Blade Runner (1982)
Genre: Sciencefiction / Thriller
Speelduur: 117 minuten
Alternatieve titel: Blade Runner: The Final Cut
Oorsprong:
Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Geregisseerd door: Ridley Scott
Met onder meer: Harrison Ford, Rutger Hauer en Sean Young
IMDb beoordeling:
8,1 (875.038)
Gesproken taal: Engels, Duits, Kantonees, Japans en Hongaars
Releasedatum: 11 november 1982
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Prime Video
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Te zien in één bioscoop ()
Plot Blade Runner
"Man has made his match...now it's his problem."
Los Angeles, 2019: Rick Deckard (Ford) is een 'Blade Runner': een politieagent die ingezet wordt om 'replicants' (androïden) uit te schakelen, omdat onze planeet na een gewelddadige opstand verboden terrein is voor hen. Hij wil eigenlijk stoppen, maar moet z'n baantje weer oppakken wanneer vijf replicants een ruimteschip kapen en terugkeren naar de Aarde.
Externe links
Acteurs en actrices
Rick Deckard
Roy Batty
Rachael
Gaff
Bryant
Pris
J.F. Sebastian
Leon Kowalski
Dr. Eldon Tyrell
Zhora
Reviews & comments
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Was dit met een budget van 50.000EUR en een hoop C-acteurs verfilmd had niemand zich bezig gehouden met de extra lagen en overweldigend diepe levensvragen.
nakada
-
- 2203 berichten
- 1679 stemmen
Daar heb ik voor mezelf dan een mooi antwoord op bedacht, wat films als deze qua thematiek niet meer zo boeiend maakt.
Onderhond
-
- 87599 berichten
- 12854 stemmen
Wat trouwens niet wegneemt dat er zulke films (en bijbehorende fans zijn), maar die zitten absoluut niet in het segment Blade Runner, wat toch gewoon een veredeld Hollywood product blijft.
Dus omdat het niet meer voldoet aan jouw eigen antwoord, is het niet meer boeiend ?
In dit geval wel ja, aangezien dat eigen antwoord net inhoud dat het niet meer hoort te boeien.
Montorsi
-
- 9716 berichten
- 2378 stemmen
Was dit met een budget van 50.000EUR en een hoop C-acteurs verfilmd had niemand zich bezig gehouden met de extra lagen en overweldigend diepe levensvragen.
ik zie toch wat anders bij Pi...
Maar dan nog, de verpakking is mooi en de inhoud is mooi, ergo veel mensen vinden de film goed. Was een van de twee aspecten afwezig was dat natuurlijk in veel beperktere mate het geval geweest.
Of de realiteitskwestie relevant is wat mij betreft, triviaal verschil.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Wat trouwens niet wegneemt dat er zulke films (en bijbehorende fans zijn), maar die zitten absoluut niet in het segment Blade Runner, wat toch gewoon een veredeld Hollywood product blijft.
In dit geval wel ja, aangezien dat eigen antwoord net inhoud dat het niet meer hoort te boeien.
En waarom als ik vragen mag?
Onderhond
-
- 87599 berichten
- 12854 stemmen
Omdat je nog uren kan nadenken over wat een mens een mens maakt en hoe dat zich verhoudt tot andere (nog niet bestaande?) wezens die geen (100%) mens zijn, maar als je al met een antwoord komt draagt dat voor mij niks bij aan mijn eigen wereldbeeld. En zoeken naar het antwoord op een vraag die mij niet vooruit helpt zit niet in mijn aard. Ieder zijn pleziertjes om tijd te verdoen natuurlijk.
Skycrawler
-
- 741 berichten
- 0 stemmen
Blade Runner maakt ook geen enkele aanstalte om je te laten denken over dat vraagstuk betreffende het menszijn. Daarin schiet Scott ontzettend tekort, want uiteindelijk doet het allemaal niet terzake en Ford doet braaf wat hem is opgedragen.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Toch gek dat velen het anders zien, maar blijkbaar heb jij wat meer duiding nodig om op weg geholpen te worden. En dat Ford braaf doet wat hem is opgedragen is ook net the point van de film. Hij is immers een voorgeprogrammeerde replica. Toch?
Maar zo lang jij het als een catch the bad guys filmpje blijft benaderen, zul je ook geen stap verder komen. Hetzelfde geldt voor Drive. Loop er eens omheen en bekijk het van wat andere kanten zou ik zeggen.
AC1
-
- 5775 berichten
- 909 stemmen
"Presentatie" is heel belangrijk in elke kunstvorm, zeker in de visuele sector. Presentatie is een onderdeel van de visie van de kunstenaar. Ieder stelt de dingen voor op zijn manier. Hou je van de presentatie dan bestaat de kans dat je je makkelijker gewonnen geeft. Bij films als Alien of Blade Runner denk ik, oef, eindelijk iemand die kaas heeft gegeten van 'presentatie' (misschien kwam dat omdat Scott al eerder 2000 commercials had gemaakt?) En C acteurs? Blade Runner zit vol met B acteurs.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Omdat je nog uren kan nadenken over wat een mens een mens maakt en hoe dat zich verhoudt tot andere (nog niet bestaande?) wezens die geen (100%) mens zijn, maar als je al met een antwoord komt draagt dat voor mij niks bij aan mijn eigen wereldbeeld. En zoeken naar het antwoord op een vraag die mij niet vooruit helpt zit niet in mijn aard. Ieder zijn pleziertjes om tijd te verdoen natuurlijk.
Maar hoe weet je van te voren dat de zoektocht je niet op nieuwe waardevolle plaatsen/ideeën brengt. Dan kun je er bijna net zo goed meteen een eind aan maken, want uiteindelijk ga te toch dood....
Nee, dan zie ik liever de mens als nieuwsgierig onderzoeker, die zaken bestudeerd, en zo tot nieuwe inzichten komt. Vooruit kruipt, loopt, valt opstaat, linksom maakt en weer doorgaat. Daarbij gaat mij er ook niet om hoe die wezens zich tot ons verhouden, maar geeft het wel inzicht in hoe wij ons tot onszelf en de natuur verhouden. Terug komend op de vraag: Wie ben IK.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Kan je net zo eindigen als xav ...
Ach je kan ook overdrijven, maar iedereen moet doen wat bij hem of haar past. Maar ga niet roepen dat er niks in zit, omdat je zelf te lui (of te beperkt) bent goed te kijken. xav mag van mij een kruistocht zien in Drive. Ik zelf hou het daar liever op engelen. Beide zit er in wat mij betreft.
Onderhond
-
- 87599 berichten
- 12854 stemmen
Dan kun je er bijna net zo goed meteen een eind aan maken, want uiteindelijk ga te toch dood....
Ieder zijn levensvisie, maar dat is absoluut niet de mijne.
En iets onderzoeken wat je voor jezelf reeds als onwaar of onzinnig het afgedaan boeit mij gewoon niet. De mens onderzoekt ook steeds zaken waar hij hoopt waardevolle informatie te vinden. Er zijn er maar weinig die gaan zoeken waar ze denken niks te vinden, er zijn er nog minder die daar dan ook nog daadwerkelijk iets vinden.
Ieder moet voor zichzelf weten waar hij z'n IK hoopt te vinden, maar dat hautaine gedoe altijd als anderen daar niet in willen meegaan ...
Edit: ik heb ook nooit gezegd dat Blade Runner alleen maar een catch-the-bad-guy verhaaltje is, maar het leeuwendeel van het tweede uur is inderdaad niet meer dan dat (en daarbij nog niet boeiend gebracht). En een uberflauwe romance.
Montorsi
-
- 9716 berichten
- 2378 stemmen
Blade Runner maakt ook geen enkele aanstalte om je te laten denken over dat vraagstuk betreffende het menszijn. Daarin schiet Scott ontzettend tekort, want uiteindelijk doet het allemaal niet terzake en Ford doet braaf wat hem is opgedragen.
In eerste instantie zei je zelf dat je bewust was van het filosofische aspect van deze film, maar als ik dit zo lees valt dat onmogelijk te rijmen met elkaar.
Skycrawler
-
- 741 berichten
- 0 stemmen
In eerste instantie zei je zelf dat je bewust was van het filosofische aspect van deze film, maar als ik dit zo lees valt dat onmogelijk te rijmen met elkaar.
Ik ben mij bewust van het filosophische aspect, maar dat komt niet door de film.
Skycrawler
-
- 741 berichten
- 0 stemmen
Gebruikers zoals jij, Wikipedia, IMDb, andere filmforums...
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Kortom, je had wat meer uitleg nodig, maar dat neemt niet weg dat het wel in de film verwerkt zit, alleen sluimerend, en niet in your face. persoonlijk vind ik dat veel mooier dan bij films waarin alles maar (over) duidelijk wordt benoemd, gebracht of aangekaart. Hier ligt de symboliek en diepgang verscholen in het verhaal in plaats dat ze het er in het verhaal 'over hebben'.
orbit
-
- 12092 berichten
- 0 stemmen
De beste films kun je als twee of meer lagen bekijken inderdaad.. als actiefilm, als filosofisch vraagstuk als metafysisch vraagstuk etc.. Als je de ene laag van de ander gescheiden kunt zien en er blijft nog steeds een prima film over, dan pas is iets echt geslaagd. Een film die je alléén maar als artsyfartsy gejank en geëmmer kunt zien, zonder dat je ook kunt abstraheren tot de actie vind ik een misbaksel. Juist het aangeven naar meer maakt dat je als kijker echt geboeid raakt. Anders kun je net zo goed allerlei filosofische literatuur gaan lezen, daar staat nog meer in dan in die oeverloos volgelulde films 
AC1
-
- 5775 berichten
- 909 stemmen
oeverloos volgelulde films
Of anti-films, zoals ik het noem, want in echte film spreekt het beeld.
AC1
-
- 5775 berichten
- 909 stemmen
Dit lijkt mij mooi aan te sluiten bij deze discussie:
It looks like Prometheus is much more idea-driven than other movies in this genre, and that there are some enormous ideas coming. Was it a challenge to weave that into an existing mythos?
Damon Lindeloff: "Look, Ridley Scott birthed this universe over two decades ago. My job was to sit and listen and to channel, in the same way that a medium does. This was about the ideas that he wanted to convey, and he did not want to come back and do science fiction again unless there was some kind of a philosophical construct to it. That's why Blade Runner, which didn't really enjoy commercial success when it first came out, is viewed as a classic, and is still being discussed and dissected: there are these fundamental ideas about humanity, our relationship with technology, the presence of a soul — those are all the things that drive Blade Runner. Ridley was reaching for the fruit on the tree of knowledge in the ideas that he was having about this movie.
At the same time, there is a line where a movie becomes overtly pretentious. We wanted to stay on the right side of it, because once you cross it, there's no going back. There had to be a version of this movie that presented big ideas, but didn't really wallow around and spend all it’s time basking in the glory of it's own intelligence. We wanted to make an entertaining movie at the same time. Hopefully, it's a hybrid in tone between the original Alien and Blade Runner. I mean, Inception is a wonderful movie and I love it, but I also love that people are shooting guns at each other and buildings are exploding."
Skycrawler
-
- 741 berichten
- 0 stemmen
Plezant dat hij toegeeft aan het feit dat Inception de betere film is.
AC1
-
- 5775 berichten
- 909 stemmen
Plezant dat hij toegeeft aan het feit dat Inception de betere film is.
Zie je wel dat jij ook in staat bent om dingen die te zien die er niet zijn, Skycrawler!
Trouwens, Inception is ook een SF action movie (het is haast James Bond) dus het klopt niet helemaal wat Lindeloff daar zegt. Hopelijk is hij een beetje meer consequent in zijn scripts. 
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Zie je wel dat jij ook in staat bent om dingen die te zien die er niet zijn, Skycrawler!

