Red Dragon (2002)

Verenigde Staten / Duitsland
Misdaad / Thriller

geregisseerd door Brett Ratner
met Edward Norton, Anthony Hopkins en Ralph Fiennes

Dr. Hannibal Lecter is achter zijn façade een moordende psychopaat. Nadat FBI-agent Will Graham erin is geslaagd hem te arresteren, gaat hij na een aantal jaar met tegenzin achter een andere moordende man aan: De seriemoordenaar 'De Tandenfee' slacht hele gezinnen af. Ten einde raad roept hij de hulp in van Dr. Hannibal Lecter, alleen is Hannibal niet erg gewillig om Graham te helpen bij zijn zoektocht.

avatar van Minotaures
Vind het een saaie film, wist me niet veel te boeien.

avatar van Haen
De scene's met Lecter hebben veel minder sfeer dan in SOTL. Geld trouwens voor de hele film. jammer...

DragQueen schreef:
spannende thriller, die aansluit op silence of the lambs. de zelfde formule wordt herhaald, maar het is daarin tegen toch een sfeervolle prent geworden. mede door het altijd knappe acteerwerk van hopkins, en norton die het ook niet slecht doet. de conversaties tussen beide heren zijn vermakelijk. al met al is dit geen slechte film geworden. een bij vlagen spannende film, maar toch minder dan silence of the lambs en hannibal. de bijrollen zijn ook goed vertolkt trouwens. ik geef hem 3,5 sterren.

Minder dan Hannibal? Ik vond Hannibal zelf een van de meest waardeloze films die ik ooit heb gezien. Er gebeurt totaal niets. Mijn vriendin liep na 20 minuten gewoon weg. Ik bleef nog 10 minuten langer zitten, en besloot toen de film eens te versnellen om te zoeken naar spannende gebeurtenissen. Die bleken geheel absent. Enkel het diner aan het einde van de film is interessant, en de relatie tussen Lecter en... wat was die kerel ook alweer? Politie agent geloof ik en de uiteindelijke gebeurtenis met betrekking tot beiden.

avatar van Haen
medansavamhel schreef:

als gruwelijke etentjes het enige is wat je boeit aan Hannibal moet je toch een ander genre gaan kijken.

Haen schreef:

Werkelijk? Volgens mij heb ik niet laten weten dat gruwelijke beelden mij zo zeer fascineren. Ik ben net zo gepassioneerd over films als The Green Mile en Forrest Gump. Het is enkel het feit dat er totaal níets gebeurt in Hannibal dat mij doet afvragen waarom de film is uitgebracht. Er gebeurt niets spannends en er is geen mysterieuze sfeer. Dit is schijnbaar een belangrijk element voor de Hannibal reeks, want in alle overige delen is dit element constant aanwezig. Over het algemeen een zwakke film, en vooral tegenover de andere delen.

avatar van Silvio Dante
Een film die volledig verbleekt als je'm naast Manhunter zet.

Silvio Dante schreef:
Een film die volledig verbleekt als je'm naast Manhunter zet.

Dat heb ik van nog iemand gehoord. In welk opzicht is Manhunter beter? Ik heb deze zelf nog niet gezien.

Deze film kent slechts enkele spannende momenten. Het bouwt zich aardig op maar een onverwachte wending blijft uit. Jammer want ik had er wat meer van verwacht. De acteurs Hopkins, Norton en Fiennes maken toch nog veel goed.

Deze film is een leuke gelegenheidstriller maar voegt zeker niets toe aan de volledige Hannibal serie. De minste van de drie.. 3*.

avatar van film88888
Zeer knap vervolg, en ook mooi meesterwerk van Ratner. Hopkins speelt weer de creepy Lecter dat prachtige One-Liner's de hele film door heeft. Norton is altijd al 1 van mijn lievelings acteur geweest, en ook hier stelt hij mij niet teleur, hij speelt zeer goed, en elke scene valt hij niet uit zijn rol. Kietel had ook een zeer leuke rol, en ook hij deed het goed. Ralph Fiennes als de bad-guy dat hij wel goed speelde, een moordenaar met een donker leeg karakter. De dialogen zijn super, en ook op sommige scene's vond ik het camerawerk ook zeer veel waard. een 4,0 voor dit super mooi werk van Ratner.

avatar van ZedLep
medansavamhel schreef:

Het hangt er waarschijnlijk van af welke je eerst ziet want inhoudelijk zit er nauwelijks verschil in. Deze is natuurlijk moderner en dat is voor velen vrees ik wel een bepalende factor. Persoonlijk vind ik de sfeer in Manhunter creepier en rauwer, mede dankzij de muziek.. De Toothfairy is ook veel en veel indrukwekkender. Niet dat Fiennes het slecht doet,hij weet best hoe hij een gestoord personage moet neerzetten(kijk maar naar 'Spider'),maar aan het beest Tom Noonan kan hij toch maar moeilijk tippen.

