Genre: Actie / Avontuur
Speelduur: 115 minuten
Alternatieve titel: Indiana Jones and the Raiders of the Lost Ark
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Steven Spielberg
Met onder meer: Harrison Ford, Karen Allen en Paul Freeman
IMDb beoordeling:
8,4 (1.102.235)
Gesproken taal: Engels, Spaans, Duits, Hebreeuws en Arabisch
Releasedatum: 13 augustus 1981
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via SkyShowtime
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Raiders of the Lost Ark
"The return of the great adventure."
Indiana Jones heeft maar één levensdoel: de wereld afreizen op zoek naar archeologische rijkdommen. Hij is een avonturier die voor niets terugschrikt om zijn doel te bereiken en zijn concurrenten te verslaan. Zijn voornaamste tegenstrever is Belloq, een gewetenloze Franse archeoloog in dienst van Nazi-Duitsland. In 1936 wil Hitler absoluut de Ark des Verbonds in zijn bezit krijgen. Indiana Jones krijgt de opdracht om de Ark te vinden voordat de Nazi's dat doen.
Externe links
Acteurs en actrices
Indiana Jones
Marion Ravenwood
Dr. René Belloq
Sallah
Major Arnold Toht
Colonel Dietrich
Gobler
Dr. Marcus Brody
Satipo
Barranca / Monkey Man
Reviews & comments
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
De combinatie van Lucas, Spielberg en Bay had wel gewerkt.
Dan krijg je een soort Transformers....
thunderball
-
- 5882 berichten
- 1414 stemmen
Het verschil zit hem vooral in dat Lucas en Spielberg een groot aantal genreklassiekers heeft afgeleverd om U tegen te zeggen ( Jaws, Close Encounters, E.T. Indiana Jones, Star Wars) en Bay alleen maar formule werk maakt op misschien The Rock na. Die laatste is feitelijk ook net zo inhoudsloos en slecht geregisseerd als zijn andere films, maar het zijn de acteurs die de film maken.
Onderhond
-
- 87598 berichten
- 12853 stemmen
Mag ik deze hoop inhoudsloze oneliners van voorvechters van de film dan ook als referentie nemen voor hun beoordeling ?
kos
-
- 46697 berichten
- 8853 stemmen
Ik ben niet echt een voorvechter van deze film, kan me ook goed voorstellen als mensen er geen bal aan vinden.
Maar dat gezever dat Spielberg er niks van kan of geen talent heeft of whatever worden iets te lachwekkend inmiddels.
Aangezien er geen regisseur op de wereld is die niet jaloers wegkijkt bij Spielbergs actiescenes of gevoel voor ouderwets jongensboekspektakel..
davincstyle
-
- 242 berichten
- 189 stemmen
Gister gezien en hij is echt geweldig !
Vette actie, stoere stunts. Vond het einde wel ziek gemaakt, echt een topfilm !
Wouter
-
- 18718 berichten
- 3085 stemmen
Spielberg heeft geweldige dingen gemaakt, maar op vlak van regie heeft hij hier en ook bij andere films als bvb E.T., Hook of Close Encounters of the third kind, serieus te kort geschoten. Net als George Lucas geeft hij geen moer om de acteurs, maar enkel om het geheel.
Nonsens. het verschil tussen Spielberg en andere blockbusterregisseurs was in die tijd juist de acteuyrs. In ET, Raiders en Close Encounters wordt juist prima geacteerd.
Onderhond
-
- 87598 berichten
- 12853 stemmen
Right ... zelfs Miyazaki's actiescenes in Lupin zijn leuker. Was Spielberg dan weer jaloers op trouwens.
dragje
-
- 5098 berichten
- 0 stemmen
Maar dat gezever dat Spielberg er niks van kan of geen talent heeft of whatever worden iets te lachwekkend inmiddels..
Sluit ik me bij aan.
Maar laten we "jaloezie" buiten beschouwing. Dat is een beetje het niveau discussie voeren van wie de grootste plasser heeft 
Pastichio Rocker
-
- 6344 berichten
- 0 stemmen
Right ... zelfs Miyazaki's actiescenes in Lupin zijn leuker. Was Spielberg dan weer jaloers op trouwens.
Wat wil je ook: het is een tekenfilm. Daarin kun je je veel meer veroorloven. Totaal niet te vergelijken mijns inziens.
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31154 berichten
- 5451 stemmen
Nonsens. het verschil tussen Spielberg en andere blockbusterregisseurs was in die tijd juist de acteuyrs. In ET, Raiders en Close Encounters wordt juist prima geacteerd.
Je moet toch toegeven dat de grote troeven van Raiders het avontuurlijk zijn en het typetje Indiana Jones. Dat hij geen moer om de acteurs geeft, doel ik vooral hier op. Qua regie is hij bij de genoemde blockbusters imo toch tekort geschoten. Maar hij geeft wel een extra element aan avonturenfilms, die als voorbeeld dienen voor velen. Denk maar aan deze Indiana Jones films en Jurassic Park. Maar hij kan het niet combineren met regiewerk rond dialogen en acteerwerk (al moet ik toegeven dat het bij Bay helemaal een ramp zou zijn). Voorbeelden als Hook en War of the Worlds tonen aan dat hij ook af en toe de bal hoog boven het net schiet. Dat hij kan regisseren blijkt anders wel in Schindler's List, Saving Private Ryan en Jaws.
