Doom (2005)

Verenigd Koninkrijk / Duitsland / Verenigde Staten / Tsjechië
Actie / Sciencefiction
100 minuten / 113 minuten (director's cut)

geregisseerd door Andrzej Bartkowiak
met Dwayne Johnson, Rosamund Pike en Karl Urban

Nadat in het jaar 2145 een gruwelijk ongeluk, als gevolg van een experiment, in de basis Phobos heeft plaatsgevonden, moet een groep mariniers strijden tegen de monsters die als gevolg daarvan de basis zijn binnengedrongen.

Jammer vind ik het altijd als een film zo'n donkere sfeer probeert neer te zetten, maar dat ze dat dan ook letterlijk doen. Als ze door die riolen liepen of die gangen, soms zie je gewoon geen fuck. Dat kan gewoon op een andere manier. Subplotje over broer en zus etc. deed me niet veel. Soms leken de special effects wel erg goedkoop, maar keek wel lekker weg dus 2.5*

Geen hoogstaande film, maar ik moet zeggen dat ik me best goed vermaakt heb met deze film. Lekkere actie, goede special effects en redelijke acteurs. Ook vond ik de First-person perspectief scène aan het eind best verassend en leuk .
Al met al best een vermakelijke film!

Nick4 schreef:
First-person perspectief scène aan het eind best verassend en leuk .
Ja, die scène vond ik ook het leukste, was erg verassend en werd erg cool in beeld gebracht.

avatar van stephan73
Alweer een game-verfilming die totaal niet werkt.
Behalve het stukje waar de film het Doom perspectief aanneemt is de film totaal de moeite niet waard. Voorspelbaar, te donker en niet eng!

Game Over!

avatar van Minority_Check
Wassup ! schreef:

ik vond dat juiste de slechte van de film
het werd gelijk zomaar first person shooter en ineens niet meer
ik vond er echt niks aan
vond het ook triest dat the rock de slechterik werd op het einde

avatar van Thomas83
Dat vond ik zelf juist erg leuk door de herkenbaarheid.
Al had ik het denk ik een stuk minder kunnen waarderen als ze dat langer dan een paar minuutjes hadden gedaan.

avatar van Dutch Ownage
De film zelf vond ik wel matig tot leuk, niet erg verrassend, niet erg spannend maar toch wel genoeg aktie wat het deels weer iets compenseerde. Een leuke film om even weg te kijken, maar meer ook niet. Ook was de scène van de first-person perspectief een klein beetje een inbreuk op de film. zo deed het me teveel aan een game denken wat al snel de vaart en geloofwaardigheid er flink uithaalt. Ook was het dom hoe makkelijk hij toen alle monsters en geinfecteerden doodkreeg terwijl ze daar voorheen toch zo'n moeite mee hadden.

Pastichio Rocker
Dutch Ownage schreef:

Niet echt vreemd, want toen had hij de genencocktail nog niet gehad.

avatar van Dutch Ownage
Nee, maar kijk dat stuk van de film nog maar is overnieuw... Het enigste wat de monsters doen is een beetje om hem heen dansen, ze vallen hem niet meer zo geniepig aan zoals daarvoor. Het is voor hem alleen maar een kwestie van doorlopen en zijn trekker ingehouden houden want de monsters blijven toch allemaal wel voor hem stilstaan..

avatar van Baggerman
Waarschijnlijk leuk voor liefhebbers van het computerspel, maar ik vond het zo tenenkrommend dat ik bijna aangepast schoeisel moet gaan dragen!

Reticulated
Vond er weinig aan, veel te veel ook in het donker gefilmd naast dat ik het verhaal niet boeiend vond.

avatar van Timecop
Alleen de laatste 20 min. waren wel aardig, voor de rest een boring film. Totaal niet de spanning die je bij het spel krijgt. Wat me het meeste stoorde was dat de film erg donker was, je zag soms gewoon een paar minuten helemaal niets, terwijl er toch van alles scheen te gebeuren. Film op zich een 2.5, omdat ie zo verrekte donker was een 0.5 aftrek, dus een 2.0.

flauw aftreksel van het spel. verhaallijn is zo typisch en nietzeggend.

avatar van Gabbere
Wel leuk dat ze zo'n spel verfilmen. Wel jammer dat het niet zo'n succes geworden is. Of eigenlijk gewoon best wel slecht was. Ik ben me niet echt vermaakt tijdens deze film.

avatar van toxauron
Jammer, het had meer op de game moeten lijken. Ik mis spanning. Hellknights, imps waren te dope. Ik hoop op een verbetering als er een vervolg komt.

avatar van alegondatje
Mijn zoon had het spel en dat vond ik al niets maar omdat 'The Rock' en Karl urban er in meespeelde heb ik hem toch opgezet maar helaas ...............

Slecht verhaal, hat grootste gedeelte van de film is te donker wat waarschijnlijk de spanning moest vergroten maar eigenlijk alleen maar irriteerde.

Was er nu eerst het spelletje en dan de film of andersom ??

Mocht het spelletje als eerste zijn geweest....
Leermoment : verfilm geen spelletjes !!

avatar van BoordAppel
Was er nu eerst het spelletje en dan de film of andersom ??

