• 15.837 nieuwsartikelen
  • 178.533 films
  • 12.249 series
  • 34.035 seizoenen
  • 647.938 acteurs
  • 199.143 gebruikers
  • 9.380.400 stemmen
Avatar
 
banner banner

Goodfellas (1990)

Misdaad / Drama | 146 minuten
4,19 6.954 stemmen

Genre: Misdaad / Drama

Speelduur: 146 minuten

Alternatieve titel: GoodFellas

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: Martin Scorsese

Met onder meer: Robert De Niro, Ray Liotta en Joe Pesci

IMDb beoordeling: 8,7 (1.376.138)

Gesproken taal: Italiaans en Engels

Releasedatum: 2 november 1990

Plot Goodfellas

"Three decades of life in the mafia."

Henry Hill wil al van jongs af aan bij de maffia. Hij begint als loopjongen en door de jaren heen krijgt hij steeds grotere klussen. Hij valt hierbij onder de hoede van Jimmy Conway, een oude rot in het vak. Henry verdient bakken met geld en alles gaat op rolletjes. Na een paar jaar komt Henry erachter dat Jimmy buiten de maffia om ook nog wat zaakjes heeft lopen. Dan merkt hij dat hij ook een beetje voor zichzelf moet gaan zorgen als hij wil blijven overleven in de harde maffiawereld.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

James Conway

Henry Hill

Tommy DeVito

Paul Cicero

Frankie Carbone

Sonny Bunz

Billy Batts

Morris Kessler

Alle Media

Video's en trailers

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Jessen0wnt

Jessen0wnt

  • 3199 berichten
  • 2583 stemmen

IJzersterke, goede en amusementvolle misdaadklassieker.

Het is even wennen aan de vrij snelle monologen (voice over!) en dialogen in de film maar na 10 minuten de ondertiteling weg te hebben gedaan en gewoon vol in de film te zitten ging het een stuk makkelijker, want dat ging iets te snel voor mij doen. De film begint heel leuk en grappig maar neemt na een klein half uur een ander straatje, the bad guys komen naar voren en ik zit weer heerlijk in de onderwereld. Wat me opviel waren de belachelijk goede acteer prestaties met als hoogtepunt toch wel de scène wanneer Henry uit de gevangenis komt en zijn coke zoekt achter de televisie met de emotionele gevolgen: wauw, was eigenlijk best wel ontroerd en het leek zo verdomd echt. Petje af, ook De Niro weet een sympathieke gluiperige rol neer te zetten, je weet niet goed of je hem als vriend of vijand moet beschouwen. Dat maakt zijn rol juist zo goed. In combinatie met wat snelle en grappige montage, bijpassende heerlijke muziek heb je een prachtfilm die wonderen doet op je scherm. 4 sterren


avatar van boozebelly

boozebelly

  • 1428 berichten
  • 1908 stemmen

Op de gok gekocht omdat ik wist dat deze film hoog staat aangeschreven en het leek mij dan ook geen miskoop, maar achteraf gezien had ik die 5 euro toch beter aan een paar pilsjes kunnen besteden.

Echt grote minpunten kent de film eigenlijk niet. Het acteerwerk is gewoon degelijk en het verhaal is wel aardig. Alhoewel voor deze rollen ook geen uitmuntende acteurs nodig zijn. Het zijn gewoon standaard personages die moeten worden neergezet. Op het visuele vlak heeft de film eigenlijk ook niks extra's te bieden. Het is allemaal vrij standaard en sfeerloos in beeld gebracht en de film blinkt dan ook nergens echt in uit.

Wat ik ook een minpuntje vond zijn altijd die zogenaamde grapjes wanneer er iemand om zeep is geholpen. Daardoor komen de 'gangsters' op mij altijd als een stelletje sukkels over i.p.v. ijskoude, kille moordenaars. Beetje flauw zeg maar en dat zie je helaas in veel mafia/gangster films. Ik zie het graag wat killer/realistischer. Als ik een komedie wil kijken dan koop ik immers geen film die staat aangeschreven als misdaad.

Eén keer gezien en daar blijft het ook bij. Helaas niet de topper waar ik op had gehoopt. Vrij vlakke film om te zien.

2,5* - 3,0*


avatar van filmliefhebber92

filmliefhebber92

  • 1196 berichten
  • 2575 stemmen

boozebelly schreef:

Echt grote minpunten kent de film eigenlijk niet. Het acteerwerk is gewoon degelijk en het verhaal is wel aardig. Alhoewel voor deze rollen ook geen uitmuntende acteurs nodig zijn. Het zijn gewoon standaard personages die moeten worden neergezet. Op het visuele vlak heeft de film eigenlijk ook niks extra's te bieden. Het is allemaal vrij standaard en sfeerloos in beeld gebracht en de film blinkt dan ook nergens echt in uit.

