Genre: Misdaad / Drama
Speelduur: 146 minuten
Alternatieve titel: GoodFellas
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Martin Scorsese
Met onder meer: Robert De Niro, Ray Liotta en Joe Pesci
IMDb beoordeling:
8,7 (1.377.469)
Gesproken taal: Italiaans en Engels
Releasedatum: 2 november 1990
On Demand:
Bekijk via Netflix
Bekijk via Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Goodfellas
"Three decades of life in the mafia."
Henry Hill wil al van jongs af aan bij de maffia. Hij begint als loopjongen en door de jaren heen krijgt hij steeds grotere klussen. Hij valt hierbij onder de hoede van Jimmy Conway, een oude rot in het vak. Henry verdient bakken met geld en alles gaat op rolletjes. Na een paar jaar komt Henry erachter dat Jimmy buiten de maffia om ook nog wat zaakjes heeft lopen. Dan merkt hij dat hij ook een beetje voor zichzelf moet gaan zorgen als hij wil blijven overleven in de harde maffiawereld.
Externe links
Acteurs en actrices
James Conway
Henry Hill
Tommy DeVito
Karen Hill
Paul Cicero
Frankie Carbone
Sonny Bunz
Frenchy
Billy Batts
Morris Kessler
Reviews & comments
avdj
-
- 225 berichten
- 1307 stemmen
Erg goede film, Joe Pesci zet het interessantste karakter neer naar mijn mening. Terecht een Oscar gekregen. Maar iedereen levert puik acteerwerk af. Betere misdaadfilm dan Scarface en Pulp Fiction naar mijn mening. 4,5*
Bram v. L.
-
- 68 berichten
- 28 stemmen
Betere misdaadfilm dan Scarface en Pulp Fiction naar mijn mening. 4,5*
Je zou ''Goodfellas'' inderdaad kunnen vergelijken met ''Scarface'' (waarin eveneens de opkomst en ondergang van een gangster beschreven wordt). ''Goodfellas'' is echter absoluut niet te vergelijken met ''Pulp Fiction''. ''Pulp Fiction'' is meer absurdistisch en surrealistisch. Qua stijl en dialogen komen de beide films niet met elkaar overeen.
poisonpen1234
-
- 75 berichten
- 0 stemmen
Heeft iemand enig idee hoe dat nr heet?!?!?!?!
Je hoort het nummer op het moment dat DeNiro zijn sigaret rookt aan de bar en eraan denkt om Morrie te whacken!
En je hoort Ray Liotta praten natuurlijk erover als story teller
Iemand enig idee?! Je hoort hem volgens mij ook bij School Of Rock , toen Jack Black ineens op die school al zijn muziekinstrumenten ging halen uit zijn vrachtwagen(een hele lelijke maja)
Alvast Bedankt
JDS
-
- 39 berichten
- 77 stemmen
Hét grote succes van Scorsese: waarschijnlijk niet zijn beste werk (Raging Bull was in mijn ogen beter, Taxi Driver is twijfelgeval). Lliotta in topvorm evenals DeNiro en Pesci (zijn enige rol waarbij hij af en toe mijn sympathie wist te winnen; vind hem normaal gesproken irritant- mede door zijn stem). Zit vrij veel vaart in de film wat hem aan de ene kant vlot en leuk houdt, maar in een film als deze is élk detail leuk (The Godfather trilogie wist hier bijvoorbeeld heel goed op in te spelen; dit is geen vergelijking overigens).
4.5 *
Mrblueeyes
-
- 20 berichten
- 101 stemmen
Ik vond de film tegenvallen. Er gebeurde vanalles maar aan de andere kant eigenlijk ook weer helemaal niks. Ik miste de actie, de spanning die je in een film zoals Scarface wel had. Ik geef een 3. Een lange zit, maar ik heb mij niet vermaakt
Bram v. L.
-
- 68 berichten
- 28 stemmen
Ik vond de film tegenvallen. Er gebeurde vanalles maar aan de andere kant eigenlijk ook weer helemaal niks. Ik miste de actie, de spanning die je in een film zoals Scarface wel had. Ik geef een 3. Een lange zit, maar ik heb mij niet vermaakt
Ben het wel een beetje met je eens. Er worden veel moorden gepleegd, maar de essentie van het verhaal wil maar niet daardringen, wat gek genoeg wel bij Scarface gebeurt (terwijl deze film op het eerste gezicht ook erg vermakelijk lijkt, wat bij Goodfellas weer een stuk minder is).