De ietwat gebrekkige gevechten in Raiders kunnen slachtoffers zijn van de meer ludieke 80's actiefilms (waar James Bond met Moore ook slachtoffer van geworden is). Want als avonturenfilm en klassieker is hij uiteraard geslaagd en een voorbeeld voor andere makers. Wat ik met Bay bedoelde is dat die mss die gebrekkige gevechten had kunnen verdoezelen. Al spreken we met Michael Bay al snel 10-15 jaar later en een hoop effecten-ervaring rijker natuurlijk. Kwalitatief is de Last Crusade beter omdat Spielberg nog veel meer dan in deze film zo vertrouwd is met het personage en zelf ook een hoop ervaring rijker is.
FatMike
-
- 631 berichten
- 1976 stemmen
De eerste en de beste uit de reeks!
4 dikke sterren!
...meer woorden zijn niet nodig......
Wouter
-
- 18718 berichten
- 3085 stemmen
Je moet toch toegeven dat de grote troeven van Raiders het avontuurlijk zijn en het typetje Indiana Jones.
Tuurlijk, maar dat iets heel anders.
Qua regie is hij bij de genoemde blockbusters imo toch tekort geschoten.
Vreemd. Vind het bij de beste films in hun genre horen.
Maar hij kan het niet combineren met regiewerk rond dialogen en acteerwerk
Juist dat is wat hij extreem veel beter doet dan zijn blockbustercollega's
Een film als Shindler's List maakte op mij een stuk minder indruk dan bijvoorbeeld Raiders of ET.
Dan heb je het tegen de verkeerde. Ik vind Bays actiescenes een zooitje.
En dat vind ik dan weer de minste van de drie....
mister blonde
-
- 12698 berichten
- 5832 stemmen
Het is veel makkelijker om iets van tafel te vegen als zijnde troep, dan proberen ergens de kwaliteit van te zien. Discussieert ook makkelijk; ‘het ziet er niet uit’ en we zijn klaar. Probeer dan maar eens te lullen als Brugman; het wordt toch zo weer van tafel geveegd. Als de ergernis dan toeslaat is het ook heel makkelijk net te doen of je de discussie hebt gewonnen, omdat de tegenpartij je argumenten -waarom jij het geweldig vindt- wel heel makkelijk wegpoetst en er zijn schouders voor op haalt.
Sommige mensen zijn één groot wandelend pleidooi tegen de vrijheid van meningsuiting. Want als je Bay beter vindt dan Spielberg dan ben je echt niet goed bij je hoofd.
Onderhond
-
- 87598 berichten
- 12853 stemmen
Want als je Bay beter vindt dan Spielberg dan ben je echt niet goed bij je hoofd.
Je probeert ook niet de kwaliteiten van Bay te zien 
mister blonde
-
- 12698 berichten
- 5832 stemmen
Vond de Rock vrij aardig. Maar mijn opmerking in vergelijking met Spielberg blijft wel staan. Bay is ook veel minder gevestigde orde. Misschien hebben sommigen minder de behoefte daar tegen te schoppen??? Ik ga dan ook niet out of my way om Bay volledig af te kraken, elke mogelijkheid die ik heb. Ik negeer zijn films momenteel vooral.
Onderhond
-
- 87598 berichten
- 12853 stemmen
Bay is nét een enorm gevestigde waarde om tegenaan te schoppen. Net zoiets als Saw. Heb het verder ook niet al te hoog op met Bay, enkel in The Island heb ik een aantal zeer interessante dingen gezien. The Rock vind ik dan weer veruit z'n slechtste, al heb ik die na 3 pogingen nog steeds niet kunnen uitkijken.
Verder allemaal niet zo belangrijk, maar ik weet voor wie ik kies wanneer er actiescenes moeten geregisseerd worden.
Pastichio Rocker
-
- 6344 berichten
- 0 stemmen
Bay is nét een enorm gevestigde waarde om tegenaan te schoppen. Net zoiets als Saw. Heb het verder ook niet al te hoog op met Bay, enkel in The Island heb ik een aantal zeer interessante dingen gezien. The Rock vind ik dan weer veruit z'n slechtste, al heb ik die na 3 pogingen nog steeds niet kunnen uitkijken.
Verder allemaal niet zo belangrijk, maar ik weet voor wie ik kies wanneer er actiescenes moeten geregisseerd worden.
Het verhaal van The Island is grotendeels gejat uit het boek 'Spares' van Michael Marshall Smith.
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31154 berichten
- 5451 stemmen
Het feit dat ik de film 4 sterren geef wil toch zeggen dat ik de film wel goed vind. Al blijf ik er bij dat er ook minpunten zijn. De film is niet heilig en Spielberg heeft evengoed z'n minpunten, ondanks het feit dat hij bepaalde trends heeft gezet. Maar dat zegt in dat geval meer over z'n kwaliteiten als producer (en ik kijk nu ook richting Star Wars-Lucas) dan als regisseur. Niet over het algemeen, maar wel in films als Raiders en zeker de gedrochten (om het maar ineens bij naam te noemen) Hook en War of the worlds.
