Så som i Himmelen (2004)

Zweden / Denemarken
Drama / Muziek

geregisseerd door Kay Pollak
met Michael Nyqvist, Frida Hallgren en Axelle Axell

Een internationaal beroemd dirigent wordt gedwongen zijn leven te overdenken nadat hij in elkaar stortte. Hij verhuist noodzakelijkerwijs terug naar zijn rustige geboorteplaatsje in Norrland, in het noorden van Zweden. Daar komt hij in aanraking met het plaatselijke koor en hij besluit zich hiermee te bemoeien. Zijn leven en dat van de andere bewoners van het dorpje zullen nooit meer hetzelfde zijn...

avatar van Nightporter
Prachtige film. En zelden zo'n mooie vrouw als Frida Hallgren gezien! WOW!

avatar van nadrin
Het is nu een week na het bekijken van de film en ik ben er nog echt onderste boven van.
De mooiste finale die ik ooit heb gezien en ik vrees de mooiste die ik ooit zal zien.
Over de gehele film wil ik het graag later hebben, als de betovering is verbroken.
Maar ik will een ieder aanraden om deze film te bekijken.
5****** en eigelijk wil ik hier een "Buiten Categorie" ster voor bijplaatsen

Mooie en lieve film!

avatar van Moemsie
Dacht dat dit een heel suffe, saaie korenfilm zou zijn...kwam bedrogen uit! Had hem al vaker zien liggen bij de Blokker en zo, maar laten liggen; maar laatst was hij op tv en heb hem toch, na alle goeie recencies, een kans gegeven en verwachtte een beetje een arthouse fil: saai en voortkabbelend. Maar dat was het allerminst! Ben aangenaam verrast door deze emotionele, meeslepende en ook bij tijd en wijle grappige film.

avatar van Nicolage Rico
Nightporter schreef:
Prachtige film. En zelden zo'n mooie vrouw als Frida Hallgren gezien! WOW!

Kom je weleens buiten?

avatar van 606
Heftige en emotionele film met een mooi nummer over het gevoel.
Erg sterk geacteerd door de cast.

4 sterren

Voor de derde keer in één maand tijd bekeken.
Een absolute topfilm met een geweldig scenario, fantastisch acteerwerk en prachtige muziek.
In alle opzichten adembenemend mooi.
Na drie keer kijken in mijn top-10 opgewaardeerd naar de tweede plaats.

avatar van BlueJudaskiss
Muziek, spel van Nyqvist en camerawerk ontzettend goed, maar ik vond de film verbazingwekkend clichematig en sentimenteel. Geen scene die een echt gevoelige snaar bij me raakte, iets wat ik wel verwacht had.

Desalniettemin 2,5*

avatar van ILDIB
Prachtig neergezet door eigenlijk alle acteurs. Tempo mag wat hoger soms maar ach. En die zweedse zellweger mag er zijn.,.

avatar van sandokan-veld
Voor een film met een dusdanige cultstatus vond ik het soms nogal sentimenteel, voorspelbaar en, in hoe dik het er allemaal bovenop lag, ongeloofwaardig. God beware ons als hier ooit een Hollywood-remake van wordt gemaakt, het glazuur op mijn tanden zou het niet overleven. Op z'n Scandinavisch was het nog goed te doen, met fraaie muziek en setting en voldoende lelijke karakterkoppen en aandoenlijke interactie van (met name) de bijrolspelers. In de kern deugt deze film wel, waardoor iedereen met zijn hart op de juiste plaats er wel plezier aan kan beleven, mits ze in het bezit zijn van de benodigde sweet tooth.

avatar van Decec
Een goede drama/romantiek/muziek film...
Mooi verhaal...
Prima acteerwerk...
Mooi landschap (sneeuw), dat weet je hoe
eruit zit over de omgeving Zweden...
In het begin een beetje te snel camerawerk...
Prima achtergrond geluid/muziek (Dolby Digital)...
Redelijk mooi HD kwaliteit, veel geruis...
Geen topper film, maar alleen wel moeite waard...

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Dit leek me een film in een besloten dorpje stijl Adams Æbler of Italiensk for Begyndere. Maar ik mis in deze film helaas die combinatie van realiteit en fantasy. Dit is meer een combinatie van meligheid en absurdisme. Ik kan maar niet in de film komen, het kabbelt maar verder. Een film zonder ziel als het ware, waar meer in zit. Niet bepaald mijn ding dus.

avatar van Triple G
Enkele jaren voor 't eerst gezien zonder enige achtergrond te kennen of iets van de vermeende cultstatus af te weten. Werd aanbevolen omdat de kracht waarmee Nyqvist in zijn rol mensen inspireert en aanzet veel leek op een goede vriend en zijn vergelijkbare eigenschappen die ons destijds net was ontvallen.