yorgos.dalman
-
- 980 berichten
- 0 stemmen
Zoals ik zelf al zei:
Het grote verschil tussen Inception en Blade runner: de eerste film heeft als primaire reactie 'O, zit het zo?' waarna de discussie vrijwel meteen gesloten is - en de tweede, Blade runner, heeft als reactie: 'Goh, hoe zou het toch zitten?' waarna de discussie pas echt los brandt...
Ik heb niets tegen Inception, in tegendeel, maar het is wel het verschil tussen 'slim bedacht' en 'echt goed'
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Ik heb wel iets tegen Inception, want ik vind de uitwerking daar zeer matig, waar die bij BR juist erg sterk is. Sfeerllos en oubollig vs sfeervol en vooruitstrevend.
yorgos.dalman
-
- 980 berichten
- 0 stemmen
Sfeerloos begrijp ik onmiddellijk - mee eens. maar oubollig dan weer net niet. daarvoor is chris nolan volgens mij technisch gezien te goed (zie ook Memento, Insomnia en Following). Misschien is 'terughoudend' als term meer op zijn plek?
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Oubollig vanwege die scenes in de sneeuw die me sterk deden denken aan Bondfilms uit de jaren 70/80. Restvan de actie vetraagt vallende busje, ontploffende kraampjes in Parijs, vond ik ook verre van vernieuwend cq modern. Enkel de zweefscenes waaren wel tof. Maar Memento en Insomnia technisch goed? Ik vond het beide enorm matige films.
yorgos.dalman
-
- 980 berichten
- 0 stemmen
Begrepen. Mee eens.
Ook begrepen. Maar iets minder mee eens.
Niet begrepen & niet mee eens.
(Dit alles voor wat het je waard is...)
Pre- en sequels