Dat Spielberg z'n geheel wel weet af te werken moet ik hem nageven. Commerciële films als E.T., Jurassic Park en Indiana Jones hebben zo'n grote aanhang, maar horen even goed in het rijtje thuis van Star Wars en James Bond. Films die het meer hebben van een goeie producer en merchandising dan op en top kwaliteit. Al zorgen ze (evengoed voor mij) voor een zeer onderhoudende film waar de fouten, zoals die gebrekkige gevechten, in het niet vallen bij de rest van de film. Omdat het nu eenmaal meer avonturenfilm is dan actiefilm en om gezinsvriendelijk te blijven een hoge dosis humor en zelfrelativering hebben. Je moet ook niet altijd realistisch vertellen omdat het nu eenmaal moderne sprookjes zijn.
En toch ligt Spielberg me niet zo. Ondanks z'n grote invloed op andere regisseurs en producers is hij in de meeste gevallen te zoet. Eén van de redenen dat ik dit goed vind is deels jeugdnostalgie denk ik toch.
AdoptedGnome
-
- 14 berichten
- 84 stemmen
zalige film,
lekker nostalgisch.
Ik ben geen fan van actiefilms,
maar van deze wel, die ga ik zeker meer zien!
ik vond het einde toen die koppen zo smolten ofzo,
wel slecht gemaakt (heel slecht!)
maar ja in de jaren '80...
tukkerstein
-
- 2219 berichten
- 3469 stemmen
Tegen alle verwachtingen in een prima film. Het scenario is simpel en is overduidelijk van Spielberg (wmb had de ark vervangen door iets niet-religieus, maar Spielberg is Joods...) maar laat veel ruimte over voor een enorme hoeveelheid aan leuke, originele actiescènes. Wat opvallend is, is dat de film toch een aantal behoorlijk gewaagde en grove scenes bevat, ondanks het "film voor de hele familie"-imago van Indiana Jones.
Natuurlijk is het allemaal nogal voorspelbaar, maar door de hoeveelheid actie krijg je amper de tijd om daar over na te denken.
4*
PaulieWalnuts
-
- 1239 berichten
- 815 stemmen
Zolang geleden gezien dat ik me er niets van herinnerde. Vandaag dan toch weer 's gezien. Ik vond 'm toch wel erg flauw. Niet echt slecht, de film keek wel lekker weg, maar het is niet helemaal aan mij besteed. Op die paar doden na is het een goede kinderfilm.
Parisa
-
- 605 berichten
- 925 stemmen
ik vond het einde toen die koppen zo smolten ofzo,
wel slecht gemaakt (heel slecht!)
maar ja in de jaren '80...
De eerste keer dat ik dat zag vond ik het wel komisch. Maar je hebt gelijk. De geesten daarentegen waren juist heel goed voor de jaren '80 vind ik.
Op die paar doden na is het een goede kinderfilm.
*Zucht.*
4,5* Voor de kick-off van de Jones serie.
JacoBaco
-
- 10573 berichten
- 2405 stemmen
Gister weer gekeken na iets van 15 jaar.
Ik had een herinnering van deze film en meestal (vooral na 15 jaar) klopt dat hele beeld wat ik van die film had totaal niet meer.
Deze was vrijwel precies zoals ik hem herinnerde. Een avondturenfilm waar ik gelukkig van word. De humor is goed, ze acteren soms een beetje te gemaakt, maar dat is niet erg.
Erg leuk vond ik het begin van de film waarin Jones achterna wordt gezeten door een stel Indianen. Zijn maatje die trouw op hem zit te wachten start onmiddelijk de motoren van het vliegtuig zodra hij meneer Jones doodskreten hoort uitslaan. Als ik het goed hoorde, dan hoorde ik een geluid uit Star Wars zodra de motor start, is het geluid te horen van lasers die Tie-Fighters maken
4*
Sapperdeflap
-
- 23 berichten
- 0 stemmen
De eerste keer dat ik deze film zag was ik 17 en was totaal flabbergasted door de actie, stunts en de snelheid van deze film. Nu, 27 jaar later denk ik mwah. Het acteerwerk is houterig, de dialogen geforceerd, de 'love interest' lachwekkend en de type casting ronduit beschamend (de nazi's bedoel ik). Toch was het toen een trendsettende film, ongeevenaard en (h)eerlijk en ongecompliceerd filmvermaak. 4*.
Car-freak
-
- 262 berichten
- 140 stemmen
Geweldige film!
Ford speelt hier de sterren van de hemel, ik vind dat hij het goed doet. Ook John Rhys-Davies speelt goed. Het verhaal zat goed in elkaar.
Gert P
-
- 280 berichten
- 1777 stemmen
Vermakelijke film maar om nu te zeggen dat hij zo hoog moet staan?
Deel 2 vind ik daarna het beste en deel 3 eigelijk het minste.
Deel 4 moet ik nog eens bekijken wanneer hij op dvd uitkomt want downloaden doe ik niet.
garlic senior
-
- 4690 berichten
- 0 stemmen
Redelijk actieamusement. Ik had toch meer verwacht, van een hoog genoteerde klassieker. Acteerwerk vond ik erg matig, het bleef allemaal erg luchtig en er werd nooit een dreigende sfeer geschept. Dit maakt het avontuur nooit spannend, maar eerder saai.
Verder vond ik de bloederige scènes niet toepasselijk, aangezien er een nogal kinderlijke sfeer gecreëerd wordt, mede dankzij de vrolijke muziek. Met de actiescènes kon ik me nog wel amuseren. Deze zien er kijkend naar het jaartal van deze film goed uit.
Naast de actie was er voor mij weinig te beleven, aangezien de rest van de film bestaat uit voorspelbare wendingen en een weinig interessante sfeerschepping. Mijn eerste Indy is toch wel een tegenvallertje geworden.
Pre- en sequels

