Blade Runner (1982)
Genre: Sciencefiction / Thriller
Speelduur: 117 minuten
Alternatieve titel: Blade Runner: The Final Cut
Oorsprong:
Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Geregisseerd door: Ridley Scott
Met onder meer: Harrison Ford, Rutger Hauer en Sean Young
IMDb beoordeling:
8,1 (877.645)
Gesproken taal: Engels, Duits, Kantonees, Japans en Hongaars
Releasedatum: 11 november 1982
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Prime Video
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Blade Runner
"Man has made his match...now it's his problem."
Los Angeles, 2019: Rick Deckard (Ford) is een 'Blade Runner': een politieagent die ingezet wordt om 'replicants' (androïden) uit te schakelen, omdat onze planeet na een gewelddadige opstand verboden terrein is voor hen. Hij wil eigenlijk stoppen, maar moet z'n baantje weer oppakken wanneer vijf replicants een ruimteschip kapen en terugkeren naar de Aarde.
Externe links
Acteurs en actrices
Rick Deckard
Roy Batty
Rachael
Gaff
Bryant
Pris
J.F. Sebastian
Leon Kowalski
Dr. Eldon Tyrell
Zhora
Reviews & comments
thunderball
-
- 5904 berichten
- 1420 stemmen
Deze dit weekend weer eens geprobeerd (had ooit voor weinig geld in een schoenenzaak de director's cut video gekocht), maar dit is echt niet mijn soort film.
Ik snap heel zijn klassieker status als wellicht beste SF film ooit ook helemaal niet. Op zich is het uitgangspunt wel interessant, maar vind de uitwerking oer en oer saai.
Ik denk dat ik sowieso de originele versie beter vind, ik miste de voice-over van Ford (die toch een stuk meer verduidelijkte) en deze versie eindigt wel heel abrupt (vond juist in de originele versie het eindshot dat je ze weg ziet vliegen erg mooi met het begeleidende commentaar er bij).
Ik kan er ook echt niet uithalen dat Ford ook een replica zou zijn (en wat heeft een eenhoorn daar mee te maken?).
Stem verlaagd naar 2,5!
maurice74
-
- 586 berichten
- 436 stemmen
Belangrijkste verschil tussen director's cut en de bioscoopversie is, behalve de voice-over van Ford, het door de filmmaatschappij afgedwongen happy end. Persoonlijk vind ik de film pure kunst, tegen het poetische aan. De visuele kracht gaat soms ten koste van het verhaal, dat soms wat traag is en eigenlijk vrij kort en simpel is. Toch vind ik het zeker een meesterwerk, dat je eindeloos kan zien. Hoogtepunt is het fragment op de daken.
Mijn voorkeur is toch de director's cut, aangezien bij zo'n deprimerende toekomstvisie geen happy end hoort.
Wie hier ook van houdt, moet zeker Dark City of Gilliams Brazil proberen.
Ook 12 Monkeys heeft wel iets.
sinterklaas
-
- 11821 berichten
- 3321 stemmen
Ik snapte helemaal geen reet van dat einde. Toen Ford iets met die ene agent wou doen ofzo, hij stapte toen de lift in en de aftiteling begon.
Er stond op de achterkant van de dvd ook dat het einde is verwijderd. Zou het daaraan liggen???
serpico
-
- 2900 berichten
- 491 stemmen
Ik kan er ook echt niet uithalen dat Ford ook een replica zou zijn (en wat heeft een eenhoorn daar mee te maken?).
Hij heeft ergens in de film een soort droom over een eenhoorn, en later geeft zijn baas hem een zilveren eenhoorn. Dat vond ik trouwens ook een prachtig moment. Ford geeft een knikje, hij begrijpt het. Zijn belevingswereld is ook geen geheim voor zijn 'supervisors', hij is dus een replica.
Dat laat je toch anders tegen de film aankijken, of niet?
kijkert
-
- 3584 berichten
- 0 stemmen
Hele vervelende en nutteloze vraag misschien, maar is er een reden dat deze film, die toch een zekere status heeft, nooit op televisie komt? Ik kan me het niet heugen in elk geval.
serpico
-
- 2900 berichten
- 491 stemmen
Hele vervelende en nutteloze vraag misschien, maar is er een reden dat deze film, die toch een zekere status heeft, nooit op televisie komt?
Ik denk omdat de originele versie niet al te best staat genoteerd. De Director's Cut wel natuurlijk, maar ik kan me niet herinneren dat er wel eens een Director's cut is uitgezonden op TV.
Is maar een vermoeden natuurlijk, ik weet het ook niet zeker. Hele goede en interressante vraag trouwens 
Goodfella_90
-
- 10408 berichten
- 2597 stemmen
Mwoa, ik denk niet dat dat het is. Er komen zo nu en dan wel vaker niet al te beste films op tv. 
serpico
-
- 2900 berichten
- 491 stemmen
Zolang het verhaal niet te ingewikkeld is en de actie overvloedig is alles te trekken, toch?
.
Maar wat ik eigenlijk wilde zeggen is dat Blade Runner dat juist niet is. Vrij weinig actie, verhaal is dan niet al te ingewikkeld, toch ingewikkeld genoeg om niet gewaardeerd te worden. De film flopte ook oorspronkelijk.
