The Departed (2006)

Verenigde Staten / Hongkong
Misdaad / Thriller

geregisseerd door Martin Scorsese
met Leonardo DiCaprio, Matt Damon en Jack Nicholson

Colin Sullivan werkt voor de grote en beruchte gangster Frank Costello en krijgt de taak te infiltreren in het politiekorps van Boston. Tegelijkertijd werkt undercover-agent Billy Costigan zich op in de wereld van Costello en probeert diens vertrouwen te winnen. Maar wat zal er gebeuren wanneer Sullivan en Costigan's wegen elkaar kruisen? Wat volgt is een gevaarlijk kat-en-muisspel.

avatar van Sergio Leone
Vlotte misdaadthriller.

Leuk verhaal over trouw en verraad in zowel de maffia- als de politiewereld van Boston. Bij momenten was het nogal rommelig, vooral het begin dan, al ging het einde ook nogal snel. Scorsese weet de spanning prima op te bouwen. Net op tijd in de film komen zowel DiCaprio als Damon te weten dat er aan beide kanten een rat zit. Vanaf dan volgen er nog enkele leuke momenten van "oei, ze hebben hem." en "ah, neen, toch niet."
Het einde was bijna erg teleurstellend. Ik dacht dat die ellendige Matt Damon er zo effe fijn van afkwam. Thank you, Mark Wahlberg.

Erg stevige cast. DiCaprio, Nicholson, Damon, Sheen, Winstone, Baldwin en zelfs Wahlberg (verre van m'n favoriet, maar wat een heerlijk personage zet hij hier neer!). Ook die vrouw van Damon vond ik erg goed.

Scorsese maakt met deze film een meer commerciële prent. Anders ook dan de stijl die ik van hem gewend ben (na het zien van oa Taxi Driver, Casino en Gangs of New York). Hier zat veel meer tempo in, waardoor het soms wat rommelig werd. Maar dat viel uiteindelijk best wel mee.

Een stevige 4 voor deze vlotte, spannende misdaadthriller die beschikt over een portie actie en humor.

laundromat
Prima vermaakt. Goed plot en vooral top geacteerd. Maar bij tijd en wijle was ik niet geboeid. Ik keek vooral door omdat ik wou hoe het eindigde. Wat wel bevredigend was. Ik weet niet waar het aan ligt, miste wat ofzo. Of er was van iets teveel.

Blijft voorlopig bij deze kijkbeurt.

avatar van Rodger
prachtige film... had hem nog nooit gezien, maar deze is zeker de moeite waard..
4.**

avatar van Awake78
Van de week de blu ray gekocht en herzien. Toch maar een half puntje erop. Gewoon een klasse film dit.

Het hoogtepunt vind ik toch de acteerprestaties van Matt Damon (MD)en Leonardo DiCaprio (LC). Waarom? Soms moet MD doen alsof hij van niks weet en z'n eigen onschuld bepalen. Dit doet hij door te acteren ín zijn rol. Een acteur in een acteur dus.
Ook LC heeft zulke momenten, bijvoorbeeld als hij op de man af wordt gevraagd of hij de mol is, of erop gezinspeeld wordt. Hij liegt/acteert dan ín ook zijn rol en dat is te zien door de kijker die dan weet hoe de vork in de steel zit. Zeer, zeer knap.

Ben geen fan van Scorsese als regisseur, maar de rest van deze film verdient een pluim. Verhaal staat als een huis en heeft meerdere lagen. En natuurlijk Vera Farmiga

Top-productie!

avatar van aburex
Topfilm met een geweldige cast. Meer woorden vind ik niet om deze film te beschrijven

avatar van Semsoethot
Zeker geen onaardige film ,maar vijf sterren??? En 4 oscars???? Nee, rommelig, soms niet te volgen, veel overbodige vuilbekkerij. Het einde is me ook na drie keer zien niet duidelijk. Waarom mevrouw de psychiater zo nodig zwanger moest zijn (en van wie dan wel) leverde geen meerwaarde. Helaas, geen verveling, maar zeker geen meesterwerk.

avatar van DonPeliculón
Er zitten echt een aantal geweldige quotes in de film.

'I'm gonna go have a smoke right now. You want a smoke? You don't smoke, do ya, right? What are ya, one of those fitness freaks, huh? Go fuck yourself.'