Sfeerloos? Ik vind juist sfeer het beste punt uit deze film. Acteerwerk degelijk?

Zou je alsjeblieft daar iets meer uitleg overgeven, want nu ben ik best nieuwsgierig naar jou argumentatie? Denk niet dat ik je veroordeel, maar ik ben gewoon curieus naar iemand met een andere mening.


avatar van yeyo

yeyo

  • 6352 berichten
  • 4619 stemmen

boozebelly schreef:

Op het visuele vlak heeft de film eigenlijk ook niks extra's te bieden. Het is allemaal vrij standaard en sfeerloos in beeld gebracht en de film blinkt dan ook nergens echt in uit.

De cinematografie is juist ijzersterk. De tracking shot in de club bv. is één van mooiste uit de filmgeschiedenis.

boozebelly schreef:

Ik zie het graag wat killer/realistischer.

Waarop baseer je je door te zeggen dat een killere aanpak realistischer zou zijn?


avatar van simonvinkie

simonvinkie

  • 2271 berichten
  • 827 stemmen

boozebelly schreef:

Wat ik ook een minpuntje vond zijn altijd die zogenaamde grapjes wanneer er iemand om zeep is geholpen. Daardoor komen de 'gangsters' op mij altijd als een stelletje sukkels over i.p.v. ijskoude, kille moordenaars. Beetje flauw zeg maar en dat zie je helaas in veel mafia/gangster films. Ik zie het graag wat killer/realistischer. Als ik een komedie wil kijken dan koop ik immers geen film die staat aangeschreven als misdaad.

Beetje raar om daar deze film op af te rekenen. Dat jij liever een realistischere/killere film ziet is prima, maar dat probeert Goodfellas ook helemaal niet te zijn.


avatar van boozebelly

boozebelly

  • 1428 berichten
  • 1908 stemmen

filmliefhebber92 schreef:
Sfeerloos? Ik vind juist sfeer het beste punt uit deze film. Acteerwerk degelijk?

Zou je alsjeblieft daar iets meer uitleg overgeven, want nu ben ik best nieuwsgierig naar jou argumentatie? Denk niet dat ik je veroordeel, maar ik ben gewoon curieus naar iemand met een andere mening.


Ik zal het een beetje proberen te verduidelijken

Wat beteft 'sfeerloos'...

Misschien is sfeerloos een iets te groot woord, maar ik vond de film weinig karakter hebben. Ik heb de gehele film niet één keer in spanning gezeten, noch gelachen, noch verdriet gevoeld, noch een gevoel van afschuw gehad. Dus ik kan wel zeggen dat de film mij op geen enkel vlak wist te raken. Vandaar de opmerkingen 'sfeerloos' en 'vlakke film'. Bijna 2,5 uur heb ik dus naar een film gekeken die welliswaar nergens in de blubber zakt, maar er voor mij ook nergens bovenuit weet te stijgen.

Wat betreft 'acteerwerk degelijk'...

De cast doet het naar behoren, maar ik vind niet iemand de film net dat beetje extra geven. Dat ligt niet eens aan de acteurs zelf, maar puur aan hun vrij vlakke rol. De Niro bijvoorbeeld doet alles op de automatische piloot en meer hoeft bij deze film ook niet. Ik heb verscheidene films gezien waar hij moeilijkere rollen had en/of moeilijkere scenes voor zijn kiezen kreeg en die films gaf hij daardoor wel vaak dat beetje extra. (b.v. The Deer Hunter, Taxi Driver).
Dat hun niet genoodzaakt zijn om tot het uiterste te gaan wat betreft hun kunnen, vind ik jammer. Met acteurs als De Niro & Pesci had Scorsese er wat mij betreft wel wat meer uit kunnen halen.

yeyo schreef:
De cinematografie is juist ijzersterk. De tracking shot in de club bv. is één van mooiste uit de filmgeschiedenis.


Prima als jij dat vind, maar ik vond het allemaal vrij standaard. Wel degelijk hoor, maar ik kan totaal niet zeggen dat ik uitzonderlijk mooie cinematografie heb gezien.

yeyo schreef:
Waarop baseer je je door te zeggen dat een killere aanpak realistischer zou zijn?


