Genre: Fantasy / Drama
Speelduur: 189 minuten
Alternatieve titel: Stephen King's The Green Mile
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Frank Darabont
Met onder meer: Tom Hanks, David Morse en Bonnie Hunt
IMDb beoordeling:
8,6 (1.543.053)
Gesproken taal: Frans en Engels
Releasedatum: 9 maart 2000
On Demand:
Bekijk via Netflix
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Videoland
Bekijk via meJane
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Plot The Green Mile
"Paul Edgecomb didn't believe in miracles. Until the day he met one."
Nu Paul Edgecomb zijn dagen slijt in een bejaardentehuis, kijkt hij terug op zijn leven als gevangenisbewaker. Jarenlang heeft hij dienst gedaan in de 'Dodengang' van de Cold Mountain gevangenis. Paul denkt vooral terug aan 1935. Ten tijde van de Grote Depressie ontwikkelde Edgecomb een bijzondere band met één van de gevangenen. De zwarte reus John Coffey werd beschuldigd van de verkrachting en de moord op twee kleine meisjes. Er was alleen iets heel bijzonders met hem aan de hand...
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (8,6 / 1543053)
- Trailer (YouTube)
- The Green Mile (BoekMeter)
- The Green Mile (MusicMeter)
- Kijk op Netflix
- Pathé Thuis: vanaf € 8,99 / huur € 2,99
- Kijk op Videoland
- Kijk op meJane
Social Media
Acteurs en actrices
Paul Edgecomb
Brutus 'Brutal' Howell
Jan Edgecomb
John Coffey
Warden Hal Moores
Eduard Delacroix
Arlen Bitterbuck
Percy Wetmore
'Wild Bill' Wharton
Dean Stanton
Reviews & comments
AddictedToMovies
-
- 1780 berichten
- 0 stemmen
Ok, daar heb je een punt. Maar wat ik me nou afvraag, vinden jullie zo'n film mooi om de boodschap, of is het een mooi christelijk verhaal? Want ik krijg niet het gevoel dat iedereen die dit zo'n fantastische film vinden allemaal christelijk zijn ofzo.
Jawaddedadde
-
- 5348 berichten
- 2196 stemmen
Bwa christelijk. Iedereen maakt er natuurlijk het zijne van, maar christelijk vond ik het alvast niet. Ik dacht ook niet dat Coffey zelf zegt dat hij door God gezonden is of zo. Ik vind het eerder iets bovennatuurlijks, of dat dan christelijk is, dat moet iedereen maar voor zichzelf invullen.
Ik vond het gewoon een boeiend verhaal, het contrast tussen de grote gespierde zwarte en het feit dat hij eigenlijk zo ontieglijk zielig is heeft me op een of andere manier geraakt.
misterwhite
-
- 4726 berichten
- 656 stemmen
Ok, daar heb je een punt. Maar wat ik me nou afvraag, vinden jullie zo'n film mooi om de boodschap, of is het een mooi christelijk verhaal? Want ik krijg niet het gevoel dat iedereen die dit zo'n fantastische film vinden allemaal christelijk zijn ofzo.
Ik ben geen gelovig persoon, en ik zie ook nie veel christelijks in de film. Je kan er over nadenken dat god hem gestuurd heeft maar ik zie het allemaal maar gewoon als een wonder.
AddictedToMovies
-
- 1780 berichten
- 0 stemmen
Ok, daar was ik benieuwd naar. Maar het is toch niet als je meeleeft met een personage, dat je meteen met 5 sterren gaat gooien?
misterwhite
-
- 4726 berichten
- 656 stemmen
Ok, daar was ik benieuwd naar. Maar het is toch niet als je meeleeft met een personage, dat je meteen met 5 sterren gaat gooien?
Ik geef 5 sterren om dat deze film gewoon raakt op elk gebied. Het fascineerd mij hoe het gevangenisleven was in 1935. De humor met percy en de muis was gewoon voor mij grappig. Ik hou van films waar veel in gebeurt. Het einde van de film had ik ook nooit geraden. Er zit weinig cliché in en daar hou ik van. De orginaliteit vind ik er geweldig aan. En ten laatste vond ik Tom Hanks ook erg goed en sterk spelen, hij maakt John Cofee nog intressanter in de film.
Dat is de reden waarom ik hem 5* geef en op nummer 1 in mijn top 10 heb staan.
yeyo
-
- 6352 berichten
- 4615 stemmen
Er zit weinig cliché in en daar hou ik van.
De rest van je argumenten kan ik best begrijpen, maar weinig clichés? Juist het omgekeerde zou ik eerder zeggen.
AddictedToMovies
-
- 1780 berichten
- 0 stemmen