Daarom waarschijnlijk niet commercieel genoeg voor commerciële zenders, en niet goed genoeg voor niet-commerciële zenders.
ewalk
-
- 767 berichten
- 1059 stemmen
Volgens mij is hij al wel weer eens op tv geweest. Maar dan wel weer op zo'n onmogelijk tijdtip. Afgelopen jaar minstens een keer en dan alle zenders(Duitse, Belgische en Britse) meegerekend.
orbit
-
- 12092 berichten
- 0 stemmen
Ik denk omdat de originele versie niet al te best staat genoteerd.
Hoe bedoel je? De film wordt oha gezien als één van de, zoniet, de beste SF-film ooit gemaakt! 
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Deze film stond allang bovenaan mijn nog zien-lijst. Nou is dat eindelijk gebeurt en ik weet eigenlijk niet goed wat ik er van moet denken.
Eerst het beste punt: dit is visueel een van de mooiste films ooit! Zelden heb ik zo'n schitterende decors gezien. Ik heb wel films (allemaal gemaakt na Blade Runner) gezien die een vergelijkbare toekomstwereld lieten zien, maar deze film verslaat ze allemaal. Neem alleen al dat openingsshot, met een groot overzicht van de stad, met dat vuur overal. De sfeer uit deze film is bijna ongeëvenaart.
Tevens zit daar een nadeel in. Naar mijn gevoel kregen we te weinig te zien. De film bleef grotendeels hangen bij dezelfde gebouwen, terwijl ik juist de hele stad graag had verkent. En dan begint die Hauer (voor het eerst in een goede rol gezien!) ook nog te praten over plaatsen buiten de Aarde die blijkbaar ook sfeervolle plaatjes zou kunnen opleveren. Kortom: ik wou meer! Al weet ik niet in hoeverre ik het de film kwalijk kan nemen dat er niet meer was.
Een ander, serieuzer minpunt was dat ik het personage van Ford wat vlak vond. Die eenhoorn op het einde maakte zijn personage wat mij betrefd niet dieper of zo. Ik snap de symboliek, maar heb de hele film verder nergens uit op kunnen maken dat Ford een replica zou zijn. Er zitten geen verdere hints of karaktertrekken van in. Ook zijn romance met Young had net iets beter gekund, ondanks dat de scènes tussen beide vrij mooi zijn.
Verder wel een mooie vertelling over de vraag wat menselijkheid is en over de zoektocht naar een langer (of eeuwig) leven. Dat weet de film er wel goed uit te krijgen. Maar dat komt meer door de personages van de replica's dan die van Ford helaas. Ford zelf schijnt de film vreselijk te vinden en alleen maar het gevoel te hebben gehad dat hij als decoropvulling diende. Zo voelt het ook een beetje.
Misschien hadden er meer dialogen in gemoeten. Om de vergelijking met andere film-noirs te maken: mijn favorieten in dit genre blonken uit in mooie dialogen. Wellicht had Scott in zijn director's cut de voice-over beter kunnen bewaren; al heb ik geen flauw idee of die goed is of niet.
Prachtige achtervolging tijdens de climax trouwens.
Al met al een film die wat mij betrefd meer had te bieden. Maar een echt goed sterrenoordeel kan ik niet geven. Het hangt sterk tussen 3,5* en 4* nu. Ik ga voor de eerste. Maar misschien doet herziening wonderen. Alleen al voor de sfeer zal ik de film waarschijnlijk wel vaker aanzetten.
serpico
-
- 2900 berichten
- 491 stemmen
Hoe bedoel je? De film wordt oha gezien als één van de, zoniet, de beste SF-film ooit gemaakt! 
Heb je het dan niet over de Director's Cut? Ik had het over de originele versie. Volgens mij ging die toch als een flop de boeken in.
orbit
-
- 12092 berichten
- 0 stemmen
Heb je het dan niet over de Director's Cut? Ik had het over de originele versie. Volgens mij ging die toch als een flop de boeken in.
De film werd volgens mij meteen al op artistieke gronden zeer hoog gewaardeerd. Hoe goed ie het aan de box-office deed weet ik eigenlijk niet. Niet extreem slecht volgens mij hoor..
Pieter Montana
-
- 6678 berichten
- 2290 stemmen
Hoe zit dat nou met dat einde??
Ik hoop dat we daar wat meer uitleg over krijgen in de SE die gaat uitkomen. Weet iemand overigens al een releasedatum?
neo
-
- 15436 berichten
- 10052 stemmen
Moet het dan helemaal uitgekwauwd worden? Vond het einde niet echt onduidelijk met de verwijzing.
sinterklaas
-
- 11821 berichten
- 3321 stemmen
Moet het dan helemaal uitgekwauwd worden? Vond het einde niet echt onduidelijk met de verwijzing.
Maar ze zeiden wel dat het einde bij de nieuwe dvd was weggeknipt ofzoiets.
neo
-
- 15436 berichten
- 10052 stemmen
Ehm bij 1 van de 2 versies die ik ken zat nog net een extra stukje erachter, en is er die extra hint. Weet niet wat ze dan met die SE willen. De originele bioscoop versie uitbrengen? Zou dan wel willen weten waar info over die release staat...
Wouter
-
- 18725 berichten
- 3086 stemmen
Ik hoop op een échte director's cut. Er was ooit sprake dat ie zou komen.