Ik heb 'Silence of the lambs' nooit gezien (wordt wel eens tijd), deze echter wel.
Mooie film, goede rol van Hopkins.

avatar van rondh
GinolaEHV schreef:
Mooie film, goede rol van Hopkins.

Dan zal ik als ik jou was Silence of the Lambs maar snel gaan kijken. Dat is gewoon 1 van de beste thrillers die er is gemaakt. En Hopkins speelt hier misschien wel de beste rol van zijn leven.

Dat heb ik inderdaad meer gehoord. Het is er gewoonweg nog niet van gekomen. Ik ga 'm gewoon een keer op dvd halen.

avatar van Ajax&Litmanen1
Prima ''voorloper'' van Silence of the lambs, maar hij weet nooit meer het niveau zelfs te benaderen van die film. De cast met Hopkins en Norton is wel weer creme de la creme. Je krijgt hier ook zat sterke dialogen en momenten. Toch was de film lang niet zo goed als SotL en dat is jammer. Het komt er zelfs niet meer een beetje in de buurt.

avatar van Getting Louder
Een zeer goeie film! Iets minder dan SotL maar dat maakt niet uit . Deze was wat minder spannend, en Hannibal kwam wat niet echt meer over als een psychopaat maar soms eerder als een gewone man met een rare gewoonte misschien. Maar tja, ik vond hannibal wat minder angstaanjagend neergezet. In the Rise of Hannibal en SotL was het echt een eng iemand. Het verhaal zit wel leuk in elkaar. Aleen klopt dit volgensmij niet helemaal: als 'Red Dragon' Het huis echt in de brand steekt, en zijn dood in scene heeft gezet, hoe komt hij dan weer uit het huis? hij omsingelt zich met vuur, heeft blijkbaar iemand anders al 'klaar' liggen om zijn hoofd kapot te schieten. Hij heeft zijn gebit al uit de badkamer (waar de blinde vrouw al eerder was geweest) weggehaalt en in zijn mond gedaan enzo. Nou ja allemaal wat te veel acties. Over de 'stand in' voor ijzn dood wordt overigens niet ingegaan, terwijl dit wel een moord van hem is geweest. . Deze film is zeker aan te raden.

avatar van maerk
Geweldig 3e deel van de Hannibal Lecter reeks. Ten eerste vind ik m een stuk beter dan Ridley Scotts Hannibal, dat was meer een bloederige-horrorfilm en geen thriller. Ook vond ik het verhaal interessanter dan in Hannibal, het speelt zich ook af vóór The Silence en dat vond ik een groot pluspunt, Lecter zit weer gewoon in de cel . Ook zie je duidelijk dat deze film en The Silence echt mooie doordachte verhalen zijn en niet geschreven zijn met het doel er een film van te maken zoals Hannibal.

Maar genoeg gezeurd. Red Dragon is verrassend goed! De film is best 'rustig' en heel goed te begrijpen. Het verhaal is zeer interessant en had dit niet verwacht van Ratner. Nog mooier is de cast van de film, er is een groot aantal top-acteurs dat meedoet én ook nog eens een mooie prestatie neerzet in deze film. Norton doet het uitstekend, valt me tegen dat hij nog nooit een Oscar heeft gewonnen. Fiennes is zeer overtuigend als moordenaar die zichzelf ziet als een monster.. En Philip Seymour Hoffman heeft een mooie bijrol. Top!

Maar toch... Red Dragon haalt het niet bij het geweldige Silence of the Lambs. Red Dragon is welliswaar verschrikkelijk goed maar miste toch een paar dingen waarvan ik zo van genoot in The Silence. Zo was Hopkins rol wel goed maar niet zo bijzonder meer in Red Dragon. Hij haalt het niveau van zijn briljante vertolking in The Silence bij lange na niet. In The Silence speelde hij geweldig. De manier waarop hij praatte, keek enzo was zo mooi, ik kreeg steeds weer kippenvel als hij opkwam, serieus waar één van de mooiste rollen ooit in filmgeschiedenis. Maar dat had ik hier helaas niet, hij is nu gewoon een oude gevangene. Hoe goed Norton ook speelde, hij kan ook niet opboksen tegen de agente uit The Silence, Jodie Foster. Zij speelde ook zeer goed, heel overtuigend. En dan waren er in The Silence de scenes met Hopkins en Foster, die waren geweldig. Er gebeurde meestal niet veel maar die twee acteerkanonnen tegenover elkaar was echt magnifiek. Foster en Hopkins waren op elkaar ingespeeld, er was een chemie tussen hun, een klik. Zulke mooie scenes. Dat miste ik ook tussen Norton en Hopkins.