Olaf K.
-
- 1132 berichten
- 513 stemmen
Er zijn hier teveel mensen die Scarface in dezelfde zin durven te gebruiken als Goodfellas. Scarface is niet voor niks een film die elke hiphop-ster in een deluxe-versie in de kast heeft staan. Soort gangsterfilm voor mensen die niet van film houden. Je kunt hem in anderhalve minuut zien, hiero: http://youtube.com/watch?v=36PbubMhaNI
JDS
-
- 39 berichten
- 77 stemmen
Er zijn hier teveel mensen die Scarface in dezelfde zin durven te gebruiken als Goodfellas. Scarface is niet voor niks een film die elke hiphop-ster in een deluxe-versie in de kast heeft staan. Soort gangsterfilm voor mensen die niet van film houden. Je kunt hem in anderhalve minuut zien, hiero: http://youtube.com/watch?v=36PbubMhaNI
Ben het met je eens dat Goodfellas en Scarface niet te vergelijken zijn (in mijn ogen qua kwaliteit wel, maar qua genre enzo niet). Maar om nou te zeggen dat Scarface een slechte film is, daar ben ik het niet mee eens. Waarschijnlijk is het gewoon niet helemaal jouw type film, ook dat kan 
Olaf K.
-
- 1132 berichten
- 513 stemmen
Ik vind Scarface in werkelijk alle opzichten over the top. Het gevloek, het cocaine gebruik, het geweld. Het is een opeenstapeling van clich'es zonder dat het een point krijgt, een visie. Het komt nooit verder dan " jaha, zo gaat dat nou in die wereld", op een manier die haast verlekkerend is. Montana is een prototypische gangster en zoals wel vaker met prototypes, die zijn niet zo boeiend. Het enige dat ik kan waarderen is dat het destijds de sleaze in het genre heeft gebracht, als nodig tegenwicht tegen de shakespeariaanse grandeur van The Godfather. Maar ik ben ervan overtuigd dat Goodfellas en Once upon a time in America veel meer te bieden hebben over dit milieu dan het flinterdunne Scarface. Die films leven, worden bevolkt door echte mensen, die echte keuzes maken. Montana is een karikatuur, en zonder enige zelfreflectie of humor is dat werkelijk niet te pruimen.
Bram v. L.
-
- 68 berichten
- 28 stemmen
Er zijn hier teveel mensen die Scarface in dezelfde zin durven te gebruiken als Goodfellas. Scarface is niet voor niks een film die elke hiphop-ster in een deluxe-versie in de kast heeft staan. Soort gangsterfilm voor mensen die niet van film houden. Je kunt hem in anderhalve minuut zien, hiero: http://youtube.com/watch?v=36PbubMhaNI
Scarface wijkt qua invalshoek wel degelijk af van de standaard misdaadfilm. Zo vind ik de Cubaanse invalshoek heel origineel en speelt het zich dit keer af in het zonnige Miami van de jaren '80. Bovendien is Scarface humoristisch en aangrijpend tegelijk. Goodfellas is ook wel aangrijpend, maar qua humor blijft het nog een beetje steken in de standaard ''mob-grappen''. En wat dat filmpje op Youtube betreft: in Goodfellas wordt ook heel wat keren het woord ''fuck'' gebruikt.
Tenslotte vind ik het gebruik van geweld in Goodfellas misplaatster dan dat van in Scarface. Voortdurend worden er mensen in Goodfellas omgebracht, wat op een gegeven moment het verhaal niet meer boeiend maakt.
JDS
-
- 39 berichten
- 77 stemmen
Als reactie op Olaf K's laatste bericht: de verhaallijn van Scarface loopt simpel gezegd zo: Cubaanse vluchteling begint klein--> wordt (heel) groot--> wil te veel--> gaat helemaal kapot. Dat noem ik nou niet bepaald verheerlijken. Dat het allemaal vrij overdreven is ben ik het mee eens, maar er zijn talloze (goede!) films die niet bepaald realistisch zijn (denk aan The Green Mile). Als jij puur houdt van realisme en een mooie weergave van de werkelijkheid zal Scarface inderdaad niet echt in de smaak vallen bij je. Niks mis mee! Maar dat betekent niet dat het een slechte film is.