Een killere aanpak komt op mij althans wel realistischer over.
Ik erger mij altijd aan die 'coole' opmerkingen die altijd gemaakt moeten worden na een moord in dit soort films. Zoals bijvoorbeeld die scene met die koffiekan na de moord op die zwarte man. Dat vind ik altijd zo flauw en overdreven. Zelf zie ik het liever op een 'killere' manier zoals bijvoorbeeld de rol van Javier Bardem in No Country For Old Men. Die grapjes eromheen verpesten voor mij altijd alleen maar de impact van een moord. Zo jammer...

simonvinkie schreef:

...Dat jij liever een realistischere/killere film ziet is prima, maar dat probeert Goodfellas ook helemaal niet te zijn.


Nee, dat weet ik nu dus ook Maar ik had het vooraf wel verwacht dus ik was daardoor wel enigzins teleurgesteld.

Hoop dat ik mijn mening een beetje heb verduidelijkt. Dit is gewoon niet echt mijn soort film.


avatar van simonvinkie

simonvinkie

  • 2271 berichten
  • 827 stemmen

Met deze uitleg kan ik leven, al ben ik het er niet mee eens natuurlijk.


avatar van yeyo

yeyo

  • 6352 berichten
  • 4619 stemmen

boozebelly schreef:
Een killere aanpak komt op mij althans wel realistischer over.
Ik erger mij altijd aan die 'coole' opmerkingen die altijd gemaakt moeten worden na een moord in dit soort films. Zoals bijvoorbeeld die scene met die koffiekan na de moord op die zwarte man. Dat vind ik altijd zo flauw en overdreven. Zelf zie ik het liever op een 'killere' manier zoals bijvoorbeeld de rol van Javier Bardem in No Country For Old Men. Die grapjes eromheen verpesten voor mij altijd alleen maar de impact van een moord. Zo jammer...

Het is je goed recht om je te ergeren aan de humor, ik begrijp het zelfs best. Maar iets als 'realistisch' omschrijven vind ik in deze context nogal riskant. We weten uiteindelijk niet hoe het er in het echt aan toegaat. Het zou me zelfs niet verbazen moesten maffiosi zich in het echte leven spiegelen aan wat ze in films zien.


avatar van Heritek010

Heritek010

  • 47 berichten
  • 85 stemmen

Leuke en goede mafiose film


avatar van ThommieG

ThommieG

  • 2 berichten
  • 3 stemmen

Fantastische film! Mijn nummer 1! Wat is Joe Pesci toch een held haha!


avatar van puckb96

puckb96

  • 1849 berichten
  • 0 stemmen

Ik vind die Joe Pesci wel een aparte vent. Maar dat is niet negatief bedoeld hoor. Ik vind dit een mooie maffiafilm. Spannend, wreed en ijzersterk verhaal. Ray Liotta en Robert DeNiro zijn supergoed. Martin Scorsese vind ik ook professioneel als het gaat om een keihard misdaadverhaal en hij weet dit tot in detail in de film te vertellen. Andere goede films van hem zijn Taxi Driver, Casino, The Departed, Gangs Of New York, Shutter Island en The Avaitor.


avatar van Cinemaniak

Cinemaniak

  • 566 berichten
  • 513 stemmen

Soms vergeet je gewoon op een film te stemmen, maar ik schaam me er voor dat ik deze klassieker gewoon vergeten was

Ik heb deze tot nu toe 3 keer gezien en kan niet lager dan 5* geven! Ray Liotta en Joe Pesci spelen zo'n beetje hun beste rollen ooit en De Niro is formidabel en bij momenten weergaloos.


avatar van moviemafketel

moviemafketel

  • 19752 berichten
  • 2118 stemmen

Nu nog ergens tussen je top 10 zetten.


avatar van Cinemaniak

Cinemaniak

  • 566 berichten
  • 513 stemmen

moviemafketel schreef:

Nu nog ergens tussen je top 10 zetten.

No can do... Ik zie geen enkele film in m'n top 10 die er uit zou moeten vanwege deze film. Goodfellas is top 15...


avatar van %%%%%%

%%%%%%

  • 2543 berichten
  • 1234 stemmen

Cinemaniak schreef:

(quote)

No can do... Ik zie geen enkele film in m'n top 10 die er uit zou moeten vanwege deze film. Goodfellas is top 15...

Goodfellas is echt een stuk beter dan The Usual Suspects, (1995)

Deze film verveelt geen seconde.... Wat een meesterwerk


avatar van Jessen0wnt

Jessen0wnt

  • 3199 berichten
  • 2583 stemmen

Gelukkig is film vrij subjectief en kan Cinemaniak lekker zijn eigen top bepalen


avatar van martijn011

martijn011

  • 2034 berichten
  • 1309 stemmen

Onlangs Casino gekeken en me maar snel aan deze film gewaagd omdat ik me echt schaamde dat ik deze nog niet gezien had..
Naar mijn mening ietsjes minder dan Casino maar absoluut een goede film met als positiefste punten de sfeer en het acteerwerk.

