Så som i Himmelen (2004)

Zweden / Denemarken
Drama / Muziek

geregisseerd door Kay Pollak
met Michael Nyqvist, Frida Hallgren en Axelle Axell

Een internationaal beroemd dirigent wordt gedwongen zijn leven te overdenken nadat hij in elkaar stortte. Hij verhuist noodzakelijkerwijs terug naar zijn rustige geboorteplaatsje in Norrland, in het noorden van Zweden. Daar komt hij in aanraking met het plaatselijke koor en hij besluit zich hiermee te bemoeien. Zijn leven en dat van de andere bewoners van het dorpje zullen nooit meer hetzelfde zijn...

laundromat
Ik zou het wel doen, Salto. Maar ik vond hem ook geweldig dan, zelfs na 3 kijkbeurten (: Dus ik durf hem aan te raden...

avatar van Tyoom
Schitterende film.............

avatar van Jessen0wnt
Ik durf hem ook aan te raden, bij de HEMA heb je de originele editie voor 4,99

laundromat
Jessen0wnt schreef:
Ik durf hem ook aan te raden, bij de HEMA heb je de originele editie voor 4,99

laat die maar weg! spread the word!

avatar van Jessen0wnt
Ik zal het wel effe op het topic plaatsen waar het hoort, samen met andere titels.

avatar van Punky
Een hele goeie film, prima acteurs. Michael Nyqvist is een geweldige speler (Millenium) en de strekking van het verhaal is erg goed met zeer emotionele momenten.

Afgelopen vrijdag deze film gekeken op een studiedag. In het begin van de film dacht ik: Wat is dit dan voor film?? Maar ik was vrij snel geboeid door de personages en het verhaal. Door de verbondenheid. Door het respect voor elkaar krijgen. Door het luisteren naar elkaar. Door hoe de buitenwereld kan denken hoe vreemd en raar een groep kan zijn of is, terwijl de groep zelf echt groeit. De angst voor het onbekende. Leren lief te hebben. Huiselijk geweld. Gedachtes gebasseerd op angst.
Het eind is prachtig. Sterven op het moment dat je hoort dat je je doel bereikt hebt. Ik heb flink gehuild!
Het is echt een film die je aan het denken kan zetten, zodra je ziet en gaat beseffen waar het verhaal over gaat. Wat Kay Pollak met zijn film wil bereiken.

Een echt aanrader!

avatar van jolof12345
Mooie film

avatar van FullMoon
Verrassend sterk verhaal, geweldig geacteerd en ontroerend. Kortom: uitmuntend!

Oh ja, een kleine opmerking: Die Jarne (gehandicapte jongen) was op een gegeven moment aan het drummen. Hij draaide de drumsticks met zijn vingers net als een professionele drummer. In mijn visie klopt dat niet helemaal en past niet bij zijn rol als een gehandicapte jongen.

Ik kan zoveel vertellen over de film, maar nessa88 heeft het uitstekend verwoord. Heb niets meer toe te voegen.

4 *

hele warme film die ik helaas gemist had maar op aanraden van de buren gekeken heb.

een film over het leven zoals dat voor ieder van ons bekend is.

goed acteerwerk en ook leuk om de hoofdrolspeler van de Milenium reeks in een andere rol te

zien.

avatar van Baasje
Wat een mooie film

avatar van hdehoon
Een leuke film, maar wel een beetje te lang. Op een gegeven moment begonnen de scenes op elkaar te lijken en voegde het voor mijn gevoel niets meer toe.

avatar van 1976Ben
Nou dat was niet mis... krijgt van mij de volle 5 en direct in mn top 10. Ik heb niet vaak een film gezien die zo'n intense emoties raakt. De kracht van de muziek en de fenomenale acteurs maken dit een geweldige film.

avatar van zeemeerna
Heerlijke film. Ondanks de kleine drama's, voor mij toch een feel-good movie!

Wat een mooie ontroerende film. Waarbij zoveel verhalen met elkaar verbonden en zo herkenbaar verfilmd worden. Het koor waarbij iedere stem belangrijk is wordt op zoveel verschillende manieren naar voren gebracht. De menselijke aspecten, de liefde tussen individuen en ook als eenheid. Dit is een film die niet alleen muzikaal onroerd, maar waar ook de personages geweldig zijn uitgedacht.

