• 15.839 nieuwsartikelen
  • 178.537 films
  • 12.249 series
  • 34.035 seizoenen
  • 648.279 acteurs
  • 199.150 gebruikers
  • 9.381.114 stemmen
Avatar
 
banner banner

Brokeback Mountain (2005)

Drama / Romantiek | 134 minuten
3,61 2.776 stemmen

Genre: Drama / Romantiek

Speelduur: 134 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten / Canada

Geregisseerd door: Ang Lee

Met onder meer: Jake Gyllenhaal, Heath Ledger en Anne Hathaway

IMDb beoordeling: 7,7 (413.428)

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 16 februari 2006

Plot Brokeback Mountain

"Love is a force of nature."

Twee jonge mannen ontmoeten elkaar in de zomer van 1963 en komen tot een onverwachte band. Ze hoeden samen schapen op Brokeback Mountain. Als de klus er op zit gaan ze ieder hun weg en brengen langzamerhand orde in hun bestaan. Een hernieuwde kennismaking, jaren later, brengt alles aan het wankelen. De gevolgen van de diepe band, die nog steeds blijkt te bestaan, dreunen door. De kracht van de liefde wordt danig op de proef gesteld.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Social Media

Volledige cast

Acteurs en actrices

Ennis Del Mar

Lureen Newsome

Joe Aguirre

Cassie Cartwright

Lashawn Malone

Randall Malone

Jack's Mother

Alma Del Mar Jr. (age 19)

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Tonypulp

Tonypulp

  • 21231 berichten
  • 4608 stemmen

Anjin schreef:

(quote)

Iedereen heeft eens een fobie over een bepaald onderwerp.

En als je overal maar je mond over dicht moet houden,dan heb ik het idee dat je niet eens een eigen mening mag hebben.

We leven in een democratisch land,en mag rustig zeggen wat we denken en doen..

Je hoeft niet alles te accepteren toch??

Ik heb wel een fobie voor homo's,want ik vind het niet gezond.

Tis dat mijn familieleden deze film wilde zien,maar ik vind het

te walgelijk voor woorden.

Ik vind het best, als iemand van mannen houd.

Maar vinden ze het echt zo nodig om het overal zo duidelijk te uiten!?Ze komen er zo over duidelijk voor uit in het openbaar dat ze homo zijn...een beetje té trots.

En de manier waarop ze praten, boeit me niet of je van mannen of vrouwen houd, praat gewoon normaal (Nu is dat niet bij allen het geval) maar ze gaan zo wijferig praten

Maar om alle homo's nou meteen te haten voor het feit dat ze homo zijn...nee toch?


avatar van Friday the 13 th

Friday the 13 th

  • 2558 berichten
  • 2023 stemmen

Ik vind het best, als iemand van mannen houd.

Maar vinden ze het echt zo nodig om het overal zo duidelijk te uiten!?Ze komen er zo over duidelijk voor uit in het openbaar dat ze homo zijn...een beetje té trots.

Dit is een veralgemening, er zijn zeker homoseksuelen die niet zo over straat lopen of zogenaamd niet met trots en opgeheven hoofd de straten afdwalen. Zo zijn er ook heteroseksuelen die zich te onpas en te pas staan af te lekken op openbare plaatsen. En er zijn ook heteroseksuelen die nog niet hand in hand over straat lopen. Ik denk niet dat enkele personen die dat doen voor een hele groep moeten opdraaien.

En Anjinn en nightbreed, je mag gerust een fobie ergens voor hebben, maar vind bepaalde berichten niet echt genuanceerd. Je kan ook zeggen dat je er je ongemakkelijk bijvoelde of dat je niet wist hoe je er juist mee moest omgaan. Woorden als walgen, lijken verdacht op verafschuwen en zijn uiterst negatief. Dit heeft dan nog weinig met eigen mening te maken, maar is pure discriminatie.

En voor die ene die reageerde dat zijn familie het wilde zien en dat hij tegen zijn zin keek. Ik kan mij dit moeilijk voorstellen dat je zo een lange film kunt uitkijken als je er moet van walgen


avatar van gauke

gauke

  • 9852 berichten
  • 13069 stemmen

Ik sluit me bij "Friday the 13th" aan. Ik vind dat deze pagina's niet bedoeld zijn voor beledigende, discriminerende en homofobe uitlatingen en vooroordelen. En voor "jeroentjuhhhhh" de aanbeveling om de film 'Un Amour a Taire' eens te bekijken.


avatar van gauke

gauke

  • 9852 berichten
  • 13069 stemmen

............En hetzelfde geldt voor "nightbreed".


avatar van Tonypulp

Tonypulp

  • 21231 berichten
  • 4608 stemmen

gauke schreef:

Ik sluit me bij "Friday the 13th" aan. Ik vind dat deze pagina's niet bedoeld zijn voor beledigende, discriminerende en homofobe uitlatingen en vooroordelen. En voor "jeroentjuhhhhh" de aanbeveling om de film 'Un Amour a Taire' eens te bekijken.