En de manier waarop Alec Baldwin het zegt vooral.

avatar van EliasZ
Goede film

- Cast heel goed net als acteerprestaties. Al hoewel ik Matt soms irritant vond.
- Interessant verhaal en wendingen
- Soms heel spannend en film was niet voorspelbaar
- Film kwam wel erg traag op gang, eerste uur was soms zelfs saai. Film had zeker korter gekund!
- Had toch het gevoel dat er net iets meer in had kunnen zitten

3.5

puckb96
Goeie misdaadfilm. Typisch Martin Scorsese. Leuke quotes en een aantal gave knal scènes. Dus ja: goeie film.

avatar van DonPeliculón
Na de eerste kijkbeurt was ik al aardig onder de indruk van deze film, maar enkele herzieningen hebben hem tot een waar meesterwerk gemaakt. De eerste keer ligt de aandacht misschien nog wat meer op het spannende en de gehele speelduur boeiende verhaal over twee mollen die elkaar moeten ontmaskeren, bij een extra kijkbeurt ontdek je steeds meer details en meesterlijke dialogen.

De film kan teren op een ijzersterke cast waarin vooral Jack Nicholson schittert. Tegenspelers Matt Damon en Leonardo DiCaprio spelen ook erg sterk, waarbij vooral laatsgenoemde de show steelt. Verder zijn er nog heerlijke bijrollen van Mark Walhberg, Martin Sheen en Alec Baldwin en ook Vera Farmiga overtuigt als vrouw tussen al het mannelijk geweld. Tot slot vind ik Ray Winstone de perfecte acteur voor een rol als die in deze film.

Talloze memorabele scènes zoals de opening, de achtervolging van Sullivan door Costigan en de monoloog van Dignam over zijn undercoveragenten zorgen ervoor dat dit een film is die je niet mag missen. Een absolute topper.

wilkovw
Kat en muis film,
vind ik normaal maar niks, is vaak te voorspelbaar.
maar bij deze film vond ik het wel goed.
niet geweldig, maar wel een echte aanrader!

avatar van arno74
Mooie film, met een over het algemeen een goede script, die echter af en toe helaas onnodig overgecompliceerd wordt. Het kwam over als een geweldig gerecht waar teveel ingrediënten in zijn gestopt, waardoor het (onbedoeld) niet lekkerder is geworden. De sfeer die het uitstraat, de cast, en ook de kern van het verhaal (twee infiltranten die in elkaars organisatie infiltreren) zijn verder prima. Maar een iets simpeler script (vooral op het eind) was volgens mij in dit geval beter, en geloofwaardiger, geweest.

Daarom krijgt het "slechts" 3,5 sterren van mij. Het blijft een mooie film om te zien, maar het had beter gekund.

Martin Scorsese krijgt het gewoon weer voor elkaar,ik heb bijna alle films van hem gezien en ik vind ze stuk voor stuk briliant. Weer een steengoede film met meesterlijke acteurs en een onwijs goed en spannend verhaal. Deze film behoort tot een van mijn favorieten. Echt helemaal top.

avatar van bozzy
waanzinnig goede misdaad thriller met een top cast.
alle acteurs spelen puike rollen,de film heeft mij de volle 151 min weten te boeien.

Martin Scorsese dikke pluim voor jouw!

avatar van hjcool
Goede film! Heerlijk al doe goeie acteurs bijelkaar!

Zonder twijfel een van de beste films van het afgelopen decennium

avatar van Rizz
Geniale soundtrack heeft deze film

avatar van Klara de Koe
Een van de grootste tegenvallers uit de top250 lijst. Een twee en half durende film met een topregisseur en een sterrencast is normaal gesproken altijd goed, gezien het hoge gemiddelde had ik dan ook hoge verwachtingen. Het begin van de film was dan ook erg goed, lekker rustig opgebouwd en tegelijkertijd heb je na het intro van een half uur prima door met wat voor karakters je te maken hebt. Het middenstuk met het verhaal kan dan prima beginnen en ook dit gaat aanvankelijk prima. Echter wordt er toch wel wat te veel getreuzeld waarna de film lichtelijk begint te vervelen. Het plotje met de vrouw is volledig overbodig en kan in mijn ogen geheel er uit worden gegooid, behalve een wijsheidje wordt er namelijk weinig mee gedaan. Uiteindelijk is er na een redelijke speelduur nog nauwelijks een oplossing, waarna deze na 120 minuten redelijk plotseling komt. Wat volgt is nog wat nawerk om wat vragen voor de kijker te beantwoorden, maar dit voelt nogal gekunsteld aan. Het einde is wat apart voor een hollywoodfilm, maar dit maakt het niet beter. Natuurlijk is het acteerwerk vrij goed en zijn sommige dialogen dan ook wel erg sterk, maar in deze film maken dat de film niet en dus blijft het niet meer dan 3*.

avatar van JBass
Erg goede film. Maar wat verwacht je anders met deze groep topacteurs? Nicholson speelt zo goed dat je de rillingen krijgt als hij de camera inkijkt! Het verhaal is ijzersterk, al is het einde wat mij betreft wat vreemd en bijna onbevredigend. Toch een film die je gezien moet hebben!

avatar van DonPeliculón
Hoe vaker ik de film zie, hoe meer ik onder de indruk raak van Mark Wahlberg als Sergeant Dignam. Misschien nog wel het beste van heel de film. De scène waarin hij een praatje houdt over zijn undercoveragenten is meesterlijk.