Indiana Jones and the Dial of Destiny
2023
349 reacties

Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull
2008
1.741 reacties

Indiana Jones and the Last Crusade
1989
418 reacties

Indiana Jones and the Temple of Doom
1984
392 reacties
Gerelateerd nieuws

'Indiana Jones and the Raiders of the Lost Ark' vanavond te zien op televisie

Netflix voegt binnenkort de eerste vier films uit de beroemde 'Indiana Jones'-reeks toe

De eerste vier Indiana Jones-films staan binnenkort weer op Netflix: 'Spannend, avontuurlijk, op elk punt geslaagd'

Harrison Ford was aanvankelijk verbijsterd door het 'Indiana Jones'-kostuum: "Wat ga ik doen met een f*cking zweep?"
Bekijk ook

Il Buono, il Brutto, il Cattivo
Western, 1966
2.379 reacties

Schindler's List
Oorlog / Drama, 1993
2.113 reacties

The Lord of the Rings: The Return of the King
Avontuur / Fantasy, 2003
5.911 reacties

The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring
Fantasy / Avontuur, 2001
3.683 reacties

Gladiator
Historisch / Drama, 2000
2.500 reacties

The Lord of the Rings: The Two Towers
Avontuur / Fantasy, 2002
2.519 reacties
Gerelateerde tags
saving the worldriddlenepalhimalaya mountain rangecairomosesegyptewhip schatmedallionleather jacketnazihatmediterraneanark of the covenantten commandments schattenjachtexcavationswastikaarchaeologistadventurerarcheologyreligious history jaren 30dramaticexcitedglobetrotting adventure
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.









