Blade Runner (1982)
Genre: Sciencefiction / Thriller
Speelduur: 117 minuten
Alternatieve titel: Blade Runner: The Final Cut
Oorsprong:
Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Geregisseerd door: Ridley Scott
Met onder meer: Harrison Ford, Rutger Hauer en Sean Young
IMDb beoordeling:
8,1 (874.275)
Gesproken taal: Engels, Duits, Kantonees, Japans en Hongaars
Releasedatum: 11 november 1982
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Prime Video
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Blade Runner
"Man has made his match...now it's his problem."
Los Angeles, 2019: Rick Deckard (Ford) is een 'Blade Runner': een politieagent die ingezet wordt om 'replicants' (androïden) uit te schakelen, omdat onze planeet na een gewelddadige opstand verboden terrein is voor hen. Hij wil eigenlijk stoppen, maar moet z'n baantje weer oppakken wanneer vijf replicants een ruimteschip kapen en terugkeren naar de Aarde.
Externe links
Acteurs en actrices
Rick Deckard
Roy Batty
Rachael
Gaff
Bryant
Pris
J.F. Sebastian
Leon Kowalski
Dr. Eldon Tyrell
Zhora
Reviews & comments
Montorsi
-
- 9716 berichten
- 2378 stemmen
Maar een keertje herzien, en verhoog hem netjes naar 5* en in m'n top 10. Geen film die zo subtiel is, zo sfeervol is, met het prachtig gedesignde grauwe LA voorop, die geweldige soundtrack. Hauer is briljant, dialogen zijn pareltjes, Batty's monoloog is werelds.
Thomas83
-
- 4028 berichten
- 3633 stemmen
Weer zo'n oude film die ik echt in vele jaren niet heb gezien. Er kwam me zelfs eigenlijk amper wat bekend voor toen ik hem weer opnieuw keek zaterdagavond.
Blade Runner is eigenlijk zijn tijd ver vooruit, letterlijk en figuurlijk zou je kunnen zeggen. Het plot dat in een (nu overigens niet meer zo) verre toekomst toont een drastisch veranderde wereld, waarin technische en commerciële ontwikkelingen het leven op Aarde er niet beter op hebben gemaakt. De sfeer in de film is een sombere en soms zelfs wat dreigende, maar dit komt erg overtuigend over. Zelfs de special-effects zijn na dik 25 jaar nog echt goed. Ik durf zelfs te stellen een stuk beter dan al die CGI in de meeste blockbusters tegenwoordig.
Vooral visueel weet de film indruk te maken, want die hele goed bedachte en prachtig vormgegeven wereld wordt zeer sterk in beeld gebracht. De camerashots zijn vaak zeer geslaagd maar ook nog effectief, en de montage is eigenlijk zijn tijd ook wat vooruit. Ik heb tenminste in films van zo oud dit soort slowmotion-trucjes nog niet echt gezien.
De kwaliteit van het geluid en de soundtrack kunnen wel ietwat verouderd genoemd worden. Hoewel de muziek soms ook juist heel mooi is klinkt er regelmatig toch wel duidelijk een jaren tachtig sound door, en de soundtrack is ook niet altijd goed en wat al te aanwezig naar mijn smaak.
Bijzonder om te vermelden is de sluikreclame in de film, die echt wat bijdraagt aan de film, en niet eens storend aanwezig is. Dit is ook al zoiets wat ik in films van zo oud niet heb gezien van wat ik me kan herinneren.
Kijken we naar het plot en de acteerprestaties, dan zijn er nog wel best wat aanmerkingen te maken. Onze eigen Rutger Hauer is een fantastische bad guy, maar alle acteurs vind ik soms net een beetje overacteren. Wel zijn de dialogen vaak heel aardig. Het plot bevat wat goede basisideeën maar is eigenlijk wat teleurstellend oppervlakkig uitgewerkt, en er had veel meer mee gedaan kunnen worden. De vele verwijzingen en symboliek zijn sterk gedaan, maar ik mis een beetje een echt goed hoofdverhaal zeg maar. Daarom vind ik Blade Runner vooral visueel en qua sfeer en geschapen toekomstwereld een echte topper en de naam klassieker waard. Het verhalende aspect kan ik al wat minder waarderen. Al is die twist op het einde wel een leuke. 4.0* krap.
jessis
-
- 126 berichten
- 96 stemmen
Waarschijnlijk gebeurde er weinig in jouw koppie.
Stel je niet aan, als er voor mij weinig actie in zat , dan is dat mijn mening.
De 1 vind het een kut film en de ander niet, jammer dan voor jou.
orbit
-
- 12092 berichten
- 0 stemmen
Nee, jammer voor jou. Ik hoop dat je ooit nog een herbeziening is gegund op het moment dat je filmkennis zich verder heeft verdiept 
Miron
-
- 744 berichten
- 74 stemmen
Zonde dat je een groot deel van de filosofie en symboliek hebt gemist tijdens het kijken van dit meesterwerk.
Geweldige film hoor, zit veel meer in dan op het eerste gezicht lijkt.
orbit
-