Oh, you're a fuckin' genius, huh? Who forged your transcript, dickhead?

avatar van Kronos
Voor eentje van Scorsese valt het wat tegen. Vooral het einde vind ik een anti-climax, als eigenlijk gewoon zo'n beetje iedereen wordt neergeschoten. Met de acteurs en de basisgegevens van de film zit er meer in dan het geworden is. Maar toch een erg genietbare film.

avatar van Goodfella_88
Who the fuck do you work for

Jack Nicholson wat zet hij weer een sterk stuk neer zeg

Driello
Gisteren herzien en er zit toch wel een wat suffe plothole in zeg. Welke corrupte agent laat nou een enveloppe met gegevens van een criminele bende op zijn bureau slingeren???????

Hup: half eraf.

avatar van nakada
Zelfs de meest perfectionistische en meest voorzichtige persoon wordt op den duur slordig.

Hup : halfje terug

avatar van jumpstylemovie
Na Taxi Driver had ik zin in meer Scorsese films (en nog steeds, ik ben al jaren benieuwd naar Goodfellas en Casino) en toen heb ik deze maar eens bekeken. Met name door de uitmuntende cast is het duidelijk dat de film kwalitatief in orde is, maar het werd dusdanig ingewikkeld dat ik er op het laast geen reet meer van kon volgen en het dus ook niet boeiend meer was. Ik vond het wel een goede film maar het ging me allemaal te snel. Volgende keer beter?

jumpstylemovie schreef:
Volgende keer beter?

Persoonlijk vind ik dit zeker een film die je een volgende keer nog eens kunt zien. Het wordt dan allemaal wat duidelijk en je kunt meer genieten van geweldige scènes als de openingsscène, Dignam die de agenten uitleg geeft over het undercoverwerk, Dignam en Queenan die Costigan verhoren tijdens hun eerste ontmoeting en nog veel meer. Als je tijd hebt zou ik hem zeker nog eens kijken.

avatar van jumpstylemovie
Vast wel. Ben van plan de goede Scorsese films te kopen over een tijdje
Aan de andere kant, ik wil zoveel films nog op dvd kopen...

avatar van Spetie
Leuke film van Scorsese en een goede remake, maar het origineel is toch een stuk beter.

De acteurs zijn goed, Nicholson is een erg fijne misdaadbaas. Di Caprio is goed. Damon is iets minder en de dialogen zijn vermakelijk en van een goed niveau. Het kat en muisspel tussen Damon en Di Caprio is interessant om te volgen. Verder creëert Scorsese een sterke sfeer en blijft de film bijna de gehele speelduur boeiend.

Het enige echte minpunt aan de film is de rol van Mark Wahlberg en het zwakke einde. Wahlberg speelt soms wat overdreven en mede daardoor weet hij op mij niet altijd even geloofwaardig over te komen. Het einde met de twist, die duidelijk anders in dan in het origineel, vond ik ook matig en nogal geforceerd overkomen. Het leek op de een of andere manier een beetje afgeraffeld.

Dat is best jammer, want los daarvan is The Departed een fijne misdaadfilm. Sfeervol, spannend en met goed acteerwerk.

avatar van qwertzu
zojuist voor de tweede keer gezien, maar blijft een super film!!

Niet voor niets hoog in de top 250.
Dit zit gewoon erg goed in elkaar en houdt je van begin tot eind bezig. Het acteerwerk is top, zo ook de filmtechnieken, de locaties en de beklemmende sfeer. Een glansrol voor Jack Nicholson, maar de overigen zijn ook niet mis. Di Caprio zet bv ook heel goed een door het leven getekende man neer.
Het script trekt je geleidelijk steeds meer in de verwikkelingen rond de twee hoofdpersonen en hun werk, privé leven en beleving van de situatie. Goed gedaan. Het is een vrij harde politiefilm, tevens gangsterfilm.
En het verhaal is misschien wat vergezocht, maar voor mij niet onmogelijk of ongeloofwaardig.
Het eind was toch onverwacht, geen winnaars, alleen verliezers.