Blade Runner: Black Out 2022
2017
2 reacties

2036: Nexus Dawn
2017
2 reacties

2048: Nowhere to Run
2017
1 reactie

Blade Runner 2049
2017
1.304 reacties
Gerelateerd nieuws

De onuitputtelijke jaren 80 en hun extreem late sequels

Vervangen door techniek: Deze prominente films tonen een grimmig beeld voor de mensheid

Genadeloos geflopt en nu geprezen: Nog eens vijf films die pas later erkenning kregen

Je hebt nog 30 dagen - of minder - om deze absolute fillmhits te bekijken op Prime Video
Bekijk ook

Apocalypse Now
Oorlog, 1979
3.450 reacties

North by Northwest
Thriller, 1959
651 reacties

Alien
Sciencefiction / Horror, 1979
2.124 reacties

Vertigo
Thriller / Mystery, 1958
711 reacties

Stop Making Sense
Muziek, 1984
98 reacties

Rang-e Khoda
Drama, 1999
8 reacties
Gerelateerde tags
kunstmatige intelligentieflying carpremie jagerandroidgebaseerd op boekdystopiegeneticsfuturisticvoortvluchtigecyberpunklos angeles, californiëelectronic music score alcoholischcultfilmtech noirneo-noirphilosophicalblade runner 2010sloose adaptation
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