Joe Pesci vond ik in Casino al geweldig maar hier vond ik hem haast nog beter. De scene in het café waar hij Liotta op de hak neemt is van buitengewone klasse en vond ik de beste scene van de film..
Ray Liotta en Robert de Niro zijn ook allebei geweldig, de voice-over van eerstgenoemde was ook klasse..

Het verhaal vond ik ietwat tegenvallen, natuurlijk is het einde goed alleen van de film op zich had ik meer verwacht.
Daarentegen heerst er van begin tot eind een heerlijk maffiasfeertje ondersteunt met heerlijke pop-oldies!

Ik ga deze in de toekomst nog zeker een aantal keren bekijken om echt te ontdekken waarom de film zo enorm hoog in de lijsten staat.
Naar mijn mening absoluut een goede film maar toch had ik er stiekem meer van verwacht..
Voor nu 4*


avatar van movieonly

movieonly

  • 253 berichten
  • 138 stemmen

Dit is echt mijn genre , maar deze vond ik niet zo bijzonder , alle cliche's op een hoop gegooid en draaien maar.


avatar van H1DD3

H1DD3

  • 435 berichten
  • 433 stemmen

Ik ben het daar eigenlijk ook wel mee eens, dit is een goede film maar ik vond hem toch niet zo indrukwekkend. Ik kan maar aan twee scenes denken die ik echt goed vond. Deze film is overrated imo.


avatar van stefan dias

stefan dias

  • 2501 berichten
  • 1465 stemmen

movieonly schreef:

Dit is echt mijn genre , maar deze vond ik niet zo bijzonder , alle cliche's op een hoop gegooid en draaien maar.

is dat zo?

Is nochtans waar gebeurd. Deze 'kleine' maffiosi zijn natuurlijk geen nobele, Shakespeare reciterende übermenschen, dus ik vrees dat je moeilijk anders kan dan ze afschilderen als niet zo prettige medemensen met een heel kort lontje.

Dat vond ik het mooiste aan deze film: hoewel ze dit allemaal 'het leven' vinden, blijkt dat onder de laag glans en glitter, alleen inktzwarte achterdocht zit die iedereen uiteindelijk de das omdoet. Niks geen 'honor' en 'erecode'. UIteindelijk is het ieder voor zich en de vrienden van weleer zijn de mensen waar je het meest bang voor moet zijn. Dat aspect van de maffia heb ik toch voor het eerst hier op deze manier gezien. Bij andere maffiafilms hing er toch steeds een zweem van aristocratie om de 'helden'. Hier heel duidelijk niet. Vind ik dus niet zo cliché.


avatar van Filmpje1

Filmpje1

  • 1291 berichten
  • 1029 stemmen

stefan dias schreef:

(quote)

is dat zo?

Is nochtans waar gebeurd. Deze 'kleine' maffiosi zijn natuurlijk geen nobele, Shakespeare reciterende übermenschen, dus ik vrees dat je moeilijk anders kan dan ze afschilderen als niet zo prettige medemensen met een heel kort lontje.

Dat vond ik het mooiste aan deze film: hoewel ze dit allemaal 'het leven' vinden, blijkt dat onder de laag glans en glitter, alleen inktzwarte achterdocht zit die iedereen uiteindelijk de das omdoet. Niks geen 'honor' en 'erecode'. UIteindelijk is het ieder voor zich en de vrienden van weleer zijn de mensen waar je het meest bang voor moet zijn. Dat aspect van de maffia heb ik toch voor het eerst hier op deze manier gezien. Bij andere maffiafilms hing er toch steeds een zweem van aristocratie om de 'helden'. Hier heel duidelijk niet. Vind ik dus niet zo cliché.

Goed gezegd, ben ik met je eens.

dat zag je ook erg goed bij casino vond ik. (dat het uiteindelijk ieder voor zich is, en je beste vrienden je grootste vijanden worden.)


avatar van Forrest001

Forrest001

  • 156 berichten
  • 455 stemmen

Van meerdere kanten had begrepen dat dit een ijzersterke film zou zijn. Na een kwartier kijken dacht ik dat het een soort van satire was. Een stelletje kruimeldieven die met geweld en diefstal een makkelijk leventje leiden. Maar uiteindelijk begrijp ik dat het niet meer is dan dat. Ik bedoel, als het je doel is om dubbel te kunnen parkeren of 's nachts te kaarten zonder lastig te worden gevallen door de politie, is er weinig groots aan. Of het gegeven dat ze meestal blut zijn en door een paar klappers af en toe de bink uit kunnen hangen. Als 60.000 dollar je enige spaargeld is na al die jaren van gangsterje spelen, is er weinig te bespeuren van een wijds vertakt misdaadsyndicaat.