- 12092 berichten
- 0 stemmen
Zo traag is ie trouwens helemaal niet, zeker niet vergeleken allerlei arthouse van vandaag de dag
En juist het feit dat de film de sferische momenten uitgebreid en wat langer laat zien maakt dat hij zo'n mooi weemoedig en vereenzaamd gevoel oproept. Het zou niet werken als dit allemaal snel was geschoten en gemonteerd, dan lijkt het opeens sterk op een 1000-in-een-dozijn sf thrillertje over alà Minority Report of I Robot.. , afgezien van de nog steeds voortreffelijke vormgeving dan 
AC1
-
- 5775 berichten
- 909 stemmen
Onze eigen Rutger Hauer is een fantastische bad guy, maar alle acteurs vind ik soms net een beetje overacteren.
De enige die echt overacteert is Rutger Hauer maar dat past bij zijn flamboyante, extravagante rol. Voor de rest passen alle acteurs in de Film Noir stijl van de film. Eerlijk gezegd, ik heb Harrison Ford nog nooit zo sober zien acteren eigenlijk. Geen gezwaai met armen, geen stemverheffingen enzovoort.
AC1
-
- 5775 berichten
- 909 stemmen
Zo traag is ie trouwens helemaal niet, zeker niet vergeleken allerlei arthouse van vandaag de dag.
Hij is waarschijnlijk wel traag voor diegene die alleen belang hechten aan het verhaaltje en niet letten op de beeldtaal en de emotie. Voor mij dient het verhaaltje gewoon als structuur. Blade Runner wordt eigenlijk veel te veel geprofileerd als een aktiefilm terwijl het inderdaad meer een combinatie is van arthouse en mainstream.
Montorsi
-
- 9716 berichten
- 2378 stemmen
Blade Runner is traag, in de zin dat je het verhaaltje ook in een uur had kunnen vertellen. Maar dan mis je de gehele lading, en de tijd die genomen is om de stad en de sfeer neer te zetten, en een heleboel scenes hadden lang niet die lading meegekregen. Neem alleen al de laatste 20 minuten, wat je in één zinnetje zou kunnen beschrijven.
jessis
-
- 126 berichten
- 96 stemmen
Zonde dat je een groot deel van de filosofie en symboliek hebt gemist tijdens het kijken van dit meesterwerk.
Geweldige film hoor, zit veel meer in dan op het eerste gezicht lijkt.
Tuurlijk heb ik gekeken naar de filosofie en symboliek en acteerwerk sfeer ,enz, maar om daar een hoger cijfer voor te geven,vind ik niet genoeg.
Een film boeit je of niet.
Ik kon mijn aandacht er niet genoeg bij houden.
Maar dat jij 5 sterren geeft voor die film omdat jij die reden opgeeft kan ik wel waarderen
.
Dat jij genoten heb van die film is alleen maar leuk.
De film viel mij jammer genoeg tegen.
jessis
-
- 126 berichten
- 96 stemmen
Nee hoor, alleen keek de film voor mij niet lekker weg omdat er te weinig actie in zat en volgens mij een beetje traag was.
Maar het belangrijkste voor die lage waardering was dat het mij niet boeide( de klik is er of niet).en als dat er niet is kan ik moeilijk meer sterren geven, dan zou ik niet eerlijk wezen.
Als de klik er wel was dan had ik de film 4 sterren gegeven.
Het is gewoon een persoonlijke smaak en die is echt niet beter of slechter dan een ander persoon, alleen anders.
deft0nes
-
- 1071 berichten
- 1456 stemmen
Grotendeels mee eens, ik vond het visueel ook goed voor die tijd,maar ik zat op een gegeven moment ook steeds op de klok te kijken omdat de film traag was en erg weinig in gebeurde.
2 ster
Helemaal mee eens.
Toch jammer dat sommige mensen niet kunnen accepteren dat een "klassieker" niet door iedereen gewaardeerd kan worden.
jipt
-
- 3461 berichten
- 3474 stemmen
Stel je niet aan, als er voor mij weinig actie in zat , dan is dat mijn mening.
Er zit ook niet veel actie in Blade Runner.
Ik snap ook niet dat er bij imdb action bij genre staat.
Het is eerder Sci-fi, Thriller en een beetje Romance maar zeker geen volle Action.
Deze film moet het dus ook niet hebben van de stukjes waar er actie gebeurt, alhoewel ik de achtervolging van Batty achter Deckard geweldig vindt.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
't is volgens mij vooral SF, drama en film noir. Actie zit er inderdaad nauwelijks in. De film is vooral een psychologische speurtocht.
AC1
-
- 5775 berichten
- 909 stemmen
Stel je voor!
Ik plaats hem gewoon bij Science Fiction. En omdat het over de relatie tussen mens en (aannemelijke) futurische technologie gaat, en de impact daarvan, is het zelfs één van de weinige echte sci-fi films.
Don MN
-
- 3120 berichten
- 1562 stemmen
Nog specifieker inderdaad. Deze term is pas na Blade Runner verzonnen door James Cameron voor zijn klassieker: The Terminator.