Ik kijk dit soort films niet...dus nee bedankt

Niet omdat het iets met homo's te maken heeft, gewoon ik hou niet zo van dat drama gedoe.

En deze film verschijnt plots in mijn update lijst, terwijl ik er nog niet op had gecomment, dus ik checkte even en zag dat toen.

Heb nu ook een film met iets van menice in de naam, ken die film heel niet maar verscheen plots..naja zal allemaal wel!


avatar van Beitel

Beitel

  • 415 berichten
  • 0 stemmen

Friday the 13 th schreef:

(quote)

Deze zogezegde trieste, ondermaatste opmerking was om het feit dat je post toch wel een enorme homofobische ondertoon bevat, iets wat niet gepast is op een site waar allerlei mensen, wat voor sociale achtergrond of origine ook, gebruik van maken.

Hij gaf juist aan dat het niets met homofobie te maken had. Aangezien de film nou niet de meest toegankelijke vorm heb kan ik zijn commentaar wel begrijpen, ook al deel ik het niet.


avatar van Friday the 13 th

Friday the 13 th

  • 2558 berichten
  • 2023 stemmen

Hij gaf juist aan dat het niets met homofobie te maken had. Aangezien de film nou niet de meest toegankelijke vorm heb kan ik zijn commentaar wel begrijpen, ook al deel ik het niet.

Dan heb ik het verkeerd opgemerkt, maar vond zijn post toch uiterst negatief. En volgens mij is de film zeker niet over zijn grenzen gegaan en is alles netjes in beeld gebracht. Je moet ook denken dat beide acteurs heteroseksueel zijn.


avatar van Brucas

Brucas

  • 11 berichten
  • 41 stemmen

Dit is echt een prachtige film!

De acteerprestaties van Heath en Jake waren echt subliem, en het verhaal was goed in elkaar gestoken!

5*


avatar van s0062423

s0062423

  • 682 berichten
  • 1739 stemmen

Misschien ben ik met te hoge verwachtingen aan deze film begonnen of misschien was ik er nog niet klaar voor, maar mijn eerste kijkbeurt sloeg serieus tegen! De vele berichten die ik op deze en andere sites had gelezen, waren ofwel laaiend enthousiast ofwel vervloekte ze alle homoseksuele cowboys…

Wel nu; ik beschouw mijzelf openminded, dus deze film moest ik vroeg of laat toch eens gezien hebben. Tot mijn eigen verbazing vond ik het grootste minpunt het verhaal (ik had een beetje schrik voor te expliciete homoseksuele seksscènes). De film komt precies nooit echt degelijk op gang. Hoewel het verhaal zich afspeelt over een serieuze tijdspanne, ik gok ongeveer 20 à 25 jaar, merk je nauwelijks een evolutie van de personages. Alles blijft te statisch en er wordt enkel gefocust op één gegeven; de geheime relatie tussen de twee hoofdpersonages. Jammerlijk genoeg blijft hierdoor het verhaal te oppervlakkig/ ééndimensioneel, er had m.i. meer uitgehaald kunnen worden.

Bovendien beschikt Ang lee over een indrukwekkende sterrencast, toch werd er te weinig overtuigend geacteerd. Gyllenhaal en Ledger acteren beiden goed, (persoonlijke voorkeur gaat toch naar Gyllenhaal uit) doch konden ze mij, met uitzondering van +/- twee scènes, niet raken.

Meestal ben ik wel te vinden voor een drama, soms tot tranen toe, maar Brokeback mountain deed me weinig tot niets... tot Anne Hathaway op het scherm verscheen, ik stikte zowaar in een kaaskroket bij het aanschouwen van haar afstotelijke kostumering! Het kind ziet er echt niet uit in deze film...

Misschien ooit nog eens tweede kans geven, tot nu toe; 2.5*


avatar van Kooshiba

Kooshiba

  • 70 berichten
  • 0 stemmen

Anjin schreef:
Ik heb wel een fobie voor homo's,want ik vind het niet gezond.
Tis dat mijn familieleden deze film wilde zien,maar ik vind het
te walgelijk voor woorden.


En dat noemen wij DISCRIMINATIE!! Over ongeveer elke andere bevolkingsgroep was zo'n bericht allang verwijdert maar als iemand zegt dat hij van homo's walgt dan blijft het gewoon staan...
Daar kan ik dus echt goed pissig van worden.

