The Vanishing (1993)

Thriller

geregisseerd door George Sluizer
met Kiefer Sutherland, Jeff Bridges en Nancy Travis

Barney is een scheikundeleraar die het plan heeft om een vrouw te ontvoeren. Diane is met haar vriend Jeff op reis en zij maakt zich zonder het te weten tot een makkelijk slachtoffer voor Barney. Remake van de Nederlandse film Spoorloos.

Ik ga niet kijken want ik herinner me Spoorloos nog maar al te goed. Na 20 jaar, denk ik nog steeds aan mijn knikkende knieën en hoe ik wat bleekjes en beverig een biertje dronk na afloop en toen naar huis wilde.......doiiiing........wat een film!

Dus ik ga vanavond niet kijken. Geen zin.

Deze remake heeft dus een happy end? Zij is dood maar hij overleefde het en leefde nog lang gelukkig met ??? Maar ze gaan "nooit geen koffie meer drinken'? Ik heb n.l. 0,5 sterren gegeven om daar achter te komen en nu weet ik het nog niet......

Jammer van Jeff Bridges, daar zien we zo weinig van de laatste tijd. Ik ga maar kijken of Woody Allen's 'Match Point" me wakker houd.....

avatar van Bombong
Lupussy Galore schreef:

Dus ik ga vanavond niet kijken. Geen zin. Ik ga maar kijken of Woody Allen's 'Match Point" me wakker houd.....

Ga maar gerust kijken: The vanishing is echt een prima film! Er bestaat nu eenmaal een groep mensen die denkt dat als een film (relatief) goed afloopt, het per definitie niks kan zijn.
Maar Match point is ook erg goed. Leve de video- en harddiskrecorder...

avatar van markie1978
Zeer mooie film beter dan Spoorloos, het einde is ook leuker, en niet zo'n stom raar open einde als in spoorloos. Jeff Bridges en Kiefer Sutherland zijn goede acteurs die deze film dragen. Had gister voor het eerst deze film gezien, en pas bij einde van de film merkte ik op dat deze film erg veel lijkt op Spoorloos.
Spoorloos is natuurlijk een van de beste Nederlandse films, maar desondanks is het natuurlijk niet zo goed als deze (zegt helaas ook iets over de Nederlandse film). Ik heb erg genoten van de xeon scene die erg goed in stielop was.

avatar van DragQueen
Een prima thriller, met overtuigend acteerwerk van bridges. sutherland brengt het ook vrij geloofwaardig. verder is de film best spannend, en vraag je je toch af, wat er toch met de mooie bullock is gebeurd. wel heeft deze remake een wel erg dik amerikaans sausje erover heen gekregen. het verhaal is best goed, alleen is het af en toe wat voorspelbaar. 3 sterren. omdat hij me wel boeide, en mijn aandacht wist vast te houden.

Deze versie heeft drie acteurs die ik eigenlijk best mag. Deze Barney door Jeff Bridges is minder ongrijpbaar als die in Spoorloos, jammer. Sutherland heeft een juiste kop voor deze rol, maar hij viel me wat tegen. Bullock, ach zij doet haar ding wel goed maar niet meer dan dat.

De film vind ik aanvankelijk redelijk en naar het einde toe echt slecht.
Wat te denken van het moment dat Barney voor de keuze komt te staan de koffie te drinken? Hoe overbodig. Of het moment dat Rita met de schop naar de 'begraafplaats' rent en als een wilde begint te scheppen? Zo cartoonesk als ik het schrijf gebeurt het ook...

Zij er nog meer die de paar kleine verwijzingen naar The Shining opgevallen is? De Engelse titel van de 1988 versie was dat sowieso al, leerde ik toen ik het programma Stadust zag over Kubrick (die super aflevering staat op Google Video).

avatar van Fran
Deze film is redelijk spannend maar ik zit nou ook weer niet op het puntje van mijn stoel. Wat ik wel kan waarderen is dat ze dit verhaal niet op de standaard manier laten zien. Ze beginnen eerst bij de dader, dan zien we wie er ontvoerd gaat worden, daarna zie je het verwerkingsproces van degene die achterblijft en daarna hoor je pas wat er gebeurt is.