Ik geef 5 sterren om dat deze film gewoon raakt op elk gebied. Het fascineerd mij hoe het gevangenisleven was in 1935. De humor met percy en de muis was gewoon voor mij grappig. Ik hou van films waar veel in gebeurt. Het einde van de film had ik ook nooit geraden. Er zit weinig cliché in en daar hou ik van. De orginaliteit vind ik er geweldig aan. En ten laatste vond ik Tom Hanks ook erg goed en sterk spelen, hij maakt John Cofee nog intressanter in de film.
Dat is de reden waarom ik hem 5* geef en op nummer 1 in mijn top 10 heb staan.
Volgens mij is het gevangenisleven behoorlijk geromantiseerd in de film, er gebeurd voor een 3 uur film niet bijster veel en clichés zijn er zeker wel.
Vind ik.
chevy93
-
- 12754 berichten
- 1324 stemmen
Ok, daar was ik benieuwd naar. Maar het is toch niet als je meeleeft met een personage, dat je meteen met 5 sterren gaat gooien?
Klopt. Ik leef niet alleen mee. Ik vond het ook 'spannend' (Wat is het nou precies? Wat doet het? Wie worden er nou precies allemaal geëxecuteerd? Gaat Percy nog weg?
De actie zat in de executie(s)
en de humor zat in de dialogen.
Had beter gekund, maar daarom heb ik ook een 4,0 gegeven (+ bonus
)
Boenga
-
- 2628 berichten
- 1532 stemmen
De emotie in het verhaal, John Cofee is voor mij 1 van de meest fascinerende personages ooit gemaatk in filmhistorie. Het verhaal heeft mij geraakt en dat heeft tot nu toe alleen deze film echt wel gedaan.
De film is 'fantasy', het personage van JC is 'fantasy'. Ik vind het toch wel een beetje vreemd dat zoveel mensen daar zo door geraakt worden, terwijl pakweg Diary of Anne Frank, The (1987) het merendeel gewoon koud laat...
misterwhite
-
- 4726 berichten
- 656 stemmen
Volgens mij is het gevangenisleven behoorlijk geromantiseerd in de film, er gebeurd voor een 3 uur film niet bijster veel en clichés zijn er zeker wel.
Vind ik.
Wil je a.u.b. eens een paar clichés opnoemen??
Don Dijk
-
- 7079 berichten
- 0 stemmen
TGM fans, val me maar aan!
Welnee, waarom? Je hebt toch een goed stukje geschreven waarom je de film niet zo geweldig vindt? Heb je stukje met plezier gelezen in elk geval, goed onderbouwd.
En ik snap je punten van kritiek ook best, het mocht allemaal best wel wat wat scherper, sommige dialogen bijvoorbeeld.
yeyo
-
- 6352 berichten
- 4615 stemmen
Wil je a.u.b. eens een paar clichés opnoemen??
Het personage van Michael Clarke Duncan alleen al.
misterwhite
-
- 4726 berichten
- 656 stemmen
Het personage van Michael Clarke Duncan alleen al.
Verklaar eens??
Want ik ken echt geen één ander personage dat is gelijk John Cofee. Ofwel heeft Stepen King plaginaat gepleegd ofzoiets.
AchmedATM
-
- 1507 berichten
- 0 stemmen
Verklaar eens??
Want ik ken echt geen één ander personage dat is gelijk John Cofee. Ofwel heeft Stepen King plaginaat gepleegd ofzoiets.
Om ff direct te zijn volgens mij bedoelt hij dat Jon Cofee een grote neger is met een laag IQ. De film speelt zich af na de slavernij, maar het beeld van hoe donkere mensen gezien werden in de vroege 1800 wordt hier gebruikt om Jon Cofee vorm te geven. "Boss"
Hier heb ik me zelf niet zo aan geërgerd, mooi verhaal, goed geacteerd en het einde vond ik wel onverwacht. 4,5 sterren voor deze mooie film!
yeyo
-
- 6352 berichten
- 4615 stemmen
Verklaar eens??
Want ik ken echt geen één ander personage dat is gelijk John Cofee. Ofwel heeft Stepen King plaginaat gepleegd ofzoiets.
Luister, er is nog altijd een verschil tussen plagiaat en cliché. Ik kan mij ook geen gelijkaardig personage voorstellen in een film, wat nog niet wegneemt dat het zeer clichématig kan zijn.
De grote, intimiderende zwarte waar iedereen ontzettend bevooroordeeld tegen is vanwege zijn voorkomen, maar eigenlijk een hart van goud heeft en een soort van tweede Jezus moet voorstellen. Behoorlijk cliché in mijn ogen.
misterwhite
-
- 4726 berichten
- 656 stemmen
Luister, er is nog altijd een verschil tussen plagiaat en cliché. Ik kan mij ook geen gelijkaardig personage voorstellen in een film, wat nog niet wegneemt dat het zeer clichématig kan zijn.
De grote, intimiderende zwarte waar iedereen ontzettend bevooroordeeld tegen is vanwege zijn voorkomen, maar eigenlijk een hart van goud heeft en een soort van tweede Jezus moet voorstellen. Behoorlijk cliché in mijn ogen.