Een film over menselijke relaties, vooroordelen, geloof, hoop en liefde. Hoe cliché dat ook mogen klinken. Maar wel degelijk, op de wellicht wat al te voortvarende afloop na, gewoon buitengewoon realistisch is. En dat element is hier voortreffelijk neergezet en geacteerd.

Door een uitstekende cast met humor en overtuiging gebracht. Bovendien met het prachtige gegeven van "iets creëren dat de harten van mensen opent". Waar het allemaal om ging.

Voortreffelijke film.

avatar van Ste*
Ik snap best dat deze film een hoop mensen aanspreekt. Een hoop personages, een hoop verandering en confrontatie en drama, en uiteindelijk een betekenisvol einde.

Het eerste uur heb ik vrij onbewogen zitten bekijken. Het is niet saai, het is kijkbaar, maar het deed me weinig meer dan licht amuseren. Het heeft wat lang nodig om op gang te komen.
Vanaf het moment van het lied van Gabriella werd het allemaal wel een stuk aangrijpender en boeiender, maar vanaf dan gaat het juist weer wat vaak over de top.

De balans is door heel de film een beetje zoek. Feelgood met af en toe over de top drama. Elke acteur gaat wel een keer helemaal uit z'n plaatje. En een lastig te plaatsen hoofdpersoon, zou nu na 2 uur kijken nog niet weten hoe hij nu precies is. Manisch-depressief lijkt me nog het beste de lading dekken.

Het vergt wel veel van de meeste acteurs, dus daarvoor zeker een pluim. En het einde, tja... het raakte me wel, maar wist weer niet zo goed wat ik ermee moest.
Een film die nogal alle kanten opschiet. Het wil een hele hoop, maar is soms wat teveel uit balans.

Twijfel tussen 3,5 en 4*. Geef hem krapjes het voordeel van de twijfel.

Mooie boodschap! Kies voor jezelf.

avatar van SnakeDoc
Prachtige film.

Wat zijn die Scandinaviërs daar toch goed in de laatste jaren.

Goed gespeeld, met name door Nyqvist en Hallgren. Soms iets te jolig, maar vond dat de film dat wel kon hebben. Word goed gecompenseerd door een aantal serieuzere aangrijpende scenes.

Er had wel iets meer gezongen mogen worden. De film speelt zich immers wel af rond de opbouw van een koor. Ondanks het gebrek aan muziek maakte dat ene nummer 'Gabriella's Song' een hoop goed.

Kippenvel, net als de slotscène.

Wat deze film goed maakt is dat het gaat over welke invloed gedrag heeft op een ander en wat diegene ermee doet of juist niet. Daar waren in deze film heel veel voorbeelden van, die ik niet ga noemen omdat je de film zelf daarvoor moet zien.
Toch bekroop me soms het gevoel dat ik naar een TV-film zat te kijken en geen bioscoopfilm. Frida Hallgren is inderdaad wel een lekker vrouwtje, vooral als ze wil gaan zwemmen bij het meer (ha,ha)

avatar van wicca73
Als ik deze film voor Le Choriste had gezien had hij 4 sterren gekregen.
Maar omdat ik laatstgenoemde toch beter vond krijgt deze 3,5 ster.

Maar zeker het bekijken waard.

avatar van ArnoldusK
Emotionele film over een divers set aan thema's waarbij het verhaal van de dirigent die terugkeert nog nipt het belangrijkste blijft. Een groot scala aan veranderingen vinden plaats na de terugkeer van Michael, wat uiteindelijk een boel positieve effecten teweeg brengt, maar wellicht ook negatieve.
Het geheel van verhaallijnen vond ik tegen het einde aan wellicht net iets te veel van het goede, over bepaalde scènes kun je je afvragen in hoeverre het iets toevoegt aan het geheel. Maar aan de andere kant waren er ook prachtscènes waar het samenspel tussen muziek en beeld perfect afgewogen is (de solo van Gabrielle is werkelijk ultiem!, vooral de voorafgaande beelden) en de symboliek van 'engel' Lena. Kortom, en het is hierboven al een keer vermeld; romantiek met soms een over the top laagje drama. Nipte 4*.

avatar van Jacquestheone
Wat is dit een geweldige film. Het raakt je diep in alle opzichten. Ik kan me dan ook niet aan de indruk ontrekken, dat velen zichzelf op verschillende manieren hierin herkennen.
De muziek van deze film is ook zeer de moeite waard.
Deze film krijgt van mij een 5star+ *****
Absolute aanrader !