AC1
-
- 5775 berichten
- 909 stemmen
Jullie hebben een redelijk eng beeld van de film zeg. Ik zou hem nooit in zo'n eng vakje kunnen stoppen.
Don MN
-
- 3120 berichten
- 1562 stemmen
Het blijft ook een science-fictionfilm, ik sta niet voor mijn kastje met de gedachte: "Vandaag ga ik eens een mooie tech-noir kijken." Wij kunnen er uiteraard niets aan doen dat ze van vertakkingen weer vertakkingen maken. Al moet ik toegeven dat het leuk is deze parel te onderscheiden van 'normale' science-fiction.
jipt
-
- 3461 berichten
- 3474 stemmen
Het mooie is dat in de originele versie een voice-over zat.
Dat had het nog meer film-noir gemaakt.
Ik heb het origineel nooit gezien, maar volgens mij is dat ook niet veel toevoeging omdat ik heb gelezen dat dat erg slecht is.
The Terminator vind ik trouwens niet heel erg tech-noir, alhoewel het een geweldige film blijft.
Het is misschien een beetje noir maar dan wel een hele grote action crossover.
AC1
-
- 5775 berichten
- 909 stemmen
Het mooie is dat in de originele versie een voice-over zat.
Dat had het nog meer film-noir gemaakt.
Ik heb het origineel nooit gezien, maar volgens mij is dat ook niet veel toevoeging omdat ik heb gelezen dat dat erg slecht is.
Klopt! De voiceover maakte het duidelijk dat de film in de Film Noir traditie is gemaakt. Een voiceover is namelijk de meest opvallende eigenschap van die stijl. Het plaats sommige andere Film Noir eigenschappen (de typische 'hardboiled' dialogen bijvoorbeeld) van Blade Runner in het juiste licht.
Miron
-
- 744 berichten
- 74 stemmen
Ridley Scott en Harrison Ford hebben die voiceover er later aan toegevoegd omdat ze daartoe gedwongen werden door Warner Bros.
Zelf waren ze er nogal ontevreden over omdat het volgens hun te 'corny' klonk.
AC1
-
- 5775 berichten
- 909 stemmen
Het zit iets complexer in elkaar, Miron. Ridley Scott wou vanaf het begin een voiceover voor zijn film. Hij was zelfs de hevigste voorstander (Ford zag het eigenlijk niet goed zitten). Uiteindelijk hebben ze hebben verschillende pogingen ondernomen maar nooit met bevredigend resultaat en dus besloot Scott om zijn idee toch maar achterwege te laten. Alhoewel, zelfs tijdens de sneak previews van de workprint in 1982 zat er wat voiceover in. Hij kon er blijkbaar moeilijk afscheid van nemen.
De reactie van het publiek op die fameuze sneak previews was zo teleurstellend dat iedereen (ook Ridley Scott) panikeerde. Kon er nog aan worden aan gesleuteld? Konden ze het tij nog doen keren? Scott twijfelde aan zichzelf. Misschien was hij te ver gegaan met deze film. Scott zegt dat hij, waarschijnlijk onder de invloed van de slechte reacties, heeft beaamt zonder veel weerwerk te leveren. Niemand werd gedwongen. Later, zo vertelt Scott in een interview, had hij daar spijt van. Hij had meer moeten opkomen voor zijn mening maar Scott had zichzelf al genoeg moeten verdedigen tijden het maken van Blade Runner en hij was moe van al dat vechten.
Veel mensen vonden de film onduidelijk en zo werd er weer een nieuwe voiceover geschreven die Harrison Ford op verschillende manieren heeft ingesproken. Veel mensen vonden het einde abrupt en zo werd een extra scène gedraaid op basis van één van de vorige scripts. De sfeer was nog nooit zo ontspannen en ongedwongen geweest als tijdens het filmen van die laatste scène.
jipt
-
- 3461 berichten
- 3474 stemmen
Kijk zo leer je nog eens wat.
Ik vind de film goed zoals ie is en ik kan wel begrijpen dat het in die tijd een onduidelijke film was en er negatieve reacties waren.
Het is nml niet een film die weg is gelegd voor het grote publiek.
Toch vind ik het jammer dat de film niet helemaal is geworden wat Scott en de rest achter de film niet uit de film hebben kunnen halen wat ze er eigenlijk uit wouden halen (komt met name door geld tekort).
Geluk is de film toch nog een juweeltje geworden.
AC1
-
- 5775 berichten
- 909 stemmen
Ik moet er wel bijvertellen dat geen van de oorspronkelijk schrijvers verantwoordelijk waren voor de uiteindelijk tekst van de voiceover. Ook wil ik vermelden dat de 'voiceover narration' zowel voorstanders als tegenstanders heeft. Gewoonlijk zijn de voorstanders de fans van het eerste uur, toen er alleen maar een versie met voiceover bestond. Bekende voorstanders zijn onder meer Richard Linklater,
Guillermo del Toro en Andrew Dominik. Bekende tegenstanders zijn David Fincher en Frank Darabont.
Pre- en sequels