Okee, daar had iik nog niet over nagedacht. Daar heb je inderdaad volkomen gelijk in. 
AddictedToMovies
-
- 1780 berichten
- 0 stemmen
Wil je a.u.b. eens een paar clichés opnoemen??
De gezinssituatie, de revenge op Percy, vele personages, en die vliegjes uit de mond gebeurt zo vaak!
AddictedToMovies
-
- 1780 berichten
- 0 stemmen
Welnee, waarom? Je hebt toch een goed stukje geschreven waarom je de film niet zo geweldig vindt? Heb je stukje met plezier gelezen in elk geval, goed onderbouwd.
En ik snap je punten van kritiek ook best, het mocht allemaal best wel wat wat scherper, sommige dialogen bijvoorbeeld.
As I said, ik ben open voor discussie en ben benieuwd naar de andere kant van verhaal, van de fans dus.
Mlis
-
- 214 berichten
- 188 stemmen
Een prachtige film. Een film die je echt gezien MOET hebben. Logisch ook op plaats 4!
Ik had de tranen in de ogen staan, zo mooi is deze film.
Thom1994
-
- 1312 berichten
- 672 stemmen
Deze film vind ik persoonlijk de nr.1 film. Beter dan de shawshank redemption.
Basso89
-
- 45 berichten
- 68 stemmen
Deze film moet je inderdaad gezien hebben. Ik heb deze film meerdere malen gezien en hij blijft goed.
Arturo
-
- 192 berichten
- 143 stemmen
Maar die cliche's(grote deel is natuurlijk cliche) waar jullie het over hebben, is dat nou niet precies datgene waardoor de film zo goed is?
Ik vind dit een fantastische film, geen slecht woord erover. Juist door die cliche's vind ik het af en toe nog mooier. Kijk het bedenken van zo een cliche is 1 ding, maar probeer dat eens uit te werken, dat is het moeilijkste dat er is, je moet met originele dingen komen, en dat is hier het geval.
Dus juist omdat die cliche's zo goed zijn uitgewerkt, is dit een goede film.
Boenga
-
- 2628 berichten
- 1532 stemmen
...het bedenken van zo een cliche...
Los van het tweede deel van je zin, lijkt dit me in elk geval een contradictio in terminis...
Arturo
-
- 192 berichten
- 143 stemmen
Kun je dat ook onderbouwen?
misschien heb je wel gelijk, maar leg het es uit.
AddictedToMovies
-
- 1780 berichten
- 0 stemmen
Een cliché is een cliché omdat het vaak of vaker gebruikt is, en als je dan een cliché 'bedenkt' is het niet echt bedenken, maar gewoon jatten van eerdere films.
charmed one
-
- 680 berichten
- 535 stemmen
dit is een van de beste stephen king verfilmingen vind ik. echt een heel goed verhaal zit er in. en een geweldige cast. en heel erg spannend.
Boenga
-
- 2628 berichten
- 1532 stemmen
Kun je dat ook onderbouwen?
misschien heb je wel gelijk, maar leg het es uit.
Zoals AddictedToMovies al vertelt: een cliché is een zin, een omschrijving, een beeld,... die (te) vaak herhaald wordt.
Dus klopt er iets niet met 'een cliché bedenken': wanneer iets al heel vaak herhaald is, dan kan je 't toch niet meer zelf bedenken.
chevy93 heeft ongetwijfeld ook een punt wanneer hij zegt dat het moeilijk is om géén clichés te gebruiken. Men kan er echter wel creatief mee omgaan, en dat is wat - imho - in TGM weinig of niet gebeurt. Helaas, helaas....
FAQ - Veel gestelde vragen
Welke Academy awards heeft The Green Mile gewonnen?
- Beste mannelijke bijrol (Michael Clarke Duncan) - Beste film - Beste geluid - Beste scenario
Wat is de speelduur van The Green Mile?
189 minuten
Gerelateerd nieuws

Klassieker 'The Green Mile' van Frank Darabont is binnenkort te zien op Netflix

Dit zijn enkele van de beste films uit de koker van Warner Bros.

'The Green Mile' is straks niet meer te streamen: 'Eerste film ooit waarbij ik traantjes voelde prikken'
Iconische dramafilm 'The Green Mile' keert binnenkort terug op Netflix
Bekijk ook

The Shawshank Redemption
Drama, 1994
7.379 reacties

The Godfather: Part II
Misdaad, 1974
1.569 reacties

Pulp Fiction
Misdaad, 1994
5.091 reacties

Il Buono, il Brutto, il Cattivo
Western, 1966
2.379 reacties

Schindler's List
Oorlog / Drama, 1993
2.113 reacties

Se7en
Misdaad / Thriller, 1995
2.822 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.