Zal dan maar ook meteen mijn mening over de film posten. Had 'm al in de bioscoop gezien (was toen 15, en niet uit de kast) met vrienden. Vond 'm toen níet goed. Ik vond het maar een saaie film en hoopte maar dat niemand ooit van mij te weten zou komen dat ik homoseksueel was/ben.

Heb 'm dus gisteravond herzien na wat meer 'pro-homo' ervaringen en ik vond 'm echt prachtig. Als ik een top 10 had dan stond deze er zeker weten in. Het is geen toegankelijke film maar het is op momenten zo herkenbaar en (zoals al eerder gezegd) hartverscheurend om te zien waar al die mannen doorheen moeten alleen maar omdat ze van elkaar houden. Nou is de tijdsgeest inmiddels wat veranderd maar ook in het heden zijn bepaalde situaties nog te plaatsen.

Ik had nog nooit een film gezien van Jake Gyllenhaal en/of Heath Ledger maar ik vond beide heren vond ik erg goed spelen. Zéker gezien het feit dat ze allebei (in 'real-life') hetero zijn. Jammer dat Jake aan het einde z'n snor liet staan maar daar kan hij waarschijnlijk ook niks aan doen Ook Alma (ben even d'r naam in het echt kwijt) speelde haar rol heel goed, al vond ik het jammer (maar wel begrijpelijk) om te zien hoe ze Ennis' liefde afkeurde na de scheiding.


avatar van Friday the 13 th

Friday the 13 th

  • 2558 berichten
  • 2023 stemmen

Kooshiba schreef:

(quote)

En dat noemen wij DISCRIMINATIE!! Over ongeveer elke andere bevolkingsgroep was zo'n bericht allang verwijdert maar als iemand zegt dat hij van homo's walgt dan blijft het gewoon staan...

Daar kan ik dus echt goed pissig van worden.

Inderdaad, denk ook wel dat bepaalde mensen beter op hun berichten hier passen. Je kan iemand immers erg kwetsen met zulke recensies die eigenlijk erg weinig nog met de film te maken hebben.

En Kooshiba, wat je persoonlijke verhaal betreft. Ik kan geloven dat hier heel veel moed voor nodig is en dat zulke commentaren het er zeker niet gemakkelijker opmaken. Maar weet ook dat er heel wat mensen meer openminded zijn dan Anjin. Veel succes alvast.


avatar van Quaest

Quaest

  • 1314 berichten
  • 1733 stemmen

Kooshiba schreef:

'pro-homo'

Haha


avatar van *Nientjah*

*Nientjah*

  • 1441 berichten
  • 369 stemmen

Wat heb ik hier discriminerende berichten zien staan zeg! Iets subtieler mag ook wel. Iedereen heeft het ook over de expliciete sexscènes, heb ik dan iets gemist of zo, want ik vond de hele film echt verre van expliciet.


avatar van Friday the 13 th

Friday the 13 th

  • 2558 berichten
  • 2023 stemmen

*Nientjah* schreef:

Wat heb ik hier discriminerende berichten zien staan zeg! Iets subtieler mag ook wel. Iedereen heeft het ook over de expliciete sexscènes, heb ik dan iets gemist of zo, want ik vond de hele film echt verre van expliciet.

Inderdaad, ik vond het ook ontzettend braaf gemonteerd en in beeld gezet. Niks shoquerend gezien. Wel klopt het dat de eerste seksscène meer op lust berust is dan op liefde. Laten we zeggen dat het krachtig was, maar zeker niet te expliciet.


avatar van Madecineman

Madecineman (moderator films)

  • 7484 berichten
  • 1715 stemmen

Off-topic berichten verwijderd.


avatar van Robert van Gent

Robert van Gent

  • 16 berichten
  • 484 stemmen

Een hele verrassende film. Had hem al lang in huis, maar ik had zo mijn bedenkingen. Met name de rol van Heath Ledger sprak mij erg aan. Een unieke film die zich niet in een standaard categorie laat plaatsen. Overigens zijn de opnamen fantastisch.


avatar van ralfsjam

ralfsjam

  • 2144 berichten
  • 1345 stemmen

prachtig in beeld gebrachte film! wel moet ik zeggen dat ik hem minder vond dan alle lovende reacties die ik in kranten e.d. gelezen had. ook hier zie ik veel vijven voorbij schieten. dus met hoge verwachtingen ging ik zitten, maar het briljante bleef helaas uit in mijn ogen. het verhaal was goed, acteurs goed, set goed, onerwerp goed! maar om nou te zeggen dat ik ergens echt geraakt werd.... nee! ik had het ruwe cowboy leven meer uitgelicht willen zien in combinatie met het onderwerp! 't was nu in mijn ogen te lief en te romantisch. maargoed, toch bleef de film overeind staan en heb ik heb in 1 stuk uitgekeken. 3.5 omdat ik toch iets miste.


avatar van Rua

Rua

  • 215 berichten
  • 345 stemmen

Anjin schreef:

Ik heb wel een fobie voor homo's,want ik vind het niet gezond.

