben ze geweldig neergezet. Qua verhaal, acteerwerk, als de sfeer is dit natuurlijk een must have voor iedere serieuze filmliefhebber. Je zou deze op zijn minst een keer gezien moeten hebben vind ik.
chevy93
-
- 12754 berichten
- 1324 stemmen
Volgens mij gaan we hier niet uit komen.
De muziek in GF haalt het gewoon bij het niveau van de muziek in ACO en Forrest Gump.
Jullie hebben het over de functie van een dialoog. Ik heb het over een dialoog. Gewoon een dialoog. Niet moeilijk doen, gewoon een dialoog. Boeien wat de functie van een dialoog is.. gewoon een dialoog!
Een dialoog als in een gesprek tussen twee of meerdere personen. OK?
Net zoals dat ik vind dat Roger Federer een grotere sportman is dan Tiger Woods.
Volgens mij is dat een sporter met een sporter vergelijken.
Maar volgens jullie is dat een tennisser met een golfer vergelijken. En dat mag dus blijkbaar niet?...
combi
-
- 20609 berichten
- 0 stemmen
Ik zal er even twee noemen:
Hij wordt neergeschoten, maar je komt er pas veel later achter of hij nog leeft
duurt nog geen kwartier.
Al die spanningen tussen die families, maar nog steeds is niet duidelijk hoe of wat.
ze willen in drugs handelen, de corleone familie niet.
Hoezo is het raar dat ik 4 sterren geef?
omdat je er niks van begrepen heb.
En met wat voor vragen ik zit:
- Waarom vond die zus het nou vervelend dat haar man neergeschoten wordt? Hij sloeg haar!
als jou vrouw je slaat en je broervermoord haarsta je dan ook te juichen.
- Wat gebeurt er nou met Al? Maar dit wordt dus beantwoord in Deel 2 & 3
ook in dit deel, hij is nu de machtigste van new york met uitbreiding naar vegas.
- Waarom moest hij nou die 2 mannen in het restaurant neerschieten?
omdat ze op dat moment de grootste dreiging zijn voor de corleone familie en verantwoordelijk op de aanslag van Vito
- Wie en waarom heeft zijn vrouw opgeblazen in die auto? en wist zijn vriend/chauffeur daarvan?
die bodygard heeft het geplaatst maar het was micheal die erin had moeten zitten. uiteindelijk was het barzini die overal achter zat.
De rest kan ik me al niet meer herinneren
combi
-
- 20609 berichten
- 0 stemmen
Maar eigenlijk alles wordt dus gewoon gedaan omtrend het niet verliezen van macht aan andere families?
Dan had ik het dus wel goed gezien, maar dan kom ik dus bij mijn standpunt over het zinloos moorden.
Ik vond het gewoon veel te veel gelul i.t.t. de spanningen die er de hele tijd rond alle personages hangen.
elke zin heeft inhoud en vermeld iets over de personage of de problemen waar ze mee zitten.
nog maar een keer kijken dan, alles behalve zinloos tezij je het niet begrijpt.
De dialogen halen ook niet het niveau van films als Pulp Fiction & Reservoir Dogs.
de dialogen hier hebben inhoud die van PF en RD slap gelul( ook erg sterk)
P.S. Het langdradige was pas op het einde, dit betekent dat ik mij ruim 2 uur wel vermaakt heb
combi
-
- 20609 berichten
- 0 stemmen
W.M.J.M
-
- 4041 berichten
- 2902 stemmen
Jullie hebben het over de functie van een dialoog. Ik heb het over een dialoog. Gewoon een dialoog. Niet moeilijk doen, gewoon een dialoog. Boeien wat de functie van een dialoog is.. gewoon een dialoog!
Een dialoog als in een gesprek tussen twee of meerdere personen. OK?
Ik probeer alleen maar aan te geven dat een gesprek tussen twee personen meer is dan de woorden die er worden uitgewisseld tussen de twee. Als je dat weigert in te zien, tja..., dan houdt het op.
Pre- en sequels

The Godfather: Part III
1990
779 reacties

The Godfather: Part II
1974
1.569 reacties
Gerelateerd nieuws

Het woord 'maffia' mocht niet in het script van 'The Godfather' voorkomen

'The Godfather' gaat van Netflix verdwijnen: 'Gewoon echt de beste film aller tijden op alle fronten'

Wat is 'de beste film allertijden'? Dit is waarom juist deze films altijd als eerste worden genoemd

Dit is waarom het woord 'maffia' geen enkele keer in 'The Godfather' te horen is
Bekijk ook

The Shawshank Redemption
Drama, 1994
7.379 reacties

The Godfather: Part II
Misdaad, 1974
1.569 reacties

The Green Mile
Fantasy / Drama, 1999
3.859 reacties

Pulp Fiction
Misdaad, 1994
5.091 reacties

C'era una Volta il West
Western, 1968
2.820 reacties

Il Buono, il Brutto, il Cattivo
Western, 1966
2.379 reacties
Gerelateerde tags
italiëverlies van geliefdelove at first sightitalian americangebaseerd op boekeuropasymbolismgangsterpatriarchwraakgeorganiseerde misdaadmaffiaadvocaatreligierevenge motivecrime familysicilian mafiareligious hypocrisygun violencerise to powermob bossdead horsegang violenceaggressivejaren 40jaren 50mafia war grandpart of trilogy intensepowerful
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