Bij deze lijkt het me beter om deze off-topic discussie te sluiten. De vergelijking Scarface/Goodfellas is inderdaad niet reëel, maar het betekent niet dat Scarface een slechte film is.
Olaf K.
-
- 1132 berichten
- 513 stemmen
Ik wil Scarface ook best NIET vergelijken met Goodfellas en beweren dat het een prul is. Ik vind helemaal niet dat een film de werkelijkheid moet weergeven overigens. Een film moet iets vertellen, iets te melden hebben, dat wel.
Ja, in Scarface gaan ze af en toe nog gezellig met elkaar naar de kermis? Kom op we gaan niet twee films vergelijken waarin de mensen met bosjes vallen en dan zeggen dat het in de ene film het verhaal ophoudt. Beide films zijn gestileerd, beide zeer geweldadig, alleen weet De Palma geen maat te houden en er een grote gotspe van te maken. JDS geeft zelf toe dat het allemaal overdreven is. Dat werkt in Scarface averechts, de film verwordt tot een cartoon, Montana krijgt in zijn ondergang onbedoeld heroische trekken. Man wat blijft hij toch lekker schieten aan het einde. Bovendien is die film veel en veel te lang, waarschijnlijk een bewuste keuze om de film een soort epos-achtige statuur te geven. Ondertussen heeft hij weinig te vertellen. Goodfellas schiet voorbij door de snelle montage en voice-over die het gevoel opwekken dat het voor de protagonist ook allemaal voorbij is voor hij er erg inheeft. Voordat hij het weet, is hij weer een gewone burgervader die loopt te klagen over het dagelijkse bestaan. Nogmaals, Goodfellas wordt bevolkt door echte mensen. Scarface draait om een karikaturaal figuur die me geen moment raakt en 2,5 uur ver van me afstaat en me niks laat zien dat bij mij enige interesse triggert. Het is alsof ik zit te kijken naar een aflevering van de Power Rangers terwijl de uiterlijke kenmerken en gewichtige toon me proberen te overtuigen dat we met grootse cinema te maken hebben. Op zijn hoogst een interessant expeiment, als ik me gunstig uitdruk, want ik vermoed veel meer effectbejag.
JDS
-
- 39 berichten
- 77 stemmen
Goede argumenten Olaf. Eigenlijk zeggen we hetzelfde, alleen jij stoort je aan de manier waarop Scarface in elkaar zit. Valt wat voor te zeggen inderdaad, al vind ik het een geweldige film.
Wat Goodfellas betreft: de voice-over houdt er inderdaad de vaart goed in; Goodfellas is wat cinematografie betreft ook totaal tegenovergesteld van bijvoorbeeld The Godfather trilogie.
Olaf K.
-
- 1132 berichten
- 513 stemmen
Uiteindelijk blijft het natuurlijk een smaak-kwestie, JDS, maar dat blijft leuk discussieren
. Ik denk dat Scorsese the mob (of al zijn karakters) aards wil houden en dat hij daarin de tragiek legt (zie ook Mean Streets). Op een of andere manier heb ik daar meer mee dan met het Shakespeariaanse. Goodfellas vs Godfather is voor mij als Raging Bull versus Rocky Balboa. Levert allemaal goede cinema op, maar in de mislukkingen schuilen de grootste lessen. Zoiets... En op een of andere manier wil het karakter in Scarface maar geen interessante mislukking worden voor mij.
JDS
-
- 39 berichten
- 77 stemmen
Ik snap wat je bedoelt, en dit is gewoon een verschil in interesse en eisen die je aan een film stelt (of wat je waardeert in een film). Je hebt ergens zeker gelijk met je argumenten; het is dan ook aan iedereen voor zichzelf om te bepalen wat je als 'goed' ervaart.
(even tussendoor; ik vind goodfellas ook een leukere stijl hebben als Scarface; en waarschijnlijk is de discussie of je Scarface goed/slecht vindt voor 90% afhankelijk van Tony Montana. Ik kan hem persoonlijk wel waarderen maar kan me voorstellen dat je er niet van houdt)