Tis dat mijn familieleden deze film wilde zien,maar ik vind het

te walgelijk voor woorden.

Zielig!


avatar van Rua

Rua

  • 215 berichten
  • 345 stemmen

Tonypulp schreef:

Ik vind het best, als iemand van mannen houd.

Maar vinden ze het echt zo nodig om het overal zo duidelijk te uiten!?Ze komen er zo over duidelijk voor uit in het openbaar dat ze homo zijn...een beetje té trots.

Ik vind het best dat iemand hetero is hoor, maar is dat nou nodig om het overal zo duidelijk te uiten? Ze komen er zo overduidelijk voor uit in het openbaar..........


avatar van ralfsjam

ralfsjam

  • 2144 berichten
  • 1345 stemmen

Rua schreef:

(quote)

Ik vind het best dat iemand hetero is hoor, maar is dat nou nodig om het overal zo duidelijk te uiten? Ze komen er zo overduidelijk voor uit in het openbaar..........

hahahaha.... goeie!


avatar van ralfsjam

ralfsjam

  • 2144 berichten
  • 1345 stemmen

Rua schreef:

(quote)

Zielig!

Ik denk dat Anjin het niet tegen zijn familie durvde te zeggen, en gewoon braaf heeft zittlen kijken! en dan hier zijn frustraties rond bazuinen... ik snap het wel hoor, hier heeft hij geen gezicht, dus hoeft hij zich niet te schamen voor zijn ondoordachte uitspraakjes.

is idd zielig.


avatar van rose

rose

  • 2280 berichten
  • 0 stemmen

Anjin schreef:

(quote)

Iedereen heeft eens een fobie over een bepaald onderwerp.

En als je overal maar je mond over dicht moet houden,dan heb ik het idee dat je niet eens een eigen mening mag hebben.

We leven in een democratisch land,en mag rustig zeggen wat we denken en doen..

Je hoeft niet alles te accepteren toch??

Ik heb wel een fobie voor homo's,want ik vind het niet gezond.

Tis dat mijn familieleden deze film wilde zien,maar ik vind het

te walgelijk voor woorden.

Wat ik dan weer raar vind is dat jij toch wist dat het een film was die over homo's ging? Schijnbaar was je toch geprikkeld en nieuwschierig , anders keek je hem niet..


avatar van Anjin

Anjin

  • 650 berichten
  • 735 stemmen

ja heb wel stukjes gezien en ben toen de hele dag misselijk geweest


avatar van Querelle

Querelle

  • 6548 berichten
  • 4894 stemmen

Drama queen!


avatar van rose

rose

  • 2280 berichten
  • 0 stemmen

Anjin schreef:

ja heb wel stukjes gezien en ben toen de hele dag misselijk geweest

Al jij een "fobie" zou hebben voor homo's dan zou je het nog niet in je hoofd halen om ook maar stukjes te bekijken van deze film...


avatar van Stephan

Stephan

  • 7894 berichten
  • 1387 stemmen

De meest vervente homohaters zijn vaak gewoon nog in denial...

Waarom moet ik ineens aan American Beauty denken?


avatar van badbull

badbull

  • 75 berichten
  • 0 stemmen

Gisteren weer gezien wat is dit toch een goeie film, elke keer weer raakt het me, gewoOn briljant, heat ledghers beste rol ooit


avatar van Madecineman

Madecineman (moderator films)

  • 7484 berichten
  • 1715 stemmen

Weer een hoop off-topic berichten verwijderd. Persoonlijke berichten graag ook gewoon per PM.


avatar van Linnythepooh

Linnythepooh

  • 84 berichten
  • 42 stemmen

Anjin schreef:

ja heb wel stukjes gezien en ben toen de hele dag misselijk geweest

Ik word altijd misselijk van mensen die homofoob zijn, maar blijkbaar wel zo nieuwsgierig zijn dat ze toch de film zien en daarna erover gaan zeiken.


avatar van Aapje81

Aapje81

  • 2227 berichten
  • 5188 stemmen

Mooie en smaakvolle film met goed acteerwerk en prima regie. Ik vond hem alleen wat lang duren en had sterk het idee dat het lastig was om er een einde aan te maken