Dat maakte dat deze film niet helemaal dertien in een dozijn was. Jeff Bridges was ontzettend goed in deze film. Het einde vond ik een beetje matig. Bijna overdreven. Dat vond ik wel weer voorspelbaar.

avatar van aburex
Goede thriller die er best mag zijn. Goede rollen van Kiefer Sutherland en Jeff Bridges. Spijtig dat Sandra Bullock maar een bijrolletje heeft

avatar van Bridgetvh
Wil even zeggen dat ik deze film, een jaren later opgenomen Amerikaanse versie met 'uiteraard' een happy end vreselijk vind.
Misschien als je het verhaal en het boek niet kent, dat het dan nog best te pruimen is, maar anders niet.

De film met nederlandse cast en naar het boek van Krabbé 'Het gouden ei" geef ik daarom wel een 4. Daarin is het verhaal van het boek perfect neergezet zoals het bedoeld is.

avatar van Mels
The Vanishing is echt een Amerikaans aftreksel van de Nederlandse film Spoorloos naar het boek: Het Gouden Ei van Tim Krabbé. De film is niet slecht maar echt zo'n dertien in een dozijn thriller. Zo'n type thriller wat net niet spannend is. Het verhaal is niet echt slecht, maar ook niet goed of origineel. Het happy end is echt weer een vereiste van het Amerikaanse bioscoop publiek. Verder is de film te voorspelbaar en te onrealistisch en u weet overal waar een te voor staat is niet goed, behalve tevreden en dat kan je niet echt over deze film zijn, 2* al is het omdat het gebaseerd is op een boek van een Nederlandse schrijver.

avatar van markie1978
Bridgetvh schreef:

Ik vind het juist leuk dat er een happy end is. Het is toch niet leuk dat er slachtoffers vallen, of vind jij het wel leuk als onschuldige mensen gedood worden?

avatar van Bridgetvh
Niet leuk, maar dat is juist het hele idee van de schrijver Tim Krabbé.
Een 'goed' verhaal hoeft niet 'leuk' te zijn.

avatar van film88888
Ben niet bekend met het orgineel 'Spoorloos' maar wel met het verhaal, en deze remake vond ik echt heel heel goed. Met vooral een zalige Jeff Bridges, en een hele goede (zoals altijd) Kiefer Sutherland

Spannend verhaal, en verveeld nooit, en zit gewoon heel goed in elkaar.
4 sterren.

avatar van movie acteurs
De originele film Spoorloos heb ik niet gezien misschien dat ik deze film daarom wel goed waardeer. Best een spannende film, goede cast erg vermakelijke film. 3,0.

Ongeloofelijk! Ik snap niet dat mensen deze film zo slecht vinden vanwege het einde. Ik vond het einde juist het meest spannende stuk van heel de film. En Sandra Bullock acteert hier zo schattig in.

avatar van boozebelly
De film is niet zo héél slecht, maar desondanks kom ik niet verder dan een dikke onvoldoende.
Waarom? Omdat het originele verhaal compleet verkracht is
Het origineel kent zo'n indrukwekkend, naar verloop.
Ik snap niet dat wanneer je als filmmaker zo'n goed script in je schoot geworpen krijgt, je eraan gaat lopen sleutelen. Een bewust gemiste kans.
Juist door het origineel aan te houden had deze film zich kunnen scheiden van de massa, terwijl hij zich nu nestelt tussen de massa. Zo'n fout kost punten in mijn ogen.

avatar van Donkerwoud
Lachwekkend hoe ze een briljant einde hebben weten om te buigen in een nietszeggend standaard einde. Waarmee ze dus tegelijkertijd de ziel van boek en film verneuken. En ik haat Kiefer Sutherland. Kijken alsof je de hele tijd moet poepen is GEEN acteren.