Maar als deze film een goed beeld geeft van de Amerikaanse maffia, is dat dan ook de meest overschatte organisatie van de afgelopen 100 jaar.

Filmtechnisch een prima film. Goed gefocust op de hoofdrolspelers, hun benauwde wereldje van leugens en haantjesgedrag. Goed geacteerd wat mij betreft, hoewel De Niro niet echt zijn best heeft hoeven doen. De beelden geven een sfeer van iets provinciaals, van een amateuristisch clubje mannen dat denkt de wereld naar hun hand te zetten. De rol van Karen vind ik nogal tweeslachtig. Aan de ene kant moet ze iets stoers hebben, maar aan de andere kant is ze wel erg kwetsbaar.

Al met al een goede film. De hoge score in de top 250 is denk ik vooral te danken aan de reputatie van De Niro en Scorsese


avatar van stfuympos

stfuympos

  • 13360 berichten
  • 731 stemmen

Forrest001 schreef:

De hoge score in de top 250 is denk ik vooral te danken aan de reputatie van De Niro en Scorsese

Mocht er een kortzichtige reden zijn dan komt het eerder door de legendarische rol van Joe Pesci.


avatar van Mitchell7041

Mitchell7041

  • 28 berichten
  • 39 stemmen

Super film, leuk verhaal en boeiend tot het einde


avatar van Zadel

Zadel

  • 245 berichten
  • 902 stemmen

Prachtige film

de intro is geweldig. de situatie wordt duidelijk getoond en iedereen wordt geintroduceerd

De scene met hoezo grappig vind ik geniaal..die scene opzich verdient al 1 punt

de muziek past ook goed bij deze film

Joe pesci steelt ongetwijfeld de show, ray liotta speelt ook goed. Robert de Niro vind ik wat minder, ben dan ook blij dat hij niet al te veel screentijd had

Toch kan ik er niet op dat dit de gewelddadigste maffiafilm is, de "nieuwe godfather". want zo goed was hij nou ook weer niet, en dat gewelddadige viel ook ontzettend mee

4*


avatar van movieonly

movieonly

  • 253 berichten
  • 138 stemmen

stefan dias schreef:

(quote)

is dat zo?

Is nochtans waar gebeurd. Deze 'kleine' maffiosi zijn natuurlijk geen nobele, Shakespeare reciterende übermenschen, dus ik vrees dat je moeilijk anders kan dan ze afschilderen als niet zo prettige medemensen met een heel kort lontje.

Dat vond ik het mooiste aan deze film: hoewel ze dit allemaal 'het leven' vinden, blijkt dat onder de laag glans en glitter, alleen inktzwarte achterdocht zit die iedereen uiteindelijk de das omdoet. Niks geen 'honor' en 'erecode'. UIteindelijk is het ieder voor zich en de vrienden van weleer zijn de mensen waar je het meest bang voor moet zijn. Dat aspect van de maffia heb ik toch voor het eerst hier op deze manier gezien. Bij andere maffiafilms hing er toch steeds een zweem van aristocratie om de 'helden'. Hier heel duidelijk niet. Vind ik dus niet zo cliché.

Nogmaals een overdreven maffiafilm , ik denk dat ik bijna elke aflevering van de Sopranos beter vond dan deze film.


avatar van Amercianpie

Amercianpie

  • 183 berichten
  • 2869 stemmen

I'm funny how?
I mean funny like I'm a clown, I amuse you?
I make you laugh, I'm here to fu*kin amuse you?


avatar van DBTim

DBTim

  • 854 berichten
  • 1151 stemmen

Amercianpie schreef:
(quote)


Classic! Joe Pesci is echt geweldig in deze film, beter dan De Niro imo. Scene met Spidey is ook geweldig! Heerlijk personage!


avatar van anne65998

anne65998

  • 27 berichten
  • 97 stemmen

what do you mean funny?

funny how?

hahahahaa geweldig


avatar van Hakunamatafaka

Hakunamatafaka

  • 629 berichten
  • 1734 stemmen

anne65998 schreef:

what do you mean funny?

funny how?

hahahahaa geweldig

Now go home and get your fucking shinebox