Het spelletje. Het origineel komt al uit 1993 maar deze film is voornamelijk gebaseerd op Doom 3 uit 2004, wat dan weer een remake is van het origineel.

avatar van weaselweasel
Wat een genadeloze flutfilm zeg.
Ik had 'm gehuurd omdat ik wel in was voor een lekker slechte film. Vermakelijk slecht, lekker krom liggen om slechte plots e.d.
Maar DOOM is verre van vermakelijk. Het is vooral saai, en zelfs voor een actiefilm belachelijk voorspelbaar.

Het spelletje was spannender

avatar van Sasja
Ik vond de film zeer goed. goede special effects, lekker spannend en natuurlijk met The Rock en Karl Urban (bijna altijd goed)

Lad
Aangenaam om te kijken voor een keer, leuke actie wel...

Leuke film om een keertje te kijken als je zin hebt in hersenloze actie.
Special effects vond ik er netjes uitzien. Onlangs een aantal (te) donkere beelden, vond ik het bij vlagen ook spannend.

aerts007
In mijn perspectief(zat namelijk op achterste rij),kreeg ik wat ik verwachte.Wel donker sfeertje!

avatar van mierenmark
zo lelijk gemaakt het laatste stuk slaat helemaal nergens op.
iets waar je niks van snapt.
waarom maken ze nog film's van games.

deze film krijgt van mij dike 0,5*

avatar van Devoo
Geen goede film, maar heb me toch geamuseert. Er zit in feite maar één echt goed moment in, en dat is wanneer het beeld First-Person gaat. Voor de rest is het gewoon een middelmatige film, met hier en daar een kleine vleug spanning. 2.5*

avatar van Odd Eye
De film heet Doom en dat is dan ook zo'n beetje de enige connectie die het met het spel heeft. Oké, ik weet dat het eigenlijk meer gebaseerd is op Doom 3, maar toch. Had je de titel van de film niet geweten, had je waarschijnlijk een lange tijd niet doorgehad dat het Doom moest voorstellen.

Trivia terzijde nu. De film zelf was vermakelijk, met lekker veel gore, grote wapens en lelijke gedrochten van demonen. De acteurs daarentegen waren op zijn best gezegd middelmatig. En ik vond die first person view gedurende de laatste 20 minuten echt een crap idee. 2,5 ster.

avatar van JacoBaco
Odd Eye schreef:

Ik heb me kapot zitten lachen om dat stukje. Maar dat was niet echt in positieve zin, want het past totaal niet in de film. Het kwam daarbij wel erg komisch over.
In House of the Dead is het nog erger. Daar laten ze tijdens de film stukjes uit het spel zien.

avatar van Henry Spencer
weaselweasel schreef:
Wat een genadeloze flutfilm zeg.

Het spelletje was spannender

Je neemt me de woorden uit de mond...
(spelletje ken ik evenwel niet)
Dat ze hier echte, levende mensen aan blootstellen. Dit grenst aan het onaanvaardbare, zoiets als vivsectie op mensen of zoiets.
Ik begin te lallen, sorry. Ik kan hier hier blijkbaar niet eens over nadenken.

avatar van Lennert
Vreemd, ik vond Doom absoluut geen goeie film, maar weldegelijk vermakelijk door de one-liners, overdreven actie en het feit dat de film zichzelf duidelijk niet serieus lijkt te nemen. Het sfeertje van Doom 3 werd in ieder geval goed overgebracht (al blijft het jammer dat het hier geen demons, maar mutants waren). Het sympathieke acteerwerk van Karl Urban maakt daarnaast een hoop goed.

Zoals gezegd absoluut geen topper, maar met de nodige knipoog weldegelijk geschikt voor een hersenloos avondje vermaak.

Lad
Mee eens!

Verstand op nul en de films is lekker vermakelijk!

IDKFA
Verhaal:
Volgt in grote lijnen het verhaal van het spel Doom3, dus lekker simpel. Het is wel jammer dat ze de monsters niet uit de hel hebben laten komen, maar voor een standaard oplossing hebben gekozen die al in zoveel films is gebruikt.

Acteren:
Tja, wat verwacht jij bij een film die is gebaseerd op een computerspel? Acteren is hier niet echt aan de orde. Het zijn een standaard groepje tough guys die je in zoveel films (Aliens, Event Horizon) ziet.

Beeld:
Niks bijzonders. Het is wel lekker donker, maar dit is meer om de slechte special effects te verhullen. Het FPS-stukje was wel erg leuk. Cinematografie was verder vrij standaard. Verwacht geen mooie beelden of leuke cameratrucjes.

Geluid:
Aardige effecten, maar wederom niks bijzonders. Het geheel laat je subwoofer wel aardig stuiteren. Wel leuke ambient afgewisseld met harde rockmuziek. Klopt aardig met het videogame-sfeertje.

Conclusie:
Best aardig om een keer te zien, maar eigenlijk stelt het niet veel voor. Acteren is over het algemeen matig, de special effects zijn gemiddeld tot slecht, en de film is eerder grappig dan spannend.