Ik vond het origineel zo verschrikkelijk goed dat het nog steeds op mijn retina staat geprojecteerd. Na afloop gingen we een biertje drinken. Nou, een was genoeg, m'n knieën trilde nog steeds.....Maar wat was die film knap gemaakt en geweldig geacteerd. Johanna ter Steege zo kort in beeld en onvergetelijk gedurende de hele film. En Bernard-Pierre Donnadieu die me dus echt deed sidderen maar wat een spel!

Zal ik het wagen vanavond? Ik hou van Jeff Bridges, Sandra Bullock vind ik eigenlijk altijd leuk maar haar films niet echt. Juist las ik dat ze ook weer gelukkig is.....ga ik daar natuurlijk ook aan denken......zal ik? Ik ga eerst het origineel even van 5 sterren voorzien.

Edit: oh, had Spoorloos al 5 sterren gegeven......nou, ik ga het proberen. 't Is nu zo lang geleden.....

Melvin Udall
Een briljant gegeven om een suspense om heen te bouwen; vrouw gaat winkel in om iets te kopen en komt nooit meer terug.
De rollen worden prima ingevuld echter is het uiteindelijk een matig uitgewerkt geheel en blijft alles erg standaard. Telkens als het spannend lijkt te worden zakt het weer weg. Ik heb het origineel niet gezien maar aan de reacties hierboven lijkt die film een stuk meer spanning uit het script te halen.

Hooray for Holllywood! Of hoe George Sluizer zijn meesterwerk "Spoorloos"verkrachtte! Ja, het was gebaseerd "op" in mijn opinie. Jeff Bridges waarvan ik een fan ben vond ik hier echt niks. Kiefer Sutherland was verschrikkelijk. Het einde leek op de cliché horror film. En heel toevallig, maakte Sandra Bullock gisteren meer indruk (en/of verbazing) op mij door haar met Jesse James geadopteerde baby wereldkundig te maken.
Ach, heb ik hem dan eindelijk gezien die remake......

Ik heb "Spoorloos" toch twee keer gezien herinnerde ik me later. Ook nog eens op tv. En alhoewel ik het einde toen wel kende was het nog steeds een adembenemende film op alle fronten.

avatar van maxcomthrilla
Ik heb gisteren een klein stuk opgevangen van The Vanishing en wat ik zag was vreselijk. Sandra Bullock panikerend in de auto...., wat een vreselijke acteerprestatie levert zij hier af! Ik zou nog geen eens willen weten wat er met haar gebeurt zou zijn, mocht ze plotseling verdwijnen.

avatar van Beloki
Hoewel het verhaal flinterdun is en hij niet erg spannend is, kijkt de film wel lekker weg. Dit gecombineerd met de goede acteerprestaties van met name Jeff Bridges geeft The Vanishing nog een krappe voldoende.

B.

avatar van riefenstahl
Spoorloos was een originele, intelligente, subtiele en verrassende Europese film, deze typisch Amerikaanse her verfilming heeft niets van dat alles: het is een 13 in een dozijn thriller met als dieptepunt natuurlijk een happy end: bah.

avatar van Tiany
Topfilm, Jeff Bridges speelt de gestoorde rol zeer goed

avatar van Timba69
Ik ken het boek niet en ook de film spoorloos heb ik nooit gezien, dus ik beoordeel hem gewoon als losstaande film. En als losstaande film vond ik hem eigenlijk goed. Een degelijke thriller zonder grote verrassingen maar wel met een verhaal dat boeit.
Zeker Jeff Bridges en Nancy Travis zetten goede acteerprestaties neer.