serpico
-
- 2900 berichten
- 491 stemmen
Ik hoop op een échte director's cut. Er was ooit sprake dat ie zou komen.
Wat is er dan niet echt aan de director's cut die nu in de winkels ligt?
Wouter
-
- 18725 berichten
- 3086 stemmen
Scott's assistent vertelde me ooit dat het een cut is die men teruggevonden heeft, wellicht is het de versie zoals Scott hem af had, voordat de studio het overnam. Wil niet zeggen dat dat ook de ultieme affe versie was, zoals Scott hem graag had gezien.
Wouter
-
- 18725 berichten
- 3086 stemmen
Vond dit:
"Scott has always said that he wasn't happy with the Director's Cut given to Blade Runner, saying that it was rushed and unable to devote the attention it deserved, but he's not been able to due to rights issues."
http://www.filmstalker.co.uk/archives/2006/05/another_blade_runner_final_dir.html
NarcissusBladsp.
-
- 1630 berichten
- 600 stemmen
Het begin van "Blade Runner" met die electronische muziek van Vangelis is klassiek mooi......maar het verhaal is bar slecht...er had véééél meer in gezeten! De "personages" zeiden me helemaal niks!......en ondanks de sfeervolle decors kwam de film mij ééntonig en éénvormig over!
Maar het kan zijn dat ik niet in de stemming voor deze film was........ik laat hem een poosje liggen en ga nog eens kijken. "The Terminator" vond ik veel interesanter en bevat veel zwarte humor...."Blade Runner" bevat, zoals ik er NU over denk, veel te serieuze pretenties maar maakt ze niet waar! Special effects maakt niet alles goed!
Halcyon
-
- 9952 berichten
- 0 stemmen
Matige film die goed scoort qua sfeer, maar behoorlijk wat punten inlevert op vlak van storytelling. Met momenten heb je de indruk dat er zoveel eindjes zijn die op een onlogische manier aan mekaar worden geknoopt. Bovendien oogt Blade Runner voor mij toch wel minder spectaculair dan wel eens gezegd wordt en ook met de actie loopt het meermals nogal stroef.
Niet dat ik me verveeld heb met deze film, maar een topper zou ik het absoluut niet noemen.
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Met momenten heb je de indruk dat er zoveel eindjes zijn die op een onlogische manier aan mekaar worden geknoopt.
Volgens mij klopt het allemaal wel hoor. En dat ook nog zonder uitleggerig te worden! Wat is volgens hou onlogisch aan?
Wouter
-
- 18725 berichten
- 3086 stemmen
Het begin van "Blade Runner" met die electronische muziek van Vangelis is klassiek mooi......maar het verhaal is bar slecht...
We zijn het ernstig oneens.
Redlop
-
- 8961 berichten
- 3566 stemmen
Ik ook oneens. Het verhaal is juist erg sterk. Het gaat niet zozeer over de klopjacht op robots, maar meer over het feit dat de beweegredenen van de replicants steeds humaner overkomen terwijl hun jagers steeds inhumaner worden. Een soort jacht naar de definitie van de ziel.
Muziek van Vangelis was passend, dat i.t.t de vaak kitscherige troep die hij doorgaans laat horen.
Halcyon
-
- 9952 berichten
- 0 stemmen
Volgens mij klopt het allemaal wel hoor. En dat ook nog zonder uitleggerig te worden! Wat is volgens hou onlogisch aan?
Daarvoor zou ik hem eens terug moeten zien, ik ben helaas al de helft vergeten (zoveel indruk heeft de film op mij gemaakt!
). Nee serieus, ik herinner me op een bepaald moment dat er 3 replicants vermoord waren en dat er nog 3 overbleven, terwijl men in de film sprak van 4 doden en 2 overblijvers. (de getallen die ik noem zijn misschien onjuist maar het principe blijft hetzelfde). Ik heb me dus heel de film suf liggen denken over wie de 4de replicant was en heb daarbij vermoedelijk andere dingen over het hoofd gezien. Maar behalve dat vond ook ik het actiegehalte erg pover. Eerst wordt de indruk gewekt dat Ford zo'n beetje de held is en op het einde krijgt hij op alle mogelijke manieren slaag van de laatste replicant zonder ook maar enig weerwerk te kunnen bieden. Op zich geen ramp natuurlijk, maar ik vond het "eindgevecht" behoorlijk traag en saai.
orbit
-
- 12092 berichten
- 0 stemmen
Het verhaal is juist nogal straight forward.. hij moet de laatste uit een serie omleggen, degene die overblijft is natuurlijk zijn vriendinnetje. En die kan hij niet vermoorden.. maar dat is ook niet meer nodig, zo blijkt uit de laatste scène. Wat is daar zo moeilijk aan te snappen? En verder is de actie nu juist erg goed gedoseerd, je wordt niet meteen platgegooid met domme ruimteschepen en lasers.. het wordt vakkundig opgebouwd. Pluim voor Scott zou ik zeggen, veel van zijn collega's verzanden al snel in clichées en domme platheid. Juist het humane aspect in deze inmiddels inhumane wereld maakt de film zo sterk!
Pre- en sequels