Een film met een boodschap. Die je niet vaak tegenkomt.

van mij nu een 4,5 al weet ik niet hoe een film nog beter kan. Wellicht na een paar keer kijken een 5.

super film! goed verhaal! romantiek, drama, realiteit, confronterend (voor zwart-wit kijkende kerkgangers helemaal), mooie beelden en emotioneel.

voor velen een film om tot nieuwe inzichten en ontwikkeling te komen.

als er nou nog meer van dit soort films gemaakt werden! of kent iemand er nog één? Ik hou me aanbevolen, stuur maar een berichtje! Dank! En thanks Kay Pollak, voor deze geweldige film!

super film!

avatar van Dee Al
De uitspraak 'briljant, in al zijn eenvoud' is op deze film zeker van toepassing. De verhaallijn trok mij niet echt aan, maar ik heb hem op aanraden toch gekeken. En wat een prachtige film is het toch.

De film neemt rustig de tijd om het verhaal te vertellen en kabbelt lekker door, met daartussen in een aantal zeer ontroerende/spannende scènes. De personages zijn interessant en ik kan er me goed in inleven. Wereldwijde issues zie je hier terug in slechts een gemeenschap en dat is de kracht van de film.

Op het einde lijkt alles samen te komen in een suikerzoet 'iedereen leefde nog lang en gelukkig' einde, maar dat is dan ook weer niet het geval. Hoewel droevig, is het einde prachtig en sluit het de film perfect af. Geniale, zeer aparte film.

jeeke21
Het is inderdaad een prachtfilm die iedere filmliefhebber zeker moet zien !!

avatar van Leonardo86
Aandoenlijke film, lekker toegankelijk .
De spannende en grappige scènes wisselen elkaar af, zonder dat de film onrealistisch wordt.
Ook verveelt de film geen moment, ondanks de lengte van dik twee uur.
Het einde is perfect: onverwachts maar aannemelijk en het paste prima in de context van de film.
Iedereen aan te raden, 4*

Prachtige film, als dit je niet raakt dan klopt er iets niet met je denk ik. Ademloos uitgekeken.

Heerlijke film. Enige commentaar is dat ik het einde een beetje over de top vind, want zover ik begreep is Lena aan het einde zwanger toch?

avatar van black swallow
zeer sterke film,

Dat sommige mensen twijfelen of je een film wilt zien die in de top 250 staat snap ik niet.

avatar van DBTim
In het begin wat traag, maar naar een klein uurtje stapelen de ontwikkelingen zich in een mooi en goed tempo op. Erg goede film

Na meerdere keren kijken zie(voel) je steeds meer en uiteraard is je eigen ontwikkeling ook steeds weer wat verder (als je je ontwikkelt dan). Dus zeker de moeite waard om af en toe te kijken.

Super mooie film!

Je hoeft geen liefhebber van koormuziek te zijn om te genieten van deze emotionele rollercoaster, waarin allerlei stemmingen elkaar in razende vaart afwisselen.
Een film vol hoogtepunten met schitterend acteerwerk en als kers op de taart de ontroerende vertolking van de titelsong door Helen Sjöholm. Prachtig, maar dat geldt zonder meer voor heel de film.
Een absoluut meesterwerk van regisseur Kaj Pollak en zijn acteurs, waarvoor ik meteen een plaatsje vrij maak in mijn top-10.

avatar van TimZor
Had van de week de soundtrack weer eens aan staan en bedacht me opeens dat ik nog niet gestemd had op dit juweeltje dus bij deze een mooie 4,5.

avatar van paas
Kon mij niet lang genoeg duren deze film. Geweldig.....

avatar van wess16
Erg mooie film. Grappig, emotioneel en spannend! Ruim twee uur vloog voorbij.

avatar van Mars4i
De film komt vrij traag op gang. En toen het koor voor de eerste keer bij elkaar kwam en allerlei absurde oefeningen ging doen, kreeg ik zelf de neiging hem uit te zetten. Maar daarna werd het steeds beter en beter. Stuk voor stuk allemaal mooie en bijzondere karakters die. Over het algemeen lijkt het wel of Deense en Zweedse acteurs veel beter zijn dan Nederlandse en Engelse acteurs (er zijn natuurlijk uitzonderingen). Of zou dat komen door de taal en dat je je steeds moet focussen op de ondertitels. Zeker een film om nog een keer te kijken. 4*