Klassiek voorbeeld van een onnodige en ook slechtere Hollywood-remake waarbij de verandering van het briljante einde van het origineel werkelijk onvergeeflijk is. De film ziet er verder wel goed uit en kijkt ook wel lekker weg. Jeff Bridges en Kiefer Sutherland doen het goed, maar zat soms te denken dat hun rollen tegenwoordig ook omgedraaid hadden kunnen zijn (Kiefer Sutherland dus in rol van Jeff Bridges en vica versa).

avatar van harm1985
Op de een af andere manier voelt deze film veel langer aan dan Spoorloos, ook al scheelt het maar 5 minuten. Bridges is op zich niet slecht, al kopieert hij wel bijna letterlijk alle 'maniertjes' van zijn Franse Collega. De rol van Bullock is misschien nog wel beperkter dan die van Johanna ter Stege. Op zich wordt het goed opgebouwd, alleen moet er aan het Amerikaanse publiek blijkbaar veel meer worden uitgelegd dan aan het Nederlandse, dat is al het eerste minpunt. Tweede is dat de autorit, waarbij Barney Jeff vertelt wat er met Diane is gebeurd een stuk is ingekort, om plaats te maken voor het bespottelijke feel good einde. Daarmee maakt Sluizer echt de grootste blunder uit zijn carrière, en erger nog, het moment dat Jeff wakker wordt in die kist mist werkelijk waar alle impact. Verder vielen me nog wat andere zaken op. In Spoorloos vindt Rex twee blikjes, waarvan er 1 is platgereden, dat doet Jeff hier niet, maar toch zien we het shot dat er een blikje wordt platgereden, beetje overbodig shot dus.

Zonde. 2.5* en meteen een halve ster verhoging voor Spoorloos.

avatar van StevenMighty
Via het boek Spoorloos van Tim Krabbé ben ik bij deze film terecht gekomen.
Ik ben hem meteen gaan kijken omdat ik altijd te vinden ben voor films met meerdere grote sterren in, in dit geval Kiefer Sutherland, Jeff Bridges en Sandra Bullock. Drie erg populaire acteurs in die tijd.

Het verhaal is erg goed vond ik. Jonge vrouw wordt ontvoerd en na 3 jaar neemt de dader contact op en geeft haar wanhopige vriend de kans erachter te komen wat haar overkomen is als hij het zelf eerst ondergaat. Dit bracht veel spannede situaties met zich mee.

Misschien het prachtigst vond ik de voorbereidingen die Barney neemt, hij heeft aan alles gedacht om z'n plan te doen slagen, maar in praktijk gaat het soms wel eens mis

Erg goed geacteerd allemaal zoals ik had verwacht, alleen jammer dat Sandra Bullock al zo vroeg uit de film verdween natuurlijk. Verder ben ik tevreden over de hele lijn.
Het originele Spoorloos hoop ik ook nog een keer te zien.

4,5 sterren

avatar van schram101
Nee helaas, dit was em niet voor mij. Vooral het plot werkt tegen, een aantal handelingen van personages en toevaligheden vond ik werkelijk nergens op slaan. Acteerwerk is oke. Sutherland, wat ik een topacteur vind wordt hier toch wel ondergesneeuwd door Jeff Bridges die vrij goed de gestoorde gek neer zet. Toch ben ik wel benieuwd geworden naar het origineel, omdat men hier zegt dat dát einde een stuk beter is dan dat van The Vanishing. Gelukkig maar, want het einde van deze film sloeg werkelijk nergens op.

Het blijft allemaal redelijk grappig, maar verre van goed en ook niet zo goed als zijn soortgenoten zijn.

avatar van Edie
Ik vond hem eigenlijk nog best goed, kwam pas in het audiocommentaar van Hostel erachter dat er een remake van Spoorloos was. Verhaal is bijna identiek als de originele, alleen kom je hier wat meer te weten over Jeff's nieuwe vriendin en heeft de film een behoorlijk ander einde.

Heb me prima vermaakt met deze film, deze is een stuk opener en Amerikaanser (met happy end natuurlijk) maar dat vond ik niet eens zo erg. 3.5*

avatar van m1701
Film was leuk, maar had eigenlijk meer een horrorfilm verwachte!

The Vanishing werd genomineerd voor de Saturn Award voor beste horrorfilm en voor die voor beste acteur (Jeff Bridges). Stukje van Wikipedia.
Dus zat er een beetje op te wachten, maar dat viel dus tegen. Voor de rest wel
een aardig en spannend verhaal!
Bridges speelde erg goed!