Na tweede kijk beurt stem verhoogd van 4* naar 5* wat een juweeltje is dit toch, het is allemaal zo herkenbaar o.a. de pesterijen op school en de vrouw van de dominee werkelijk magnifiek, voor mij een film met een paar duidelijke boodschappen.

avatar van Boenga
Fantastisch verhaal, fantastische sfeer, en vooral fantastisch acteerwerk - fantastische film dus.

Een halve ster weg voor de te gedramatiseerde laatste 15 seconden; al is een vraagteken of hij dood is of in pijn ligt te genieten van wat hij hoort.

Ik kan er niet genoeg van krijgen. Weer maar een keer gekeken. Grandioze film!

Gabriella's lied: kippenvel.
Iedere keer weer, vooral in de context van het prachtige, ontroerende verhaal.

TMP
Deze film kan mij echt totaal niet bekoren. Een slap verhaaltje met nietszeggende personages. Het uitgangspunt is nog niet zo slecht. Een beroemde dirigent verhuist terug naar zijn geboortedorp in Zweden en raakt daar betrokken bij het plaatselijke koor. Dit koor bestaat echter uit allemaal karikaturale personages, die allemaal hun eigen problemen lijken te hebben. Door de komst van de dirigent komen deze opeens allemaal aan de oppervlakte. Het komt allemaal ontzettend geforceerd over.
Het verhaal verloopt zoals verwacht. Het koor wordt door de inzet van de dirigent succesvol en neemt deel aan een internationale wedstrijd, waar het publiek massaal mee gaat zingen. Weinig geloofwaardig allemaal, het einde is zelfs tenenkrommend.

Geen enkel moment overtuigt de film, voornamelijk omdat de personages slappe karikaturen zijn. De dominee is nog wel het ergste voorbeeld daarvan, maar geen enkel personage kan echt overtuigen. Aanvankelijk keek de film nog wel redelijk weg, maar uiteindelijk heb ik hem met veel moeite afgekeken.

avatar van Mattson
Interessant.

Aangenaam drama dat veel verschillende thema's aansnijdt, maar er niet té veel nadruk op wil leggen en zo niet in stereotiepe situaties vervalt.
Er zit niet bepaald een rechte lijn in het verhaal en dat is goed. Zo wordt het niet voorspelbaar en weet je niet wat er komen gaat zoals in de meeste hollywoodfilms, vanaf het begin van de film heeft het geen bepaald einde voor ogen.
Meestal krijgen we een mooie opeenvolging van scènes die mooi de sfeer van het dorp samenvatten en de personages verder ontwikkelen, maar niet altijd noodzakelijk zijn voor het "verhaal" en dit sprak me toch wel het meest aan in de film.
Visueel was de film niet overdonderend, maar de handheld-camera was perfect voor het filmen van deze film en paste uitstekend bij de sfeer van film.

avatar van Valii
Goede Scandinavische productie, die een breed publiek zal aanspreken.

Erg sfeervol door de typisch Scandinavische omgevingen en het fijne acteer- en camerawerk. Zeker Nyqvist komt erg goed uit de verf.

Af en toe vliegt de film tot mijn verdriet wel schromelijk uit de bocht. Helaas slaagt Så som i Himmelen er vaak niet in op authentieke wijze aangrijpend te zijn, zonder sentimenteel te worden; en doet wat dat betreft onder voor andere Scandinavische films, die dat vaak veel beter onder de knie hebben.

Dat er mensen hier een 1.0 scoren vind ik onbegrijpelijk, dan heb je volgens mij niet geconcentreerd gekeken. Scoor dan niet.

avatar van Ramon K
ronaldverh schreef:

Ik vind die 5 volle *-en echt onbegrijpelijk; poppentheater dit vol karikaturen, gekunsteldheid en vals sentiment. Werkt regelmatig onbedoeld op de lachspieren. En dat einde........

Ramon K schreef:

Opgelucht?

avatar van Ramon K
BBarbie schreef:

Opgelucht?

Niet meer of minder dan de user die boven mij bezig was denk ik.... Was je zelf opgelucht na je 3 lofuitingen bij de film?