Blade Runner: Black Out 2022
2017
2 reacties

2036: Nexus Dawn
2017
2 reacties

2048: Nowhere to Run
2017
1 reactie

Blade Runner 2049
2017
1.304 reacties
Gerelateerd nieuws

De onuitputtelijke jaren 80 en hun extreem late sequels

Vervangen door techniek: Deze prominente films tonen een grimmig beeld voor de mensheid

Genadeloos geflopt en nu geprezen: Nog eens vijf films die pas later erkenning kregen

Je hebt nog 30 dagen - of minder - om deze absolute fillmhits te bekijken op Prime Video
Bekijk ook

Apocalypse Now
Oorlog, 1979
3.450 reacties

North by Northwest
Thriller, 1959
651 reacties

Alien
Sciencefiction / Horror, 1979
2.124 reacties

Vertigo
Thriller / Mystery, 1958
711 reacties

Stop Making Sense
Muziek, 1984
98 reacties

Rang-e Khoda
Drama, 1999
8 reacties
Gerelateerde tags
kunstmatige intelligentieflying carpremie jagerandroidgebaseerd op boekdystopiegeneticsfuturisticvoortvluchtigecyberpunklos angeles, californiëelectronic music score alcoholischcultfilmtech noirneo-noirphilosophicalblade runner 2010sloose adaptation
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.