Blade Runner: Black Out 2022
2017
2 reacties

2036: Nexus Dawn
2017
2 reacties

2048: Nowhere to Run
2017
1 reactie

Blade Runner 2049
2017
1.305 reacties
Gerelateerd nieuws

De onuitputtelijke jaren 80 en hun extreem late sequels

Vervangen door techniek: Deze prominente films tonen een grimmig beeld voor de mensheid

Genadeloos geflopt en nu geprezen: Nog eens vijf films die pas later erkenning kregen

Je hebt nog 30 dagen - of minder - om deze absolute fillmhits te bekijken op Prime Video
Bekijk ook

Apocalypse Now
Oorlog, 1979
3.452 reacties

North by Northwest
Thriller, 1959
651 reacties

Alien
Sciencefiction / Horror, 1979
2.124 reacties

Vertigo
Thriller / Mystery, 1958
711 reacties

Stop Making Sense
Muziek, 1984
98 reacties

Rang-e Khoda
Drama, 1999
8 reacties
Gerelateerde tags
kunstmatige intelligentieflying carpremie jagerandroidgebaseerd op boekdystopiegeneticsfuturisticvoortvluchtigecyberpunklos angeles, californiëelectronic music score alcoholischcultfilmtech noirneo-noirphilosophicalblade runner 2010sloose adaptation
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