Silvio Dante
-
- 2943 berichten
- 2153 stemmen
Heb 'em nog eens herzien, en ik moet zeggen dat elke keer dat ik hem kijk, wordt hij ietsje beter.
Sublieme film, ik kan hem net geen 5 geven omwille van het klein dipje in het midden en de volledig onnodige voice-over van Lorraine Bracco.
Hoe meer Scorsesse's ik zie hoe meer ik het gevoel krijg dat hij een Stones-fan is (in het speciaal Gimme Shelter dan). Ook de verneukte versie van My Way door The Sex Pistols op het eind von dik een goede keuze.
Alles in de film is goed gekozen in feite: decors, muziek, casting (Pesci
), cinematografie, camerawerk,...
Hij zat vooral technisch zeer pienter in elkaar vond ik dan.
Enkel een verhaal ontbreekt, en dat zorgt voor een zeer hallucinante sfeervolle maffiafilm!
4.5* (Vond The Departed net iets beter, maar het scheelt 'em echt weinig)
daanos;
-
- 213 berichten
- 632 stemmen
(Vond The Departed net iets beter, maar het scheelt 'em echt weinig)
sorry dat ik het vraag... maar wat heeft The Departed met deze film te maken??
daanos;
-
- 213 berichten
- 632 stemmen
... van dezelfde regisseur ...
okee sorry dat wist ik niet 
Silvio Dante
-
- 2943 berichten
- 2153 stemmen
Volledig mee akkoord, verhoogt naar 5.
Hij blijft echt in je hoofd rondspoken deze film.
PaulieWalnuts
-
- 1239 berichten
- 815 stemmen
Na The Godfather de beste maffiafilm naar mijn mening... echt een topper. En daarnaast de grote inspiratiebron van The Sopranos.
5/5
Santino Corleone
-
- 251 berichten
- 473 stemmen
Een van de beste gangsterfilms ooit. Echt een topper deze film. Joe Pesci, Ray Liotta en de Niro spelen allemaal erg goed. Geweldige verhaal met echte TOP acteurs. Morgen maar weer's kijken.. Trouwens Ray Liotta speelt hier een van zijn beste rolls..
5*
Protonpusher
-
- 49 berichten
- 0 stemmen
ik krijg het maar niet uit mijn hoofd..
als ik pesci zie in deze film denk ik altijd : hij gaat het weer zeggen..jaja...Leo Gets!
whatever you want..Leo gets!
pff...ik zit ook altijd stiekem te kijken of mel gibson en danny glover niet ergens lopen.
wel aardig...een 3.5
Splinter
-
- 28 berichten
- 45 stemmen
pff...ik zit ook altijd stiekem te kijken of mel gibson en danny glover niet ergens lopen.
wel aardig...een 3.5
Ja vergeleken met Lethal Weapon 4 is dit natuurlijk helemaal niks
Arnie
-
- 1082 berichten
- 1882 stemmen
Toch een beetje een tegenvaller, dit. Is het raar als ik zeg dat hier weinig verhaal in zat, de personages weinig boeiend waren, en ook richting het einde er niet of nauwelijks spanning in zat? Ongetwijfeld, maar ik vermoed toch echt na deze film dat maffia niet mijn genre is. Miller's Crossing en Donnie Brasco waren toch aardig, maar hier kon ik niet veel mee. Ik hoorde Scorcese in een of ander interview zeggen dat hij nog nooit films met een plot had gemaakt, wel met een verhaal, maar zonder plot. Deze film voldoet in ieder geval aan die beschrijving.
Een milde 3* voor een wel aardige, maar weinig indruk achterlatende maffiafilm.
Gerelateerd nieuws

Wereldberoemde misdaadfilm 'Goodfellas' van Martin Scorsese vanavond op televisie

Snel op Netflix: 'Goodfellas' met Robert De Niro en Ray Liotta binnenkort te streamen

Welke biopics mag je behalve 'Oppenheimer' nog meer niet laten liggen?

Dit zijn enkele van de beste films uit de koker van Warner Bros.
Bekijk ook

The Shawshank Redemption
Drama, 1994
7.379 reacties

The Godfather
Misdaad, 1972
3.379 reacties

The Godfather: Part II
Misdaad, 1974
1.569 reacties

The Green Mile
Fantasy / Drama, 1999
3.859 reacties

Pulp Fiction
Misdaad, 1994
5.091 reacties

Il Buono, il Brutto, il Cattivo
Western, 1966
2.379 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.