Het niveau van The Silence absoluut niet, maar een heel erg geslaagde thriller die zeer spannend is zeker. Vanavond voor de 2e keer bekeken. Ik had zo'n topfilm wel even nodig na een paar vreselijke gedrochten (Violent city, Out for justice) te hebben gezien.

Een nette 4,5 ster.

Het beste deel uit de reeks, met Anthony Hopkins, blijft natuurlijk 'Silence Of The Lambs', maar dit derde deel is wel veel beter dan het 2de 'Hannibal'.
Het scenario is stukken beter alsook de vertolkingen.
Naast de alweer sublieme Anthony Hopkins, stelen ook Edward Norton en Ralph Fiennes hier de show door hun zeer goede vertolkingen.
Spannende film van begin tot einde die ook veel realistischer overkomt dan 'Hannibal'.
Dit zou ook de laatste film worden met Hopkins in de hoofdrol, de 4de film vertelt het verhaal over Lector's jongere jaren en daar heeft men een jongere acteur voor gekozen. En die keuze bleek ook een juiste te zijn, zie 'Hannibal Rising'.

Reticulated
Ik had nooit verwacht dat na Hannibal nog zo'n goed deel zou uitkomen! verassend goed!

avatar van kaleknikker
Een goede film
verrassende dingen en een spectaculair onderzoek
jaamer dat Hannibal niet zo'n hele grote rol had.

een 4.0*

deTuinman
kaleknikker schreef:
Een goede film
verrassende dingen en een spectaculair onderzoek
jaamer dat Hannibal niet zo'n hele grote rol had.

een 4.0*

Hoezo jammer? Alleen de film Hannibal ging hoofdzakelijk over Hannibal. Silence of the Lambs en Red dragon ging over moordzaken die aan de hand van Hannibal opgelost konden worden.

Kom er net pas achter dat dit eigenlijk het eerste deel is in de trilogie...

avatar van martinovitch
De minste van de Hanibal reeks maar toch goed !
Goed verhaal en goede acteurs.

Kevin13
gisteren voor de zoveelste keer bekeken op Vt4, ik begin hem ondertussen toch al beu te geraken.
prachtige geacteerd door Edward, Ralph en Keitel. Had nooit van hem verwacht dat hij in dit soort films zou meedoen.

3.0

avatar van Sportingerke
Heb hem ook bekeken toen hij op VT4 was, maar ik was jammer genoeg vergeten dat ik hem in het verleden al eens gezien had.
Niet dat de film slecht was, verre van, maar als je bijna alle scènes kunt voorspellen valt reeds veel van de spanning weg. Op dat moment was het jammer genoeg te laat om naar een andere film te beginnen kijken

Ik heb er echter toch van genoten, want hier en daar had de tijd reeds wat details uit mijn geheugen weggevaagd.

Daarom dus: een aanrader in zijn genre!

avatar van missl
topcast
en eigenlijk hadden ze die vervolgen helemaal niet moeten maken maar deze is tenminste wel beter dan die 2e.

bizar om te zien dat hopkins naast een aandoenelijke man ook een hele enge man kan spelen. groots acteur.

deTuinman
waarom hadden ze die vervolgen niet moeten maken? Het zijn tenslotte verfilmingen.

avatar van Baksteen
Zullen we deze kijken dan?

avatar van tonnyhk
martinovitch schreef:
De minste van de Hanibal reeks maar toch goed !
Goed verhaal en goede acteurs.

Ben ik niet met je eens. Ik vond The silence of the Lambs en Red Dragon van topniveau maar de aflevering Hannibal juist de zwakke eend in de bijt.

avatar van tonnyhk
Tarkus schreef:
Het scenario is stukken beter alsook de vertolkingen.

Volledig mee eens !

Melvin Udall
Silence of the Lambs benaderen laat staan overtreffen is vrijwel onmogelijk maar Red Dragon laat met gemak het matige Hannibal achter zich.
Alle personages zijn prima gecast met Norton als kopstuk.
Hopkins doet z'n kunstje weer en laat de irritante 'okidoki's gelukkig achterwege.
Fiennes zet z'n rol goed neer maar wordt op de een of andere manier niet de engerd die je verwacht.
Leuke twist op het eind!